Beantwoord

Downloadsnelheid VEEL lager

  • 21 February 2019
  • 13 reacties
  • 256 keer bekeken

Reputatie 1
Goedemiddag,

Als ik een Speedtest doe via de KPNsite dan krijg ik de waarden zoals te zien in de bijlage. Test is OTA uitgevoerd: dus niet bedraad.

Ik weet dat je nooit 100% krijgt waarvoor je betaald maar is dit niet ietwat een lage snelheid??

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/eacc2410-35e9-11e9-a63a-b1b187c1199d
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 February 2019, 10:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 1
Ik weet natuurlijk niet waar je voor betaalt, maar 48 Mbps is niet extreem traag. Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl kun je zien wat er maximaal haalbaar zou moeten zijn op jouw adres.
Reputatie 7
Badge +30
Dat hangt ervan af wat er qua snelheid haalbaar is, wat de snelheid van je abonnement is, en hoe je thuissituatie in elkaar zit. Vanuit je profielgegevens zie ik dat je een glasvezelverbinding hebt, met een 4K abonnement. Dat betekent dat je 150 Mbit zou moeten hebben, bekabeld. Maar, ik zie dat jij in de centrale nog aangesloten zit op een ethernetpoort. Dit limiteert je verbinding op 100 Mbit. Waarbij de ongeveer 50 Mbit die je via wifi haalt wel aan het ondereind van het spectrum zit, maar niet extreem laag is, zoals Thom ook al benoemt.

In het verleden was het zo dat er dan niet meer haalbaar was als je op een ethernetpoort zat. Maar, we hebben nu alle glasvezelcentrales aangepast waardoor ook jij over kunt naar een gigabitpoort. Wat ervoor zorgt dat je de volle 150 Mbit van je abonnement gaat halen, bekabeld. Ik verwacht dat je wifi dan ook al een stuk verbeterd.

Ik kan de omzetting in gang zetten. Dit verandert niets aan je abonnementsinhoud of de prijs die je betaalt. Het enige wat er gebeurt is dat er een (gratis) monteur komt om je om te pluggen in de centrale, en even je glasvezelkastje in huis nakijkt. De eerste mogelijkheid daarvoor is 12 maart in de middag. Zou dat uitkomen? En heb je dan voorkeur voor begin/midden/einde van de middag?

Mocht, na de omzetting, de wifi nog steeds aan de lage kant van het spectrum zitten, gaan we kijken hoe we dat verder kunnen optimaliseren.
Reputatie 1
Goedemorgen Erik,

Graag eea aanpassen dan ja. Die GRATIS monteur is 12 maart welkom, liefst aan het begin van de middag.

Hoor graag verder van je.

Groet, Bas van Kampen.
Reputatie 7
Badge +30
Top, dan heb ik dat bij dezen voor je ingepland. Je krijgt een bevestiging. De monteur komt dan op 12 maart tussen 12:00 en 14:00. Het systeem vindt ook dat je een nieuwe Experia Box moet, dus die krijg je per post voor die tijd nog.

Laat je dan, na de 12e, even weten hoe het met de snelheid is? 🙂
Reputatie 1
Hallo Erik,

Toch nog 1 vraag ; je spreekt over een nieuwe Experiabox maar ik heb hier al een V10 hangen.

Of is er weer een nieuwe Experiabox uit ondertussen?


Groet, Bas van Kampen.
Reputatie 7
Badge +30
Er is een nieuwere, de V10A. Maar als je die toegestuurd krijgt, zou ik gewoon lekker de V10 blijven gebruiken. Er zijn nog wat dingetjes aan de V10A die voor verbetering vatbaar zijn. Daar wordt aan gewerkt, maar als je toch al een V10 hebt, dan is die op dat moment de betere keus.

Heb je eerder een ander model Experia Box gehad? Ik vermoed namelijk dat het bestelsysteem nog denkt dat je die hebt, en daarom een nieuwe stuurt.
Reputatie 1
Dis jullie data waren niet bekend met het feit dat ik al heel lang de V10 in gebruik heb?

Ik heb bijna alle voorgangers van de V10 ook gehad, ben namelijk al een tijdje kpn klant.

Maar jij adviseert vanuit kpn om de V10A niet te gebruiken? Wat zijn de problemen/voordelen t.o.v. de V10 die ik nu heb?
Reputatie 7
Badge +30
Het technische systeem weet wat je aan apparatuur in huis hebt staan. Maar dit wordt niet altijd ook verwerkt in het administratieve systeem. Omdat het voor de facturatie en dergelijke niet uitmaakt of je nu (bijvoorbeeld) een V8 of een V10 hebt staan. Dit kan er dan af en toe voor zorgen dat er een nieuwe Experia Box wordt opgestuurd als dat eigenlijk niet nodig is.

