DHCP bindings boven 10 Experia Box V10a

  • 26 February 2020
  • 61 reacties
  • 2886 keer bekeken

Ondanks dat de Experiabox V10a tot 32 DHCP reserveringen toestaat, werkt de binding niet vanaf reservering nummer 11. Had een reservering gemaakt (nr 11), deze kreeg een ander IP adres toegewezen, nadat ik een andere reservering had verwijderd zodat reservering (nr 11), nummer 10 werd, werkte het probleemloos. Gelieve dit op de lossen

Erik van KPN 1 jaar geleden

2 jaar later….

De aantal entries heeft een maximum limiet bereikt, verwijder wat entries en voer opnieuw in.
 
bij DHCP Binding #11. Naast aanpassen >10 dan ook graag ook even in het nederlandsch a.u.b.

 

Dit volgt in nieuwe firmware, @Djeff81. We zijn onlangs begonnen met de uitrol van volledig nieuwe firmware die op al onze huidige modems zal gaan draaien. Nu eerst voor de Box 12, maar zal ook komen voor de V10A. Daarin wordt dit opgelost.

Meer informatie: 

 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

61 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @email account verwijderen. Van harte welkom hier. Terechte vraag! Het klopt dat het niet werkt vanaf 11. Het maximaal aantal DHCP bindings voor de Experia Box V10a is namelijk 10. De wens om die limiet te verhogen is bekend bij de developers, zo ook te lezen in dit topic. 

Wat ik erg raar vind is dat de Experiabox v10a in z’n Lan DHCP menu aangeeft: DHCP Reservation (up to 32 computers) terwijl bindings boven de 10 niet meer functioneren. Ik kan er dus 32 aanmaken maar 22 werken er niet :thinking:. Waarom???

Reputatie 6
Badge +9

Wat ik erg raar vind is dat de Experiabox v10a in z’n Lan DHCP menu aangeeft: DHCP Reservation (up to 32 computers) terwijl bindings boven de 10 niet meer functioneren. Ik kan er dus 32 aanmaken maar 22 werken er niet :thinking:. Waarom???

Terechte vraag. Ik heb navraag voor je gedaan bij de developers. Als ik een reactie heb, dan laat ik het aan je weten.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @email account verwijderen. Ik heb helaas nog geen terugkoppeling gehad. Ik heb daarom opnieuw navraag gedaan binnen de organisatie en hoop snel meer duidelijkheid te kunnen geven over de DHCP reserveringen.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @email account verwijderen. Ik heb eindelijk een update. Er is getest met de Experia Box V10a met de laatste firmware, namelijk versie v5.00.31_build420. Nu blijkt dat het, mits je modem die firmware versie heeft, gewoon mogelijk zou moeten zijn om meer dan 10 DHCP bindings in te stellen. Zie onderstaande afbeelding: 

 


Er zijn ook geen issues bekend met het instellen van meer dan 10 DHCP bindings. Heb je je modem al eens een reset gegeven?

Beste Natasja,

Zie bovenstaande post van mij:

Wat ik erg raar vind is dat de Experiabox v10a in z’n Lan DHCP menu aangeeft: DHCP Reservation (up to 32 computers) terwijl bindings boven de 10 niet meer functioneren. Ik kan er dus 32 aanmaken maar 22 werken er niet :thinking:. Waarom???

Dit heb ik dus geconstateerd en ik heb al meerdere malen mijn modem gereset zonder resultaat.

Mijn modem heef firmware versie: v5.00.31_build420, echter jouw menu balk is anders dan die van mij.

Verder jouw stelling: Er zijn ook geen issues bekend met het instellen van meer dan 10 DHCP bindings. → Even zoeken op dit forum en je komt er genoeg tegen!

