Vraag

DHCP binding ZTE H378N beperkt (Max. 10)

• 5 februari 2017
  • 42 reacties
  • 3767 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

ook hier last van de beperking in DHCP, zeker nu ik probeer mijn domotica apparaten goed ingedeeld te krijgen. @Kpn, wanneer mogen we meer verwachten!?
Moet toch eenvoudig mogelijk zijn middelk een firmware upgrade?

Tevens graag de wifi drops oplossen, dit dramatisch laatste tijd. (nee geen nieuwe apparaten toegevoegd of bestaande gewijzigd)

Ditto... zelfde hier. Flink bezig met home automation e.d. Mijn vaste infrastructuur wil ik binden aan vast IP. Dat je nu gelimiteerd bent tot 10 apparaten is natuurlijk waardeloos. Buiten het feit dat de UI gewoon niet lekker werkt.

@KPN: staat het verhogen van de DHCP binding op de firmware roadmap (nadat jullie 5GHz gefixt hebben?)?

Nu snap ik dat wij iets voorlopen maar het begint wat vervelend te worden (firmware 5GHz probleem, slecht EB Wifi, DHCP bind limiet). Thx.
Reputatie 7
Badge +27
Nee, helaas staat dit niet meer op de roadmap. De enige alternatieven zijn een eigen router gebruiken of een statisch IP adres op het apparaat zelf instellen. Aan de WiFi problemen wordt uiteraard wel gewerkt.

Het is goed dat jullie de wens blijven uitspreken, dit sterkt mijn verbetervoorstel dat er behoefte is aan een uitbreiding van de DHCP bindings. Of het helpt zullen we moeten zien. Ik durf hier geen beloftes over te doen.
Thx voor de feedback Joran, het is ff niet anders.
Ik loop ook iedere keer weer tegen deze beperking van de Experiabox aan. Hoe moeilijk kan het nu zijn om die 10 devices op te hogen? De reden dat ik meer dan 10 devices een vast ip-adres wil geven is dat ik gebruik maak van home automation. Dan moet ik dus wel de zekerheid hebben dat de devices altijd op hetzelfde IP Adres bereikbaar zijn. De devices zijn:
5x TP-Link smart stopcontact switch
2x TV
1x Receiver
Eneco Toon
HUE
2x Raspberry PI
NAS
Satelliet decoder

En ja, alles een vast IP-adres geven zou ook een oplossing zijn, echter als je dit centraal kunt regelen is dat veel beter.

Dat is dus echt wel een reëel probleem waar de KPN gebruikers steeds vaker tegen aan zullen lopen !
ik loop ook tegen deze beperking aan met een aantal camera's , NAS, raspberry pi , LED strip via ESP8266.
allemaal toch erg prettig om een vast ip-adres te geven anders raak je snel het overzicht kwijt. en liefst via dhcp binding
Reputatie 7
Helaas is dit probleem al vele jaren bekend bij KPN en heeft KPN een paar jaar terug beloofd het aantal maximum aantal DHCP bindings op de V10 te verhogen van 10 naar 25.
Dat is nog altijd niet gebeurd en ik ben bang dat dat ook wel niet meer zal gaan gebeuren.
Ik heb mijn Experia Box vervangen door een EdgeRouter Lite 3 en daar heb ik 21 DHCP bindings actief.
Het is inmiddels 2019 en nog steeds maar 10 ip bindings mogelijk. Waarom allemaal vast adressen, omdat je die appraten anders niet kunt bereiken als er bijvoorbeeld een stroomstoring is geweest.
Ze krijgen dan andere adressen waardoor, ze niet meer via een ap of pc kunt bereiken.
Voor een nas bijvoorbeeld die een poort toegewezen moet krijgen op een vast adres.
De thermostaat, Klikaan klik uit, een netwerkprinter die niet meer bereikbaar is, een versterker die je via een ap bedient en zo zijn er nog heel veel dingen te noemen die altijd een vast ip adres moeten hebben.
Dus 10 is niks, dus het wordt echt tijd dat er meer in komen aangezien je geen andere router, welke dan ook die er veel meer aan kunnen kunt gebruiken.
De experiabox loopt wat dat betreft wel een jaar of 10 achter, dat heb je met dat chinese spul.
En het is ook geen technisch hoogstandje ook dat aantal te veranderen, puur een regeltje in de software aanpassen.
In de regel kun je in de apparaten zelf ook een vast IP-adres invoeren, als je bij je modem geen ruimte meer hebt, is ook een eenmalige operatie.
Heb de ervaring dat dat niet altijd geaccepteerd wordt door de router
Heb de ervaring dat dat niet altijd geaccepteerd wordt door de router
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Reputatie 7
Heb de ervaring dat dat niet altijd geaccepteerd wordt door de routerIk heb er nog nooit problemen mee gehad.
Als je IP adressen hard op de apparaten zelf instelt, zorg er dan voor dat het IP adres binnen het subnet ligt en buiten de DHCP range. Zorg er tevens voor dat hierbij de Gateway en DNS server(s) goed wotden ingevuld. Anders kan het inderdaad zijn dat een IP adres niet "geaccepteerd" wordt.
Overigens zou ik het vast instellen van IP adressen op het apparaat zelf zo veel mogelijk vermijden, mijn stelling is dat het veel beter is om DHCP te gebruiken.

