Beantwoord

Downloadsnelheid lager sinds storing 03-09-2016

• 8 september 2016
  • 11 reacties
  • 252 keer bekeken

Hallo,

Sinds de storing van 03-09-2016 mis ik een deel van mijn downloadsnelheid.

Voor de storing
DOWN : 2600 kilobyte/sec
UP : 300 kilobyte/sec

Na de storing
DOWN : 2000 kilobyte/sec
UP : 300 kilobyte/sec

Alles is aangesloten met CAT6 sFTP kabels, en Ubiquiti UniFi access points, opgedeeld in 2.4 GHz en 5 GHz channels. Er is geen verschil in snelheid tussen de 2.4 GHz en 5 GHz channels. Het netwerk is stabiel, de signaalsterkte is goed, mijn ping is laag en er is geen packet loss.

De DSL/RJ11 bekabeling naar de Experiabox V10 is ook nieuw en zo kort mogelijk.

Sinds de storing heb ik geen wijzigingen aan het netwerk aangebracht. Ik heb alles gereboot, maar dit had geen effect. Het netwerk is gewoon stabiel, maar nog steeds mis ik 600 kilobyte/sec bij de downloadsnelheid.

Het gaat om een 60 mbit abonnement. De 60 mbit zal ik hier niet halen i.v.m. afstand tot de centrale, dat is duidelijk.
icon

Beste antwoord door Erik_ 21 september 2016, 09:50

Ik heb hem nu handmatig voor je gereset. Hierdoor is je verbinding even onderbroken. Dit is alleen geen garantie dat het beter wordt. Wat er nu gebeurt is dat DLM geforceerd wordt om opnieuw naar de lijn te kijken. Als het vaststelt dat het profiel waar het op stond het beste is, dan wordt die weer opnieuw gekozen. Het duurt een dag of twee voordat hij weer stabiel is. Ik ben benieuwd!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Ai, dat is aanzienlijk langzamer 😞 Vervelend om te horen 😞 Is het mogelijk een idee om je snelheid terug te schroeven naar 20 mbit? bespaart een paar euro per maand 🙂

Wat is er aldus deze site mogelijk:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Dit gezien de snelheden die hier benoemt worden theoretisch gezien haalbaar zouden moeten zijn.
Hallo Sjors,

Netco-Fpi raadpleeg ik regelmatig. Ik zie de snelheid op Netco-Fpi vaak wisselen tussen 17 Mbit en 22 Mbit. Op dit moment staat er 17 Mbit. (VDSL2) op mijn adres, maar ik zie dat hij bij een paar huizen verderop wel op 22 Mbit staat.
Reputatie 7
Snelheden worden normaliter in bits per seconde genoemd. Spreek jij nu over bytes of over bits? Als jij toch over bits spreekt, hoe kan het zijn dat er op die site gesproken wordt over 17Mbps terwijl jij dan spreekt over een kleine 2Mbps.
Dan is er dus iets goed mis. Doe me een lol en meet eens vanaf een bekabeld aangesloten PC de snelheid via http://speedtest.operator.nl/kpn terwijl de TV (als je die van KPN hebt) uit staat.
Welke snelheid meet je?
Hallo wjb,

De voorbeelden in mijn posts gaan over kilobytes, niet kilobits.
De snelheden die ik behaal op de bekabelde desktop PC zijn identiek aan de snelheden via WiFi. De televisie's staan inderdaad uit, ik weet wat voor effect het heeft als ze aan staan.

http://i.imgur.com/SBWNSdb.png
Reputatie 7
Badge +27
Hey M0nsky, welkom op het forum! Lijnen die instabiel kunnen zijn hebben vaak iets meer nasleep van een storing. Dit omdat DLM (Dynamic Line Management) de storing ziet als instabiliteit. Het profiel op de lijn wordt dan naar beneden bijgeschroefd en langzamerhand weer verhoogt tot er een mooie balans is gevonden tussen snelheid en stabiliteit. Omdat je ook aangeeft dat fourstack wisselt tussen 17 en 22 verwacht ik dat dit bij jou ook het geval is. Geef het dan een paar dagen extra de tijd, het herstelt zich meestal vanzelf. Als je wilt kan ik controleren of dit bij jou ook inderdaad het geval is. Reageer dan op mijn priv├ębericht.
Is er iets van een manual DLM reset mogelijk? Ik wil het heel graag netjes houden, maar ik weet dat er een hogere snelheid mogelijk, en stabiel haalbaar is op mijn adres die om een of andere reden sinds de storing van laatst met 5 mbit naar beneden is geschroefd.

Er kijken op dit moment 2 mensen thuis TV, ik wil hier even lekker als developer aan het werk en hou zo'n 260 kiloBYTE per seconde over om een hele dag aan commits binnen te halen. Is er misschien iemand die de machtigingen heeft om mij te bevrijden van dit belachelijke snelheidslimiet?

Mijn dank is groot.
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb hem nu handmatig voor je gereset. Hierdoor is je verbinding even onderbroken. Dit is alleen geen garantie dat het beter wordt. Wat er nu gebeurt is dat DLM geforceerd wordt om opnieuw naar de lijn te kijken. Als het vaststelt dat het profiel waar het op stond het beste is, dan wordt die weer opnieuw gekozen. Het duurt een dag of twee voordat hij weer stabiel is. Ik ben benieuwd!
Het heeft gewerkt! Ik zie dat het inmiddels van 17 mbit naar 20 mbit is gegaan.
Is het beter om het netwerk de komende twee dagen af en toe te belasten, of juist niet?
Reputatie 7
Het heeft gewerkt! Ik zie dat het inmiddels van 17 mbit naar 20 mbit is gegaan.
Is het beter om het netwerk de komende twee dagen af en toe te belasten, of juist niet?
Belasten heeft geen nut, wat wel nut heeft is jouw Experia Box zo weinig mogelijk te rebooten, laat hem gewoon aan staan om z'n ding te doen.
De oude snelheid is weer volledig hersteld. Bedankt voor jullie hulp!
Topic kan dicht.
Reputatie 7
Badge +27
Mooi resultaat, goed om te horen 🙂

Reageer