Beantwoord

Doorschakeling vast KPN telefoonnummer


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb een storing (lijn is dood door KPN geblunder) en probeer een vast nummer van KPN door te schakelen naar een ander vast nummer (niet van KPN).
Ik zat vijf uur aan de telefoon en werd van het kastje naar de muur doorverbonden en heb nog steeds geen oplossing. Hoe moeilijk kan het doorschakelen van een nummer zijn?

Mijn zakelijke lijn is keurig betaald en zonder enige aankondiging in een transitietraject (binnen KPN) er ineens uit gegooid: onbereikbaar dus. Daar moet dus met spoed een doorschakeling op naar een ander nummer van me (dat nummer werkt en is niet van KPN). Ik krijg steeds te horen dat iedere oplossing en zelfs doorschakelen van het nummer minstens drie weken gaat duren. Dat is onacceptabel.

Het is een zakelijk nummer met een bereikbaarheidsvereiste en er staat zakelijk op de KPN factuur. Het bedrijf is sinds vanochtend nu niet bereikbaar. Maar altijd als ik bel wordt ik vanwege een administratieve fout (die al 20 jaar niet aangepast kan worden door KPN) naar de privé afdeling doorverwezen. Privé aansluitingen kunnen via internet doorschakelen, ik niet want ik ben zakelijk. En daarom verwijst privé me weer naar zakelijk omdat ik volgens hun systeem ook niet bij privé hoor. Om gek van te worden!

De ervaren medewerkers komen er altijd uit, maar krijg die maar eens te pakken. Ik krijg de afgelopen vijf uur nu alleen jonge medewerkers aan de lijn die zeggen dat dit absoluut opgelost moet worden maar niet meer kunnen dan mij steeds doorverbinden naar een andere afdeling, die me weer doorverbindt met ….. Mij werd verzekerd dat men nu 24/7 bereikbaar via digitale media en ik naar huis kon om via de chat dit verder op te pakken, maar de zakelijke chat is maar tot 18:00 uur bereikbaar.

Ben je blij dat je bedrijf weer kan opstarten en dan krijg je zo een koude douche van KPN.
Hoe kom ik verder?

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 25 June 2020, 14:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

193 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hi @DagobertDuck, goedenavond en bedankt voor jouw bericht!

Genoeg ervaring hier op het Forum in ieder geval! Of we je hierbij kunnen helpen is afhankelijk van hoe jouw abonnement bij ons is geregistreerd, zakelijk of kleinzakelijk..

Ik neem aan dat je het al geprobeerd hebt via de stappen die op onze website worden omschreven, via MijnKPN?

Zou je in ieder geval je Forum profiel kunnen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en de nummers die betrokken moeten worden bij het doorschakelen? Dan kunnen wij nagaan of we hier bij kunnen helpen en hopelijk ook direct tot actie overgaan!

Ik heb het nummer en war het heen doorgeschakeld moet worden zoals verzocht op het profiel vermeld.
Het telefoon abonnenment is kleinzakelijk. De online stappen werken niet, omdat het telefoonabonnement als zakelijk geregistreerd staat werd mij iedere keer medegedeeld dat ik online niets kan, dat zou alleen kunnen als de telefoon privé was. En zakelijk krijg ik geen ervaren medewerker die kan wat ervaren medewerkers de afgelopen jaren steeds in minuten lukt. De jonge telefoonmedewerkers verwijzen me naar privé, die me weer naar zakelijk doorverwijzen. Het bedrijf dat namens de KPN de transitie regelt kan ook niets en verwijst naar KPN.

De moderator reactie kwam snel en klonk hoopvol, een positief geluid na 5 uur ondanks veel beloftes vruchteloos bellen.

Ik vrees nu door uitblijven van een nadere reactie dat patiënten morgen niemand aan de lijn krijgen en zelfs fysieke trauma’s en ongevallen geen adequate medische hulp krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

En zakelijk krijg ik geen ervaren medewerker die kan wat ervaren medewerkers de afgelopen jaren steeds in minuten lukt. De jonge telefoonmedewerkers verwijzen me naar privé, die me weer naar zakelijk doorverwijzen….

