DHCP in V8

• 17 augustus 2013
  • 4 reacties
  • 7183 keer bekeken

Beste Allemaal,

is het mogelijk om dhcp server uit te zitten in de experia box in V8?

4 reacties

Reputatie 1
Badge
In een oudere software-versie van de V8 stond in de webinterface bij het onderdeel "LAN' de optie 'DHCP Server' onder het kopje 'LAN IP' die wel of niet aangevinkt kon worden. 

Ik weet niet of de nieuwste software-versie van de V8 die optie nog heeft.

helaas met deze Firmware Version:02.00.124 er is geen mogelijkheid om uit te zitten !

ik heb een Cisco Firewall achter de Experia en heeft ook een DHCP, en natuurlijk is niet verstandig om twee DHCP in een netwerk te hebben !

ik wil die echt uit !

Reputatie 7
Twee DHCP servers op hetzelfde subnet is inderdaad geen optie, maar ik vermoed dat dat bij jou ook niet het geval is.

Ik neem aan dat de zich dan PC's zich dan op een LAN achter de Cisco Firewall bevinden, anders heeft deze Firewall niet veel zin.

Ik neem dan ook aan dat je op de v8 de Cisco Firewall als "Virtual DMZ Host" gedefinieerd hebt.

Dit impliceert echter dat er verschillende subnets gebruikt moeten worden om de routering goed te krijgen.

De v8 heeft standaard subnet 192.168.2.xxx. Als je de DHCP server op jouw Cisco een ander subnet laat beheren (bijvoorbeeld 192.168.1.xxx of 10.0.0.xxx) dan is het geen probleem om zowel op de v8 als op de Cisco Firewall een DHCP server operationeel te hebben.

Overigens kan je de DHCP server op de v8 wel beperken tot een kleine ip-range. (bijvoorbeeld alleen de adressen 192.168.2.250 t/m 192.168.2.252) Dit betekent dat alle andere adressen op het subnet niet door de DHCP server van de v8 beheerd worden.

maar het is dus echt niet meer mogelijk om de dhcp instelling uit te zetten want wij hebben 2 experiaboxen thuis 2x de v8

Reageer