Beantwoord

Download snelheid te laag

  • 23 August 2019
  • 19 reacties
  • 4698 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
De laatste tijd merkte ik met streamen van filmpjes dat de filmpjes regelmatig stilstonden om te bufferen. Waar ik voorheen nooit geen last van had. Ik heb namelijk een glasvezelaansluiting met 100/100 Mbit.

Dus ben toen mijn internetsnelheid eens gaan testen om te kijken of deze wel correct was. Wat blijkt mijn downloadsnelheid is is veel te laag. Ik heb dit getest op meerdere sites en ook op de site van de KPN. Het resultaat op de KPN speedtest was, zie link

Met de upload snelheid is niks mis. Ik heb deze test bekabelt uitgevoerd. Ook heb ik de modem en het glasvezelkastje stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart. Maar dit heeft geen resultaat.

Zou een Webcare medewerker hier eens naar kunnen kijken wat er eventueel aan de hand is.

Alvast vriendelijk bedankt
icon

Beste antwoord door Dreetje 10 September 2019, 10:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ha, dat is inderdaad nogal een verschil. En niet de bedoeling op een glaslijn. Ervaar je dit nu nog steeds? Want dan wil ik hiervoor graag een monteur laten komen. Kun je in dat geval een aantal moment aangeven in de komende dagen dat het zou uitkomen?
Reputatie 6
Badge +8
@Erik_

Ik ervaar nog steeds wisselende downloadsnelheden. Ik heb net nog even een test uitgevoerd daar is dit het resultaat van link

Morgen woensdag in principe de hele dag maar dat zal wel tekort dag zijn. Donderdag en vrijdag zou het in de ochtenduren kunnen voor 13:00 en dat geld ook voor volgende week maandag 2 en dinsdag 3 september.

Als je eventueel nog meer datums nodig hebt of meer informatie dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +8
Waarom is mijn experiabox gereset naar de fabrieksinstellingen zonder overleg. Nu moet ik alles weer opnieuw instellen omdat de helft van mijn netwerk niet meer werkt.
Reputatie 7
Badge +30
Excuses, Dreetje. Het technisch systeem vindt dat bij bepaalde issues een vereiste. Waaronder dus ook deze. Ik kan de monteur voor je gaan plannen, maar dan is er goede kans dat er nogmaals een fabrieksinstellingen reset zal gebeuren. Is dat een probleem?
Reputatie 6
Badge +8
@Erik_

Dat de experiabox gereset was is niet zo erg. Had het alleen graag eventjes geweten nu kwam ik er in de avond achter. Maar inmiddels alles weer ingesteld.

Nu even terugkomend op het probleem met de downloadsnelheid. Ik heb nu een andere DNS server ingesteld in de experiabox. En nu is download snelheid goed en stabiel zie link

Ik gebruik nu als DNS server 1.1.1.1 Dus misschien zit er ergens een storing of capaciteit probleem bij de KPN DNS server.

Voor nu is mijn probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt gelijk. Dit had ik ook wel even van te voren kunnen melden dat er wellicht een reset nodig was.

Fijn dat het met een andere DNS server wel goed is. Hiervoor had je gewoon de standaard ingestelde DNS van ons? Want dan ga ik dat in ieder geval even doorgeven zodat er gekeken kan worden of die in orde is.
Reputatie 6
Badge +8
@Erik_

Ja ik gebruikte de gewoon standaard ingestelde DNS van KPN.
Reputatie 7
De gebruikte DNS server zou geen invloed mogen hebben op speedtests. Zodra het IP adres van de gebruikte server bepaald is speelt de DNS server geen rol meer in de communicatie. Er moet dus toch een andere oorzaak geweest zijn.
Als je de DNS server weer op die van KPN zou zetten dan verwacht ik eigenlijk geen verschil in uitkomst.

Zijn die metingen vanaf een bekabeld aangesloten apparaat of via wifi?
Als via wifi, was dat vanaf een telefoon of tablet?
Zo ja, stond bluetooth aan of uit, dit kan namelijk een enorme impact hebben op de wifi snelheid.

Onderstaand speedtest metingen met de server RouteIT BV uit Ede op mijn Huawei MediaPad M3 via onze 200/200Mbps glasvezelaansluiting.

Met bluetooth uit:


Met bluetooth aan:



Daarnaast lijken metingen via de server van KPN zelf de laatste tijd niet echt betrouwbaar.
Daar waar ik met de server van RouteIT BV in Ede (met bluetooth uit) altijd de volle snelheid van mijn glasvezelabonnement haal is dat met de server van KPN nooit het geval.


Reputatie 6
Badge +8
@wjb

Van de week toen de download snelheden te laag waren stond de DNS server op de Experiabox V10 ingesteld op 192.168.2.254 Deze snelheid bleef ook te laag na een reset van de router. Toen ik gisteren de DNS server aanpaste naar 1.1.1.1 was het probleem ineens opgelost.

Na jou reactie heb ik de DNS server weer eventjes terug gezet op 192.168.2.254 en inderdaad je hebt gelijk de downloadsnelheid blijft goed zoals hij moet zijn. Ook als ik hem instel op ISP DNS aan.

