Vraag

DNS problemen tussen KPN en Rockstar Games - GTA V Online

• 3 december 2017
  • 24 reacties
  • 2978 keer bekeken

Als ik de KPN DNS servers gebruik dan zijn de volgende websites niet bereikbaar :

- https://socialclub.rockstargames.com (De Socialclub website. De algemene website werkt gek genoeg prima!)
- patches.rockstargames.com / rsgames-2.hs.llnwd.net (Wordt dus voor patches gebruikt en de game client connect hiernaar!)

Ik heb een screenshot gemaakt van traceroutes i.c.m. zowel KPN DNS servers als de DNS Watch servers..
- Links = DNS Watch servers = Werkende GTA V Online en de Socialclub website.
- Rechts = KPN DNS servers = Zowel GTA V Online als de Socialclub website werken niet!

Kan er iemand van jullie NOC afdeling hiernaar kijken of hoe de juiste afdeling bij jullie ook heet die zich met dit soort dingen bezig houdt ?

Het wordt tijd om dit eindelijk eens op te lossen!

Alvast bedankt!

Zie ook : https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gta-v-online-werkt-niet-error-202-440486#post548518

/EDIT : Er ging iets mis met de titel... moet zijn "DNS problemen tussen KPN en Rockstar Games - GTA V Online"
Sommige tekens kan je niet gebruiken blijkbaar.

Admin: titel aangepast + topic naar juiste categorie verplaatst

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat wil je nu dat er gebeurt? KPN geeft hetzelfde IP terug als enkele andere DNS resolvers die ik geprobeerd heb en ik zie dus geen probleem.
Is het teveel gevraagd als KPN klant sinds 1996 om gewoon werkende DNS resolving te hebben via mijn ISP ?!

Er zijn zoveel mensen met problemen die niet weten hoe je het tijdelijk kan oplossen :
- https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53284549#53284549
- https://support.rockstargames.com/hc/en-us/community/posts/115009513708-Cant-connect-to-Gta-V-online en vele andere topics daar!

Het moet toch mogelijk zijn dat er iemand van KPN gaat kijken waar het precies mis is gegaan tussen de twee partijen wat betreft de DNS records ?!

Dit probleem is nu al een maand of zo gaande... dat is veel te lang!
Reputatie 7
Badge +30
Maar wat is nu het probleem waar KPN iets aan moet doen?

Het volgende antwoord heeft alleen betrekking op patches.rockstargames.com en heeft geen betrekking op het socialclub domein:

Rockstar heeft patches.rockstargames.com geCNAMEd naar een ander domein die meerdere A-records heeft. Die A-records worden op basis van geolocatie en waarschijnlijk ook round-robin en load balancing uitgegeven. Maar er is niets was KPN verkeerd doet volgensmij.

KPN 1 (Vanuit NL): 178.79.242.83
KPN 2 (Vanuit NL): 87.248.202.39
Ziggo 1 (Vanuit NL): 87.248.202.39
Google 1 (Vanuit NL): 87.248.202.39
Google 2 (Vanuit NL): 87.248.202.39
OpenDNS 1 (Vanuit NL): 87.248.202.39
OpenDNS 2 (Vanuit NL): 87.248.202.39
Norton 1 (Vanuit NL): 178.79.242.83
Norton 2 (Vanuit NL): 87.248.202.39

Google 1 (Vanuit FR): 87.248.214.62
Google 2 (Vanuit FR): 87.248.214.62
OVH (Vanuit FR): 87.248.222.171
Host Europe (Vanuit DE): 178.79.242.83
Easynet (Vanuit IT): 178.79.242.83
Level3 (Vanuit US): 178.79.242.83
FreeDNS (Vanuit AT): 178.79.227.55

Rockstar Games gebruikt llnwd.net (LimeLight Networks) als CDN partner. Zij hebben hun eigen Authoritieve DNS om aan te geven wat het IP van hun CDN hosts. De DNS servers 11 tot en met 14 zijn verantwoordelijk voor het IP van de CDN hosts die Rockstar gebruikt (vanuit NL). Maar nu het mooiste: Ze geven verschillende IPs terug (vanuit NL):
dns11.llnwd.net: 87.248.202.39
dns12.llnwd.net: 87.248.202.39
dns13.llnwd.net: 178.79.242.83
dns14.llnwd.net: 87.248.202.39

Rockstar of Rockstars partner zorgt dus zelf voor het 178.97.242.83 IP, en "toevallig" hebben KPN en enkele andere partijen die over genomen.

