Vraag

DHCP server werkt niet goed

  • 2 May 2019
  • 16 reacties
  • 937 keer bekeken

Enekel wifi apparaten werken op mijn V10A goed en enkle consequent niet goed. Als deze verbinden wordt de verbinding na ca 1-2 minuten verbroken. In de Router kom ik dan de volgende logging tegen:

May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 13
May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: arp replies from this address (192.168.2.21).
May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.21.
May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.21 from b4:e6:2a:8f:16:d4 (LGwebOSTV) via br0
May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.21 to b4:e6:2a:8f:16:d4 (LGwebOSTV) via br0
May 2 20:31:33 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 13
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.err dhcpd: uid lease 192.168.2.27 for client 7c:b0:c2:a9:0f:15 is duplicate on 192.168.2.0/24
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.info dhcpd: arp replies from this address (192.168.2.15).
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.15.
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.15 from 7c:b0:c2:a9:0f:15 via br0
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.15 to 7c:b0:c2:a9:0f:15 (DESKTOP-N9HJBUG) via br0
May 2 20:33:46 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 13
May 2 18:38:16 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPREQUEST on eth0.4 to 10.226.160.1 port 67
May 2 18:38:16 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 19
May 2 18:38:16 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 19
May 2 18:38:16 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPACK from 10.226.160.1
May 2 18:38:20 VRV9517 daemon.info dhclient: bound to 10.226.164.21 -- renewal in 43196 seconds.
May 2 20:42:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.8.
May 2 20:42:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.8 from 68🇪🇨c5:87:11:53 (DESKTOP-GRS7M1S) via br0
May 2 20:42:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.8 to 68🇪🇨c5:87:11:53 (DESKTOP-GRS7M1S) via br0
May 2 20:42:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 13
May 2 20:43:38 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.20.
May 2 20:43:38 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.20 from 8c:fa:ba:43:97:a5 (iPad-van-HJM) via br0
May 2 20:43:38 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.20 to 8c:fa:ba:43:97:a5 (iPad-van-HJM) via br0
May 2 20:43:38 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 13

Op het forum lees ik herhaaldelijk dat het door de V10A komt en dat dit alleen verholpen kan worden door een V10. Graag advies, TV kijken is zo geen lolletje.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom mels! De informatie op het forum is niet allemaal meer actueel. Na introductie zijn er problemen geweest met de V10A maar daar is hard aan gewerkt. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen meer kunnen zijn maar de oudere berichten op het forum kunnen een vertekend beeld geven.

Komen de tijdstippen van de storingen overeen met wat je in de logs ziet? Kun je jouw adresgegevens en klantnummer toevoegen aan je profiel en een reactie sturen als dat is gebeurd? Dan kijk ik de verbinding na.
Hoi,

tijdstippen komen overeen met de login. Adresgegevens en klantnummer is toegevoegd aan mijn profiel.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Ik heb een hoop metingen uitgevoerd maar de verbinding zelf lijkt het in ieder geval prima te doen. De problemen met de TV, gaat dat dan om de internetverbinding van de TV zelf, of over de TV-ontvanger? Alle TV-ontvangers lijken goed te functioneren.

Zijn er in de Experia Box instellingen aangepast met de leasetijd en/of de IP address pool? Zijn er apparaten die een vast IP adres krijgen toegekend?
Reputatie 7
Badge +28
@mels: Ik hoop nog even van je te horen, dan gaan we dit verder uitzoeken.
Het gaat om de Wifi verbinding naar de tv, deze valt weg na ca 1 minuut,. Opnieuw opstarten geeft weer 1 minuut een goede wifi verbinding. Zelfde gedrag bij een laptop. Overige laptops werken prima. Dit is sinds een week of 6, daarvoor werkte alles prima.

Sinds enkele dagen heb ik ook last van een van de ontvangers die het beeld bevries, enkele seconden op zwart zet en daarna weer terug komt met beeld en geluid. Dit blijft zich dan herhalen. Als ik de ontvanger dan opnieuw opstart werkt het weer prima.

Ik heb geen aanpassingen gedaan in de experiabox, geen vaste ip adressen toegekend of leasetijd (?) aangepast
Reputatie 7
Badge +28
Wat betreft de WiFi wil ik je vragen het volgende eens te testen:
  • Ga (vanaf je thuisnetwerk) naar Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord | KPN
  • Verifieer dat jij het bent met de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer
  • Zet een vinkje bij Geavanceerd
  • Kies nu een andere netwerknaam voor het 5Ghz netwerk en sla de wijzigingen op
Kun je daarna controleren of er direct verbetering is? Door deze wijziging maak je alleen verbinding met het 2,4Ghz WiFi van de Experia Box. De apparaten die wel goed werken kun je ook verbinding laten maken met het 5Ghz netwerk.

