Deel je ervaringen met de Experia Box V9

• 13 oktober 2013
  • 100 reacties
  • 58454 keer bekeken

Toon eerste bericht

100 reacties

Thanks voor je reactie.

Klopt inderdaad dat de tv op de modem is aangesloten en de computers (incl ape) op de modem

Ik heb geen V9 modem nog en hoop dat deze ZSM wordt uitgeleverd.

verder de tc in uit bridge mode zetten zou kunnen maar dan heb ik toch nat problemen?

Reputatie 7
Oke, ik lees net dat je een V8 hebt.

Sluit jouw Time Capsule in router mode aan op de V8, zoals beschreven in het door mij aangehaalde topic.

Je hebt geen NAT probleem, je hebt dan "double natting".

Dat Apple (als ontwikkelaar van software) het nodig vindt om dan te gaan roepen dat je jouw router in bridge mode moet zetten ligt meer aan de "eigenwijsheid" van Apple dan aan een mogelijk "probleem".

Niet geschoten is altijd mis. ;)

deze test gedaan  op 2 Wlan routers

Eminent  Wlan EM4570, 1000 Mbit/s, Draadloos, 802.11n

TEST 1 - Operating System Support - PASSED
TEST 2 - SSDP Service Running Check - FAILED
TEST 3 - SSDP Service Automatic Check - FAILED
TEST 4 - UPnPHost Service Running Check - FAILED
TEST 5 - UPnPHost Service Automatic Check - FAILED
TEST 6 - UPnP Framework Firewall Exception Check - PASSED
TEST 7 - Adapter #0 - 192.168.8.115 - FAILED
TEST 8 - Get External IP Address - FAILED

UPnP Test Program v1.16 Copyright Mark Gillespie 2010
Bugs/Comments to: mark.gillespie@gmail.com
Please do not email me UPnP support requests. I will not answer them.

Experia V8

TEST 7 - Adapter #0 - 192.168.2.4 - FAILED
TEST 8 - Get External IP Address - FAILED

Bugs/Comments to: mark.gillespie@gmail.com

upnp werkt hier niet 

Reputatie 7
Heb jij de UPnP Tool wel als administrator gestart?
ff een aanvulling op mogelijk probleem. Als je een 2e router op de experia box aansluit moet je van de 2e router de dhcp server uit zetten anders geeft hij 2 keer dezelfde ip adres uit en crasht de experia box.
Reputatie 7
@garmt,

Dat is alleen van toepassing als je de tweede router in bridgemode configureert.

De meeste routers zullen dan automatisch de DHCP functionaliteit uitzetten,

Als je een router in router mode configureert, dan moet je een ander subnet kiezen zoals bijvoorbeeld 192.168.1.x of 10.x.x.x

Beste mensen,

Sinds kort staat er een v9 ipv een v8 in onze meterkast als oplossing voor aanhoudende TV-problemen.

Die zijn daarmee weliswaar opgelost, maar nu kan ik niet meer van buiten bij mijn NAS (Synology).

Bestanden en bijv webmail zijn niet bereikbaar.

Heb van alles geprobeerd met port-forwarding etc, hetgeen met de v8 gewoon lukte.

Nu zie ik in de specificaties van de v9 dat oa DynDNS niet ondersteund wordt (v8 wel; net als URL-blokkering trouwens) en volgens mij heb ik dat wel nodig om de NAS te bereiken. Ook is de v9 van het type PPPoE (v8 volgens mij niet?).

Ben ik bezig iets te regelen op de v9 dat technisch helemaal niet mogelijk is of zie ik mogelijkheden over het hoofd? Wie heeft de gouden tip?

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7
Hoi AJD, welkom op het forum.

Ik gebruik zonder problemen de onderstaande services van mijn Synology achter mijn V9:

- Cloud

- Mail

- VPN

- Asterisk telefoon centrale

- Survellance (camera bewaking)

Kan jij mij eens vertellen hoe jouw Synology zijn IP adres krijgt.

(Hard ingesteld op de Synology of via DHCP en vastgezet als DHCP binding op de V9.)

Welke services op de Synology wil je van buitenaf kunnen benaderen?

Welk port-forwardings heb je hiervoor gemaakt? 

Ha WJB,

Dank voor je snelle reactie.

In de 'assistant' staat IP-adres 'manual', volgens mij heb ik het inderdaad vastgezet/statisch gemaakt, juist op instructie van de handleiding/melding bij verdere installaties.

Het fenomeen 'DHCP-binding' is geheel nieuw voor mij, heb ik (dus) ook nog niets mee gedaan.

