Beantwoord

DNS jitter/traagheid

• 20 januari 2017
  • 25 reacties
  • 4771 keer bekeken

Ik heb sinds enige tijd wat problemen met het KPN netwerk. Dit probleem wat ik ervaar is identiek aan deze post:
https://forum.kpn.com/internet-9/instabiel-netwerk-verbinding-valt-steeds-weg-423890/index2.html
(De reden voor een nieuwe post is, omdat ik niet een 5 maanden oud bericht omhoog wil schoppen.)

Mijn probleem
Het gebeurt vaak dat ik een website wil openen en deze maar blijft laden. Een refresh of de site opnieuw aanvragen, helpt en dan laat deze bijna altijd wel.
Nu heb ik heel vaak een piek in hop nummer 2 zitten:
195.190.228.44
213.75.1.80
Deze 2 schieten soms richting een ping van 100 tot wel 200 MS en heeft een erge jitter (is dus nooit stabiel)
Een voorbeeld is hier te zien met een test naar google.nl

Ik heb het modem al een keer gereset en heb ook de NTU aan en uit gehad. Dit lijkt wel sinds de grote stroomstoring in Amsterdam (huidige woonplaats). Dit is bij mijn ouders, ik woon 5 minuten van mijn ouders en daar ervaar ik precies hetzelfde probleem.
De setup is precies hetzelfde:
NTU > Experia box
1. bekabelde/wifi macbook pro 2015
2. Oneplus 3 android 6.01 op 5 ghz of wel 2.4 ghz
3. Windows 10 laptop met AC wifi (5ghz en of 2.4ghz)
Allemaal geven ze precies hetzelfde probleem. Ik heb glasvezel en een V10 modem.

Ik heb meerdere maal contact gezocht met de chat maar die wisten niet wat een HOP was en of jitter, waardoor ik al vrij snel was uitgesproken. Vandaar dat ik het even via hier probeer! Wie kan mij verder helpen om dit probleem te vinden?
icon

Beste antwoord door wjb 8 februari 2017, 23:13

Heb je dan ondertussen via http://test-ipv6.com een resultaat zoals hieronder of heb je daar nog steeds die 4 fouten tussen staan?

He die doet het inmiddels wel goed! Ik zal morgen is kijken of het inmiddels ook echt stabieler is. Alleen de DNS ipv6 is nog fout. Is er wat aangepast door kpn?
Dat probleem is een paar dagen terug inderdaad verholpen. Bij een software upgrade van enkele centrale routers bij KPN bleken routeringen verloren gegaan te zijn waardoor IPv6 verkeer in de prullenbak belandde. De waarneming dat de DNS voor IPv6 fout (leeg) is doe je waarschijnlijk op een Windows 10 waar de anniversary update "al" op staat. De anniversary update heeft deze bug in Windows 10 geïntroduceerd en Microsoft hoopt deze ergens in Q1 2017 te fixen.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag nivongs, vervelende storing dit. Het lastige aan dit soort storingen is dat de helpdesk vrij weinig terugziet in metingen. Pingtijden worden niet meegenomen in de beschikbare testen.

Ik ben nog geen Pingplotter expert geworden sinds het topic dat je linkt, maar de maximale ping naar de Experiabox lijkt ook bijzonder hoog (~80ms?). Ik vraag me dan of of de storing wel verderop in het netwerk zit.

Kun je via de mac de Experiabox eens een tijd pingen? ping 192.168.2.254 vanaf de terminal. (ping -t 192.168.2.254 als je de Windows-PC gebruikt) Met control+C stop je de ping.
Reputatie 7
Badge +30
Zie je die piek alleen in hop 2 terug? Niet in 3, 4, 5 of 6?
Dag nivongs, vervelende storing dit. Het lastige aan dit soort storingen is dat de helpdesk vrij weinig terugziet in metingen. Pingtijden worden niet meegenomen in de beschikbare testen.

Ik ben nog geen Pingplotter expert geworden sinds het topic dat je linkt, maar de maximale ping naar de Experiabox lijkt ook bijzonder hoog (~80ms?). Ik vraag me dan of of de storing wel verderop in het netwerk zit.

Kun je via de mac de Experiabox eens een tijd pingen? ping 192.168.2.254 vanaf de terminal. (ping -t 192.168.2.254 als je de Windows-PC gebruikt) Met control+C stop je de ping.

Het lijkt zo nu en dan wat aan de hoge kant.

