Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Distributie punt MDF ?

Reputatie 1
Badge
Hoi,
Sinds vandaag zie ik niet meer mijn distributiepunt van mijn woonplaats. Nu staat er MDF? Wat/waar is dat?

Overigens kreeg ik vorige week wel een sms van kpn over gepland onderhoud op de 19e. Zal de lijn tijdelijk omgeleid zijn nu?
icon

Beste antwoord door Justin_ 19 april 2017, 10:18

Hoi Matthieu, scherp gezien! Wat Hrh en Robin zeggen, klopt inderdaad. In plaats van de specifieke centrale en wijkkast waar jouw internetverbinding doorheen loopt, wordt nu de algemene term MDF en SDF weergegeven.

Aan je internetverbinding is niets veranderd. Dit is alleen een aanpassing in de terminologie die gebruikt wordt op Fourstack.

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 6
Badge +12
MDF is Main Distribution Frame. Fourstack heeft een update gehad waardoor bij alle koper-distributiepunten nu MDF staat. Je lijn is dus niet omgelegd. Fysiek ligt bij jou alles nog precies hetzelfde, alleen Fourstack geeft het anders aan. Waarom en of dit zo zal blijven weet ik helaas niet.
Reputatie 6
Badge +13
Ik vraag me dat ook af, en bij THD wordt er wel de ITV aangegeven, en bij NETCO niet.
THD:

NETCO:

Mag ik hier een uitleg van???:?
Reputatie 6
Een MDF is de wijkcentrale waarop je (al dan niet via een passieve straatkast) bent aangesloten. Een SDF is een actieve (FttC) straatkast.
Reputatie 6
Badge +17
DennisSchreve schreef:

Ik vraag me dat ook af, en bij THD wordt er wel de ITV aangegeven, en bij NETCO niet.
THD: (...) NETCO: (...)

Gewoon een keuze van het achterliggende team geweest. De doelgroep van netco heeft niets nodig met het aantal iTV ontvangers en die van thd wel.
hrh schreef:

MDF is Main Distribution Frame. Fourstack heeft een update gehad waardoor bij alle koper-distributiepunten nu MDF staat. Je lijn is dus niet omgelegd. Fysiek ligt bij jou alles nog precies hetzelfde, alleen Fourstack geeft het anders aan. Waarom en of dit zo zal blijven weet ik helaas niet.

Bijna, alle namen van wijkcentrales zijn vervangen door MDF (want dat is de MDF voor jouw lijn) en alle lijnen die op een actieve straatkast zitten hebben nu MDF, SDF er staan waarbij SDF voor Subloop Distribution Frame. (De subloop is de loop achter de straatkast)
Reputatie 6
Badge +13
RobinFlikkema schreef:

DennisSchreve schreef:

THD:(...)NETCO:(...)

Gewoon een keuze van het team geweest. De doelgroep van netco heeft niet nodig met het aantal iTV ontvangers en die van thd wel.
hrh schreef:

Bijna, alle namen van wijkcentrales zijn vervangen door MDF (want dat is de MDF voor jouw lijn) en alle lijnen die op een actieve straatkast zitten hebben nu MDF, SDF er staan waarbij SDF voor Subloop Distribution Frame. (De subloop is de loop achter de straatkast)

Dank je @RobinFlikkema, Nu moet jij je site zeker ook aanpassen, of niet?:?
Reputatie 6
Badge +17
Ja alleen de achterkant van de site moet ik even aanpassen
Reputatie 6
Badge +14
Hoi Matthieu, scherp gezien! Wat Hrh en Robin zeggen, klopt inderdaad. In plaats van de specifieke centrale en wijkkast waar jouw internetverbinding doorheen loopt, wordt nu de algemene term MDF en SDF weergegeven.

Aan je internetverbinding is niets veranderd. Dit is alleen een aanpassing in de terminologie die gebruikt wordt op Fourstack.
Reputatie 1
Badge
Kan de THD versie aangepast worden zodat die ook het werkelijke aantal maximale HD tv ontvangers weergeeft?