Kortom, KPN DNS doet niets verkeerd. Maar Rockstars partner geeft een ander (of verkeerd) IP terug.
Nu kan KPN hier zelf een uitzondering voor maken, maar zodra de CDN host wijzigt zit iedereen weer met het probleem. De oplossing is dat Rockstars partner het andere IP ook aan DNS13 meegeeft of dat dat IP ook een werkende CDN host krijgt.

Robin
Het probleem is dat IP 178.79.242.83 als enige werkt. Dus het is leuk dat het andere IP door de meerderheid wordt gegeven als antwoord, maar daarmee werken de volgende dingen niet :

- Inloggen met de game.
- Bezoeken van de Socialclub website.

In beide gevallen is er geen communicatie met de Socialclub servers, tenzij je dus andere DNS Servers gebruikt...

Het zou KPN wel sieren als ze contact zouden opnemen met Rockstar Games zelf of hun CDN partner LimeLight Networks en dit probleem voor eens en altijd fixen, want wij als gewone consumenten krijgen dat gewoon niet voor elkaar!

Maar goed... als jij verwacht dat zoiets niet gaat gebeuren ga ik maar weer bij Rockstar klagen en maar hopen dat er een keer iemand wakker wordt daar...
Reputatie 7
Badge +30
178...83 werkt dus als enigste voor patches zeg je?

Maar Socialclub staat tot los van dat IP? Die gaat namelijk altijd via 104.255.105.71 (alle DNS servers geven dat terug). En gaat via hun eigen netwerk/servers.

Robin
Ja, maar omdat er allerlei zooi wordt ingeladen op de Socialclub dat afhankelijk is van het Patches IP gedeelte duurt het heeeel erg lang voordat de pagina helemaal geladen is.

Probeer maar eens bijvoorbeeld rockstargames.com te bezoeken (dat gewoon altijd werkt) en dan "Sign In" : Dat gaat gewoon niet!

Ik heb ook voor de grap geprobeerd via mijn T-Mobile data verbinding de website te bezoeken : Precies hetzelfde probleem, want ook daar kloppen de DNS records niet 🙂
Ik had het zelfde probleem.
wat uiteindelijk het op gelost heeft is het volgen de de stappen in de link:

https://dns.watch/how-to-windows-7

Die oplossing heb ik zelf al in twee topics hier op het forum gepost en daar is dit topic één van! 😉

Het gebruik van Google Public DNS hielp voor mij helaas niet, maar met behulp van deze URL heb ik het probleem, in ieder geval tijdelijk, op kunnen lossen.

Nu kijken waar het probleem ligt zodat ik deze DNS servers weer weg kan halen.
Ik heb echt 0,0 support vanuit Rockstar gehad dus uiteindelijk ben ik zelf maar kijken welke adressen de game opvraagt en wat de juiste IP adressen daarvoor moeten zijn en daar kwam het volgende uit :

178.79.242.83 patches.rockstargames.com
178.79.242.83 prod.cloud.rockstargames.com
178.79.242.83 cdn.sc.rockstargames.com
178.79.242.83 a.rsg.sc
178.79.242.83 rsgames-2.hs.llnwd.net
104.255.105.71 socialclub.rockstargames.com

Voeg dit toe aan je hosts file in Windows of als je eventueel Pi Hole gebruikt de hosts file daarvan en je kan dan gewoon de normale DNS settings gebruiken, maar toch de game spelen.

Sinds zowel Rockstar Games als KPN niks eraan doen moet het maar op deze manier...

Ik geef het op!
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb hier nog even verder ingekeken, en heb de laatste paar dagen ook getest Google DNS & KPN DNS (met 85.159.233.40) en ervaar daar geen problemen mee. Recent is GTA ook geupdatet via dat ip als patches.rockstargames.com.

Wat ik wel zie is dat 85.159.233.40 "dichterbij" is dan 178.79.242.83, maar qua latency maakt het (voor mij in ieder geval) weinig uit.

Kan je eens een traceroute doen naar zowel 85.159... en 178.79.... want er moet dan toch wel een andere oorzaak zijn?

Robin
Hoe kom jij aan 85.159.233.40 ?!

Naar dat IP zie ik een hop met erg veel delay namelijk ?

