Beantwoord

Downloadsnelheid ca. 350 Mbps ipv 1 Gbps

  • 25 November 2022
  • 24 reacties
  • 300 keer bekeken

dat is e-mail bericht die ik van KPN heb ontvangen na bezoek van installatiemonteur. Abonnement is 1 Gbps / modem is KPN box v12. Ik ging zelf testen naderhand, Dell laptop met netwerkkaart die 1 Gb snelheid aankan rechtstreeks aan het modem met CAT6 STP aangesloten.

wat kan de oorzaak zijn van de downloadsnelheid die ver onder de 1 Gbps ligt ? Verder uit die mail heb ik de indruk dat KPN vindt dat de gemetem snelheid voldoende zou moeten zijn …. ja hij is voldoende maar waar is de beloofde 1 Gbps … ik heb geen illusie dat downloadsnelheid 1024 Mbps wordt bereikt, maar 900 Mbps + moet toch haalbaar zijn.

icon

Beste antwoord door nateiknaik 15 December 2022, 11:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Badge +19

Dag @nateiknaik uiteraard is dit niet goed. Je behoort dik boven de 900 te hebben.  Heb je het glasvezelkastje al twee minuten van de stroom gehaald?

hallo @Joep1965 ik heb glasvezelkast net meer dan 5 min van de stroom gehaald en hironder is de Ookla output: 

 

Dag @nateiknaik uiteraard is dit niet goed. Je behoort dik boven de 900 te hebben.  Heb je het glasvezelkastje al twee minuten van de stroom gehaald?

Hallo @Joep1965 , dat advies kun je beter niet meer geven voorlopig, als het een xgs pon kast is kan deze daardoor defect raken.

 

Hallo @nateiknaik , meet de snelheid eens bekabeld met de Ookla app uit de MS store op een W10/11 pc, die geeft de meest betrouwbare meting weerb8j hoge snelheden.

 

Badge +19

@nateiknaik ik neem aan dat je al een andere kabel hebt geprobeerd dan zit er niets anders op om de klantenservice 0800-0402 te bellen. 

Hallo @JanD, ik gebruik Dell laptop met Windows 10 Enterprise version 21H2 en ook de Ookla van Microsoft.

@Joep1965 ik gebruik de korte CAT6 STP kabel die onderdeel maakt van de KPN zelf installatiepakket.

Ik zal straks als laatste poging een andere kabel gebruiken.

0800-0402 op vrijdag 25-11 gesproken; medewerker heeft aantal handelingen gedaan waaronder reset van modem op afstand maar geen resultaat. Belofte gegeven dat ik door een ander afdeling die meer technisch onderlegd is gebeld zou worden. Gisteren, 30-11 nogmaals gevraagd bij 0800-0402 …. weer belofte dat ik dezelfde dag nog gebeld gaat worden maar dat telefoontje tot op dit moment is niet geweest. …… KPN, hoe zit dat ?

 

Badge +19

Helaas zien we vaak dat terugbellen wordt beloofd.  We zien ook vaak dat het niet gebeurd. Gebrek aan personeel zal de oorzaak zijn. Je met dus met een laptop direct op het modem zonder aangesloten randapparatuur.  Dus helemaal niets aangesloten behalve de betreffende laptop. Klopt dat?

@Joep1965, dat klopt de laptop als enige aangesloten device. Voor de grap heb ik in de nacht metingen gedaan, rechtstreeks aan modem en vervolgens op diverse plekken (bedraad en gaat over 1x Netgear gigabit switch). Download tussen 450-525 Mbit/sec en upload 940-942 Mbit/sec. Korte CAT6 STP en CAT5 UTP kabel gebruikt.

 

Toch nogmaals vragen aan 0800-0402; het wordt beloofd dat ik dinsdag 6 december teruggebeld zal worden.

Reputatie 7
Badge +20

Als het doorgezet is, is het vaak binnen 5 werkdagen. Ik hoor graag of je dinsdag inmiddels contact hebt gehad. 

Reputatie 7
Badge +11

Dag @nateiknaik uiteraard is dit niet goed. Je behoort dik boven de 900 te hebben.  Heb je het glasvezelkastje al twee minuten van de stroom gehaald?

Hallo @Joep1965 , dat advies kun je beter niet meer geven voorlopig, als het een xgs pon kast is kan deze daardoor defect raken.

 

Dit probleem is ondertussen verholpen in vrijwel alle gevallen 😉

@Bart_Z .. dinsdag 6 december heb ik tevergeefs gewacht op dat telefoontje.

Reputatie 7
Badge +20

Hopelijk vandaag dan nog. Maar zou je voor de zekerheid jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

@Bart_Z wat voor gegevens heb je nodig ? Ik ben niet bekend wie kan bij welk gegevens van je profiel lezen. Overigens tot op dit moment geen telefoon van KPN-zijde.

Badge +19

Waar privé bij staat is alleen tezien voor jezelf en de moderater. 

@Joep1965 bedankt voor uitleg

@Bart_Z ik ga gegevens verder invullen; net weer gebeld met 0800-0402 en nu heb ik SMS bevestiging “dat KPN direct aan de slag met het probleem”

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie inderdaad melding staan bij de technische dienst. Binnen 5 werkdagen zullen ze ernaar kijken en eventueel contact opnemen mochten ze meer informatie of dergelijke nodig zijn. 

@Bart_Z Vanochtend werd ik gebeld en monteur komt morgen middag langs; er is progressie in de flow.

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoor graag weer van je als de monteur vanmiddag is geweest. 

@Bart_Z Monteur is langs geweest, constateerde het probleem maar hij wist niet wat de oorzaak kan zijn. Dus morgen komt een ander collega en ik hoop die dan met een oplossing komt.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben heel benieuwd. Hoor graag hoe dat afloopt. 

@Bart_Z Monteur is langs geweest; met zijn tablet aan het modem haalde hij ca 750Mbps download / 650-700Mbps upload  …. terwijl zijn collega gisteren niet verder kwam dan 350-400 Mbps download … (upload vergeten te kijken ) …. Als KPN’er mag ik aannemen dat ze dezelfde uitrusting gebruiken … maar toch.

 

En met mijn laptop rechtstreeks aan het modem liet ik de monteur zien 400 Mbps download / 931 Mbps upload.

 

Dus ik weet op dit moment niet meer welke waarde is betrouwbaar …. is dit maximaal wat te behalen is ?  wat zijn de acceptabele waarden dat bij mijn abonnement horen ? mijn vragen blijven onbeantwoord eigenlijk

Uit frustratie pakte ik een oude MacBook … en daar zag ik 930 Mbps download / 931 Mbps upload op Ookla.

 Case closed 😀

Reputatie 7
Badge +20

Ja dat zijn de maximale waardes zo ongeveer. De rest is overhead. Fijn dat de snelheid gewoon gehaald wordt