Ja, het lijkt me ook, dat een simpele doorschakeling technisch gezien voor je gewoon te regelen zou moeten zijn? Het zou ook helemaal geen verschil mogen uitmaken welke abonnementsvorm je hebt?

Het geldt als algehele instelling / afspraak, ongeacht eigenlijk welke provider (KPN, Ziggo, Tele-2...).

Maar omdat je eigen lijn dood is, kun je dat nu niet zelf.
Vreemd dat KPN niet zelf een menu heeft om deze instellingen even voor je te regelen?

Beste Babylonia,

Je hebt gelijk!

De KPN heeft inderdaad een menu om een doorschakeling te regelen. Ongeveer jaarlijks veroorzaakt KPN een serieuze storing. De ervaren medewerkers hebben dan een doorschakeling binnen enkele seconden geregeld. Het duurt echter doorgaans vier tot acht uur nonstop bellen en doorverbonden worden om een ervaren medewerker van de juiste afdeling aan de lijn te krijgen.

Mij werd medegedeeld dat als de telefoon geregistreerd zou zijn als privé dat ik dan via een website de doorschakeling zelf kan regelen, maar omdat het een zakelijk abonnement is (arts met bereikbaarheidsplicht!) zou dat niet via een website kunnen maar alleen via een medewerker. Al twintig jaar kibbelt men tussen afdelingen onderling of de lijn privé of zakelijk is, op de factuur staat met grote letters zakelijk maar men stuurt mij altijd nar privé door. De lijn is dood dus ik kan niets. De actieve doorschakeling die er gisteren ochtend op zat is daarbij verwijderd.

Het bericht van de moderator klonk heel hoopvol, dertien uur geleden, maar geen patiënt kan me nu bereiken.
 

Reputatie 7
Badge +10

Met recente wijzigingen in het modembeleid bij KPN en vrijgeven telefoon SIP-gegevens e.d. wordt er achterliggend nogal wat aangepast en “gerommeld”. Ook als uitvloeisel dat XS4ALL en Telfort systemen integraal naar KPN overgaan. (Dat gerommel m.b.t. VOIP merk ik namelijk ook als “Telfort” gebruiker).

Ik kan me voorstellen dat je als arts dit soort gedonder niet kunt gebruiken.
Zou het niet een idee kunnen zijn om je telefonie onder te brengen bij een onafhankelijke VOIP-provider? Ben je verlost van deze ellende. Een stuk flexibeler.

Het is wel zo dat je dat het beste pas kunt doen als je officieel vakantie hebt en er geen afspraken zijn.
Je vaste nummer zul je namelijk beslist willen blijven behouden, en het kan ongeveer 5-7 dagen duren voordat een nummer van de ene provider naar een onafhankelijke VOIP provider is geporteerd.

Een vakantieperiode zou daar dan de beste tijd voor zijn.

Zelf heb ik mijn "KPN/Telfort” nummer ook geporteerd naar een onafhankelijke VOIP provider.
(En maak nog wat gebruik van enkele extra nummers en “uitbel” VOIP providers).
Dat bevalt me uitstekend.

Welke modem/router model gebruik je nu van KPN, want bepaalde modellen kunnen daar mogelijk nog wel wat roet in het eten gooien?  (Het beste zou zijn een eigen modem/router in te zetten als vervanging van de Experia Box).

Ik heb bij KPN een eigen modem/router op glasvezel. Internet was bij KPN als privé geregistreerd.
De telefoonlijn was een aparte KPN lijn. Telefoon was bij KPN als zakelijk geregistreerd.
TV is apart via andere aanbieder.
Een experiabox heb ik bij KPN nooit gehad of gebruikt.

Zou het niet een idee kunnen zijn om je telefonie onder te brengen bij een onafhankelijke VOIP-provider? Ben je verlost van deze ellende. Een stuk flexibeler.

Eens zeker, maar uiteindelijk ben afhankelijk van techniek, dus alles kan kapot.

Maar, een voip aanbieder die niet verbonden is met je internet aanbieder is veel flexibeler, die kun je via elke willekeurige internet aansluiting gebruiken.

Het is wel zo dat je dat het beste pas kunt doen als je officieel vakantie hebt en er geen afspraken zijn.
Je vaste nummer zul je namelijk beslist willen blijven behouden, en het kan ongeveer 5-7 dagen duren voordat een nummer van de ene provider naar een onafhankelijke VOIP provider is geporteerd.

