Beantwoord

downloadsnelheid

• 2 juli 2015
  • 27 reacties
  • 875 keer bekeken

Mijn downloadsnelheid is maximaal 23Mb/s, maar volgens mijn contract is het 60 Mb/s.

Waarom krijg ik niet waar ik voor betaal?

icon

Beste antwoord door jacobnescio 8 juli 2015, 11:36

Ik ben eruit. Na 50 jaar bij de KPN stap ik nu over naar Ziggo.

Downloadsnelheid van 200 MB/s spreekt mij zeer aan.

Als er glasvezel is in mijn buurt stap ik weer over, maar dat duurt nog tot 2020.

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Als de lijn naar je huis niet sneller kan zal je niet meer krijgen. Daar staat er TOT 60Mbit.
In jouw geval, 23mbit, is het misschien beter om voor 20Mbit-pakket te kiezen.

Op deze site kan je de lijnsnelheid zien

Robin

Reputatie 7
Let erop dat bij Alles-in-1 Instap niet alleen de maximum snelheid verlaagd wordt tot 20 Mb/s, maar ook een aantal andere onderdelen van Standaard (2de ontvanger, opnemenpakket, spotify) komen te vervallen, zodat daar desgewenst extra voor betaald moet worden.

Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen jacobnescio,

Ben je voldoende geïnformeerd door Robin en Henk?

Als je op dit moment nog vragen hebt, of als ik nog iets voor je kan betekenen, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Koen

Begrijp dat het niet sneller kan. maar wanneer gaat KPN daar dan wat aan doen?

In deze tijd met wat er allemaal ook bij anderen IP technisch mogelijk is, vind ik dit niet acceptabel.

Wil eigenlijk graag glasvezel maar daar moet ik ook nog jaren opwachten.

Dus ja waarom gebeurd er zo weinig aan verbetering van het net in mijn buurt, terwijl KPN geld genoeg in kas heeft.

Reputatie 7
Och, ik heb niet veel meer dan jij (26 Mb/s), ook zonder uitzicht op verbetering. Anderzijds heb ik daar in de dagelijkse praktijk ook niet veel last van, ook niet met twee ingeschakelde (HD-) TV-ontvangers. Maar ik ben geen grote downloader.

Dag Jacob,

De snelheid hangt vooral af van de afstand tot de centrale.

Als je boven de zoveel kilometer zit dan zal je nooit hogere snelheden halen dan die 23mbit, tenzij je glasvezel hebt. 

Wat KPN er aan kan doen is glasvezel vlakbij of tot in je huis leggen, dan haal je die 60mbit die je zo graag wilt gemakkelijk.

Zo simpel is het helaas niet, KPN was ooit staatsbedrijf en moest toen iedereen een telefoonverbinding leveren, destijds was snelheid nog niet van belang omdat internetverbinding toen nog vrijwel geen vereiste was voor menig burger.

KPN is ondertussen geprivatiseerd en dat betekent dat ze geld moet verdienen, de klant is niet langer koning maar klant. Wat dat betekent in de praktijk is dat ze je graag een verbinding aan willen smeren, maar hoe tevreden jij bent is niet van belang tot op zekere hoogte, zolang je betaalt en je daar voor wilt betalen is dat goed genoeg. Natuurlijk zou het fijner zijn voor de klant als KPN trachtte iedereen van een 100mbit verbinding te voorzien, maar helaas pindakaas is het een bedrijf van een persoon en die heeft belang bij geld, niet of iedereen een goede snelheid heeft.

Wat dat betekent in de praktijk is dat er geprobeerd zal worden je een mooie snelheid aan te leveren (en 23mbit is dat zeker) maar ze niet speciaal voor jou een kabel zullen trekken om je hogere snelheden te geven, tenzij dat financieel aantrekkelijk is (hogere snelheden betekent hogere opbrengsten aan abbonomenten) 

Je moet dus hopen op een vrijwillige upgrade van KPN of aankaarten bij KPN dat ze wellicht jou en meerdere mensen in de buurt upgraden en dat daar draagvlak voor is, als niemand uit jouw buurt bereid is een duurder abbonoment te nemen dan zal KPN hoogstwaarschijnlijk ook niets voor jullie doen.

