Vraag

DHCP binding ZTE H378N beperkt (Max. 10)

• 5 februari 2017
  • 42 reacties
  • 4715 keer bekeken

Goedendag,

Ik zie dat dit onderwerp (DHCP binding ZTE H378N beperkt (Max. 10) ) meer dan een jaar geleden voor het laatst is aangesneden. Maar is er ondertussen al een oplossing, want het Internet Of Things groeit alleen maar. Dus wanneer krijgen we een firmware of andere oplossing zodat ik al mijn aparaten dat zijn er nu onder tussen 15 in totaal allemaal van een vast IP adres kan geven?

Kan de Experiabox v10 dat beter?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Mag ik vragen waarom je elk apparaat een eigen vaste IP adres wilt geven? Elke client met een VIP lijkt mij een beetje overkill 😉
Reputatie 7
Niet alleen de ZTE H368N (V9) heeft deze beperking, maar ook de ZTE H369A (V10). Ook ik wacht al jaren op een oplossing.
KPN heeft beloofd het maximum aantal DHCP bindings te verhogen naar 25, maar ik ben bang, gezien de ervaringen uit het verleden, dat het wel eens 2018 of 2019 zou kunnen gaan worden voordat dit eindelijk beschikbaar zal zijn. :@
In mijn geval wil ik al de apparaten uit mijn core netwerk voorzien van een DHCP binding.
Het betreft dan in ieder geval:
- 5 switches
- 4 wifi accesspoints
- de tweede router t.b.v. mijn zakelijke netwerk
- 2 keer een NAS
- 2 bewakingscamera's
- 1 printer
- 1 server
- 1 PC

In totaal dus 17 apparaten.
De overige 26 apparaten (TV ontvangers, televisies, home cinema set, alarmcentrale, laptops, tablets en telefoons) hoeven geen vast IP adres te krijgen.
Mag ik vragen waarom je elk apparaat een eigen vaste IP adres wilt geven? Elke client met een VIP lijkt mij een beetje overkill ;)

Natuurlijk mag je dat vragen 😃 .

Met een vast IP adres kan ik beter de controle houden op het gebruik van het internet door sommige (minderjarige) apparaat gebruikers. Daarnaast ontstaat er door een vast IP adres toe te kennen geen ruzie op LAN over welk apparaat nu welk IP adres gebruikt als deze niet automagisch word gereleased. En door vast IP adressen te gebruiken kan ik makkelijker de apparaten helpen op afstand binnen of buiten de LAN.
En tot slot is het een veiligheid maatregel die waarmee ik bepaal wie er wel en niet op ons internet netwerk mogen komen en wie dan daar wat mag doen.

Maar goed met een groeiend aantal apparaten dat iets met internet of mijn netwerk wil, wil ik wel de controle kunnen houden en dus is een optie voor meer dan 10 vast IP adressen een welkome verbetering.
Daarnaast iedere zich zelf respecterende router kan een behoorlijke range aan nummers aan (meer dan 10).
Reputatie 7
Met een vast IP adres kan ik beter de controle houden op het gebruik van het internet door sommige (minderjarige) apparaat gebruikers.Welke tools gebruik je hier dan voor?

Daarnaast ontstaat er door een vast IP adres toe te kennen geen ruzie op LAN over welk apparaat nu welk IP adres gebruikt als deze niet automagisch word gereleased. Deze snap ik niet, als je IP adres conflicten bedoelt, dan zullen die zonder DHCP bindings ook niet optreden.

En tot slot is het een veiligheid maatregel die waarmee ik bepaal wie er wel en niet op ons internet netwerk mogen komen en wie dan daar wat mag doen.Welke tools gebruik je hier dan voor?
[quote=wjb]Met een vast IP adres kan ik beter de controle houden op het gebruik van het internet door sommige (minderjarige) apparaat gebruikers.Welke tools gebruik je hier dan voor?

Dit is simpel … als ik de router de het enable vinkje uitzet is er geen mogelijkheid meer om op internet te komen. Omdat de wifi geen verbinding toestaat. Dat is ook meteen het antwoord op de laatste vraag alleen apparaten die in de range voorkomen krijgen toegang tot de wifi (en dus internet).

Daarnaast ontstaat er door een vast IP adres toe te kennen geen ruzie op LAN over welk apparaat nu welk IP adres gebruikt als deze niet automagisch word gereleased. Deze snap ik niet, als je IP adres conflicten bedoelt, dan zullen die zonder DHCP bindings ook niet optreden.

