Deel je ervaringen met de Experia Box V9

• 13 oktober 2013
  • 100 reacties
  • 58255 keer bekeken

Toon eerste bericht

100 reacties

Hi WJB,

heldere uitleg, Heb deze precies zo ingesteld bij mij, Locaal krijg ik wel een VPN connectie, van buiten uit lukt het niet.

Hoor graag als je tips of trucks hebt.

grt

Reputatie 5
Badge +5
heb je de juiste poorten in je router geforward ramesh ?

voor zover ik weet wel.

ik had eerst 1194 geforw. nu heb ik ook 1701 , 500 , 4500 geforw. vermoedelijk heb ik iets niet goed staan. precies zoals je die op 11-05 had gepost.

koopm497 schreef:
heb je de juiste poorten in je router geforward ramesh ?

Een aantal maanden geleden kreeg ik ook een experiabox v9 toegestuurd t.v.v. een v8. Vanaf het moment dat die aan het stopcontact aangesloten zat maakte deze een zeer hoge pieptoon. Direct weer opgebeld en werd mijn modem weer vervangen voor een v8. Vandaag zou die v8 weer vervangen worden voor een v9 en je raad het al, weer dezelfde irritante pieptoon. Het maakt niet uit in welk stopcontact ik het ding aansluit steeds weer hetzelfde.
Vandaag dus weer opgebeld en hopelijk krijg ik snel een vervangend modem welke wel goed functioneert aangezien de 3 v8 modems en de 2 v9's die ik inmiddels heb gehad nooit zonder problemen hebben gewerkt. Met de v8 modems was het probleem dat ik niet meer dan 2 apparaten tegelijk kon verbinden via wifi. En het bereik was belabberd. Na 3 meter nog maar de helft over.
Vandaag nieuwe Experia 9 ontvangen. Had 'm binnen 10 minuten aan de praat en dan nog 10 minuten bezig geweest om met UPnP Bittorrent aan de praat te krijgen, dis was met de Experia 8 nog nooit gelukt. Al met al: een hele verbetering, moet nog wel even de stabiliteit afwachten maar slechter dan de Experia 8 kon bijna niet (die heeft het overigens wel meer dan 8 maanden gedaan, maar circa 10 dagen geleden kwam daar ineens de klad in).

Verkrijgbaarheid Experia 9: was eigenlijk geen probleem, dus de eerdere opmerkingen in dit forum hierover kan ik niet direct plaatsen.

Conclusie: prima service van KPN, nu hopen dat dat zo blijft!

Beste WJB,

Weet niet of ik hiermee in overtreding van Forum-regels ben, kunnen we in dat geval op andere wijze contact leggen?

Mijn vraag gaat over het gebruik van WordPress op de Synology NAS.

Wens is om een site op de NAS te hosten die middels WP wordt beheerd; wel 'echte' domeinnaam, maar die moet alleen maar doorsturen naar NAS.

Heb 'alles' al geprobeerd maar het wil niet echt lukken.

Heb jij hier ervaring mee?

Bvd, mvg,

AJD

Reputatie 7
Hoi AJD,

Het lijkt mij voldoende om via het forum te communiceren, dan kunnen anderen daar ook van "leren".

Ik neem aan dat jij ook PHP en MySQL op jouw Synology geïnstalleerd hebt?

Ik neem aan dat jij het "Web Station" op jouw Synology geactiveerd hebt?

Kan jij dan de pagina http://<LAN IP adres van Synology>/worldpress benaderen?

Ha WJB,

Via forum verder communiceren wat mij betreft prima, is zeker 'in de geest van'.

Ja, PHP geïnstalleerd en MySql (schijnt dat MariaDB de plek inneemt van MySql voor phpAdmin). Werk nu met DSM 5.0 update 5.

Webstation geactiveerd (en 'persoonlijke website'), maar er is geen optie (meer?) om MySql apart aan te vinken). Vraag is wat te doen met 'Virtual hosts'. Nu geen aangemaakt.

Wanneer ik, zoals je vraagt, http://dns(synology-dns adres)/wordpress browse, kom ik op de gewenste site (zij het niet in de juiste theme etc). Of bedoel je met "LAN IP adres van Synology" iets anders?

Maar dat is dus 'intern'. Wanneer ik dat vanaf mijn werk doe, kom ik na heel lang wachten op een scherm met alleen de kale tekst van de links/pagina-indeling. Doorklikken vanaf extern is niet mogelijk (intern wel).