Zie je die piek alleen in hop 2 terug? Niet in 3, 4, 5 of 6?
Zie de screenshot van post 1. #5 lijkt wat hoog de rest acht ik 'normaal' tot verhoogd.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik zie nu dat ik ook naar de grafieken kan kijken en dat die 2 hops representeren. Maar: Ik snap niet helemaal wat je hier mee wilt laten zien. Richting hop 2 zie ik veel Jitter. Maar aangezien dat minder erg is in hop 4 betekent dat hoogst waarschijnlijk dat hop 2 gewoon niet snel antwoorde, niet dat er iets mis is met de verbinding tussen hop 1 en 2 want die verbinding wordt ook door hop 4 gebruikt.

Als ik naar je laatste bericht kijk met de screenshot van een ping richting 192.168.2.254 dan lijkkt een deel van de Jitter te komen door de WiFi verbinding aangezien er volgensmij redelijk wat uitschieters tussen zitten. Die uitschieters zie je ook terug in PingPlotter in je eerste bericht.

Dit zou betekenen dat de WiFi verbinding niet super is. Kan het zijn dat na de stroomstoring allerlei accesspoints/"routers" een ander WiFi kanaal hebben gekozen ofzo?

De Interval wil je op 10 seconden zetten in PingPlotter. Dan krijg je betrouwbaardere resultaten.
Hoi,

Ik zie nu dat ik ook naar de grafieken kan kijken en dat die 2 hops representeren. Maar: Ik snap niet helemaal wat je hier mee wilt laten zien. Richting hop 2 zie ik veel Jitter. Maar aangezien dat minder erg is in hop 4 betekent dat hoogst waarschijnlijk dat hop 2 gewoon niet snel antwoorde, niet dat er iets mis is met de verbinding tussen hop 1 en 2 want die verbinding wordt ook door hop 4 gebruikt.

Als ik naar je laatste bericht kijk met de screenshot van een ping richting 192.168.2.254 dan lijkkt een deel van de Jitter te komen door de WiFi verbinding aangezien er volgensmij redelijk wat uitschieters tussen zitten. Die uitschieters zie je ook terug in PingPlotter in je eerste bericht.

Dit zou betekenen dat de WiFi verbinding niet super is. Kan het zijn dat na de stroomstoring allerlei accesspoints/"routers" een ander WiFi kanaal hebben gekozen ofzo?

Dank voor je antwoord. Pingplotter is met ethernet connectie gedraaid. De wifi is getest op 5ghz en in de buurt is er geen andere 5ghz. Ik heb de service tools gebruikt voor het kanaal zoeken en die geverifieerd met wifi analyzer.
Je zou eigenlijk het hele pad los moeten pingen dan heb je 9 stuks die je kunt vergelijken. Als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt het erop alsof de link in de core van KPN af en toe vol zit. Maar dat is wel iets heel onwaarschijnlijks, alhoewel je ouders uit dezelfde wijk misschien via de zelfde core link verbonden zijn.

Een link die vol zit gaat meestal rond de 300ms staan dansen en je krijgt er ook packetloss van.

Je zou eens kunnen proberen om smokeping op een servertje of Docker image te starten en eens een week mee te laten lopen.

Heb je het al kunnen pinpointen tot bepaalde tijdstippen?
Je zou eigenlijk het hele pad los moeten pingen dan heb je 9 stuks die je kunt vergelijken. Als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt het erop alsof de link in de core van KPN af en toe vol zit. Maar dat is wel iets heel onwaarschijnlijks, alhoewel je ouders uit dezelfde wijk misschien via de zelfde core link verbonden zijn.

Een link die vol zit gaat meestal rond de 300ms staan dansen en je krijgt er ook packetloss van.

Je zou eens kunnen proberen om smokeping op een servertje of Docker image te starten en eens een week mee te laten lopen.

Heb je het al kunnen pinpointen tot bepaalde tijdstippen?

Wat je beschrijft is precies wat pungplotter doet 😉 Ik heb nog eens goed alles na gelopen en wellicht een (tijdelijke) oplossing gevonden. Doordat het v10 modem uit is geweest heeft hij hoogstwaarschijnlijk bij het opstarten een update binnen gehad. Hierbij is ipv6 toegevoegd. Deze heb ik nu uit een het lijkt allemaal wat beter te kopen! Ik ga nog even kijken waarom dit het geval is.
Reputatie 7
Badge +30
Maar je pingt over IPv4
Maar je pingt over IPv4 klopt ik heb het hier over de algemene internet beleving die weer normaal is. Ga vandaag weer een ping laten lopen en zal die deze week posten
Maar je pingt over IPv4

Klopt maar dan kan je host nog steeds wel IPv6 DNS lookups doen als de EB gewoon IPv6 routeradvertisements uitstuurt.

