Beantwoord

De snelheid van mijn 1Gb glasvezelverbinding is niet stabiel

  • 22 July 2022
  • 14 reacties
  • 475 keer bekeken

Vlak voor mijn vakantie 1gb glasvezel gekregen. Helaas is de stabiliteit niet echt goed. Misschien dat er een reset moet worden gedaan? Met Homeassistant wordt er elke 2 uur een Speedtest gedaan. Zodra de snelheid stabiel is wil ik hier mee stoppen :) 

 

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 10 August 2022, 14:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

@Erik Wes Meet u die snelheid bedraad ( rechtstreeks op het modem )of draadloos via wifi ? U heeft de Box 12 ? Als u meet via de Ookla meting  Speedtest door Ookla - De wereldwijde breedbandsnelheidstest wat zijn dan de snelheden bedraad ?

 

Mijn homeassistant servertje is bedraad aangesloten en maakt gebruik van de Speedtest.net (Ookla) integratie. Ook als ik een test doe via de toegangspunten van mijn mesh wifi (wordt ook bedraad gedaan) krijg ik dezelfde resultaten. 

 

Ok. Dat resetten van modem en glasvezelkastje kunt u zelf ook. 

KPN Box 12 resetten

Je kan de KPN  Box 12 op 2 manieren resetten.

  • Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje naast de grijze DSL poort. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 3-5 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.
  • Via de webinterface
    Klik op de blauwe knop My Modem. Klik in de bovenbalk op Maintenance.
    Daarna kun je kiezen tussen herstarten (bovenste blauwe knop) of resetten (onderste blauwe knop).

Het glasvezelkastje van het stroom halen voor minimaal 2 minuten.

Ben ik bij een reset dan ook alle vastgezette ip adressen en poortverwijzingen kwijt?

@Erik Wes  Onderstaand antwoord vond ik in een ander topic van 1 jaar terug. Ik weet niet of dit nu nog zo is 🤔…….iemand ?

Als je de KPN Box 12 reset door het resetknopje minstens 7 seconden in te drukken, dan wordt de Box teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Je bent dan alle eigen instellingen kwijt zoals portforward e.d.

Ook het Admin password wordt teruggezet naar de initiële waarde op het etiket.

Er is één uitzondering. De wifi instelling van SSID en wachtwoord wordt vanuit de KPN servers automatisch teruggezet naar de laatst door jou ingestelde waardes.

Reputatie 7
Badge +17

@Erik Wes hoe gaat het na het toepassen van de tips van @HansaanZet? Is de verbinding stabieler? 

Daarnaast geef je aan dat de tests steeds een ander resultaat geven. Maar merk je er in het gebruik ook wat van?

Helaas heb ik de reset nog niet kunnen doen.  Vanwege het feit dat alles opnieuw ingesteld moet worden. En ik hier even de tijd voor moet nemen zal ik dit na mijn vakantie moeten doen. 
 

We merken echt wel tijdens gebruik dat er dips zijn. 2 teams sessies, video streaming en gaming gaat meestal wel tegelijk maar niet altijd. Dit  zou met 1Gbs wel moeten kunnen. 

Reputatie 7
Badge +17

@Erik Wes met die snelheid moet gamen inderdaad geen probleem zijn. Let daarbij wel op dat er bij gamen meer facturen zijn. Zoals de servers waarmee je verbonden bent. Of de hardware waarop je het spel speelt. Al lijkt me dat in dit geval niet aan de orde. Gezien er ook andere dingen hetzelfde probleem geven. 

Ik hoor graag na je vakantie of de reset geholpen heeft. 🙂

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Erik Wes! We zijn ondertussen een week verder. Om te voorkomen dat het topic in de vergetelheid raakt, kan je aangeven wanneer de reset ongeveer voor je mogelijk is? 

Je hoeft niet online aan te geven hoe lang je op vakantie bent. Liever niet zelfs. Maar kan je wel aangeven of de reset voor je mogelijk is op enige termijn?

Hallo @Bram_  Net weer thuis, morgen ga ik hier mee aan de gang!

hallo @Bram_ en @HansaanZet.
 

Gisterochtend op jullie aanraden de reset uitgevoerd en daarna gelijk getest Helaas heeft dit niet geleid tot een stabiele snelheid. De upload snelheid varieert van 250Mbit tot 850Mbit en de download van 300Mbit tot 900 Mbit. 

Reputatie 7
Badge +17

@Erik Wes ik ben aan het zoeken geweest. Wat me vooral opvalt is de waarschuwingen over instabiliteit juist door het gebruik van periodieke speedtests met de homeassistant. 

Zou je de automatische speedtests eens uit willen zetten en handmatig testen? Door een laptop of computer met een geschikte netwerkkaart via ethernetkabel aan te sluiten op het modem. Te zorgen dat er niks aan staat dat veel van het internet vergt. En om de paar uur een meting te doen.

Als die wel goed uitkomen en tussen de 900 en 970 Mbit/s aangeven dan wil ik er vanuitgaan dat de gevonden informatie klopt.

 

Als ook je handmatige speedtests af en toe lage snelheid geven zonder dat je iets download, laat het dan weten. Vul daarbij ook je profiel in. Dan kijk ik of er uit de waarden in mijn systeem wat op te maken is. 

Het was even een gedoe om een laptop met normale ethernetaansluiting te krijgen. Inmiddels een aantal keren een speedtest gedaan, rechtstreeks aangesloten op het modem. 

Het lijkt er op dat de snelheid dan wel goed is! Bijzonder…. Zou mijn eigen apparatuur dan toch de bottleneck zijn? ik probeer het vandaag nog een paar keer :-) 

Reputatie 7
Badge +17

@Erik Wes ik geef sowieso altijd graag het advies vooral te kijken naar het gemak tijdens gebruik. Lukt het gewoon om dingen op normale snelheid te downloaden? Lukt het om alles te streamen dat gestreamd moet worden? 

Als het antwoord op al die vragen ja is dan vind ik zelf dat het niet uitmaakt hoeveel extra snelheid er over is. Wel is dat mijn mening. En je hebt altijd recht om van ons te vragen te leveren waarvoor je betaalt. 

Laat je snel nog weten of alles stabiel is gebleven en de Google homeassistant de oorzaak was?