Vraag

DHCP XperiaBox V10a uitzetten i.c.m. tv ontvangers

  • 11 November 2019
  • 25 reacties
  • 1592 keer bekeken

Hallo mensen,

Thuis heb ik achter de Xperiabox v10a (WIFI staat uit op deze box) een eigen router hangen (WIFI staat aan op deze router), welke via DHCP ip adressen uitdeelt uit de range 10.150.1.0/24. Echter loopt de Xperiabox ook vrolijk ip adressen uit te delen in de range 192.168.2.0/24 .
 

Nu gebeurt het met regelmaat dat wanneer apparaten die via wifi verbinding maken met mijn router een ip adres krijgen van de Xperiabox. Wat als gevolg heeft dat o.a. Sonos speakers niet meer gevonden worden door de controller. 
DHCP uitzetten op de Experiabox is volgens mij geen optie omdat de TV ontvanger een ip adres van de Xperiabox moet krijgen. Is er ergens een oplossing die er voor zorgt dat de Xperiabox geen ip adressen ongewenst loopt uit te delen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dan heb je die 2de router verkeerd aangesloten. Je moet de kabel bij de Experiabox op een lan poort aansluiten, en bij je 2de router om de wan poort of "internet" poort aansluiten.

De dhcp van de Experiabox kan niet uit. En voorkomen dat die dhcp server gewoon zn werk doet ook niet.

Wat is het merk en type van die 2de router? En waarom heeft u hem überhaupt? Kunt u niet beter een acces point gebruiken ipv een router?

Vanaf de Experiabox gaat er vanaf lan poort 1 een cat6 kabel naar de wan poort van mijn router. Dit betreft een Linksys EA6350.

Die router staat midden in de woonkamer, omdat KPN aansluiting in de meterkast zit, en daar dus ook de Experiabox hangt. Router was er al toen wij nog Ziggo hadden, en hun routers gewoon in bridged gezet kunnen worden.

Idemdito aan de genoemde ip range, deze bestaat al aantal jaren. Er is momenteel geen behoefte om de boel om te gooien.

Reputatie 7
Badge +24

Dan staat die 2de router niet goed ingesteld. Het is normaal gesproken onmogelijk dat een apparaat wat verbonden is met de 2de router een ip krijgt van de Experiabox. 

Als die 2de router een bridge modus heeft, en deze ingeschakeld is, controleer dan of op deze 2de router de dhcp uitgeschakeld is.

 

 

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=141033

Reputatie 7

Weet je zeker dat de wifi van de V10a uit staat?

Weet je zeker dat de wifi van de V10a uit staat?

 

WLAN Radio 2.4GHz : OFF   5GHz : OFF  

 

Dan staat die 2de router niet goed ingesteld. Het is normaal gesproken onmogelijk dat een apparaat wat verbonden is met de 2de router een ip krijgt van de Experiabox. 

Als die 2de router een bridge modus heeft, en deze ingeschakeld is, controleer dan of op deze 2de router de dhcp uitgeschakeld is.

 

 

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=141033

 Zal later vanavond proberen wat het resultaat is van de router in bridge mode zetten. Deze staat nu op  automatisch (dhcp). 

DHCP staat aan op de linksys router,  deze deelt uit op 10.150.1.0/24. Als ik de range in de Experiabox had mogen aanpassen, had ik dat gedaan.

Reputatie 7

Als de Linksys netjes met zijn WAN poort aangesloten is op een LAN poort van de Experia Box en hij staat niet in bridge-mode dan kunnen apparaten aangesloten op de Linksys nooit een IP adres van de Experia Box krijgen.

Dergelijke problemen zien we heel vaak als er LAN-LAN verbindingen tussen twee routers gemaakt worden maar dat is, als ik het goed begrepen heb, bij jou niet het geval.

 

Als jij wilt dat jouw LAN het subnet 10.150.1.0/24 blijft gebruiken dan moet je die Linksys dus niet in bridge-mode plaatsen.

Waarom ben je overigens zo gehecht aan dat subnet?