Volgens dit overzichtje

Snelheid / max tv / max hd
ADSL 5.488 bits/s of meer 1 0
VDSL 4.936 bits/s of meer 1 0
ADSL 9.143 bits/s of meer 2 0
VDSL 8.222 bits/s of meer 2 0
ADSL 9.942 bits/s of meer 2 1
VDSL 8.941 bits/s of meer 2 1
ADSL 13.597 bits/s of meer 2 1
VDSL 12.227 bits/s of meer 2 1
ADSL 18.050 bits/s of meer 2 2
VDSL 16.233 bits/s of meer 2 2
VDSL 39.765 bits/s of meer 4 2
VDSL 45.024 bits/s of meer 5 2
VDSL 47.324 bits/s of meer 5 3
VDSL 50.282 bits/s of meer 6 3
VDSL 58.991 bits/s of meer 6 4
VDSL 70.658 bits/s of meer 6 5
VDSL 82.324 bits/s of meer 6 6
FttH 82.324 bits/s of meer 6 6
Reputatie 6
Badge +10
Gijs Aben schreef:

Kan de THD versie aangepast worden zodat die ook het werkelijke aantal maximale HD tv ontvangers weergeeft?

Dat kan je intern toch ook wel vragen neem ik aan
Reputatie 6
Badge +14
Gijs Aben schreef:

Wij zijn niet de beheerders van die tool dus dat gaat niet zomaar helaas. Het wordt trouwens wel aangeven op KPN.com waar het daadwerkelijk hoort te staan. Misschien een mooi verbeteridee om intern te melden. ;)

Reputatie 6
Badge +13
RobinFlikkema schreef:

Oké, is dat veel werk???
Reputatie 6
Badge +17
DennisSchreve schreef:

RobinFlikkema schreef:

Oké, is dat veel werk???

Valt wel mee
Reputatie 6
Badge +13
Ik moet zeggen dat Netco wel goede informatie geeft. Het is best nauwkeurig:

Netco:

Mijn Modem:

Reputatie 2
Hebben er verder nog veranderingen plaats gevonden?
Bij mij staat er nu 40 Mbit/s,, dit was 28 Mbit/s.
De daadwerkelijke snelheid ligt nog steeds onder de 20 Mbit/s.
Reputatie 6
Badge +17
Nee, de berekening is anders.

Welke Experiabox gebruik je?
Kan je de DSL status eens posten?
Waar staat die 40 precies bij?
Reputatie 2
Hoi Robin,

Ik weet niet meer hoe ik de dsl status kan zien, experiabox V9.
Reputatie 6
Badge +17
Via Status > WAN Connection
Reputatie 6
Badge +16
@albertvdv: De snelheid lijkt niet erg realistisch op jouw adres. De pagina met DSL gegevens vind je op 192.168.2.254, vervolgens de stappen die Robin aangeeft. Misschien kunnen we daar nog wat meer informatie uit halen 🙂
Reputatie 1
Ik vraag mij af of de bij mijn adres aangegeven snelheid in Netco nu wel realistisch is, voorheen stond er meen ik altijd 75Mbits maar nu 100Mbits. Bij Breedbandwinkel staat voor KPN ook aangegeven dat ik de 100Mb kan halen, bij Telfort zeggen ze 75Mb van de 100Mb, wat gezien de gegevens in mijn modem realistischer is. Of kan KPN meer leveren dan Telfort door mij over te zetten op een andere lijn?
PQCC geeft o.a. dit retour

Reputatie 6
Badge +17
Met die Line Attenuation zou ik niet veel meer verwachten. Hooguit kan je met een ander modem een heel klein beetje meer halen (
Reputatie 1
Dus de 75Mb is realistischer dan de 100Mb? Ik overweeg om over te stappen van Telfort (50Mb+25Mb) + Canal Digitaal + Cheap Connect voor de telefonie naar KPN Alles in een standaard of 60/6 of 100/10 (scheelt maar € 2,50).
Ik zit hier in een flat met STAP58, het was destijds al een hele tour om een redelijke download te krijgen (na 7 monteurs was er een monteur van VolkersWessels, die het hele traject nagelopen had, in de manipulatiekast en in de kabelverdeler heeft hij mij toen op niet gebruikte reserve aderparen overgezet waarna ik deze waarden kon halen) Het verbaasde mij dus dat ik nu ineens 100Mb zou kunnen halen.