Wat ik tot dusver (met de v8) gebruikte aan services van de Synology was (web-)mail-, photo-, audio, file-station. Ik zou die graag blijven gebruiken. Het wordpress/phpAdmin/MariaDB zou ik ook graag werkend krijgen maar dat heeft het nog nooit gedaan en dat ligt wellicht niet aan de wissel v8>v9.

Ik had de poorten 21, 80 en 5000 (5005) open gezet, maar volgens mij liep het uiteindelijk prima via QuickConnect (niet te verwarren met de EZ-Internet-wizard van Synology die bij mij nooit enige experia heeft herkend/geaccepteerd).

Vwb de LAN-host krijg ik (bij portforwarding resp bij DMZ) inmiddels verschillende 'definities': is het het IPv4 adres (uit ipconfig) of is het adres van de v9?

Verder benaderde ik mijn Synology via DDNS (aangemaakt bij Synology.com).

Benieuwd of je een instructie voor me hebt waarmee ik weer toegang kan krijgen!

Bvd, mvg.

Reputatie 7
Hoi AJD,

Je doet er verstandig aan om de Synology een IP adres te laten krijgen van de DHCP server van de V9 en op de V9 dit IP adres vast te zetten m.b.v. een DHCP binding.

Stappen:

1) Bepaal het MAC adres van jouw Synology NAS. (Staat op een stikkertje op de Synology.)

2) Log in op de V9 en ga naar de pagina network -> LAN -> DHCP binding. Voeg daar het IP adres dat je wilt gebruiken en het MAC adres van de Synology toe aan de lijst van DHCP bindings.

3) Ga naar het configuratiescherm op de Synology en open Netwerk. Klik op de tab Netwerkinterface, selecteer LAN en klik op bewerken. Kies daar voor "Netwerk configuratie automatisch ophalen (DHCP)".

4) Als je een ander IP adres hebt gekozen dan het huidige voor jouw Synology, sluit de Synology dan af, reboot de V9 en start de Synology weer op.

Dan kunnen we nu de port forwardings maken.

Mijn Synology NAS heeft intern het IP adres 192.168.2.240 en ik heb de onderstaande port-forwardings:

V9 Port Forwarding.PNG

Ik heb de "standaard" application HTTP Server toegewezen aan het IP adres van de Synology.

Daarnaast heb ik de onderstaande "Applications" gemaakt en allemaal toegewezen aan het IP adres van de Synology.

Synology Cloud:

Synology Cloud.PNG

Synology Mail:

Synology Mail.PNG

Synology VPN (openVPN):

Synology VPN.PNG

Synology Surveillance:

Synology Surveillance.PNG

Synology phone houd ik voor mezelf, maar hierin forward ik de poorten die nodig zijn om de Asterisk "telefooncentrale" op mijn Synology NAS te benaderen. Hiermee bellen wij (ons gezin) onderling gratis via Internet met onze Android telefoons, waar wij ons ook bevinden op deze wereld.

Ook kunnen wij hiermee onze huistelefoon opnemen of via de huistelefoon bellen terwijl wij bijvoorbeeld in een hotel in Signapore zitten. 

Synology DSM:

Synology DSM.PNG

Voor een overzicht van alle door Synology gebruikte poorten zie deze pagina.

Overigens is de Synology NAS ook via de DDNS van Synology (naam.synology.me) en quickconnect (naam.quickconnect.me) te benaderen.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Ha WJB,

Hartelijk dank voor de glasheldere uitleg, ik ga alles zsm conform jouw adviezen inrichten en laat je natuurlijk weten of het werkt! Hopelijk vanavond nog, kan ik morgen vanaf 'extern' er weer bij ... 🙂.

Eén vraag nog wel alvast: tot dusver heb ik in de vier invulvakken bij port-forwarding altijd dezelfde waarden ingevuld; ik zie dat jij in een aantal gevallen verschillende waarden hanteert. Heb je nog een uitleg daarover (mag ook link zijn)? Heeft geen haast ...

Nogmaals dank, mvg.

Reputatie 7
Je bedoelt de mapping van TCP/UDP poort 587 op TCP/UDP poort 25 in de "Application" Synology Mail.

Zoals je wellicht weet blokkeert KPN (en vele andere ISP's) inkomend poort 25 (SMTP) om daarmee te voorkomen dat via mailservers van eindgebruikers spam mails verzonden kunnen worden.

Nu is een alternatief voor poort 25 (SMTP) poort 587 echter deze wordt niet ondersteund door de mail server op de Synology.
Wat hier nu gedefinieerd wordt is dat op het publieke IP adres een SMTP mail server actief is op poort 587 (de KPN blokkade van poort 25 omzeilend) terwijl deze op het interne netwerk doorgestuurd wordt op poort 25 (de SMTP poort die door de mail server op de Synology ondersteund wordt).