Als de Linksys netjes met zijn WAN poort aangesloten is op een LAN poort van de Experia Box en hij staat niet in bridge-mode dan kunnen apparaten aangesloten op de Linksys nooit een IP adres van de Experia Box krijgen.

Dergelijke problemen zien we heel vaak als er LAN-LAN verbindingen tussen twee routers gemaakt worden maar dat mag je nooit doen.

Als jij wilt dat jouw LAN het subnet 10.150.1.0/24 blijft gebruiken dan moet je die Linksys dus niet in bridge-mode plaatsen.

Waarom ben je overigens zo gehecht aan dat subnet?

 

Vanuit de wan-poort van de linksys gaat een kabel naar de wall outlet, welk op zijn beurt is aangesloten op een lan-poort van de Experiabox.

Met de linksys router in brugmodus deelt de linksys router geen dhcp meer uit. Niet helemaal de oplossing die ik voor ogen had.

En omdat er binnen het netwerk meerdere (virtuele) servers actief zijn, met ieder een static ip in dat subnet.

Reputatie 7

Maar het is onmogelijk dat een apparaat dat aangesloten wordt op de Linksys een IP adres van de Experia Box krijgt tenzij deze in bridge-mode staat wat bij jou dus niet het geval is.

Ik ga er dan ook nog steeds vanuit dat er toch een wifi verbinding met de Experia Box tot stand is gekomen ookal lijkt de wifi daarvan uit te staan.

Verander de SSID van de wifi van de Experia Box eens.

Komt het probleem dan nog steeds voor?

Reputatie 7
Badge +24

Als de Linksys netjes met zijn WAN poort aangesloten is op een LAN poort van de Experia Box en hij staat niet in bridge-mode dan kunnen apparaten aangesloten op de Linksys nooit een IP adres van de Experia Box krijgen.

Dergelijke problemen zien we heel vaak als er LAN-LAN verbindingen tussen twee routers gemaakt worden maar dat mag je nooit doen.

Als jij wilt dat jouw LAN het subnet 10.150.1.0/24 blijft gebruiken dan moet je die Linksys dus niet in bridge-mode plaatsen.

Waarom ben je overigens zo gehecht aan dat subnet?

 

Vanuit de wan-poort van de linksys gaat een kabel naar de wall outlet, welk op zijn beurt is aangesloten op een lan-poort van de Experiabox.

Met de linksys router in brugmodus deelt de linksys router geen dhcp meer uit. Niet helemaal de oplossing die ik voor ogen had.

En omdat er binnen het netwerk meerdere (virtuele) servers actief zijn, met ieder een static ip in dat subnet.

WiFi op de Experiabox is dus uit, en u heeft alleen de 2de router op de Experiabox aangesloten? En indien van toepassing de decoder(s) om tv te kijken, maar verder helemaal niets?

 

WiFi op de Experiabox is dus uit, en u heeft alleen de 2de router op de Experiabox aangesloten? En indien van toepassing de decoder(s) om tv te kijken, maar verder helemaal niets?

Klopt inderdaad.

 

Maar het is onmogelijk dat een apparaat dat aangesloten wordt op de Linksys een IP adres van de Experia Box krijgt tenzij deze in bridge-mode staat wat bij jou dus niet het geval is.

Ik ga er dan ook nog steeds vanuit dat er toch een wifi verbinding met de Experia Box tot stand is gekomen ookal lijkt de wifi daarvan uit te staan.

Verander de SSID van de wifi van de Experia Box eens.

Komt het probleem dan nog steeds voor?

 

SSID, WPA key gewijzigd, en WPS uitgezet. 
Wordt vervolgd...

Reputatie 7

SSID, WPA key gewijzigd, en WPS uitgezet. 
Wordt vervolgd...

Als het probleem nu niet meer optreedt dan is mijn laatste greintje vertrouwen in de V10a verdwenen.

SSID, WPA key gewijzigd, en WPS uitgezet. 
Wordt vervolgd...

Als het probleem nu niet meer optreedt dan is mijn laatste greintje vertrouwen in de V10a verdwenen.