Groet,

Calavera.

In mijn contract van vorig staat 32Mb/s, maar zelfs dat haal ik voor geen meter. 98% van de tijd is de snelheid nite meer dan 15 a 17 Mb/s. Alleen 's nachts is het hoger.

Je zou denken dat ik geknepen sta op het starterscontract.

Voor hetzelfde geld krijg ik bij Ziggo 4x zoveel snelheid.

Ik vraag me af wat ik zal gaan doen.

Ik dacht dat ik al te duidelijk probeerde te zijn, maar je luistert niet helemaal volgens mij ;)

Dit is hoogstwaarschijnlijk wat je kan krijgen, als je sneller internet wilt dan moet je KPN overtuigen een upgrade te doen, of verhuizen.

Beste "ervaren adviseur",

Ik heb jou helemaal niets gevraagd en er staat nergens dat ik naar je moet luisteren.

Bemoei je er aub niet mee, want aan jouw adviezen heb ik niets.

Het lijkt er wel op of je door KPN bent ingehuurd om lastige vragen te beantwoorden.

Maar van die kant hoor ik niets.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Wij ("Ervaren adviseur" ,  en ik) zijn "gewoon" klanten van KPN die jou en alle andere forumleden proberen te helpen, omdat je anders erg lang op een reactie van KPN kan wachten. Ook moeten KPN Medewerkers zich aan sommige regels houden terwijl wij zo goed als vrij zijn.

Als je er zeker van wilt zijn dat je met iemand van KPN kan praten zal je naar een KPN Winkel moeten (al zijn daar ook andere bezoekers), of de klantenservice bellen (al is een deel van de callcenter medewerkers niet van KPN).

Robin

Als jullie zo goed zijn, waarom komen jullie dan niet met de oplossing.

En die heb ik zelf nu gevonden:

ik stap over naar telfort. daar is de downloadsnelheid maximaal 30 Mb/s en dat komt precies overeen met wat er kennelijk bij mij maximaal mogelijk is.

Maar ik betaal dan wel bijna € 20 minder per maand.

Reputatie 4
Badge +6
Ik betaal tot ik meen 20Mb maar heb slechts 5Mb en sneller gaat het hier ook echt niet worden de komende tig jaar. Ik woon te ver van het verdeelstation en ook nog eens in een dunbevolkt buitengebied, alles komt hier binnen via een stokoud PTTkabeltje 

Wij zijn hier in de buurt bezig zelf iets te organiseren om toch snel internet te krijgen. KPN raakt dan hier bijna al haar klanten kwijt waar ze waarschijnlijk niet wakker van zullen liggen, nu hebben ze nog een monopolypositie.

http://www.breedbandnoordgroningen.nl/

ik heb mij bij de moderator beklaagd over jullie handelen.

ik voel mij beledigd en vind het ongepast dat jullie dit onbenullige antwoord als oplossing geven

ik hebgevraagd deze oplossing aan het begin te verwijderen en die van mij te plaatsen

Reputatie 7
Badge +30
HTS schreef:
Ik betaal tot ik meen 20Mb maar heb slechts 5Mb en sneller gaat het hier ook echt niet worden de komende tig jaar. Ik woon te ver van het verdeelstation en ook nog eens in een dunbevolkt buitengebied, alles komt hier binnen via een stokoud PTTkabeltje 

Wij zijn hier in de buurt bezig zelf iets te organiseren om toch snel internet te krijgen. KPN raakt dan hier bijna al haar klanten kwijt waar ze waarschijnlijk niet wakker van zullen liggen, nu hebben ze nog een monopolypositie.

http://www.breedbandnoordgroningen.nl/

Ik ben hier zelf ook bij geweest, maar de ideeën waren niet in elke gemeente even goed. En eigenlijk is het alleen gericht op mensen buiten de bebouwde kom, terwijl ze zelf zeggen van niet.