Benieuwd of je hier een idee bij krijgt.

Mvg,

AJD

Reputatie 7
Mooi, dan is het wel duidelijk.

Maak op de Experia Box een port-forwarding voor TCP poort 80 en laat die verwijzen naar het IP adres van jouw Synology.

That's it.

@stefsegers;

ik ga het je in november melden hoe de TC werkt met de EB v9

Hee, wat lees ik in de FON FAQ hier op het forum: Op de V9 (H368N) is Fon nog niet beschikbaar. De software upgrade staat gepland voor week 48-49. Op het moment dat Fon beschikbaar is ontvang je een brief.

Binnen nu en twee weken een v9 update, ben benieuwd!
Reputatie 7
Net als veel andere V9-gebruikers ben ook ik heel benieuwd of die update er echt binnen een paar weken komt en vooral wat die naast Fon nog meer oplevert. Zaken als UPnP (verbeterd) en VOIP/DECT (verslechterd) hebben bij de update van de V8 (eerst ongeveer (?) een half jaar geleden en vervolgens een aantal weken geleden nog eens) de gemoederen aardig bezig gehouden. Als dat bij de V9 ook gaat gebeuren wordt het weer (extra) druk op dit deel van het forum.

Heb sinds kort de experiabox V9.

De aansluiting ging super en bijna alles werkt zoals het moet.

Het enige wat niet lukt is printen vanaf draadloze apparaten zoals iPad en smartphone.

Heb een HP 6500A officejet en deze is via een netwerkkabel met de experiabox verbonden. Het printen vanaf de bedrade pc gaat goed maar de printer is niet te vinden vanaf draadloze mobiele apparaten.

Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor..............

Reputatie 7
Het probleem met zo'n printer is vaak - net als met bv. een server/NAS - dat het IP-adres niet moet veranderen om het werkbaar te houden. Nu kun je in de netwerkinstellingen van de printer het IP-adres vast instellen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat dat adres niet door de V9 kan worden uitgegeven aan een ander apparaat (als de printer bv. een tijdje uitstaat).

Beter is het om in de V9 aan (het MAC-adres van) de printer een vast IP-adres toe te kennen (DHCP-binding) en daarna de printer uit- en weer in te schakelen zodat die het vast toegewezen IP-adres ook overneemt. Daarna zouden je apparaten de printer moeten kunnen vinden.

Ik heb een HP Photosmart 7520 via Wi-Fi met de V9 verbonden waarvan de printer op de aangegeven manier z'n vaste IP-adres krijgt en door al mijn apparaten (zowel bedraad als via Wi-Fi) probleemloos gebruikt kan worden.

Overigens gebruik in op al m'n apparaten (Windows 8.1/RT 8.1 en Phone 8.1) een app van HP (HP AiO Remote) voor het instellen van de printer. Ik weet niet of die er ook voor iOS. Omdat een Officejet ook een All-in-One is denk ik dat je het je met zo'n app een stukje makkelijker maakt.

Dank je Henk,

Vast IP adres heb ik er in staan en op zich lukt het wel via de app op mijn iPad en iPhone nadat ik de printer via IP had gevonden. Voorheen kon ik gewoon rechtstreeks vanuit bv Adobe of een web pagina afdrukken, helaas lukt dit nog steeds niet……
Reputatie 7
Ik ben bang dat je last hebt van het "bekende" probleem dat Experia Boxen niet echt lekker met "bonjour" omgaan en dus ook niet met "airprint" en "airplay".

Zie bijvoorbeeld dit topic.

Nu dacht ik dat dit fenomeen zich alleen voordeed als de printer draadloos aangesloten is en het apparaat dat de print opdracht geeft bedraad is aangesloten, maar blijkbaar is dat niet het geval en is de problematiek nog groter.

Weet je zeker dat de printer ook ingesteld is om via de netwerkkabel te communiceren?

Als deze namelijk via wifi communiceert, dan zou je precies hetzelfde probleem ervaren als in het aangehaalde topic.

Goedemorgen,

bedankt voor de reactie.

De printer is idd via netwerkkabel aangesloten en dat geeft de printer ook aan in het display.

Had hiervoor een oudere modem en daarmee werkte het zonder problemen.........

Reputatie 7
Je geeft aan dat je hiervoor een ouder model router had.

Welk type had je en had je toen ook TV van KPN?

Weet alleen dat het een Thomson modem was, had die zo'n drie jaar en had toen ook al alles in 1

Ben verder erg tevreden met KPN maar als ik dit geweten had dan had ik liever de oude modem gehouden...

