Beantwoord

Default gateway issue: combinatie V12 en Intel Wi-Fi 6 AX201rivers?

  • 19 September 2022
  • 4 reacties
  • 473 keer bekeken

Vandaag ineens op mijn twee werk laptops (toevallig beiden HP probooks) geen verbinding mogelijk met de wifi in huis. Windows netwerk probleemoplosser meld dat de default gateway niet bereikt kan worden. Na alles herstart te hebben en de anti-virus uitgezet te hebben geen verbetering.

Uiteindelijk na een hoop ge-google oplossing gevonden in het aanpassen van het stuurprogramma van het wifi modem (Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz). Draadloze modus aangepast van dualband naar 2,4 ghz. 

Omdat ik vermoed dat de modems in deze laptops gelijk zijn denk ik dat er een centraal uitgerolde update is waarbij deze setting aanpgepast is op de HP's. Kan dit een issue zijn in de communicatie tussen de KPN V12 box en de Intel Wi-Fi 6 AX201? Dualband is toch niet meer echt exotisch dacht ik.

icon

Beste antwoord door NHendriks 20 September 2022, 21:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @ArjanLuijendijk 

 

Bekijk deze post eens en het antwoord van @NHendriks  , wellicht helpt het wijzigen van die instelling om ook weer via 5GHz te verbinden:

Ik heb zo'n vermoeden dat er een Intel netwerkkaart in zit (AX201 toevallig?). Als dat het geval is, ga dan eens naar de wifi-instellingen en controleer of de 5Ghz wel staat ingesteld op ‘80Mhz’. Ik kom dit probleem de laatste week vaker tegen en allemaal betreft het een Intel netwerkkaart. Geen idee wat er aan de hand is maar het gaat voor mij nu verder dan toeval.

Dankjewel GeSp!

Reputatie 7
Badge +11

Puur voor hen die via Google hier uit komen ook nog even mijn reactie in dit topic:

Dat klopt! Als je inlogt op http://mijnmodem.kpn met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt) dan ga je naar de wifi-instellingen en hier kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (ik weet niet zeker hoe de Box12 dit noemt) aanpassen. Laat de 2.4Ghz op 20Mhz staan maar controleer of die bij de 5Ghz op 80Mhz staat.

In sommige gevallen moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de wifi wijzigen, ik zet er dan vaak bij beide een ‘1’ achter en pas alles aan, vervolgens verbind ik met dat nieuwe netwerk en haal ik de ‘1’ weer weg. Als je dit tijdelijk met een kabel kan doen dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden.

Let op, dit geldt enkel voor de Box12. 

Reputatie 7
Badge +20

Kan dit een issue zijn in de communicatie tussen de KPN V12 box en de Intel Wi-Fi 6 AX201? 

We ontvangen hier meer meldingen over zoals @NHendriks ook al is opgevallen, en men is nu aan het onderzoeken waar het precies mis gaat met de Box 12 en deze Intel variant.

Hier nog even een afbeelding ter illustratie van de uitleg hierboven!

Â