/EDIT : Copy > Paste werkt voor geen meter dus dan maar een screenshot, echter laat deze nu betere delays zien. Net was het over de 1000 heen !!
Ik wil Nero355 ff bedanken. Hosts aanpassen werkte in een keer.
Voorlopig maar ff zo doen inderdaad :)

Thanks! 🙂
Eerste topic dat er wat dieper op ingaat, thanks voor deze 'oplossing' Nero! Lig zelf ook al overhoop met Rockstar support omdat die me doorverwijzen naar mijn ISP (Telfort), terwijl ik toch ook denk dat de fout bij Rockstar ligt. Maar bedankt voor het topic, ik heb er veel aan gehad!
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem maar dan op de Xbox one.
Ik heb alles al geprobeerd:
Dns adres van de dhcp in de router veranderd.
Dns adres in mijn Xbox one veranderd.

Niks blijkt te werken, misschien hebben jullie een oplossing? Ik ben ten einde raad..
Ik had ook problemen met gta online, maar sinds ik de host heb aangepast gaat het goed.

Nero, bedankt! 🙂
Ja de hosts aanpassen werkt inderdaad. Dit is alleen geen oplossing aangezien ik niet van plan ben dit op elk apparaat te doen. Daarbij, de website (inloggen) werkt ook niet op mijn mobiele telefoons en daar heb ik geen hosts file.
Had het probleem ook, zit zelf alleen niet bij KPN, want delen van nederland hebben er last van te hebben. Alleen heb ik na lang speuren door forums eindelijk een oplossing gevonden. Rockstar erkent dat er een DNS probleem is tussen de GTA Online services en Nederland, en heeft hiervoor een tijdelijke oplossing.

Pas de DNS servers van je Ethernet/Wi-Fi adapter aan:
Primaire DNS Server: 84.200.69.80
Alternatieve DNS Server: 84.200.70.40

Dit zou moeten werken voor klanten van KPN & Ziggo. bij andere ISP's heb ik het niet getest.

Hopelijk kan dit dienen als een vervangende/alternatieve oplossing voor als het veranderen van je hosts file nog steeds niet de (fijnste) oplossing is.
Deze optie werkte voor mij in ieder geval niet:

Had het probleem ook, zit zelf alleen niet bij KPN, want delen van nederland hebben er last van te hebben. Alleen heb ik na lang speuren door forums eindelijk een oplossing gevonden. Rockstar erkent dat er een DNS probleem is tussen de GTA Online services en Nederland, en heeft hiervoor een tijdelijke oplossing.

Dit zou moeten werken voor klanten van KPN & Ziggo. bij andere ISP's heb ik het niet getest.

Hopelijk kan dit dienen als een vervangende/alternatieve oplossing voor als het veranderen van je hosts file nog steeds niet de (fijnste) oplossing is.
Helaas.

Deze optie werkte voor mij in ieder geval niet:

Hier ook hetzelfde probleem. Iedereen met iig KPN en Ziggo kan GTA online niet spelen zonder handmatig de DNS settings aan te passen.

Duizenden Nederlandse gamers kunnen GTA niet spelen en hebben waarschijnlijk geen idee dat het probleem hier aan ligt. Forums overal liggen overhoop met mensen met dit exacte probleem; allemaal uit Nederland.

Ik heb het gevoel dat de grootte van de getroffen groep klanten en de impact van het probleem ernstig onderschat worden.

Hopelijk komt er snel een permanente oplossing ipv handmatig DNS omgooien voor mezelf en al mijn bezoek.

edit: voor de personen waarvoor de DNS oplossing niet lijkt te werken; je moet even je netwerkadapter uit en weer aan zetten of een restart van je pc doen voor het netwerk overgaat op de nieuwe DNS instellingen.
Maar, ik kan ook niet navigeren naar bijvoorbeeld http://www.utorrent.com/. Hoe is dit bij jullie?
Reputatie 7
Badge +30
Dit lijkt me een ander probleem maar als je dit probleem er bij wilt betrekken helpt informatie over de foutmelding & nslookup output wel.
Dit lijkt me een ander probleem maar als je dit probleem er bij wilt betrekken helpt informatie over de foutmelding & nslookup output wel.

Dat weet ik niet. Misschien is het hetzelfde probleem, maar dat vraag ik aan de mensen wie ook geen GTA V kunnen spelen. Mocht het namelijk zijn dat mensen die GTA V niet kunnen spelen ook niet naar http://www.utorrent.com/ kunnen gaan, lijkt het mij één groot probleem.

Reageer