Vraag

Doorbraak in glasvezeltechnologie belooft hogere snelheden

• 1 november 2018
  • 12 reacties
  • 628 keer bekeken

Dat we met glasvezel een flinke stap hebben gezet in de snelheid waarmee we onze content binnenhalen, heeft onderzoekers in Australië er niet van weerhouden om te kijken of het niet nog net iets sneller kan. Wat verstaan zij onder sneller? Nou, zo’n 100 keer sneller.
In het onderzoek dat zij in Nature Communications hebben gepubliceerd, bespreken ze hoe ze glasvezelsystemen een nieuwe manier geven om gegevens te interpreteren. Dat doen ze door licht te vlechten of te verdraaien terwijl het reist. Hierdoor kan het licht meer gegevens meenemen dan normaal.
Het nieuwe system buigt licht in een spiraalvormig patroon terwijl het reist, waardoor er meer ruimte is om gegevens over te dragen. Min Gu, coauteur van het onderzoek:
Het is een beetje als de dubbele helix in dna. Des te meer je gebruik kunt maken van het impulsmoment, des te meer gegevens je kunt overdagen.

Deze doorbraak is veel compacter dan voorgaande pogingen om de efficiëntie van glasvezel te vergroten. Bovendien claimen de onderzoekers dat het systeem eenvoudig te implementeren is en kan worden toegevoegd aan bestaande glasvezelnetwerken.

Bron: https://nl.hardware.info/nieuws/60759/doorbraak-in-glasvezeltechnologie-belooft-hogere-snelheden

Wanneer gaat KPN dat ook doen ?

dan zitten we op ongeveer 28Pbps per fiber? (100 * 255Tbps).

Ik ben voor een landelijke uitrol dat elke huishoudens een keuze hebben.

Tweak introduceert Gigabit Internet Only

4 september 2018

Wat is er fijner dan je eigen apparatuur mogen gebruiken? Een nóg voordeliger abonnement zónder apparatuur natuurlijk! Vanaf vandaag is het mogelijk te kiezen voor een Gigabit ‘Internet Only’ abonnement. Dit abonnement is aantrekkelijk geprijsd voor €39,- per maand. Ook bestaande klanten kunnen overstappen op dit abonnement.
Wij hebben een hekel aan beperkingen. Daarom gooien wij jouw verbinding wagenwijd open. Gigabit voor iedereen! De meeste providers verkopen nog Megabits, maar bij Tweak kun je alleen nog kiezen voor een Gigabit. Wij noemen onszelf voortaan de Gigabit provider en schrappen het abonnement van 50 Megabit.

Internet Only

Zoals je van ons gewend bent leveren wij bij elk abonnement het snelste internet, standaard een extern IP-adres met de optie dit vast te zetten en altijd gratis toegang tot nieuwsgroepen. Nieuw is de mogelijkheid een abonnement zonder apparatuur te bestellen. Je krijgt dan alleen een mediaconverter in bruikleen want die heb je nodig om glasvezel om te zetten naar een ‘gewone’ UTP-netwerkaansluiting. Hierop sluit je eenvoudig je eigen computer, router of accesspoint aan.
Omdat wij bij een ‘Internet Only’ abonnement geen aanvullende diensten leveren hoef je geen aanvullende instellingen door te voeren. Aangesloten apparatuur krijgt direct een extern IP-adres toegewezen en zal direct werken. Let wel op dat je om meerdere apparaten tegelijk te gebruiken een router nodig hebt, een switch is dan niet voldoende. Deze router sluit je aan met de WAN-poort.
Alles-in-1Internet & BellenInternet OnlyInternetsnelheid:1 Gigabit1 Gigabit1 GigabitTelefonie:BellenBellen–Televisie:Canal Digitaal Basis HD––Apparatuur:Fritz!box + TV-ontvangerFritz!boxMediaconverterWiFi:WiFiWiFi–Activatiekosten:€ 25,-€ 25,-€ 25,-Borg:€ 50,-€ 50,-–Maandtarief:€ 57,95 p/mnd€ 42,- p/mnd
(óf €395,- per jaar)€ 39,- p/mnd