Daar heb ik ander ervaringen mee, in mijn ervaring gaat het zo, je krijgt de inlog gegevens van je nieuwe aanbieder, die stel je in in je “modem” cq SIP kastje/telefoon (in mijn geval fritzbox).

Dat kun je ook al testen, op de dag van omzetting gaat om 10:00 (of 12:00) ergens een bitje om en komen de telefoontjes via de nieuwe voip aanbieder.

 

KPN zegt dat het twee en waarschijnlijk drie weken gaat duren om weer een telefoonverbinding te krijgen. Terwijl het puur de schuld/ fout van KPN is.
Privé heb ik nu geen enkele telefoon verbinding meer.
Zakelijk heb ik nu wel een alternatief nummer, maar niemand kent dat nummer, wat een ramp is. en het lukt de jonge telefoon-helpdesk medewerkers die vaak slechts kort in dienst zijn niet om een doorschakeling te realiseren naar dat nummer.

Daar ben je dan zakelijke telefoon klant voor en betaal je minimaal 116 euro per twee maanden voor.

KPN zegt dat het twee en waarschijnlijk drie weken gaat duren om weer een telefoonverbinding te krijgen.

Daar wordt je niet blij van ! Dat is vreemd.

Porteren kan ws sneller gaan, ik zou dat doen . . .

Maar, wellicht komt er nog een handige kpn-er op de lijn hier, ik hoop en verwacht het wel.

 

Reputatie 7
Badge +10

 

Daar heb ik ander ervaringen mee, in mijn ervaring gaat het zo, je krijgt de inlog gegevens van je nieuwe aanbieder, die stel je in in je “modem” cq SIP kastje/telefoon (in mijn geval fritzbox).

Inlog gegevens e.d. kun je inderdaad dan alvast inregelen in je apparatuur e.d. Dat is ook mijn ervaring. Bericht dat de portering wordt goedgekeurd komt relatief ook snel.

Alleen kun je pas telefoongesprekken aannemen, als het nummer ook daadwerkelijk is geporteerd.
Tussen goedkeuring en de portering “technisch” een feit is, gaat 5-7 dagen overheen.

Dat bedoelde je, is ook zo, ik bedoelde dat je bij een normale situatie naadloos over kan gaan.

Intussen zit ik te kijken en belooft men bij cheapconnect en budgetphone in enkele minuten tot een dag een nummer operationeel te hebben. Porteren van nummers kan ook, dat zal wellicht iets langer duren.
Dit zijn wellicht gezien de naam niet de beste aanbieders maar waarom kan KPN dat niet met dat tempo?

Een Grandstream CXW408 of Grandstream CXW4216 lijkt ook zo te koop. Lijnen genoeg voor mijn toestellen en kan zo achter het modem geplaatst worden lijkt het. Waarom kan KPN dat niet?
 

Met recente wijzigingen in het modembeleid bij KPN en vrijgeven telefoon SIP-gegevens e.d. wordt er achterliggend nogal wat aangepast en “gerommeld”. Ook als uitvloeisel dat XS4ALL en Telfort systemen integraal naar KPN overgaan. (Dat gerommel m.b.t. VOIP merk ik namelijk ook als “Telfort” gebruiker).

…..


Zelf heb ik mijn "KPN/Telfort” nummer ook geporteerd naar een onafhankelijke VOIP provider.
(En maak nog wat gebruik van enkele extra nummers en “uitbel” VOIP providers).
Dat bevalt me uitstekend.


Hoe zit dat met vrijgeven SIP-gegevens?
Verzet KPN zich daar niet meer tegen? Is dat nieuw? Dan kan KPN mijn nummers over zetten op SIP en ik ze zo in een eigen centrale zetten?
Welke VOIP provider heb je als ik vragen mag en hoe werkt doorverbinden naar een ander nummer elders? (Dat doorschakelen naar een ander vast nummer doe ik regelmatig binnen mijn kengetal gebied)

Aha, je hebt het zelf al gevonden, ik wil hier op dit forum waar we te gast zijn wat voorzichtig zijn.