Anders is het vertrouwen bij mij wel weg… Als laatste ultimatum nog de ip range van de Experiabox verkleind. En toch blijft mijn Galaxy S10 stront eigenwijs een ip van de Expriabox krijgen.
Wifi vergeten gedaan, telefoon herstart, weer wifi vergeten. Blijft het zelfde. Terwijl de laptop met Windows 10 netjes ip krijgt van de Linksys
 

 

Reputatie 7

Kan jij eens een screenshot plaatsen van de geavanceerde wifi instellingen op die S10.

Heb je dit fenomeen ook met andere apparaten?

 Sonos speakers, Google Chrome cast om maar paar apparaten te noemen die ook een ip van de Experiabox krijgen. Betreffende apparaten staan dan ook in de lijst met verbonden apparaten in de Expriabox.

Reputatie 7

Dan moet er mijns inziens toch echt nog een wifi toegangspunt op het LAN van de Experia Box actief zijn. 

Ik neem aan dat er geen andere apparaten op de Experia Box aangesloten zijn dan de Linksys en de TV ontvanger(s). Dus ook geen wifi extenders of accesspoints.

Dat zou dan betekenen dat de wifi van de V10a nog steeds niet volledig uit staat.

Installeer een de app WiFi Analyzer op jouw S10 …

... en kijk welke wifi netwerken actief zijn en met welk wifi netwerk de S10 verbonden is.

Voorbeeld:

Wat zijn de eerste drie octets (bytes) van het MAC adres van die wifi zender?

 

Onderstaande vindt ik terug in de log van de v10a

Nov 11 23:20:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.250 from a8:db:03:e6:23:** (Galaxy-S10) via br0
Nov 11 23:20:01 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.250 to a8:db:03:e6:23:**(Galaxy-S10) via br0

Reputatie 7
Badge +24

Misschien die Linksys maar eens resetten. En als je dan toch bezig bent: die Experiabox ook.

Reputatie 7

Heeft de V10a een wifi adapter van Belkin of heb je nog ergens een Belkin wifi extender in gebruik?

Op welk apparaat heb je de SSID "Ga-ergens-anders-wifi-jatten" ingesteld staan?

Reputatie 7
Badge +24

Op welk apparaat heb je de SSID "Ga-ergens-anders-wifi-jatten" ingesteld staan?

Dat kan ook het netwerk van de buren zijn...

Reputatie 7

Op welk apparaat heb je de SSID "Ga-ergens-anders-wifi-jatten" ingesteld staan?

Dat kan ook het netwerk van de buren zijn...

Ik denk dat het hetzelfde apparaat is als de Boertien-wifi.

Overigens heeft Belkin jaren terug Linksys van Cisco overgenomen en dus ligt het voor de hand dat die Belkin wifi kanalen van de Linksys afkomstig zijn.

Dat maakt dit issue wel heel apart want ik neem aan dat de Linksys niet in bridge-mode staat.

Op welk apparaat heb je de SSID "Ga-ergens-anders-wifi-jatten" ingesteld staan?

Dat kan ook het netwerk van de buren zijn...

Is het gast Wi-Fi, op 5Ghz. Beide SSID's komen va de Linksys router af. Gast Wi-Fi staat op geen enkel apparaat ingesteld verder.

Linksys staat momenteel handmatig ingesteld op 192.168.2.253/24 gw: 192.168.2.254 zoals in eerdere posts te zien is. Laptop probeert het zo nu en dan ook,maar die wordt de deur gewezen met zijn ip in 10.150.1.0/24 (wat ook logisch is!)

Reputatie 7
Badge +30

Ik zit even mee te lezen en de laatste reactie is al even geleden, ben je er met de hulp van @wjb en @Nick83 nu uiteindelijk uitgekomen?

Uiteindelijk zelf in de Experiabox de dhcp range verkleind naar 192.168.2.251-254 en tv ontvangers en de eigen router een vast ip geven op basis van hun mac adres. Nu valt er niets meer uit te delen voor de Experiabox voor andere clients.

Reputatie 7
Badge +24

Maar die Linksys nooit gereset?

Maar die Linksys nooit gereset?

Nee?Waarom zou ik die een reset moeten geven?  Beestje doe nu gewoon zijn werk  ;)