Bestaande klanten

Als klant binnen het Gigabit levergebied kun je ten alle tijden overstappen op één van de bovenstaande abonnementen en betaalt daarom geen activatiekosten. Laat ons per e-mail weten welk abonnement je het liefst af zou willen nemen en per welke datum, en wij maken het zo snel mogelijk voor je in orde.
Afhankelijk van het abonnement waar je voor kiest kan het zijn dat we enige aanpassingen moeten doorvoeren aan je apparatuur.
  • Internet & Bellen naar Internet Only: monteur komt mediaconverter plaatsen en haalt huidige apparatuur op.
  • Internet & Bellen naar Alles-in-1: wij sturen een TV-ontvanger op.
  • Alles-in-1 naar Internet Only: monteur komt mediaconverter plaatsen en haalt huidige apparatuur op.
  • Alles-in-1 naar Internet & Bellen: stuur je TV-ontvanger naar ons retour.

Bron: https://www.tweak.nl/nieuws/gigabit-internet-only.html

Meer concurrentie zou mooi zijn.

12 reacties

Reputatie 7
Ik heb mijn abonnement een tijdje geleden teruggezet van 500/500Mbps naar 200/200Mbps om zo gebruik te kunnen maken van een kortingsactie zodat ik nu geen €8,99 maar €4,99 per maand betaal voor 200/200Mbps.

Ik merk ook absoluut geen verschil in het dagdagelijks gebruik.
Reputatie 7
En dit is ook heel belangrijk een eigen keuze voor een modem / router i.p.v. gedwongen door de provider als enige keus te hebben.https://www.stratix.nl/beleidsonderzoek-vrije-modemkeuze/
Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd.
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Reputatie 7
...ik zie hier dat je een experiabox of een verplichte Edgerouter nodig hebt
vrije router keuze vind ik (mijn mening) als je een mooie router met wifi bij de bv mediamarkt koopt maakt niet uit wat voor merk dit gewoon moet werken met alle 3 de diensten van kpn

Dat zou heel mooi zijn, maar zover zijn we helaas nog lang niet immers veel routers zijn niet correct te configureren. Overigens wil ik VoIP absoluut niet laten afhandelen door de router, maar door mijn Siemens Gigaset N300A IP.
Ook wifi wil ik juist niet door de router laten afwikkelen immers voor 5GHz wifi heb je vrij weinig aan een wifi zender in de meterkast. Beter is het om wifi accesspoints te gebruiken in de ruimten waar wifi het meeste gebruikt wordt zoals bijvoorbeeld de woonkamer.

Er zijn naast de EdgeRouter overigens best andere routers die gebruikt kunnen worden. Ik heb echter voor de EdgeRouter gekozen omdat deze veruit de beste specs heeft om hoge throughput te leveren, ook bij VPN verbindingen. Zo haalt de EdgeRouter Lite 3 snelheden van 190Mbps binnen VPN tunnels terwijl de Netgear R9000 niet boven de 80Mbps zal komen. Dit zijn significante verschillen en al helemaal als je binnen die VPN tunnels backups synchroniseert tussen twee NASsen.

via koper is het een ander verhaal maar glasvezel moet je vind ik elke router op de wan poort kunnen verbinden met de nt en dan moet itv en telefoon (via converter) gewoon werken
Waarom zou dat voor koper een ander verhaal zijn. Mijns inziens zou je bij koper ook gewoon elke router moeten kunnen gebruiken, net als bij een glasvezelaansluiting.
Lees anders mijn topic Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed.
Reputatie 7
net nog even de itv ontvanger achter de netgear gehad stilstaand beeld
Dat zal je ook nooit gaan lukken om achter een tweede router (in router mode) een TV ontvanger goed te laten werken. Dat is inherent aan de IGMP multicasts die gebruikt worden voor televisie.
TV ontvangers zullen altijd op de primaire router aangesloten moeten worden, immers alleen daar kan een IGMP proxy server met het IPTV platform van KPN communiceren.
Reputatie 5
Badge +9
volgens mij was 400Gbits al mogelijk maar providers doen dat gewoon niet omdat voor huishoudens niks uit maakt
en 100/100 als snel zat vinden (geen vraag naar dus)
zelf heb ik 500/500 ik zal echt niet gaan naar bv 10Gbit en daar bv 50 euro of meer gaan betalen
het is mogelijk maar niet in de praktijk nuttig om het aan te bieden
en om alle POP stations en thuis de NT te gaan vervangen naar 10Gbit of 100Gbit of meer is te kostbaar en niemand zou het af gaan nemen
alleen hitech bedrijven data centers enz. die hebben het nodig en ik weet wel zeker dat daar wel een super snelle verbinding er al is