Ik ben gewoon een voorstander van glasvezel, of nieuwe koper/coax technieken. Ik hoef geen straalverbindingen, sattelieten op mijn dak of een 4g verbinding.

Al zou 4G wel als een goede tijdelijke oplossing kunnen functioneren tijdens storingen.

Robin

Reputatie 7
 Uw vraag was waarom u niet krijgt waarvoor u betaalt. In de antwoorden is aangegeven dat bij xDSL-abo's alleen de maximum snelheid wordt aangegeven, maar dat je vaak een lagere snelheid krijgt, afhankelijk van de afstand van huis tot de wijkcentrale. Verder zijn er enkele opties aangegeven, maar de oplossing die u wilt zit daar blijkbaar niet tussen. Daar kunnen wij niets aan doen. Ik hoop dat u bij uw nieuwe provider krijgt wat u wilt.

Reputatie 7
Badge +30
jacobnescio schreef:
Als jullie zo goed zijn, waarom komen jullie dan niet met de oplossing.

En die heb ik zelf nu gevonden:

ik stap over naar telfort. daar is de downloadsnelheid maximaal 30 Mb/s en dat komt precies overeen met wat er kennelijk bij mij maximaal mogelijk is.

Maar ik betaal dan wel bijna € 20 minder per maand.

Hallo,

Wij vinden onszelf niet "Goed" of "Geweldig". Wij proberen je alleen te helpen, en helaas is in dit geval de lijn niet sneller, en dat is gewoon zo. Ik kan niet 3 keer in mijn handen klappen en glasvezel neerleggen.

Ik vond zelf de uitleg van  erg goed, Calavera probeerde duidelijk uit te leggen dat de snelheid afhankelijk is van de afstand tot de wijkcentrale.

Ik heb in mijn allereerste reactie (nog geen half uur na je post) een link gestuurd met de maximale lijn test, een optie gegeven om naar 20Mbit over te stappen.  heeft dit vervolgens toegelicht en ook nog zijn ervaringen gedeeld.

Als ik me goed kijk is 23Mbit/s niet gelijk aan 30Mbit/s. Bij Telfort zijn alle abonnementen net iets minder duur, maar dat is omdat Telfort zich op een andere doelgroep focust.

Ik hoop dat je een goede download snelheid zal krijgen bij Telfort. En dan de overstap goed verloopt.

Heb een fijne week.

Robin

Reputatie 4
Badge +6

De titel onder iemands naam wordt je toegekend door KPN, gratis en voor niks en voor zo ver ik weet gebasseerd op het aantal reacties die je hebt gegeven. U heeft 19x hier iets gepost wat u adviseur maakt, ik denk wanneer u nog 1x een reactie geeft u een mailtje krijgt dat u ervaren adviseur bent, hoe meer reacties u geeft hoe hoger in rang, wellicht dat het aantal als oplossing aangemerkte reacties ook nog meetelt.

De meeste mensen die hier een reactie geven doen dit met de beste bedoeling en met een in hun ogen goed advies, maar u kunt er geen rechten aan ontlenen. Zij kunnen immers alleen afgaan op de informatie die u verstrekt. KPNmedewerkers kunnen bij uw gegevens kijken en daarom een misschien beter passend antwoord geven.

Overstappen is weillicht een oplossing. Misschien is bij de buren informeren ook een oplossing, kijken hoeveel Mb zij hebben en via welke aanbieder. Mijn buren hebben bijv 4Mb en daarnaast hebben ze 0,78Mb (ik zelf 5Mb), omdat het allemaal via hetzelfde verdeelstation, en door hetzelfde oude PTT kabeltje komt.

De reden van uw "trage" internet is de afstand tot de centrale.

U zegt voor 60mbit te betalen.

Dat is alsof u naar een boerderij op 5 kilometer van de stad gaat verhuizen en dan roept "waarom is de supermarkt zo ver weg?"

U kunt het geluk hebben dat KPN een snelweg naar uw huis aanlegt, of een supermarkt halverwege neerzet, maar dat is vaak gewoonweg niet rendabel.

