Draadloos: snelheid versus signaalsterkte

• 31 oktober 2014
  • 6 reacties
  • 1047 keer bekeken

Wat is belangrijker: een sterk signaal of snelheid?

Mijn Experiabox staat beneden in de meterkast. Volgens KPN moet ik een snelheid van 8 Mbps kunnen halen. Laptop staat op zolder, twee verdiepingen hoger, recht erboven. Ik heb op zolder een Linksys RE1000 om het draadloze signaal te versterken.

Wat blijkt nu. Als ik op zolder zit en ik verbind mijn laptop rechtstreeks met de Experiabox, dan heb ik een signaalsterkte van ongeveer -80 dB en een snelheid van (meestal) rond de 12 Mbps. Maak ik in plaats daarvan verbinding met de Linksys RE100), dan verbetert mijn signaalsterkte naar -30 dB, maar mijn snelheid gaat achteruit naar ongeveer 2 tot 3 Mbps.

Waar ben ik beter mee uit: een sterk signaal of een hoge snelheid? Of zie ik iets over het hoofd?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Je "versterker" is deze verbonden met een kabel aan je Experiabox (dan werkt deze als extra accespoint) of is deze met het wifi van de experiabox verbonden (repeater)?

Het eerste zou moeten zorgen voor een "hoge" snelheid en een hoge signaalsterkte.

Het tweede zorgt voor een hoge signaalsterkte, maar doordat deze het boven te ontvangen zwakkere signaal versterkt gaat er wel snelheid verloren.

Reputatie 7
Bij repeaters het je itt. bij een accesspoint direct een halvering van de snelheid die inherent is aan de voor Wi-Fi gebruikte techniek (half duplex). Het voordeel van een repeater is dat het signaal wel verstekt wordt zodat je een stabielere verbinding hebt, maar "elk voordeel heb z'n nadeel".

Reputatie 2
Badge
Het is best belangrijk om zo'n repeater op een plek in het stopcontact te prikken waar het signaal nog wel in orde is, maar voor het beste resultaat zul je beter een kabel kunnen trekken en daaraan een extra toegangspunt aansluiten.

Reputatie 6
Badge +12
Hallo WillemAM,

Welkom op het forum!

Ik zie dat je vraag al door sveld84, Henk2304 en RoyBuitenhuis is beantwoord. Ben je hier voldoende mee geholpen?

Nienke
Reputatie 3
Badge
Mijn ervaring is (met een extender) dat met wat langzamere snelheid de soliditeit is toegenomen
Reputatie 2
Badge
U kunt beter een access point kopen en deze bekabeld aansluiten op de Experiabox en plaatsen op de eerste verdieping (het access point)

Dan heeft u een veel beter signaal. Nog beter is het om een access point te nemen en deze te plaatsen op zolder via een bekabelde verbinding naar beneden... :)

Reageer