Reputatie 6
Badge +9

Dag @email account verwijderen. Duidelijk. Dan heb ik je vraag niet helemaal goed geïnterpreteerd. Wat de oorzaak is dat die 22 niet werken, durf ik je niet te zeggen. Zoals aangegeven zijn er geen issues bekend. Ik bedoel daarmee dat er geen issues hiermee bekend zijn bij onze developers. Ik heb het probleem in ieder geval aangekaart en verzocht om het verder uit te zoeken. Ik houd je op de hoogte.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @email account verwijderen. Ik heb eindelijk een update waar we mee verder kunnen. Een van de developers heeft na grondiger onderzoek ontdekt dat het inderdaad wél mogelijk is om 32 DHCP bindings in te stellen in de Experia Box V10a, maar het niet correct blijkt te werken. Hier is een melding van gemaakt bij de leverancier en het wordt nu verder uitgezocht. Ik word op de hoogte gehouden. Als ik meer weet, dan deel ik het uiteraard hier. 

Aha, ik werd dus niet gek maar het is gewoon een feature. :)

 

Reputatie 6
Badge +9

Aha, ik werd dus niet gek maar het is gewoon een feature. :)

 

Geen zorgen hoor. Dat denken we allemaal wel eens in deze quarantijne-tijd. :sweat_smile:

Hallo @email account verwijderen. Ik heb eindelijk een update waar we mee verder kunnen. Een van de developers heeft na grondiger onderzoek ontdekt dat het inderdaad wél mogelijk is om 32 DHCP bindings in te stellen in de Experia Box V10a, maar het niet correct blijkt te werken. Hier is een melding van gemaakt bij de leverancier en het wordt nu verder uitgezocht. Ik word op de hoogte gehouden. Als ik meer weet, dan deel ik het uiteraard hier. 

Wanneer komt deze update?
Ik heb deze zelfde problemen. 

Reputatie 6
Badge +9

Daar kan ik helaas nog niets over zeggen, @Alex222. Dat gaat nog wel even duren. Het moet eerst worden opgelost, dan moet de nieuwe firmware worden getest en daarna wordt die pas uitgerold. Voor nu is het dus echt nog even afwachten.

Wanneer komt deze update?
Ik heb het namelijk het zelfde probleem, ik kan m'n domotica devices niet reserveren in DHCP. 
Kan ik op de hoogte gebracht worden zodra er een update verschijnt, dit speelt blijkbaar al zo’n twee maanden.

 

Reputatie 6
Badge +9

Zoals bovenstaand aangegeven zijn de developers op de hoogte van het probleem en wordt er gewerkt aan een oplossing. Die oplossing moet dan verwerkt worden in nieuwe firmware. Die firmware moet eerst uitgebreid worden getest voor deze kan worden uitgerold. Dat duurt dus nog wel even. Ik kan je niet precies vertellen wanneer die uitrol plaatsvindt. Houd dit topic in de gaten. Als er updates zijn, deel ik die hier.

Reputatie 7
Badge +24

Het omhoog zetten van het aantal dhcp bindings zou normaal gesproken alleen maar een kwestie zijn van het aanpassen van een getalletje in een configuratiebestand. Of nog beter: dat getalletje had nooit op 10 moeten staan. Dat had gewoon op 100 of 150 moeten staan ofzo. Het feit dat dit kennelijk zo simpel niet is, dat geeft toch wel te denken. Het is natuurlijk speculeren, want ik weet er verder ook niet veel van. Maar ik zou haast vermoeden dat de Experiabox te weinig geheugen aan boord heeft om nog goed en stabiel te functioneren bij meer dhcp bindings...

Het omhoog zetten van het aantal dhcp bindings zou normaal gesproken alleen maar een kwestie zijn van het aanpassen van een getalletje in een configuratiebestand. Of nog beter: dat getalletje had nooit op 10 moeten staan. Dat had gewoon op 100 of 150 moeten staan ofzo. Het feit dat dit kennelijk zo simpel niet is, dat geeft toch wel te denken. Het is natuurlijk speculeren, want ik weet er verder ook niet veel van. Maar ik zou haast vermoeden dat de Experiabox te weinig geheugen aan boord heeft om nog goed en stabiel te functioneren bij meer dhcp bindings...


Ik vermoed dat er gewoon ‘dsnmasq’ achter zit, maar dat het probleem zit in het script dat de UI input vertaalt naar een configuratiebestand. Oorspronkelijk kon je in de UI tien regels invoeren, dat is opgehoogd maar het script er achter niet.