Overigens is de application Synology Mail alleen nodig als je niet alleen webmail wilt gebruiken, maar ook mail clients op bijvoorbeeld een Android tablet/telefoon, iPad/iPhone of een windows apparaat.

Edit:

Je kunt ook vanaf jouw eigen LAN simuleren alsof je van buitenaf jouw netwerk benadert door jouw publieke IP adres (of DDNS) te gebruiken i.p.v. het interne (192.168.2.xxx) adres, daarvoor hoef je niet "buiten de deur" te zijn.

Ha WJB,

Zag je 'edit' net te laat en heb vandaag dus 'echt' extern getest: met succes!

Het niet beschikken over DynDNS is kennelijk voor dit type verbinding - gelukkig - geen probleem. Ben weer in de lucht, dankzij jouw prima tips.

Mvg.

Reputatie 7
Hoi AJD,

Goed te horen dat je weer "in de lucht bent".

Je kunt altijd jouw publieke IP adres gebruiken i.p.v. een DynDNS.

Overigens werkt de DynDNS (zoals ook aangegeven in mijn voorlaatste bericht) bij mij gewoon wel en zou het dus bij jou ook gewoon moeten werken.

Heb je toevallig een abonnementswijziging gehad of een nieuw IP adres gekregen?

Staan jouw DDNS instellingen goed? (Configuratiescherm -> Externe toegang)

DDNS.png

Het externe adres moet gelijk zijn aan jouw publieke IP adres.

Heb je TCP poort 5000 en 5001 geforward naar de Synology. (Synology DSM) 

Reputatie 6
Badge +10
Waarom traint de V9 modem lager in als de V8? 

V8 snelheid was: 42Mbps

V9 nu: 35Mbps

Met speedtest.net getest.

Op pagina 1 staat dezelfde ervaring.

Reputatie 7
Met speedtest kun je niet betrouwbaar vaststellen of de V9 lager intraint, daarvoor moet je echt de status van het modem zelf bekijken (http://192.168.2.254). Er kunnen andere factoren zijn die de snelheid tussen je modem en je computer beïnvloeden, zelfs al je bekabeld meet. Had je tijdens de tweede test b.v. je TV aanstaan (op een HD-zender: dat is ongeveer 7 Mb/s; 2 TV's op SD is samen ook ongeveer 7 Mb/s)?

Reputatie 6
Badge +10
Modem traint lager in (ook de Attainable Rate is lager geworden), had al van te gekeken in het modem. Met die url ben ik bekend.

Die van Speedtest.net zijn redelijk betrouwbaar hoor. Daar kun je servers kiezen. Heb tevens grote bestanden gedownload op snelle servers. Dat scheelt mij zo 700kb.

Is toch een slok op een borrel bij grote bestanden.

Reputatie 7
Ik twijfel ook niet zozeer aan speedtest zelf maar er zijn zoveel factoren binnen je eigen router/netwerk die een betrouwbare uitvoering van speedtest kunnen frusteren (zoals ik al aangaf). Daarom zei ik dat je de ingetrainde snelheid alleen betrouwbaar kunt aflezen in het modem zelf.

Speedtest geeft wel een redelijk betrouwbaar beeld van wat je effectief op je PC overhoudt in de praktijksituatie en dan maakt het niet uit of je het bekabeld of over Wi-Fi doet. Want wat je meet is wat je effectief op je PC overhoudt en als dat alleen via Wi-Fi kan is dat dus het resultaat, maar dat heeft dan meestal niet zoveel meer te maken met de ingetrainde modemsnelheid (over Wi-Fi wel een paar keer meten want de fluctuaties zijn soms aanzienlijk).

Wij hebben vandaag de V9 binnen gekregen. We hadden een half jaar geleden de V8 gekregen, en net als vele van jullie, hadden wij grote problemen met deze modem. Begin vorige week wisten wij nog niet dat het aan de modem lag, totdat onze systeembeheerder ons daarop wees. 

Toen er weer een probleem was met dat het volledige internet (wifi/bedraad) voor een paar minuten weg viel, hebben wij gelijk kpn gebeld. Zij gaven aan dat er wel een nieuwe modem was, maar dat deze bij uitzonderlijke gevallen werd uitgeleverd en dat wij daar niet onder vielen.

Vervolgens kreeg ik afgelopen week de mail dat kpn zijn prijzen gaat verhogen, ik heb gelijk weer gebeld (andere persoon aan de telefoon), aangegeven dat ik verbaasd ben dat ze iets verhogen wat niet goed loopt en aangegeven dat ik graag de V9 wil, zodat ik kan testen of het probleem waarmee wij kampen wel opgelost zou worden. Deze medewerker (echt een pluim voor deze jongen) was zeer behulpzaam, zag ook dat wij veel meer problemen hebben gehad en heeft ervoor gezorgd dat we vandaag de V9 konden aansluiten. 