Er is al veel over gezegd hier, een daar van :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/portering-vaste-lijn-naar-cheapconnect-terugdraaien-hoe-435707#post516765

Hier nog een :

https://forum.kpn.com/internet-9/modem-vereisten-glasvezel-459259#post669324

( En de linkjes daar weer in )

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Dagobert, dank voor het invullen van je gegevens. Ik zie hier toch echt dat je telefoonabonnement zakelijk is. Dat betekent dat ik helaas niet kan helpen met het instellen van een doorschakeling omdat wij geen toegang hebben tot de gegevens van je telefonieabonnement. Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om opnieuw telefonisch contact op te nemen met 0800-0403. Daarnaast hebben we ook nog een Zakelijk Forum. Mocht het via de telefoon nou toch niet lukken, meld je dan daar.

 

Wat betreft het vrijgeven van SIP zie dit topic voor meer info. Je kunt nu een eigen router aansluiten zonder Experia Box te hoeven gebruiken. Daar kun je dan ook telefonie op instellen, en ook een eigen centrale gebruiken. Ik raad je aan om vragen hierover in dat topic te stellen. Daar lezen meer gebruikers mee die hier ervaring mee hebben en je kunnen helpen.

Beste Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik zat net aan de chat met KPN-zakelijk maar die bezwoer me, ondanks dat “zakelijk” op de telefoon-factuur staat, dat mijn telefoonabonnement altijd administratief bij KPN privé was. En men me daarom als KPN zakelijk niet kan helpen. Daar wordt ik hoorndol van.

Gisteren heb ik ruim vijf uur aan de lijn gehangen met  0800-0403, die me steeds heen en weer jo-joen tussen privé en zakelijk omdat iedereen beweert dat mijn telefoonabonnement bij de ander zit. Hoe moet je zo tegelijkertijd een bedrijf runnen? Al twintig jaar ben ik zakelijke klant en stuurt de KPN helpdesk mij bij telefoon kwesties nonstop heen en weer tussen zakelijk en privé.

Reputatie 7
Badge +10

Nou, met dat soort ongein, het niet kunnen helpen, en van kastje naar de muur,
was ik met je telefonie al lang overgestapt.
 

Intussen zit ik te kijken en belooft men bij cheapconnect en budgetphone in enkele minuten tot een dag een nummer operationeel te hebben. Porteren van nummers kan ook, dat zal wellicht iets langer duren.

Ik heb een account bij CheapConnect.
Een paar “nieuwe” nummers waren in pakweg 5-10 minuten aangemaakt, en feitelijk “actief”.
(Je krijg een lijst van nummers voorgeschoteld waar je nog uit kunt kiezen ook nog).

Porteren van een nummer wat elders nog loopt is het enige wat langer duurt.

Daarnaast gebruik ik nog zgn. “betamax” uitbel providers, Dat was ook in 15-0 minuten actief.
VoipBuster  en  PowerVoip.

Het daadwerkelijk inregelen in VOIP apparatuur, en als je er geen ervaring in hebt, is eigenlijk nog hetgeen de meeste tijd en hoofdbrekens kan kosten. :nerd:    Met de juiste scherm-afdrukken en voorbeelden die je op fora kunt achterhalen, heb je daar echter goede hulp aan.

Heb zelf een VOIP DECT set van Yealink in gebruik + bureautoestel (vergelijkbaar met Grandstream),
en maak tevens gebruik van een  “softwarematige” telefoon app  op mijn laptop.

Het “Telfort” (= KPN) VOIP nummer wat ik heb kan ook in al die apparatuur ingegeven worden.
(Telfort nummer heb ik enkele jaren geleden al eens achterhaald met een trucje).

Het nadeel van “KPN” VOIP is dat je gebonden bent aan de locatie van je internetaansluiting.
Dat werkt dus niet op andere locaties.
Hoe het zit met een eigen PBX-centrale met het nummer van KPN, geen ervaring in. Maar aangezien men nog steeds van alles “wil inperken en beschermen”, verwacht ik niet dat je met het standaard VOIP account daar veel kanten mee op kunt. (Of je betaalt er de hoofdprijs voor).
Misschien interessant voor grote bedrijven, maar niet voor kleine ondernemingen en zelfstandigen.