Wat dan verstandiger zou zijn is gewoon er vanuit te gaan dat u niet binnen die 60mbit bij de supermarkt bent en dus probeert voor 30 te betalen, ipv de 60 die u toch niet haalt zolang KPN er niet voor zorgt dat u sneller bij die supermarkt bent.

XS4ALL zegt wel dat u binnen 60mbit bij de supermarkt bent, dat wil nog niet zeggen dat dat ook zo is, maar dat kunt u gerust uitproberen - daar heb ik geen ervaring mee.

Voor hetzelfde heeft u wel toegang tot 60mbit, maar die informatie waarop wij een antwoord kunnen baseren heeft u ons nog niet gegeven.

Misschien kunt u proberen de afstand tot de centrale te berekenen, daar zijn verschillende tools online voor, en of informatie wat betreft vroegere snelheden, misschien heeft u vroeger wel 60mbit gehaald.

Als u die informatie geeft, dan kunnen wij u verder helpen, ik snap de frustratie, maar wij doen ook maar onze bijdrage voor zover wij dat kunnen zonder bij KPN te werken, en KPN medewerkers kunnen ook maar zoveel, zij hebben ook restricties.

Reputatie 4
Badge +6
Robin schreef:

Ik ben hier zelf ook bij geweest, maar de ideeën waren niet in elke gemeente even goed. En eigenlijk is het alleen gericht op mensen buiten de bebouwde kom, terwijl ze zelf zeggen van niet.

Ik ben gewoon een voorstander van glasvezel, of nieuwe koper/coax technieken. Ik hoef geen straalverbindingen, sattelieten op mijn dak of een 4g verbinding.

Al zou 4G wel als een goede tijdelijke oplossing kunnen functioneren tijdens storingen.

Robin

Ik woon in een buitengebied, die glasvezel komt hier heus niet hoor, veel te dunbevolkt en er wonen bijna alleen maar boertjes van buut'n dus niet interssant genoeg om daarin te investeren. 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja dan zou een straalverbinding de oplossing kunnen zijn, als je iemand hebt die de "zender" is in het dorp.

Ik ben toendertijd uitgenodigd omdat ik ook altijd bezig was met sneller internet IN het dorp, en bij de bijeenkomst ging het alleen over mensen die buiten het dorp woonden enzo. Daar was ik gewoon een beetje teleurgesteld in.

Ik denk zelf dat glasvezel in dorpen wel de oplossing is, en dan kunnen de mensen die er buiten wonen, wel eenstraalverbinding gebruiken totdat de weg toch een keer open moet o.i.d. en er goedkoop glasvezel kan gelegd worden.

Robin

Ik ben eruit. Na 50 jaar bij de KPN stap ik nu over naar Ziggo.

Downloadsnelheid van 200 MB/s spreekt mij zeer aan.

Als er glasvezel is in mijn buurt stap ik weer over, maar dat duurt nog tot 2020.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Fijn dat je een nieuwe provider hebt gevonden. Ik hoop dat het overstappen goed verloopt.

Houdt er wel rekening mee dat ook de 200 bij Ziggo een TOT snelheid is. Bij Coax komen de snelheden wel dichter in de buurt, maar je deelt de Coax kabel met al je buren, als je dus allemaal tegelijk download blijft er weinig over.

Robin
Strak plan Jacob, ik zie hier ook een pakket staan bij Google Fiber van 1Gbit, dat is beter dan mijn 2,5mbit en dus zal ik ook 1Gbit krijgen, puur omdat het bestaat en ik ervoor betaal.

Ik neem direct een abonnoment. 

Reputatie 4
Badge +6
Er komt hier voor zo ver ik weet een straalzender, als er genoeg bewoners van dit gebied (buitengebied  in De Marne) mee willen doen. 

Reputatie 4
Badge +6
Het zal me benieuwen of het Ziggo wel lukt 200 Mb door het kabeltje te persen waar het KPN niet eens lukt er 25Mb door te krijgen.

Reageer