Reputatie 7
Bij die Thomson (waarschijnlijk een TG789vn) kon je de TV's alleen op LAN poort 3 aansluiten.

De TV streams (multicast) werden alleen op LAN poort 3 geplaatst.

Hierdoor kon de multicast functionaliteit gewoon aan blijven staan.

De nieuwere routers (ZTE H220N (onofficieel ook wel de V7), Arcadyan VGV7519 (V8) en ZTE H378N (V9)) zijn voorzien van zogenaamde "flex poorten", waarbij op één LAN poort zowel een TV ontvanger als computers aangesloten kunnen worden.

Bij deze routers lijkt het er op dat multicasting voor wifi uitgezet is.

Op zich een goede zaak, want het multicasten van een TV stream zal onherroepelijk leiden tot het plat gaan van wifi. (TV streams zijn veel te zwaar om te multicasten op wifi.)

Waar KPN echter aan voorbij gegaan lijkt te zijn is dat er meer services gebruik maken van multicast, zoals bijvoorbeeld bonjour en daarmee airplay en airprint.

Deze services werken dan ook niet volledig op deze routers.

Wat KPN zou moeten doen is multicasting van de TV streams op wifi blijven blokkeren, maar multicasting van andere services toestaan.

(Dus: Multicasting op subnet 10.x.x.x (TV) blokkeren en op subnet 192.168.2.x (computer) toestaan.)

Ik hoop dat de, door KPN toegezegde, firmware update van de V9 (Q1 2015) dit gaat ondersteunen, dat betekent namelijk dat ook de vele Apple gebruikers eindelijk weer volwaardig gebruik kunnen maken van airplay en airprint.

Reputatie 3
Badge
Ik heb nu de V9 en ik moet toegeven dat deze een stuk beter werkt met de UPnP en DMZ voor de PS4.

De Wi-Fi lijkt stabieler, alhoewel kan ik hierover geen valide mening geven daar wij nu veel apparaten bekabeld aangesloten hebben.

De interface op de webpage van de V9 vind ik redelijk beknopt, maar wel voldoende. De V8 vond ik echter iets duidelijker.

Daarbij heb ik met de V9, evenals met de V8, geen problemen ondervonden zoals drops, reboots etc.

Uiteraard heb ik hierbij de aspecten van mogelijke storingsbronnen als een magnetron etc. en het verlengen van een ISRA punt niet meegerekend.

Deze week een V9 gekregen omdat de V8 om de paar dagen automatisch resette en internet, telefoon en tv er dan dus uit lagen. Maar van de regen in de drup: snelheid gedaald van 48 naar 33 Mbps en sommige sites starten extreem langzaam op.:@ De V9 is de afgelopen drie dagen nog niet uitgevallen, dus toch een lichtpuntje. 

Reputatie 7
Hoi Eedjee53, welkom op het forum.

Ik denk dat het dan ook zaak is om contact op te nemen met KPN zodat jouw lijn eens grondig doorgemeten wordt.

Het zou maar zo kunnen zijn dat het automatisch resetten van die V8 niets te maken had met de V8 zelf, maar met een slecht lijn naar Internet.

De V9 traint zich nu in en houdt nu rekening met een slechtere lijn waardoor de actual rate dus nu lager uitvalt.

Ik neem aan dat je de V9 met de bijgeleverde kabel rechtsreeks op het ISRA punt aangesloten is en dat er geen andere loze telefoonlijnen op het ISRA punt aangesloten zijn.

Ik heb sinds een week de Experia v9 in gebruik. Hij geeft een stabiel internet en de speedtest geeft nagenoeg dezelfde waarde als de modem status. De wifi is zwak maar in het hele huis te bereiken. Achter de Experiabox zit een TP-link wr941nd die qua zendvermogen gewoon op Nederland staat ingesteld waarvan de wifi tot achter in de tuin komt.

De Usb poort die op de Experia box zit is een ramp, die hadden ze net zo goed weg kunnen laten. Een backup sychroniseren 500MB op de computer Usb 26 sec en op de Usb van de Eperia box 5 minuten. Ik heb nog nooit zo'n trage Usb poort gezien. De FTP server op de Usb poort is ook niets waard, want wil niet over de 99,95GB

Reputatie 7
Badge +28
De USB poort wordt alleen getest in combinatie met 3G/4G dongels. Voor harde schijven is het inderdaad geen ideale oplossing.

Reageer