De VOIP SIP-accounts van de andere VOIP-providers kun je overal “meenemen”.
Zelfs naar het buitenland. Als ik met de laptop ben aangemeld op een WiFi-netwerk, kan ik ermee bellen, maar ook gesprekken aannemen (met het account via CheapConnect).
De “vaste” regionummers neem je dus gewoon mee ergens anders naar toe, maar gebruik ook een algemeen niet regiogebonden 085 nummer.

Voor KPN is er inmiddels voldoende informatie m.b.t. hun modem- en VOIP-SIP beleid te vinden. (Maar gezien je ervaringen lijkt het me zinniger je heil m.b.t. telefonie elders te zoeken).

De zakelijke afdeling chat werd ik doorgezet naar de privé afdeling chat. Omdat mijn zakelijke bedrijfs-nummer van mijn zakelijke abonnement echt privé zou zijn. De privé afdeling chat komt er niet uit omdat het zakelijk zou zijn. Jaap gaat een doorschakeling aanbrengen, is bezig en … chat verbroken. Geen oplossing.

Nu weer chat gestart met KPN zakelijk. Die zet me gewoon over naar privé omdat mijn zakelijke nummer en abonnement niet zakelijk is. Privé zegt dat ik bij zakelijk moet zijn en knalt me zonder enige mededeling zomaar uit de chat. Die medewerkers zijn zo onbeschrijfelijk bot en knallen je er gewoon uit.

@Erik_  Hoeveel uren of dagen moet ik nog bellen en chatten om bij de juiste afdeling uit te komen?
We hebben het over doorschakelen van een nummer. Een oplossing om alle lijnen hersteld te krijgen die KPN zomaar verkloot heeft gaat omstreeks drie weken duren is wat ik tot nu toe hoor. Die doorschakeling is dus belangrijk want patiënten kunnen nu niemand bereiken, ook niet als ze hulp na een ongeval nodig hebben.

Bovengenoemde Jaap heeft telefonisch aangegeven een doorschakeling te realiseren, Helaas geen doorschakeling! En enkele uren later blijkt op betreffend nummer ook geen ticket geregistreerd. Dat komt gezien de ervaring de afgelopen jaren over alsof deze toezegging niet klopt.

Na tijdje telefonisch bellen: nu wordt beweerd dat een ticket aangemaakt is dat over acht WERKuren een doorschakeling actief is: betekent dan DRIE dagen volstrekt onbereikbaar zijn door KPN geklungel. Maar klopt dat? Want dat is weer anders dan de afgelopen jaren waar dat direct ging. Deze mevrouw zou terug bellen maar heeft sinds enkele uren niets van zich laten horen. Dus of dat straks werkt is nog maar zeer de vraag. Ik vrees daar voor omdat het op deze manier nog nooit goed ging.

Het KPN onderdeel wat een transitie naar een ander bel-systeem zou doen (BTC) zegt er ook niet door te komen bij KPN. Voor hen moet eerst de lijn hersteld zijn en dan kunnen zij pas weer wat, dus drie weken + drie weken wachten voor volledig herstel. Maar de urgentie is de doorschakeling van een telefoonnummer? Hoe ingewikkeld kan dat zijn? Zie de vor moderators toegankelijke nummers op het privé profiel.

Welke moderator op het forum kan hier te hulp schieten?

We hebben twintig jaar lang ieder jaar een storing maar het lijkt nu wel alsof KPN al zijn telefonie klanten met geweld kwijt wil.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @DagobertDuck. Ik begrijp dat je zo snel mogelijk het nummer doorgeschakeld wilt hebben. We zouden je daarin graag verder helpen, maar helaas hebben wij deze mogelijkheid niet.

Ik heb namens jou even contact gezocht. De conclusie van mijn collega is dat er een monteur moet komen. Helaas krijgen we jou nu niet te pakken. Het is essentieel dat je nog even belt. Er staat een logtekst klaar met wat er moet gebeuren

Ik zou je daarom willen vragen om telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice.

Beste @Vikash
Betekent dit dat de twee doorschakel toezeggingen en het ticket nummer allemaal niets gaan opleveren?