Heb de ervaring dat dat niet altijd geaccepteerd wordt door de routerIk heb er nog nooit problemen mee gehad.
Als je IP adressen hard op de apparaten zelf instelt, zorg er dan voor dat het IP adres binnen het subnet ligt en buiten de DHCP range. Zorg er tevens voor dat hierbij de Gateway en DNS server(s) goed wotden ingevuld. Anders kan het inderdaad zijn dat een IP adres niet "geaccepteerd" wordt.
Overigens zou ik het vast instellen van IP adressen op het apparaat zelf zo veel mogelijk vermijden, mijn stelling is dat het veel beter is om DHCP te gebruiken.

Hallo @wjb ,
ik schreef het ook als aanvulling op een eventueel tekort aan vaste IP-adressen binnen het modem.
Reputatie 7
ik schreef het ook als aanvulling op een eventueel tekort aan vaste IP-adressen binnen het modem.
Daar is ook niets mis mee. ☺
Ik wilde juist weer een aanvulling geven zodat men ook weet dat er iets meer bij komt kijken dan "eventjes" een IP adresje invullen. Dat is direct ook de reden voor het advies om het vast instellen van IP adressen zoveel mogelijk te vermijden, maar als het niet anders gaat, dan gaat het niet anders. 🙂

Hallo @wjb ,

Zou je me dat eens uit kunnen leggen?
Dacht juist dat je altijd binnen de ip-range van de DHCP moest blijven?
Reputatie 7

Als je een IP adres hard instelt op een apparaat zelf, dan moet deze buiten de DHCP range vallen anders heb je nog altijd kans dat de DHCP server aan een ander apparaat hetzlefde IP adres uitdeelt en dat gaat natuurlijk niet goed.

Als je een IP adres hard instelt op een apparaat zelf, dan moet deze buiten de DHCP range vallen anders heb je nog altijd kans dat de DHCP server aan een ander apparaat hetzlefde IP adres uitdeelt en dat gaat natuurlijk niet goed.

Ahh..., op die manier dacht dat dat juist niet werkte dat hij juist binnen die range moest.
Heb het gelijk geprobeerd en het werkt, bedankt voor de info.
-bump-

nog steeds maar 10 dhcp leases?
Bespottelijk.

Ik heb een redelijk gemiddeld gezin (nouja...), maar inmiddels wel zo'n 40 apparaten die op het netwerkje zitten.
En. sommige apparaten wil ik wel es benaderen via IP.
Dus, ik heb een lijstje van de mac adressen, en dan moet ik in de router even opzoeken welk IP nr. bij dat mac adres hoort.
Vreselijk irritant dus.

KPN, please, fix dit even? Als 10 kan, dan moeten 50+ ook kunnen. Dat lijkt me geen rocket-science

Reageer