Nu wordt het spannend. Zullen we dan nu toch eens echt stabieler internet krijgen? Een beetje snelheidverlies vind ik niet erg, zolang hij maar niet continue disconnect. 

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaring. 

Reputatie 7
Ik heb inmiddels ook een V9 en ik zie op de status pagina een lagere downloadsnelheid dan bij de V8 (was 42 Mb/s, is nu 36 Mb/s). De upload is wel verbeterd (van 3,7 naar 4,5 Mb/s). Op één van beide lijnen van de pair bonding zie ik een downloadsnelheid die 5 Mb/s lager is dan bij de V8; beide lijnen zijn nu dus qua snelheid in onbalans. Wellicht dat dit de komende dagen/weken nog bijtrekt (intraint).

Verder werkt UPnP minder goed dan bij de V8 sinds daar update 130v2 voor beschikbaar kwam. Mijn home server (Windows Server 2012 Essentials) wil via UPnP enkele poorten forwarden en waar dat bij de V8 sinds die laatste update wel werkte (daarvoor ook niet) werkt het nu bij de V9 niet meer en moet ik de poorten weer met de hand forwarden; niet ernstig, wel vervelend.

Ik heb ook een v9 na enige tijd op een v8 te hebben gezeten. De v8 gooide regelmatig de verbinding eruit, ook was hij zeker 6 minuten bezig de dsl verbinding op te zetten. Vervolgens is er een monteur geweest, heeft gebeld met zijn servicedesk waarna vrijwel direct werd aangeboden om het modem met een v9 om te ruilen. De attainable is zo'n 4mbit lager (43Mbit ipv. 47Mbit), de actual rate van 43Mbit naar 40mbit, maar die verlaging neem ik gezien de eerdere problemen graag voor lief.

Helemaal gezien het nieuwe FON netwerk verwacht ik nog wel een firmwareupdate, waarmee hopelijk iets van de ingeleverde snelheid weer terugkomt.

Reputatie 7
gwevers schreef:
Helemaal gezien het nieuwe FON netwerk verwacht ik nog wel een firmwareupdate, waarmee hopelijk iets van de ingeleverde snelheid weer terugkomt.

En een vebetering van UPnP ...

Reputatie 7
wjb schreef:
Ik heb zojuist een uPnP test uitgevoerd en kan bevestigen dat de Experia Box V9 (ZTE H368N), naast het correct routeren naar de DMZ Host, ook correct met uPnP om lijkt te gaan.

uPnP Test.PNG

De gebruikte tool (uPnP test 1.16) is een freeware tool die je op internet kan downloaden. Je moet hem wel als administrator uitvoeren om de juiste resultaten te krijgen.

Bovenstaande test is vanaf een via wifi aangesloten PC uitgevoerd en daarmee lijkt uPnP dus ook via wifi te functioneren.

Dan heb ik toch een andere V9 dan jij:

TEST 7 - Adapter #0 - 192.168.2.100 - PASSED
TEST 8 - Get External IP Address (Result: 86.xx.xx.xxx) - PASSED

Bugs/Comments to:  mark.gillespie@gmail.com

Dit is bekabeld uitgevoerd op de (Windows Server 2012 Essentials) server zelf, maar ook via Wi-Fi op een Win 8.1 (Update) desktop krijg ik hetzelfde resultaat. UPnP Device Host en SSDP Discovery services draaien gewoon. Jammer dat ik dit met de V8 niet meer kan doen, had daarvan de resultaten ook wel willen zien, want daar ging UPnP als een zonnetje sinds update 130v2.

ModelH368N
Serial NumberZTEEG53DBCnnnnn
Hardware VersionV1.02
Software VersionV1.01.00T09.4v2
Boot Loader VersionV1.01.02
xDSL PHY VersionA2pv4bF038j.d24e
Reputatie 7
Heb jij het UPnP test programma als administrator uitgevoerd?
Dit is wel een vereiste.
Reputatie 7
Oeps, ff overheen gelezen :manembarrassed::

TEST 2 - SSDP Service Running Check - PASSED
TEST 3 - SSDP Service Automatic Check - PASSED
TEST 4 - UPnPHost Service Running Check - PASSED
TEST 5 - UPnPHost Service Automatic Check - PASSED
TEST 7 - Adapter #0 - 192.168.2.100 - PASSED
TEST 8 - Get External IP Address (Result: 86.xx.xxx.xxx) - PASSED

Bugs/Comments to:  mark.gillespie@gmail.com

Maar dit is blijkbaar niet voldoende om in alle gevallen toch een goede UPnP werking te garanderen.

Reageer