Het probleem met de TV-ontvanger lijkt hier los van te staan. Kun je de laatste 2 cijfers van het serienummer van de ontvanger sturen? Dat staat op de onderkant. Ik heb alle ontvangers gemeten maar kom geen problemen tegen. Kun je die TV-ontvanger vervolgens een paar uur aan laten staan? De TV zelf mag gewoon uit blijven. Als ik iets meer meetgegevens heb kan ik achterhalen of de storing in de verbinding zit of elders.
Heb de netwerknaam van het 5Ghz netwerk aangepast. Ga het de komende dagen uitproberen en laat je het weten.

De laatste 2 cijfers van mijn ontvanger zijn: 07.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Het afgelopen weekend heeft die ontvanger een kwaliteit gehaald van 99,5% wat op zich prima is. Alleen gisteravond om 22:00 was er een storing was die een minuut of 3 heeft geduurd. Was dat merkbaar? En verder ben ik uiteraard benieuwd of het wijzigen van de netwerknaam effect heeft gehad 🙂
Ontvanger doet het indedaad weer goed, storing van 22 uur was kort even geluid en beeld weg en herstelde vanzelf.

Wifi opnieuw getest maar hier zit geen verandering in. Internet op tv valt na 1 minuut weg. TV staat op 4 meter van de router
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp dat het om een LG TV gaat, kun je het typenummer daarvan nog doorgeven? Is het als test mogelijk de TV bekabeld aan te sluiten?
Klopt, is een LG: OLED55C7V.
Heb de tv bekabeld aangesloten: dan blijft de internetverbinding werken
Wat me tevens opvalt is dat als je de wps knop de de router 2-5 seconden inhoud het lampje niet paasrs wordt maar blauw blijft knipperen
Reputatie 7
Badge +28
Volgens mij kan dat lampje niet paars worden. Zie deze post voor de verschillende kleuren/betekenissen: Lampjes Experiabox v10A

Ik heb ondertussen geen oplossing gevonden voor het WiFi probleem. De klacht wordt door de storingsdienst niet herkend met dit type TV. Als je nu het 2,4Ghz netwerk gebruikt kun je eens testen of het 5Ghz netwerk wel werkt, of vice versa. Als je met WPS verbinding hebt gemaakt, probeer het dan eens met netwerknaam/netwerksleutel. Misschien dat dit nog effect heeft. Anders hoop ik dat bekabeld aansluiten een werkbaar alternatief is. Als er meer klachten komen gaan we dit verder onderzoeken dus sowieso goed dat je het meldt. Werken de andere apparaten wel stabiel over WiFi?
Blijft vreemd dat de wifi met de tv niet meer werkt, dit heeft de afgelopen 4 maanden prima gewerkt.
Afgelopen week ben ik met vakantie geweest, nu ik terug ben kan er geen enkel apparaat meer verbinding maken met Wifi. Dus ook alle apparaten die voorheen prima werkten! Alleen bedrade apparaten werken prima. Je ziet wel dat er een SSID is maar als je deze aanklikt (wat norm,aal gesproken automatisch gaat) vraagt hij om het wachtwoord. Als je dit intypt geeft hij aan dat het een onjuist wachtwoord is. Meerdere familie leden het wachtwoord laten intypen maar blijft aangeven onjuist wachtwoord. Ingelogd in de router en hier staat het wachtwoord zoals we dit ingetypt hebben.
Ik kan zo langzamerhand niet meer geloven dat dit probleem niet door de router wordt veroorzaakt. Welke stappen kunnen we nog zetten?
Reputatie 7
Badge +11
Je zou nog kunnen proberen om Tv terug te zetten naar de fabrieksinstellingen , zoals hielp in dit topic
https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10a-geen-of-wegvallend-internet-op-smart-tv-samsung-473468#post772111
Reputatie 7
Badge +28
Het lijkt me dan ook een goed idee de Experia Box een fabrieksreset te geven. Vreemd dat dit gebeurt nadat je een week met vakantie bent geweest. Kun je laten weten of dat helpt?

Reageer