Reputatie 7
Badge +24

Een script wat 10 regel op kan slaan ziet er precies hetzelfde uit als een script wat 100 regels op kan slaan. 

Dit topic gaat over dhcp bindings. Dus apparaten een vast ip geven. Er zijn ook andere topic waarin mensen problemen hebben bij veel apparaten. Die hebben 20 of 30 apparaten op de wifi ofzo. En als ze een apparaat toevoegen, dan lukt dat niet. Kan geen ip verkrijgen ofzo. Of de verbinding van een ander apparaat word verbroken als er een nieuw apparaat zich aanmeld. Als je dat allemaal eens bij elkaar veegt, dan zou ik zeggen: dat ding heeft gewoon te weinig memory.

Ik vind het toch wel een slechte zaak, dat zo iets simpels zo lang moet duren.
Kijk als het nu bij me zelf is maar dit is bij mijn klanten van mij.
Er zitten dus al verloren uren in.

10 jaar geleden zaten al mijn klanten bij Ziggo tot dat G4 kwam toen hadden ze plots allemaal storingen en belde ze mij.
Sinds die tijd noem ik Ziggo Sicko. 
Het wordt tijd dat Ziggo ook op glas mag, kijken hoe lang het dan duurt.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ziggo mag op glas hoor. Vind KPN helemaal geen probleem. Maar Ziggo doet dat niet.

Wat betreft de Experiabox: ik denk dat er geen oplossing komt. Niet op de korte termijn. Mensen die er echt grote problemen mee hebben, die kunnen een fritzbox aanschaffen.

Reputatie 7

Ziggo mag op glas hoor. Vind KPN helemaal geen probleem. Maar Ziggo doet dat niet.

Ziggo zit tot aan de straatkast op glas.

Reputatie 7
Badge +24

Ziggo mag op glas hoor. Vind KPN helemaal geen probleem. Maar Ziggo doet dat niet.

Ziggo zit tot aan de straatkast op glas.

Ik denk niet dat @Alex222 dat bedoelde toen hij zei:

Het wordt tijd dat Ziggo ook op glas mag, kijken hoe lang het dan duurt.

 

Reputatie 7

Ziggo mag op glas hoor. Vind KPN helemaal geen probleem. Maar Ziggo doet dat niet.

Ziggo zit tot aan de straatkast op glas.

Ik denk niet dat @Alex222 dat bedoelde toen hij zei:

Het wordt tijd dat Ziggo ook op glas mag, kijken hoe lang het dan duurt.

 

Ik weet wel zeker dat @Alex222 dat niet bedoelde. :wink:

Maar het zal niet gaan gebeuren dat Ziggo via de glasvezel van KPN zal kunnen leveren. En dat is niet omdat Ziggo dat niet doet, maar omdat KPN dat uiteraard niet toestaat.

Reputatie 7
Badge +24

KPN laat ook andere aanbieders zoals bijvoorbeeld Oxxio of Online toe op zijn netwerk. Waarom zouden ze Ziggo niet toestaan als ze zouden willen? Er moet uiteraard betaald worden, maar dat spreekt voor zich.

 

 

Dit soort dingen krijg je dan.

 

Reputatie 7

KPN laat ook andere aanbieders zoals bijvoorbeeld Oxxio of Online toe op zijn netwerk. Waarom zouden ze Ziggo niet toestaan als ze zouden willen? Er moet uiteraard betaald worden, maar dat spreekt voor zich.

Tot 17 maart 2020 moest KPN bedrijven als Oxxio en Online toegang verlenen tot haar netwerken. Het netwerk van KPN was immers gereguleerd waarbij het netwerk opengesteld moest worden voor alle providers uitgezonderd de andere grote partij genaamd: Ziggo.

Ik verwacht dat KPN het derden moeilijker zal maken nu die regulatie van de baan is. Ik verwacht dat de prijs voor het gebruik van haar netwerk voor derden zal gaan stijgen waardoor marges voor partijen als Oxxio, Online, T-Mobile, etc. kleiner zullen gaan worden als ze zich niet uit de markt willen prijzen.