Puur fysiek heeft de V10A een LAN-poort en een telefoniepoort minder dan de V10. Wel is de V10A voorbereid op fast roaming. Dit wordt in een van de komende softwareupdates aangezet. Wanneer precies weten we nog niet. Qua issues zien we soms wat problemen met wifi, en waren er wat bugs rondom port forwarding. Nu is er wel net anderhalve week geleden nieuwe firmware uitgerold voor de V10A die daarin dingen heeft verbeterd , dus wellicht werkt het bij jou verder prima. Je kan hem aansluiten en even kijken welke je voorkeur heeft.
Reputatie 1
Helder. De gebruikelijke "kinderziektes" dus.

Maar is het niet zo dat de monteur de V10A installeert en dan dus de oude V10 meeneemt?? Mocht dus na vertrek van de monteur blijken dat e.e.a. wat minder werkt, heb ik geen optie meer.......of laat hij de V10 achter?

Groet, Bas.
Reputatie 7
Badge +30
De monteur doet in principe niets met je Experia Box aansluiting. Hij plugt je om in de centrale en kijkt je glaskastje na. Kan zijn dat daar een andere NT op moet. De nieuwe Experia Box krijg je los thuisgestuurd, dus daar kun je dan zelf mee aan de gang om te kijken welke je wilt houden. Waarna je dan de overgebleven kunt retourneren. Daar krijg je over het algemeen een retourdoos voor.
Reputatie 1
Goedemiddag Erik,

De monteur is langs geweest. Heeft hier in huis niks hoeven doen. Ook de NT-server hoefde niet vervangen te worden.
De monteur heeft alleen maar een "switch" omgezet in de "buurt-centrale". Hierdoor haal ik nu prima Upload en download snelheden.
Dit had natuurlijk vanuit KPN veel eerder gedaan moeten zijn. Ik heb dus sinds de start van mijn 4K abb betaald voor iets dat ik NIET heb gekregen. Ik hoop en verwacht dat KPN mij hierin tegemoet gaat komen. Ik wacht jullie voorstel én onderbouwing daarvan met belangstelling af.

De Experiabox die geleverd zou worden (V10A) heb ik nooit ontvangen. Een eerder contact deze week met KPN leerde mij dat daar ook helemaal geen "opdracht voor uit stond".......

Graag jullie reactie.


Groet,

B.T.J. van Kampen.
Reputatie 1
Erik......KPN.....??
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen dat de monteur is geweest en dat de omzetting verder goed is verlopen! Wel vreemd dat je geen Experia Box hebt ontvangen, mijn systeem gaf dat toch duidelijk aan toen ik de omzetting inplande. Gezien de omzetting nu voltooid is, verwacht ik ook niet meer dat die gaat komen. Maar je hebt gelukkig ook al een V10, dus dat is verder een prima Experia Box.

Dit had natuurlijk vanuit KPN veel eerder gedaan moeten zijn. Ik heb dus sinds de start van mijn 4K abb betaald voor iets dat ik NIET heb gekregen. Ik hoop en verwacht dat KPN mij hierin tegemoet gaat komen.
Dan dit. Ik kan me voorstellen dat je het zo ziet. Op het moment dat jij het 4K abonnement afsloot had deze een pakketsnelheid van 100 Mbit (zie ook hier). Die snelheid is haalbaar met de aansluiting die je had. Daarnaast waren op dat moment ook nog niet alle wijkcentrales klaar voor gigabit glasvezel. Je hebt dan ook vanaf het begin gekregen waar je recht op had.

Per juli 2018 (zie hier) is de pakketsnelheid van het 4K pakket aangepast naar tot 150 Mbit. Daar heb je bericht van gehad. Er is niet te achterhalen of jouw wijkcentrale op dat moment al klaar was voor gigabit glasvezel, en of je dus omgezet kon worden. Maar, je had op dat moment daarover bij ons kunnen aankloppen. Dan hadden we dit kunnen controleren en je (indien mogelijk) gelijk toen al omgezet.

Omzettingen van wijkcentrales worden door netwerkbeheer gedaan, vanuit KPN wholesale. Die hebben (wettelijk) geen connectie met de klanten van KPN de provider. Daarom is niet automatisch duidelijk wanneer er voor iemand een snellere verbinding beschikbaar is.

Kortom, ik kan je hiervoor geen tegemoetkoming geven.