Beantwoord

Devolo vertoont brandplekken op de stopcontact aansluiting

• 11 maart 2017
  • 11 reacties
  • 1186 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben weer eens terug op dit forum..
Mijn devolo's vertonen opeens een aantal vreemde plekken bij de aansluiting in het stopcontact. Het is wel eens voorgekomen dat de devolo overhit was en zichzelf opnieuw opstartte, maar dat was voornamelijk in de zomerperiode.

Het probleem: Het komt de laatste tijd wat vaker voor dat de devolo even niet vebonden is met de devolo bij de router, wat ik dan handmatig moet oplossen.

Aan de devolo is aangesloten door middel van een stekkerdoos:
- PC
- Laptop
- PS4
- iTV kastje
- TV
- Switch
- Speakerset
Er gaat dus flink wat Watt door de devolo...

Wordt het dus tijd om een kabeltje te trekken, of heeft iemand een oplossing voor het probleem dat de devolo de verbinding kwijtraakt met de devolo bij de router en dat het internet soms instabiel is?
icon

Beste antwoord door DimitriTon4 14 maart 2017, 17:40

Nieuwe devolo's toegestuurd gekregen, oude geretourneerd. Ik houd de situatie in de gaten en ga uiteraard kijken naar een mogelijkheid om kabels te trekken in de toekomst. Mooi voorbeeld dat de service van KPN wel degelijk goed is.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Welkom DimitriTon4,

Welkom op het Forum! Heeft u de Devolo 650 rechtstreeks in het stopcontact zitten of in de stekkerdoos? Ik raad u aan om hem rechtstreeks in het stopcontact te stoppen:

Of zijn die brandplekken vanaf de stopcontact bij uw thuis aan de muur?
Hoi Dennis,
De Devolo is juist aangesloten, dat kan het probleem niet zijn. De plekken komen door de Devolo die is aangesloten in het stopcontact aan de muur. Het gaat mij er om of deze plekken de reden kunnen zijn voor het soms wegvallen van de verbinding met de devolo bij de router en de instabiliteit van de verbinding.

mvg, Dimitri
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Dennis,
De Devolo is juist aangesloten, dat kan het probleem niet zijn. De plekken komen door de Devolo die is aangesloten in het stopcontact aan de muur. Het gaat mij er om of deze plekken de reden kunnen zijn voor het soms wegvallen van de verbinding met de devolo bij de router en de instabiliteit van de verbinding.

mvg, Dimitri
Ik vind het zo enzo apart dat die brandplekjes erop zitten. Heb je dat met meer stekkers die bij u in het stopcontact zitten? Gewoon om dit even uit te sluiten dat het alleen aan die Devolo's ligt. Zo ja, dan zal een KPN medewerk(st)er eventueel nieuwe devolo's toesturen. Weet alleen niet of ze dat kosteloos doen.
Hoi Dennis,
Ik had precies dezelfde reactie, toen ik dat opmerkte. Deze "brand/schroeiplekken" zijn alleen bij deze Devolo aanwezig. Geen enkele stekker in het huis heeft dit soort plekken. Zelfs de stekkerdoos die op de Devolo aangesloten is heeft dit niet, terwijl dezelfde hoeveelheid Watt hierdoor heen gaat.
Om verdere dingen uit te sluiten:
- Het stopcontact is schoon en zonder stof
- Kortsluiting is via dit stopcontact nog niet voorgekomen
- De Devolo wordt uit het stopcontact gehaald als de apparaten niet gebruikt worden.

@Webcare de Devolo heb ik sinds eind 2014, dus circa 2,5 jaar. Ik gok dat garantie geen optie meer is. Maar ik zou wel graag willen weten of dit vaker voorkomt en of ik deze misschien op moet sturen naar jullie? En wat zijn de mogelijkheden om dit op te lossen?

Mvg, Dimitri
Reputatie 7
Persoonlijk vind ik dit een zeer zorgelijke constatering die mijns inziens zeer zeker om nader onderzoek vraagt.
Als ik die foto's uitvergroot dan lijkt het er op dat er delen van de stalen pinnen weggesmolten zijn en dat duidt dan op zeer hoge temperaturen.
Ik hoop de KPN je gaat vragen om deze adapter te retourneren (ruilen) zodat KPN dit bij devolo AG in Duitsland kan aankaarten.
Reputatie 7
Badge +19
Wat vaak voorkomt is het stopcontact zelf, waarvan de draden niet stevig genoeg bevestigd zijn en daardoor warm worden.
Ook dan krijg je schroeiplekken op de stekkers. (brandgevaar)
Haal de kap van het stopcontact er voorzichtig af en kijk of de bevestiging van de draden ook bruin of zwart zijn.
Zo ja, stopcontact vervangen en draden goed stevig aandraaien.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Dimitri, welkom terug. Gelukkig heb ik dit nog niet eerder gezien. Want dat ziet er niet heel goed uit eerlijk gezegd. De vraag is of het komt door het stopcontact of door de Devolo. Als je de optie hebt om een kabel te trekken dan is dat sowieso geen overbodige luxe wat mij betreft. Of die plekken de oorzaak zijn van de slechte verbinding weet ik niet aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets zie. Ik wil natuurlijk graag voor je kijken of ik iets kan regelen. Reageer je op mijn privébericht? Dan ga ik aan de slag.
Hoi wjb en huistijger,
Inderdaad vreemd deze situatie. Ik zou deze devolo uiteraard willen opsturen. Stopcontact gecontroleerd, maar geen bruine plekken te zien. Opmerkelijk dus!

@ Paul_, ik heb je privébericht beantwoord. Uiteraard ga ik eens kijken wat er te regelen valt om eventueel een kabel te trekken. Ik hoor het van je en houd je op de hoogte als er wat nieuws is.

Mvg, Dimitri Ton
Reputatie 7
Badge +18
Hopelijk wordt het opgelost, laat je het ons even weten hoe het is afgelopen? 😳
Nieuwe devolo's toegestuurd gekregen, oude geretourneerd. Ik houd de situatie in de gaten en ga uiteraard kijken naar een mogelijkheid om kabels te trekken in de toekomst. Mooi voorbeeld dat de service van KPN wel degelijk goed is.
Reputatie 7
Badge +24
Top! Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost in ieder geval (en mijn ego is gestreeld). Goed dat je het stopcontact even in de gaten houdt! 🙂

Reageer