Devolo 1200 AC WIFI

• 12 maart 2015
  • 4 reacties
  • 3292 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Momenteel heb ik 4 Devolo's 650+ die zijn aangesloten op Experiabox v9 en de tv in woonkamer.

I.v.m. slecht internet wifi ontvangst op zolder wil ik een Devolo 1200 AC daar in het stopcontact doen. Wellicht dat die ook helpt in de tuin.

Hoeveel Devolo's kun je via stopcontact aansluiten zonder dat je bedraad trager internet hebt.

Daalt de snelheid bij 4 of 5 Devolo's?

Wat is het draadloze bereik van een 1200 AC WiFi? Zijn 5 Devolo's teveel?

Ik heb nog een oude Netgear 3700v1 n-router liggen. Kan die op zolder op netwerk aangesloten worden zodat de V9 beneden wifi levert en zolder wifi gebruikt van de Netgear?

De telefoon is in meterkast aangesloten op de V9. Dank voor jullie tips.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Duidelijk, Bart. Je kunt hiervoor een extra 1200 adapter plaatsen, in een netwerk samen met de 1200 bij de TV en bij de Experiabox. Dit raden we officieel niet aan, maar werkt in de praktijk over het algemeen wel. Je hebt dan alleen wel kans dat er wat verstoring of snelheidsverlies kan ontstaan.

De tweede optie is om een los netwerk te maken speciaal voor internet. Ervan uitgaande dat je bij de Experiabox nog een stopcontact over hebt. Je plaatst dan daar een adapter van de andere set, en de tweede in de woonkamerhoek waar je internet wilt. 

Dit geeft de beste interne doorgifte omdat de zendende adapter het signaal maar naar één andere hoeft te sturen in plaats van het te splitsen.

Wel heb je dan kans op af en toe wat verstoring omdat beide devolo netwerken over hetzelfde stroomnetwerk gaan.

Je kunt het beste even experimenteren en kijken wat in jouw situatie het beste resultaat geeft. Devolo gebruik is erg afhankelijk van de woning.

Groet,

Erik

Reputatie 1
Badge
Dank voor je gewaarde advies. Ik heb 2 Devololo startersets, t.w. 650+ en 1200+ (zonder wifi). Ik mijn huis heb ik sinds kort netwerkkabels liggen. Alleen naar de woonkamer tv en andere hoek in woonkamer is dat helaas niet mogelijk. Ik heb dus in de meterkast op de V9 een 1200 adapter gezet en bij de woonkamer tv een andere 1200 adapter, ofschoon de 650 alleen voor HD-tv wel voldoende lijkt qua snelheid. Op de andere plek in de woonkamer voor internet zou ik de 650 of 1200 willen gebruiken, maar internet mag niet trager worden. De rest in et huis loopt tv n internet via C5e kabels, dus geen snelheidsverlies. Evt kan ik op zolder accespoint of kpn wifi versterker gebruiken die ik op een switch daar aansluit ipc een 1200 AC wifi adapter.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo Bart,

Henk heeft gelijk dat we, officieel, niet meer dan drie draadloze adapters ondersteunen als deze voor TV gebruikt worden in één netwerk, en via ons zijn aangeschaft..

Los daarvan, als je meer dan dat hebt aangesloten voor internet, of meerdere verdeeld over verschillende netwerken, dan zal dit in de meeste gevallen ook prima werken. Je zult niet echt snelheidsverlies merken bij meer adapters, dat merk je eigenlijk pas op het moment dat er meer apparaten tegelijk gebruik maken van het internet.

Wel is het zo dat, hoe meer adapters in één netwerk gekoppeld zitten, hoe langzamer de onderlinge snelheid wordt omdat de zendende adapter zijn bandbreedte dan deelt met alle andere.

Ik weet niet wat het bereik is van de 1200 AC, daar dit geen devolo is die wij verkopen. Ik raad je aan om te kijken op de site van Devolo, daar kun je meer info vinden over de verschillende adapters die zij leveren.

Je kunt ook de Netgear op zolder aansluiten, maar dan raad ik wel aan dit bekabeld te doen. Als je deze draadloos aansluit verlies je al gelijk een groot deel van je internetsnelheid.

Groet,

Erik

Reputatie 7
KPN zegt zelf dat je niet meer dan 3 DVS-adapters moet gebruiken (één bij de ExperiaBox en twee elders in huis). Maar ze zeggen niet dat meer niet kan.

Je bedrade internet aansluitingen zullen niet direct trager worden van meer adapters, die adapters versturen hun signalen immers over de netspannings bekabeling. Wel is het natuurlijk zo dat hoe meer apparaten je op de EB aansluit (die allemaal gebruik maken van internet), hoe drukker het op de lijn "naar buiten toe" wordt.

Ik heb een Linksys EA6500 op de tweede verdieping staan (2,4 én 5 GHz Wi-Fi). Dat werkt goed, maar ik heb er wel voor gezorgd dat die in brugmodus (bridge mode) aan de EB gekoppeld is (dat moet je dus in jouw geval op de Netgear instellen) en via een DHCP-binding op de EB automatisch z'n IP-adres ophaalt uit de EB . Op die manier werkt die EA6500 als Access Point en dus als een verlengstuk van de EB. Voor Wi-Fi heb ik de naam op de EA6500 gelijk gemaakt aan die van de EB, maar wel een ander kanaal gekozen (minstens 5 à zes kanalen hoger/lager). Dat kun je eerst dus nog proberen voordat je je geld uitgeeft aan zo'n extra Devolo.

Je zou eventueel ook nog kunnen kiezen voor een KPN WiFi Versterker. Als je die bedraad aansluit is het eigenlijk geen versterker (repeater) maar ook een Access Point.

Reageer