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting
Reputatie 5
Badge +9
Wel leuk dat het kan maar 105 euro per maand en de nodige extra kosten en dan nog alleen internet dus zonder tv en telefoon
ik heb dan kpn 500/500 13 euro extra
Maar als je 10Gbit binnen haalt komt ook bij dat je hele netwerk moet gaat aanpassen alle switchen utp kabels router alles moet 10Gbit aan kunnen
Dit zou allemaal zo veel kosten dat niemand 10Gbit neemt
In ieder geval ik niet
Reputatie 5
Badge +9
sorry maar ik noem dit echt geen vrije router keuze wjb
in dit verhaal van jou link werkt de telefoon nog niet via kpn (experiabox nodig)
en ik zie hier dat je een experiabox of een verplichte Edgerouter nodig hebt
vrije router keuze vind ik (mijn mening) als je een mooie router met wifi bij de bv mediamarkt koopt maakt niet uit wat voor merk dit gewoon moet werken met alle 3 de diensten van kpn
via koper is het een ander verhaal maar glasvezel moet je vind ik elke router op de wan poort kunnen verbinden met de nt en dan moet itv en telefoon (via converter) gewoon werken
begrijp me niet verkeerd wjb jou oplossing is mooi maar ik vind het niet de echte vrij router keuze
Reputatie 5
Badge +9
net nog even de itv ontvanger achter de netgear gehad stilstaand beeld
bij mijn r9000 kan ik wel vlan in stellen VLAN-/bridge-groep
maar als dit zal werken dan heb ik nog het probleem met de telefoon dect van mijn ouders
ik wil eigenlijk van de experiabox af omdat inloggen op de camera,s en via domovea heel erg traag gaat
en ik heb het idee dat dit aan de experiabox v10 ligt vpn gaat trouwens wel vlot
Reputatie 5
Badge +9
daarom had ik toen ik nog een r7000 had een 2e netwerk aangelegd voor itv maar dacht probeer het eens met de r9000
maar zolang er voor telefoon nog niks is hou ik het nu maar zo
Reputatie 5
Badge +6
Tweak biedt in een klein gebied al 10 Gbit aan.
Het glasvezel kaart toon aan waar glasvezel ligt.
https://www.stratix.nl/glaskaart/

En deze ook maar meer op detail.
https://www.breedbandatlas.nl/

En de bedrijven volgen ook net als de consument.
https://www.breedbandatlas.nl/breedbandmonitor-noord-brabant-nu-ook-verglazing-bedrijventerreinen-in-beeld-gebracht/

Koper en Coax worden minder aantrekkelijk en glasvezel is de enige alternatief.

Tweak, Jonaz en Netrebel bieden 1 Gbits download en upload snelheden aan (bandbreedte) dit zorgt er voor dat je snel kan internetten, tv kijken in scherpe kwaliteit en bellen in de beste kwaliteit.

KPN en Ziggo lopen hopeloos achter zonder verder te investeren in een grotere uitrol door heel Nederland en door te investeren in nieuwere technieken zoals 1 Gbits internet en 4K of 8K tv kwaliteit. en ook het 5G hebben ze niet op orde dus investeren ze niet want de concurrent gaat ze zometeen voorbij en dan is het einde van KPN en Ziggo. ik kan niet wachten tot het zover is.
En dit is ook heel belangrijk een eigen keuze voor een modem / router i.p.v. gedwongen door de provider als enige keus te hebben.
https://www.stratix.nl/beleidsonderzoek-vrije-modemkeuze/

Reageer