En volgens zijn onderzoek maakt dat specifieke IPv6 gedeelte het nu trager, we zullen zien ben benieuwd naar de uitkomsten.
Wat @wopper zegt klinkt heel logisch. Echter lijkt het ook nog wel zo te kunnen zijn dat de ipv6 optie die het modem heeft en dan ipv6 adressen uitdeelt het probleem te geven.
Ik heb de docker aanstaan en zal binnen een paar dagen kijken wat die aangeeft. (heb de DNS van KPN er ook in gezet en mijn eigen servers er ook tussen (uiteraard google en facebook ook)
Op het tweakers forum las ik dat meerdere aansluitingen geen IPv6 kunnen gebruiken bij KPN. Door een defect lopen IPV6 traceroutes plat.
Reputatie 7
Als je via http://test-ipv6.com jouw IPv6 connectie test, wat is dan het resultaat en plaats eens een screenshot van het tabblad "Uitgevoerde tests".
Reputatie 7
Badge +30
Maar je pingt over IPv4 klopt ik heb het hier over de algemene internet beleving die weer normaal is. Ga vandaag weer een ping laten lopen en zal die deze week posten
Ik zie het nu pas, maar ik dacht dat je bedoelde dat PingPlotter nu betere resultaten gaf. En dat zou niet logisch zijn.
Ik heb eindelijk wat data om te laten zien. Het ziet er naar uit dat de DNS van KPN (1) niet lekker loopt hier.
DNS Hostname IP-adres
Voorkeurs DNS resolver1.kpn.net 194.151.228.18
Alternatieve DNS resolver2.kpn.net 194.151.228.34
Hierboven kan je de IP's vinden (kpn1DNS=resolver1.kpn.net)
Alle DNS tests in 1:

KPNDNS1 met heel veel fluctuaties en packets loss

KPNDNS2 veel stabieler:

Ter indicatie de bekende internet sites:

het lijkt er dus op dat KPNDNS1 niet helemaal doet wat hij moet doen.

IPv6 test:

*bump* kan iemand hier iets nuttis mee? (zie post hierboven)
Problemen zijn er zo nu en dan nog steeds 😉 hello KPN?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, wat wil je hier nu precies mee?
Maar, wat wil je hier nu precies mee?
Wellicht het verhelpen van de storing zou een goede optie kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Maar denk je dat het probleem van de KPN DNS server gerelateerd is? Bij DNS2 en Google zijn diezelfde pieken ook aanwezig, maar dan in mindere mate.

Persoonlijk denk ik nog steeds dat het probleem in de WiFi verbinding of verbinding van de Experiabox naar de PoP zit.
Maar denk je dat het probleem van de KPN DNS server gerelateerd is? Bij DNS2 en Google zijn diezelfde pieken ook aanwezig, maar dan in mindere mate.

Persoonlijk denk ik nog steeds dat het probleem in de WiFi verbinding of verbinding van de Experiabox naar de PoP zit.
dit is getest met een directe verbinding met cat6 kabel (ook met cat 5e geprobeerd) staat compleet los van wifi. Het lijkt er toch echt op dat ipv6 niet compleet lekker loopt en de testen zijn ook gefaald.
Reputatie 7
Heb je dan ondertussen via http://test-ipv6.com een resultaat zoals hieronder of heb je daar nog steeds die 4 fouten tussen staan?

He die doet het inmiddels wel goed! Ik zal morgen is kijken of het inmiddels ook echt stabieler is. Alleen de DNS ipv6 is nog fout. Is er wat aangepast door kpn?
Reputatie 7

Dat probleem is een paar dagen terug inderdaad verholpen. Bij een software upgrade van enkele centrale routers bij KPN bleken routeringen verloren gegaan te zijn waardoor IPv6 verkeer in de prullenbak belandde. De waarneming dat de DNS voor IPv6 fout (leeg) is doe je waarschijnlijk op een Windows 10 waar de anniversary update "al" op staat. De anniversary update heeft deze bug in Windows 10 geïntroduceerd en Microsoft hoopt deze ergens in Q1 2017 te fixen.

Pats boem that's it! Thanks Dat je het hebt laten weten en fijn dat het gelukt is morgen ben ik weer thuis dan ga ik is genieten van internet van het nu 🙂

Reageer