Waar het hem in gezeten heeft weet ik niet maar ergens zat er iets niet goed in de verbinding. Want Netflix via de app op de smarttv werkte ook niet en gaf een netwerk error aan. En toen ik de DNS server adres aanpaste was probleem ook opgelost.

De test die ik heb uitgevoerd was de pc die bekabeld was aangesloten net zoals de tv. Dus waar het hem ingezeten heeft weet ik niet. Maar het werkt allemaal gelukkig weer naar behoren.
Reputatie 6
Badge +8
Vanochtend weer een slechte download snelheid. De router stond ingesteld op ISP DNS. Het DNS adres weer aangepast naar 1.1.1.1 en daarna weer volle bak download snelheid.

Waar het hem nou inzit weet ik niet maar voorlopig laat ik hem nu hier opstaan en ga kijken hoe het de komende dagen gaat.
Reputatie 7
Vanochtend weer een slechte download snelheid. De router stond ingesteld op ISP DNS. Het DNS adres weer aangepast naar 1.1.1.1 en daarna weer volle bak download snelheid.

Waar het hem nou inzit weet ik niet maar voorlopig laat ik hem nu hier opstaan en ga kijken hoe het de komende dagen gaat.

Het zou maar zo een bug in de firmware kunnen zijn of een corruptie van het geheugen van de Experia Box die puur door het opslaan van een wijziging weer verholpen wordt.
Dat zou dus betekenen dat het probleem nog steeds (tijdelijk) verholpen zou zijn na het direct weer terug wijzigen van de DNS instellingen.
Gelukkig heb je gekozen voor de DNS server van Cloudflare (1.1.1.1) en niet die van Google (8.8.8.8).
Reputatie 7
Badge +30
Bijzondere situatie. Ik neig dan ook naar wat wjb hier net boven aangeeft. Kijk het inderdaad nog even aan. Als het toch weer terugvalt, meldt het hier, dan gaan we alsnog verder kijken. Ik denk dat het dan zal gaan uitkomen op een monteur of een modemwissel via servicepunt.

Wat een verschil ook, wjb, met bluetooth aan versus uit. Dat is goed om te weten ook voor ons, een extra checkvraag die we in ons assortiment kunnen opnemen.
Reputatie 7
Wat een verschil ook, wjb, met bluetooth aan versus uit. Dat is goed om te weten ook voor ons, een extra checkvraag die we in ons assortiment kunnen opnemen.
Bluetooth en wifi delen vaak de antenne en kunnen dan niet tegelijkertijd zenden. Dat zie je dat de wifi snelheid lager wordt.
Reputatie 6
Badge +8
@Erik_

Vanochtend gelijk maar weer eventjes gekeken wat de download snelheid was. En deze is helaas weer teruggevallen zie link Dus het veranderen van het DNS is adres is dus een tijdelijke oplossing die van korte duur is.

Dus er zal toch echt iets anders aan de hand zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Dan wil ik toch weer richting een monteur. Kun je opnieuw een aantal momenten noemen waarop het zou uitkomen? En, om het deze keer van te voren aan te geven: naar grote waarschijnlijkheid zal het systeem weer een reset forceren als ik de monteur ga plannen.
Reputatie 6
Badge +8
Dat lijkt me ook de beste manier om te kijken waar het probleem nu uiteindelijk zit.

Aankomende week zou het kunnen op de volgende datums :

Maandag & Dinsdag 9 & 10 september voor 11 in de ochtend
Woensdag 11 september in de middag na 12:00 maar is misschien niet de beste optie omdat in de ochtend er een slimme meter wordt geplaatst en alles net van de stroom is af geweest.
Donderdag & Vrijdag 12 & 13 september ook weer in de ochtend voor 11

Die week erop zou het in principe elke dag kunnen.

Ik hoor het wel welke datum het gaat worden.

Ik ben voorbereid dat de experiabox gereset kan worden.
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Dreetje! Heb ik bij dezen de monteur gepland voor morgen, 10 september. De monteur arriveert tussen 8:00 en 10:00 uur. Je krijgt nog een sms ter bevestiging. En een reset was deze keer gelukkig niet nodig 🙂
Reputatie 6
Badge +8
De monteur is langs geweest en is tot de conclusie gekomen dat het misschien aan mijn netwerkkaart ligt. Want toen hij zijn laptop aansloot was daarop een keurige download snelheid te zien. Na het in en uitschakelen van mijn netwerkadapter heb ik ook weer een keurige downloadsnelheid.

Het vreemde blijft dat de snelheid na een dag ongeveer halveert en daarna steeds iets verder wegzakt. Ik blijf het in de gaten houden en ga kijken of ik tijdelijk een andere pc/laptop een paar dagen hier kan neerzetten om te kijken wat er dan gebeurt met die download snelheid. Of deze dan wel stabiel blijft of hij misschien ook inzakt. Want dan zou het aan de experiabox moeten liggen of een instelling/bug in de experiabox.
Reputatie 7
Badge +30
Hmm, interessant. Dan is testen met een ander apparaat inderdaad de volgende stap. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt!