Beantwoord

Download snelheid via ethernet en wifi liggen beide exact op 61,5 mbps in plaats van 200 mbps

  • 14 January 2019
  • 9 reacties
  • 257 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik heb op het begin van dit jaar bij jullie een internetabonnement afgesloten voor 200/20 Mbit. Ik kreeg op 3 januari een bericht dat per 11 januari de verbinding zou worden opgeleverd. Vervolgens kreeg ik op 5 januari een SMS bericht dat de verbinding gereed is.

Op 7 januari installeerde ik het modem en zag ik dat mijn downloadsnelheid slechts 61,5 mbps bereikte. Ik vermoedde dat dit kwam omdat mogelijk de wijkcentrale nog niet juist was afgesteld en dat na 11 januari goed zou moeten zijn. Maar vandaag zie ik dat ik nog steeds exact een snelheid van 61,5 mbps bereik via zowel de ethernetkabel als ook wifi.

Via Fourstack zie ik het volgende:



Een snelheid van 200 Mbit zou dus wel haalbaar moeten zijn. Het modem is momenteel via een telefoonstekker aangesloten op een wandcontactdoos. De volledige aansluiting ziet er als volgt uit:

  1. De netwerkkabel komt in de meterkast binnen en is aangesloten op een contactdoosje.
  2. Vervolgens loopt er een kabel van het contactdoosje naar een splitter die de netwerkverbinding van de telefoonverbinding scheidt (wat eigenlijk onnodig is).
  3. Een kabel loopt van de DSL uitgang van de splitter via het plafond naar een wandcontactdoos waarop een telefoonstekker kan worden aangesloten.
  4. Het modem is via de telefoonstekker aangesloten.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

  1. Het modem van het stroomnet gehaald en opnieuw aangesloten.
  2. Het modem direct op het contactdoosje aangesloten waar de netwerkkabel in de meterkast binnenkomt, zodat de splitter wordt omzeild (ik had berichten gelezen dat een splitter de snelheid zou kunnen beperken, maar het leverde helaas geen resultaat).
  3. De kabel tussen het contactdoosje in de meterkast en de splitter vervangen met de door KPN geleverde kabel (en deze kabel later dus ook direct op het modem verbonden).
Dit heeft helaas allemaal niks uitgemaakt. Ik heb nog altijd exact de 61,5 mbps snelheid. Ik heb het vermoeden dat de wijkcentrale de snelheid limiteert omdat de wifi en ethernet LAN verbindingen exact dezelfde lage snelheid hebben?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 16 January 2019, 09:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Het modem is momenteel via een telefoonstekker aangesloten op een wandcontactdoos. De volledige aansluiting ziet er als volgt uit:

  1. De netwerkkabel komt in de meterkast binnen en is aangesloten op een contactdoosje.
  2. Vervolgens loopt er een kabel van het contactdoosje naar een splitter die de netwerkverbinding van de telefoonverbinding scheidt (wat eigenlijk onnodig is).
  3. Een kabel loopt van de DSL uitgang van de splitter via het plafond naar een wandcontactdoos waarop een telefoonstekker kan worden aangesloten.
  4. Het modem is via de telefoonstekker aangesloten.

Oei, oei, oei.
Bij VPlus aansluitingen is het van essentieel belang dat er een korte ronde kabel gebruikt wordt die de Experia Box rechtstreeks met het ISRA punt verbindt.
De Experia Box zal voor een optimale snelheid dus in de meterkast geplaatst moeten worden en met het door KPN meegeleverde kabeltje op het ISRA punt moeten worden aangesloten.
Reputatie 6
Badge +9
Gebruik je VOIP? Dan moeten de splitters er sowieso tussenuit, tenzij jij nog "analoge" telefonie gebruikt.

Welke uploadsnelheid meet je? +/- 5mbit of +/- 20mbit?
Als die zo rond de 5mbit ligt dan staat er mogelijk een 50/5 profiel op jouw verbinding ingesteld.
Als je in je forumprofiel je klantnummer e.d. invult dan kan een webcare medewerker één en ander controleren en eventueel aanpassen.
Ik wil graag met je meekijken, Tim. Kun je je profiel updaten en mij een seintje geven?
Wjb en Dennis hebben waardevolle tips. Zij beschrijven goed hoe de wenselijke situatie is. De splitter kan er sowieso tussenuit als jij gebruik maakt van een alles in één pakket.
Oei, oei, oei.
Bij VPlus aansluitingen is het van essentieel belang dat er een korte ronde kabel gebruikt wordt die de Experia Box rechtstreeks met het ISRA punt verbindt.
De Experia Box zal voor een optimale snelheid dus in de meterkast geplaatst moeten worden en met het door KPN meegeleverde kabeltje op het ISRA punt moeten worden aangesloten.


Ik had al geprobeerd om de bijgeleverde kabel te gebruiken om de Experia Box rechtstreeks op het contactdoosje in de meterkast aan te sluiten. Maar dit maakte op de snelheid geen verschil uit (deze was nog steeds 61,5 mbps).

Ik ben vergeten te vermelden dat het ISRA punt in een aparte meterkast in de bergruimte onder een trap buiten zit aangesloten. In deze bergruimte zijn drie meterkasten van drie appartementen waarvan 1 van mijn appartement. Vanuit het ISRA punt loopt een kabel in dezelfde meterkast naar een contactdoosje. Vervolgens loopt een kabel van dit contactdoosje naar de meterkast van mijn appartement. De lengte van deze kabel zal ongeveer zo'n 8 meter zijn om mijn meterkast te kunnen bereiken.

Ik heb zojuist getest wat de snelheid is als ik het modem rechtstreeks op het ISRA punt aansluit. Dit leverde een kleine snelheidswinst op van 0,3 mpbs van 61,5 mbps naar 61,8 mbps. Dit lijkt dus ook niet het probleem te zijn.

Dennis-L schreefGebruik je VOIP? Dan moeten de splitters er sowieso tussenuit, tenzij jij nog "analoge" telefonie gebruikt.

Welke uploadsnelheid meet je? +/- 5mbit of +/- 20mbit?Als die zo rond de 5mbit ligt dan staat er mogelijk een 50/5 profiel op jouw verbinding ingesteld.Als je in je forumprofiel je klantnummer e.d. invult dan kan een webcare medewerker één en ander controleren en eventueel aanpassen.


Ik gebruik geen VOIP. Ik heb inmiddels al de splitter eruit gehaald. Ik gebruik nu enkel mijn mobiele telefoon.

Dat is trouwens een goede. Opmerkelijk genoeg bedraagt mijn uploadsnelheid zo'n 32 mbps in plaats van 20 mbps zoals mijn 200/20 abonnement aangeeft.

Ik heb inmiddels ook mijn klantnummer in mijn forumprofiel toegevoegd.

Erwin_ schreefIk wil graag met je meekijken, Tim. Kun je je profiel updaten en mij een seintje geven?
Wjb en Dennis hebben waardevolle tips. Zij beschrijven goed hoe de wenselijke situatie is. De splitter kan er sowieso tussenuit als jij gebruik maakt van een alles in één pakket.


Ik heb mijn profiel bijgewerkt met de nodige informatie. De splitter heb ik inderdaad er tussenuit gehaald. Ik maak momenteel alleen gebruik van een internetabonnement, geen alles in eén pakket.

Bedankt voor de zeer snelle reacties. Dit ben ik niet gewend, anders had ik wel sneller gereageerd. 😅
Hoi Tim,
Ik zie bij jou geen 200/20 pakket aanstaan. Dat zou ook verklaren waarom jij deze snelheden niet haalt. Heb je de order bevestiging nog? Want het lijkt er dus op dat jij de 'normale' snelheden hebt. Ik probeer niet te voorbarig te zijn met conclusies omdat er wel het een en ander te doen is geweest over die 200/20 vandaar dat ik even jouw reactie afwacht. Voorlopig zie ik in ons order systeem een actieve order voor internet only. (zonder snelheids vas).
Ok, dat verklaart een hoop. Ik had inderdaad een order bevestiging per mail ontvangen op 31-12-2018 om 11:24 uur (hopelijk kunnen jullie dat terugzien in het systeem?):



Daarna heb ik op 03-01-2019 een tweede orderbevestiging ontvangen met daarin meer informatie en drie bijlagen, waaronder een bijlage BELANGRIJK - GEGEVENSOVERZICHT. In deze bijlage zie ik nu dat een internetsnelheid van 50/5 wordt geleverd... Dat verklaart ook waarom de factuur €41,50 aangeeft i.p.v. €50,49. Er moet dus iets zijn misgegaan tussen de eerste orderbevestiging van mijn aanvraag voor sneller internet, en de tweede orderbevestiging. Kan dit worden aangepast?
Natuurlijk, Tim. Als ik die order doorvoer wordt het per 30-1 geleverd. Geef je hier akkoord voor? Je krijgt dan ook een bevestiging per mail.
Ik ga daarmee akkoord. Bedankt!
Is hierbij doorgevoerd. Mocht er begin februari geen verandering optreden, laat het mij weten. Ik voorzie echter geen problemen. Het systeem gaf aan dat jouw lijn die snelheid aankan. 🙂