In principe zou een apparaat een ip releasen na een x-tijd, maar dit gebeurt vaker niet dan wel. En is ook niet altijd nodig. Maar als apparaten een claim leggen op het zelf IP adres krijg geen van beide toegang en dus zijn er twee treurige apparaten in het netwerk. Met een vast IP is dat adres altijd gereserveerd voor dat specifieke mac-adres en kan geen enkel ander apparaat een claim leggen.
Reputatie 7
Badge +30
Maar als je het vinkje bij DHCP Enable weg haalt (die bedoel je toch)? Dan kan je nog wel op WiFi komen. Je moet alleen even een IP adres instellen (en het subnet + gateway gokken).

Apparaten vragen bij ~80% van hun lease tijd een verlenging aan (afhankelijk van het systeem) en in de meeste gevallen mogen apparaten hun IP-adres gewoon behouden. Te moeten IP-adressen alleen releasen als ze op 100% van de lease tijd zitten.
Reputatie 7
Je moet alleen even een IP adres instellen (en het subnet + gateway gokken)....En zelfs dat is niet nodig, het apparaat kreeg zijn IP adres immers al van de DHCP server en die zal die na het uitvinken ook nog steeds krijgen. De kans is zeer groot dat zelfs hetzelfde IP adres uitgegeven wordt.

...In principe zou een apparaat een ip releasen na een x-tijd, maar dit gebeurt vaker niet dan wel. En is ook niet altijd nodig. Maar als apparaten een claim leggen op het zelf IP adres krijg geen van beide toegang en dus zijn er twee treurige apparaten in het netwerk...Hier heb ik nou nooit last van en het is ook niet zoals het werkt. Apparaten leggen helemaal geen claim op een IP adres, ze vragen aan de DHCP server van de Experia Box om een IP adres. De DHCP server van de Experia Box zal nooit twee keer hetzelfde IP adres uitdelen.
Het is inderdaad een vervelende beperking. Ik heb hier pas nog enorme problemen gehad omdat ik een aantal vaste IP adressen had ingesteld aan de kant van IP apparaten. hierna was er (na het verlopen van de lease time) door het modem een ander apparaat toegewezen aan een IP waarop 1 van mijn vaste netwerkapparaten op ingesteld stond.

vraag me niet waarom maar blijkbaar zorgde dit er voor dat heel het dhcp gedeelte van het modem er mee ophield wat resulteerde in geen of haperend beeld, geen internet toegang via pc/laptop/tablet etc.

hierna heb ik alle bindings ingesteld in het modem wat op zich prima werkt. alleen nu loop ik dus tegen het probleem dat het aantal mogelijke bindings te klein is. Ik zit hier thuis met o.a. een NAS, 2x domotica server, 2 tv's, access points, versterker, mediaspeler, laptop en pc's die voor diverse redenen vaste ip's nodig hebben.

Is er een andere manier om vaste ip's in te stellen zonder risico dat een nieuw apparaat aan een gebruikt ip adres word toegewezen??
Reputatie 7
Uiteraard moet je IP adressen die je hard instelt op een apparaat zelf altijd buiten de DHCP range houden. Op jouw Experia Box kan je daarom ook de bovengrens van jouw DHCP server instellen. IP adressen die je op een apparaat zelf instelt moet je dan boven deze waarde laten vallen.
Overigens raad ik het iedereen ten zeerste af om IP adressen op een apparaat zelf vast te zetten. Mocht je zo'n apparaat moeten aansluiten op een ander netwerk met een afwijkend subnet, dan werkt hij dus niet.
Mijn stelregel voor particuliere netwerken is: IP adressen altijd via DHCP en m.b.v. DHCP binding vastzetten als dat echt nodig is.
Ok, ik begrijp dat je normaliter je ip adressen niet vast wil zetten aan de apparaat zijde, alleen hedendaags worden de IoT apparaten steeds meer toegepast.
In het geval van mijn werk worden deze apparaten ook steeds vaker toegepast in een domotica opstelling. denk hierbij aan een lichtscène voor tv kijken. hierbij wil ik dat de TV aan gaat. op dit moment heb ik hiervoor een vast IP adres voor nodig.

of bijvoorbeeld het uitschakelen van Acces Points wanneer de woning verlaten word (dit zou ook bij TV's toegepast kunnen worden).

er zijn wel steeds minder vaste IP adressen nodig door betere integratie mogelijkheden van domotica maar nu in een bovengemiddeld huis al gauw vaste ip adressen te kort.
Reputatie 7
Ok, ik begrijp dat je normaliter je ip adressen niet vast wil zetten aan de apparaat zijde, alleen hedendaags worden de IoT apparaten steeds meer toegepast...Vandaar dat ook ik graag zou zien dat het maximum aantal DHCP bindings verhoogd gaat worden zodat je meer apparaten via DHCP bindings een vast IP adres kunt geven. Zie mijn eerste reactie in dit topic.

Als we het over het "Internet of Things" hebben, dan denk ik dat je veel meer hebt aan IPv6, dan kan je elke cementkorrel in jouw buitengevel voorzien van eigen IP adres en dan houd je er ook nog "een paar" over.

Overigens betwijfel ik of een bovengemiddeld huis al gauw vaste IP adressen tekort komt. Wij zijn een gezin van 5 mensen en hebben zo'n 45 apparaten aangesloten op het netwerk. Dat betekent dat wij nog zo'n 200 IP adressen op het LAN beschikbaar hebben.
sorry voor de verwarring. niet goed genoeg over mijn reactie nagedacht en wellicht knullig verwoord.

met te kort aan vaste ip's bedoel ik de bindings.

In het kort bedoelde te zeggen waarom juist meer bindings nodig zijn tegenwoordig in huis. dit voor mensen die twijfelen aan het nut van de bindings.
Reputatie 7
...met te kort aan vaste ip's bedoel ik de bindings.

In het kort bedoelde te zeggen waarom juist meer bindings nodig zijn tegenwoordig in huis. dit voor mensen die twijfelen aan het nut van de bindings.
Kijk, dan begrijpen we elkaar, dus KPN, handen uit de mouwen. 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Ik juich een uitbreiding ook van harte toe. Ik heb niet gelezen dat hier aan wordt gewerkt. In de aankomende release voor de V10 zit het in ieder geval niet. Ik heb nog eens nagevraagd of we de uitbreiding in de toekomst kunnen verwachten.
Reputatie 7
Ik juich een uitbreiding ook van harte toe. Ik heb niet gelezen dat hier aan wordt gewerkt. In de aankomende release voor de V10 zit het in ieder geval niet. Ik heb nog eens nagevraagd of we de uitbreiding in de toekomst kunnen verwachten.Eigenlijk best raar, want het was tijdens de pilot met de V10 zo ongeveer de eerste bevinding waarvan beloofd werd dat hier naar gekeken zou worden. Daarnaast zou je ook verwachten dat dit een hele eenvoudige aanpassing zou zijn, even een getalletje 10 in 25, 50 of zelfs 100 of 250 wijzigen.
Reputatie 7
Badge +30
Ik juich een uitbreiding ook van harte toe. Ik heb niet gelezen dat hier aan wordt gewerkt. In de aankomende release voor de V10 zit het in ieder geval niet. Ik heb nog eens nagevraagd of we de uitbreiding in de toekomst kunnen verwachten.Eigenlijk best raar, want het was tijdens de pilot met de V10 zo ongeveer de eerste bevinding waarvan beloofd werd dat hier naar gekeken zou worden. Daarnaast zou je ook verwachten dat dit een hele eenvoudige aanpassing zou zijn, even een getalletje 10 in 25, 50 of zelfs 100 of 250 wijzigen.
Ik snap ook niet waarom er überhaupt zo'n limiet is. Tuurlijk is er op den duur een hardwarematig limiet en is het waarschijnlijk simpeler om bij 255 een limiet te zetten ofzo, maar wie heeft uberhaupt 10 verzonnen!?
Reputatie 7
Ik juich een uitbreiding ook van harte toe. Ik heb niet gelezen dat hier aan wordt gewerkt. In de aankomende release voor de V10 zit het in ieder geval niet. Ik heb nog eens nagevraagd of we de uitbreiding in de toekomst kunnen verwachten.Eigenlijk best raar, want het was tijdens de pilot met de V10 zo ongeveer de eerste bevinding waarvan beloofd werd dat hier naar gekeken zou worden. Daarnaast zou je ook verwachten dat dit een hele eenvoudige aanpassing zou zijn, even een getalletje 10 in 25, 50 of zelfs 100 of 250 wijzigen.Ik snap ook niet waarom er überhaupt zo'n limiet is. Tuurlijk is er op den duur een hardwarematig limiet en is het waarschijnlijk simpeler om bij 255 een limiet te zetten ofzo, maar wie heeft uberhaupt 10 verzonnen!?De gedachtekronkels zijn soms ondoorgrondelijk, maar je weet vast wel dat KPN altijd al grote moeite heeft gehad om het verleden los te laten. Denk maar aan het feit dat tot en met de V9 er nog beschreven stond dat LAN poort 3 voor ITV was. Welnu, heel, heel lang geleden waren die routertjes nog lang niet zo krachtig en toen was men bang dat de performance te slecht zou worden als dat tabelletje te lang zou zijn. En ja als die gedachte eenmaal door de aderen van een KPNer stroomt moet je heel wat werk verzetten om dat er uit te meppen. Ik hoop dat men ondertussen wel beseft dat dergelijke beperkingen absoluut onzinnig zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Eigenlijk best raar, want het was tijdens de pilot met de V10 zo ongeveer de eerste bevinding waarvan beloofd werd dat hier naar gekeken zou worden. Daarnaast zou je ook verwachten dat dit een hele eenvoudige aanpassing zou zijn, even een getalletje 10 in 25, 50 of zelfs 100 of 250 wijzigen.

Ik denk er ook zo over maar het lukt me niet dit er door te krijgen, ook al is het een kleine aanpassing. Vooralsnog wordt het tot mijn spijt niet opgehoogd.
Reputatie 7
Eigenlijk best raar, want het was tijdens de pilot met de V10 zo ongeveer de eerste bevinding waarvan beloofd werd dat hier naar gekeken zou worden. Daarnaast zou je ook verwachten dat dit een hele eenvoudige aanpassing zou zijn, even een getalletje 10 in 25, 50 of zelfs 100 of 250 wijzigen.Ik denk er ook zo over maar het lukt me niet dit er door te krijgen, ook al is het een kleine aanpassing. Vooralsnog wordt het tot mijn spijt niet opgehoogd.Dank je voor jouw terugkoppeling.
Heb je ook gevraagd waarom KPN dit aantal vooralsnog niet wil verhogen?
Ik zou graag met de verantwoordelijke medewerker in contact komen, want ik kan er met mijn verstand echt niet bij dat dergelijke beperkingen opgelegd worden.

De Experia Box vliegt er bij mij direct uit zodra KPN heeft voldaan aan de wettelijke verplichting om de technische specificaties van de aansluiting te publiceren op basis waarvan de klant zijn eigen router succesvol op het netwerk kan aansluiten en daarbij gebruik kan maken van alle diensten.
Reputatie 5
Badge +6
Je kan toch altijd een andere DHCP server in je netwerk plaatsen, en die in de router uitzetten.
Niets verplicht je om de router DHCP te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +30
Je kan toch altijd een andere DHCP server in je netwerk plaatsen, en die in de router uitzetten.
Niets verplicht je om de router DHCP te gebruiken.
Bij de V10 wel, bij de V9 niet. Daarnaast is dit inderdaad een "oplossing" maar hiermee omzeil je het probleem en los je het niet op.
Reputatie 7
De Experia Box vliegt er bij mij direct uit zodra KPN heeft voldaan aan de wettelijke verplichting om de technische specificaties van de aansluiting te publiceren op basis waarvan de klant zijn eigen router succesvol op het netwerk kan aansluiten en daarbij gebruik kan maken van alle diensten.Het zou mij niet verbazen dat KPN daarop alvast een voorschotje neemt door het aantal DHCP-bindings niet te verhogen. Voor de doorsnee gebruiker is dat niet nodig en geavanceerde gebruikers zoals jij gaan direct over naar een eigen (modem/)router zodra dat kan. Dus waarom dan nog die (wellicht minimale) moeite doen?
Reputatie 7
De Experia Box vliegt er bij mij direct uit zodra KPN heeft voldaan aan de wettelijke verplichting om de technische specificaties van de aansluiting te publiceren op basis waarvan de klant zijn eigen router succesvol op het netwerk kan aansluiten en daarbij gebruik kan maken van alle diensten.Het zou mij niet verbazen dat KPN daarop alvast een voorschotje neemt door het aantal DHCP-bindings niet te verhogen. Voor de doorsnee gebruiker is dat niet nodig en geavanceerde gebruikers zoals jij gaan direct over naar een eigen (modem/)router zodra dat kan. Dus waarom dan nog die (wellicht minimale) moeite doen?Ik ben niet de enige op de wereld hoor. 🆒
Ik denk dat er meer dan voldoende abonnees zijn die tegen dezelfde beperking aanlopen, maar niet van plan zijn de Experia Box de deur te wijzen. Het zou dus een beetje kortzichtig zijn om hier dan maar "een voorschotje op te nemen".
bump
ook hier last van de beperking in DHCP, zeker nu ik probeer mijn domotica apparaten goed ingedeeld te krijgen. @Kpn, wanneer mogen we meer verwachten!?
Moet toch eenvoudig mogelijk zijn middelk een firmware upgrade?

Tevens graag de wifi drops oplossen, dit dramatisch laatste tijd. (nee geen nieuwe apparaten toegevoegd of bestaande gewijzigd)

Reageer