DMZ host en Apple airport extreme

• 26 januari 2016
  • 6 reacties
  • 1045 keer bekeken

Hallo

Even een vraag.

Ik heb over dit onderwerp al redelijk wat gelezen maar ik heb nog een aantal vragen.

Ik wil achter mijn experiabox v10 een Apple Airport extreme gaan gebruiken voor mijn draadloos netwerk.

Mijn vraag:

1 Waarom moet ik dmz activeren in de experiabox en hier staic adres van mijn Apple Airport invullen. Wat doet DMZ en wat is de meerwaarde? Kan het ook zonder dmz te activeren aangesloten worden.

2: Met dmz ingeschakeld ben ik dan nog wel beveiligd door een firewall of iets dergelijks. Oftewel is het veilig om dit te activeren in de experiabox?

alvast bedankt voor de moeite.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Rayman111 schreef op 26 jan '16 om 19:15u

Hallo

Even een vraag.

Ik heb over dit onderwerp al redelijk wat gelezen maar ik heb nog een aantal vragen.

Ik wil achter mijn experiabox v10 een Apple Airport extreme gaan gebruiken voor mijn draadloos netwerk.

Mijn vraag:

1 Waarom moet ik dmz activeren in de experiabox en hier staic adres van mijn Apple Airport invullen. Wat doet DMZ en wat is de meerwaarde? Kan het ook zonder dmz te activeren aangesloten worden.

2: Met dmz ingeschakeld ben ik dan nog wel beveiligd door een firewall of iets dergelijks. Oftewel is het veilig om dit te activeren in de experiabox?

alvast bedankt voor de moeite.

De vraag is wat je precies wilt met de Airport. M.a.w. waarom heb je de Airport gekocht/waarom wil je deze aansluiten?

Robin

ik wil een stabiel wifi netwerk tussen al mijn apple apparaten (tv,mac,iphones,ipads). en ik wil draadloos printen.

Zal de airport gaan gebruiken in bridge mode denk ik. 

vind het geen probleem dat de apple de routerfunctie niet waarneemd (dhcp uitgifte) of de experiabox moet heel eenvoudig in brug mode te zetten zijn...

Het gaat mij dus om een stabiel wifi netwerk en dekking...

Reputatie 7
Badge +30

Rayman111 schreef op 26 jan '16 om 19:44u

ik wil een stabiel wifi netwerk tussen al mijn apple apparaten (tv,mac,iphones,ipads). en ik wil draadloos printen.

Zal de airport gaan gebruiken in bridge mode denk ik. 

vind het geen probleem dat de apple de routerfunctie niet waarneemd (dhcp uitgifte) of de experiabox moet heel eenvoudig in brug mode te zetten zijn...

Het gaat mij dus om een stabiel wifi netwerk en dekking...

• Als je de Airport in Bridge gebruikt wil je helemaal geen DMZ gebruiken. Gewoon de airport aansluiten en de Airport in bridgemodus zetten.
  • Als je de Airport in Router modus gebruikt, wil je DMZ gebruiken. Dan wordt (bijna) alle verkeerd doorgestuurd naar de Airport waardoor dat 'hoofd'router is. Daar stel je dan ook UPnP of Portforwardings e.d. in. Als je dit wil, kan ik (of iemand anders) je daar uitleg over geven.

Heb je met de Experiabox V10 geen stabiel netwerk? Want dan is het misschien verstandig om dat eerst te diagnoseren om te kijken waar het probleem zit. Anders heeft het misschien geen nut om een Airport te plaatsen.

DMZ:

DMZ (demilitarized zone) zorgt er voor dat alle verkeer, wat niet voor een apparaat aangesloten op de Experiabox V10 bedoelt is, wordt doorgestuurd naar de Airport. De Airport is dan je firewall (mits die in router modus staat). En de Airport handelt dat verkeerd verder af.

Bridge:

Als je de Airport in bridgemodus zet wordt het in feite een accesspoint. Het zendt WiFi uit en de Experiabox blijft je router en blijft de IP adressen uitdelen (tenzij anders ingesteld).

Robin

Oke duidelijk. Eigenlijk is er in bridge modus weinig aan om dit aan te sluiten. Ik denk voor nu dat dit prima is voor mij. enkel stabiel netwerk tussen apple producten voor streamen van content.

En er was op verschillende fora wat onduidelijkheidover de aansluiting op de airport. De een zegt WAN poort van de ap en de andere zegt de lan poort van de AP

Mijn gevoel zegt WAN poort..

Ook nog even een andere vraag: als de ap in bridge zet neem ik aan dat ik het wifi verkeer van de experiabox uit kan schakelen. Is het verstandig om de AP wel een satic ip te geven in de experiabox of maakt dit weinig uit?

Bedankt voor de moeite

Reputatie 7
Badge +30

Rayman111 schreef op 26 jan '16 om 20:17u

Oke duidelijk. Eigenlijk is er in bridge modus weinig aan om dit aan te sluiten. Ik denk voor nu dat dit prima is voor mij. enkel stabiel netwerk tussen apple producten voor streamen van content.

En er was op verschillende fora wat onduidelijkheidover de aansluiting op de airport. De een zegt WAN poort van de ap en de andere zegt de lan poort van de AP

Mijn gevoel zegt WAN poort..

Ook nog even een andere vraag: als de ap in bridge zet neem ik aan dat ik het wifi verkeer van de experiabox uit kan schakelen. Is het verstandig om de AP wel een satic ip te geven in de experiabox of maakt dit weinig uit?

Bedankt voor de moeite

WAN poort inderdaad. Je kan inderdaad een DHCP Binding maken, maakt weinig uit maar dan weet je wel altijd wat de Airport is.

Robin

Super bedankt. Mocht ik de router functie willen gebruiken kom ik als dat goed is even bij je terug 🙂  

Reageer