Inderdaad krijg je me niet te pakken, mijn telefoonlijn ligt er uit. Bij gebrek aan klanten nu al thuis (met dank aan KPN). Hoe kan een monteur nu nodig zijn om een doorschakeling van een nummer te regelen (klinkt alsof het nog dagen duurt).

Met wie moet ik bellen en waar moet ik naar vragen? Want er gaat minimaal een uur aan de telefoon verloren door ruzie tussen afdelingen en veel onderling doorschakelen omdat de ene KPN afdeling vind dat ik een privé klant ben en de ander vindt dat ik een zakelijke klant ben. Vervolgens zit ik dan bij de verkeerde afdeling. Gisteren moest ik van diverse medewerkers 0900-5025 bellen en dan van keuze 1 en 2 moest ik naar optie 2 en dan werd de verbinding steeds verbroken omdat volgens mededeling KPN de interne doorschakeling niet goed had staan. Zo duurt het uren.
Ik ga weer even op pad naar een telefoon dan (ze zien me al aankomen als ik daar weer uren ga bellen).

Beste @Vikash 
Weer een tijd met KPN gebeld.


De zakelijke afdeling wist niets van een logtekst of een ander iets wat geformuleerd was om te moeten gebeuren. Hij vond dat de zakelijke telefonie aansluiting met bedrijfsnummers echt privé was en verbond door naar Privé.
Het ticket wat op het nummer zat konden ze niet vinden. De privé afdeling wist ook niets van een logtekst en heeft een verwijsdienst aangemaakt en de doorverwijzing zou binnen vier uur actief moeten zijn. Ze begreep echter niet waarom we bij privé zaten want we waren zakelijke klanten met een zakelijk abonnement en een zakelijk nummer. Ze heeft voor de zekerheid ook een monteur ingeboekt, voor het geval de doorverwijzing niet werkt. Het inboeken van de monteur geeft een foutmelding, dat zou kunnen als twee mensen tegelijk een monteur voor morgen besteld hebben.

@Vikash, wat staat nu in die logtekst? Komt het goed zo met de doorschakeling van nummers?


Andere bedrijven reageren al spontaan dat ze het schandalig vinden zoals de KPN werkt en dat we vette claims moeten indienen. Een bedrijf zomaar onbereikbaar maken en dan steeds dat ge jo-jo... Vandag was al de tweede dag dat we zonder reden volledig onbereikbaar zijn.

@Babyloniaje hebt een mooi systeem. Helaas draadloos en veel patiënten reageren daar heel extreem op, voelen dat echt en worden ziek van dat draadloos. We zetten dus in op een bekabeld systeem want het wetenschappelijk onderzoek liegt er ook niet om.
Het is nu nog even kijken wat kan en welk systeem handig is, want het is een schande dat een doorschakeling zo lang duurt maar wat echt onacceptabel is dat is tot zes weken wachten op een definitieve oplossing bij KPN.

Als je ideeën hebt hoor ik het graag want jij hebt je er goed in verdiept. Iets meer betalen aan KPN vindt ik nog niet zo erg; als het dan tenminste maar werkt, met een vlotte helpdesk!

Reputatie 7
Badge +10

Helaas draadloos en veel patiënten reageren daar heel extreem op….

Draadloos hoeft niet hoor. Het is maar één van de opties die voorhanden zijn.
De Yealink bureau VOIP toestellen (en vergelijkbare modellen van Grandstream) werken doorgaans gewoon via een ethernet aansluiting. op een van de netwerkpoortjes van een modem/router.

Als je meerdere toestellen wilt inzetten is het misschien handigere een PoE (Power over Ethernet) switch er tussen te zetten. Dan wordt de voeding van die telefoons via de netwerkkabel aangeleverd, en hoef je daar niet nog eens aparte voedingsadapters voor te gebruiken per VOIP-toestel.

@Babylonia Yealink en Grandstream hebben inderdaad mooie modellen, Gigaset ook. En power over ethernet is inderdaad ook een mooie oplossing. Maar ik heb veel analoge apparatuur en wil eigenlijk alleen iets wat FXS poortjes heeft voor analoge lijnen.

Mijn oog viel op Grandstream omdat die geen draadloze functies hebben en er degelijk uitzien.
Voorlopig wacht ik nog steeds op hulp van KPN voor een simpele doorschakeling van een telefoonnummer.