Vraag

DNS (voor glasvezel; van KPN) geeft IP address niet meer

  • 6 November 2019
  • 6 reacties
  • 433 keer bekeken

Sinds gisteren krijg ik bij de DNS name van mijn glasvezel verbinding geen IP adres meer.

Mijn IP address = *****************

$ dig -x *************

 

Leverde tot ergens op de dag gisteren netjes het IP address op, maar nu niet meer.

Ik had in het DNS voor mijn eigen domain een CNAME naar ip4da****.direct-adsl.nl en dat loopt nu spaak. Daardoor waren wat services, waaronder e-mail onbereikbaar. Dat heb ik met een work around gefixt.

 

Ik heb dit voorgelegd aan de KPN klantenservice. Maar die zijn evident niet ingericht op dit te begrijpen laat staan op te lossen. Heeft iemand hier een idee hoe ik dit opgelost krijg?

 

 

*Admin: gegevens verwijderd en toegevoegd aan profiel i.v.m. privacy.  
 


6 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Ik zou dit oplossen door a records aan te maken ipv cname. Je kan dan in de DNS van je eigen domeijn gelijk doorverwijzen naar het juiste ip.

Het is trouwens ongebruikelijk om een mx rceord naar een cname te verwijzen. Is volgens rfc 2181 sectie 10.1 ook niet toegestaan

Uw suggestie voor een A record is de work around die ik al had toegepast.

Mijn interpretatie van rfc 2181 sectie 10.1 (https://tools.ietf.org/html/rfc2181#section-10) is anders. Ik vermoed dat u 10.3 bedoeld. Het stond me wel vaag bij maar ik was me er onvoldoende bewust van. Overigens moet de eerste werkelijk “fail” van die constructie nog ervaren.

 

Maar goed het probleem (KPN wijzigt plotseling iets in het DNS waardoor ip4da****.direct-adsl.nl geen IP address meer oplevert) heb ik nog nergens kunnen beleggen. Dus opgelost is het ook nog niet.

Reputatie 7

Je bent helaas niet de enige die dit meldt. Zie dit topic.

Ik hoop dat @Erwin_ mee leest en dit issue nog eens wil aankaarten bij de verantwoordelijke afdeling.

 

Maar goed het probleem (KPN wijzigt plotseling iets in het DNS waardoor ip4da8xxxx.direct-adsl.nl geen IP address meer oplevert) heb ik nog nergens kunnen beleggen. Dus opgelost is het ook nog niet.

De DNS server van KPN geeft overigens nog wel het IP adres.

 

Het is maar een subtiel woordje verschil. In plaats van “nog wel” is het “weer wel”.

In mijn log files zie ik in elk geval een probleem vanaf “Nov  5 20:25:00” . Er werd toen geen IP address meer gevonden. Inmiddels dus weer wel. 

 

Het vervelendste vind ik dat je voor zo iets niets aan de klantenservice hebt. Die heeft kennelijk een verbod om iets wat zij zelf niet kunnen oplossen ergens anders te beleggen.

Reputatie 5
Badge +7

Hi @EdvG welkom op ons KPN forum. Ik zie dat @wjb al verwezen heeft naar het topic van @Erwin_  mocht er een update bekend zijn over de DNS server plaatsen we die daar!  Als je nog andere vragen hebt hoor ik het graag.

Reputatie 7

Bij@EdvG werkt alles naar behoren, maar ik hoop oprecht dat@Erwin_ het voor elkaar gaat krijgen om de betrokken technische afdeling(en) in actie te zetten om dit probleem voor andere domeinen zoals "speed.planet.nl" en "adsl-surfen.hetnet.nl" te gaan verhelpen.

Reageer