BTW: het modem is een fritzbox 7360
Reputatie 6
Badge +17
Ja, de 80+ waar je nu op uitkomt is zo goed als het maximale. Heb je al geprobeerd om tijdelijk de 100/10 bij Telfort af te nemen?

Mag ik vragen wat de reden is dat je bij CheapConnect weg wilt? Die kan je namelijk ook bij KPN gewoon houden toch? En CheapConnect is bijna altijd goedkoper dan KPN (afhankelijk van hoeveel en waarheen je belt).

Wat zei PQCC over de afstand voor de LastDistributor? Want die Attenuation komt overeen met 1km+ en dan is 100Mbit/s wel lastig te halen zeker icm met STAP58.
Reputatie 1
Ik zit nu bij Telfort met een oud abonnement van € 24 voor die 50/5 (in de praktjik (50/25). Als ik iets wijzig zit ik meteen aan een jaarcontract vast van €35 voor alleen internet. Ik hoef niet zo zeer telefonie van KPN maar ik kan niet alleen Internet en TV bij KPN bestellen. Bellen interesseert mij niet zo, ik bel zelden en wil puur mijn nummer behouden en af en toe gebeld kunnen worden. Bellen doe ik zelf via mijn mobiel.
De afstand van de kast tot mijn huis is 420 meter en naar de centrale 2133.
Die attenuation (zegt mij zo niets) kan dat te maken hebben met de kwaliteit koper hier in de flat, de van de manipulatiekast naar boven zeg maar? Moet dat getal hoog of juist laag zijn? (Je ziet, ik word niet gehinderd door enige kennis 😃 )
Reputatie 2
Bedoel je dit Robin?
Reputatie 6
Badge +17
pedro-n schreef:

Ik zit nu bij Telfort met een oud abonnement van € 24 voor die 50/5 (in de praktjik (50/25). Als ik iets wijzig zit ik meteen aan een jaarcontract vast van €35 voor alleen internet. Ik hoef niet zo zeer telefonie van KPN maar ik kan niet alleen Internet en TV bij KPN bestellen. Bellen interesseert mij niet zo, ik bel zelden en wil puur mijn nummer behouden en af en toe gebeld kunnen worden. Bellen doe ik zelf via mijn mobiel.

Ah oke, beetje onhandig van Telfort maar dan is het inderdaad niet verstandig om 100/10 uit te proberen.
pedro-n schreef:

De afstand van de kast tot mijn huis is 420 meter en naar de centrale 2133.
Die attenuation (zegt mij zo niets) kan dat te maken hebben met de kwaliteit koper hier in de flat, de van de manipulatiekast naar boven zeg maar? Moet dat getal hoog of juist laag zijn? (Je ziet, ik word niet gehinderd door enige kennis 😃 )

De Attenuation heeft een linear verband met de afstand wanneer de kwaliteit v/d fysieke lijn gelijk is. Over het algemeen krijg je zo'n 13-14dB per km. Hoe lager hoe beter.. Het gaat overigens om de Downstream Attenuation. En de afstand is dan vanaf het modem tot de DSLAM die in de actieve straatkast zit. Vaak is dit de LastDistributor maar soms staan er 2 of meer straatkasten achter elkaar en is het dus niet de LastDistributor.
Als die actieve straatkast daadwerkelijk op ~400 meter staat dan zou ik een veel lagere Attenuation verwachten.

Welke Fritzbox gebruik je?
albertvdv schreef:

Bedoel je dit Robin?

Ja! Als je naar die waarden kijkt dan zie je dat de lijn stabiel is en dat er weinig extra te halen is. Het probleem hier is dat deze snelheid heel moeilijk in te schatten is omdat het afhangt van vele factoren omdat de lengte erg lang is.

Reageer