Beantwoord

Draadloze verbinding Experiabox ZTE H220N sloom

• 15 januari 2017
  • 15 reacties
  • 1617 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds een aantal weken is de draadloze verbinding van mijn Experiabox ZTE H220N erg sloom geworden.
Op de LAN kan ik 100 Mbps klokken (zoals mijn abonnement aangeeft), maar draadloos kom ik vaak maar tot 5 Mpbs, en dat terwijl ik naast de router sta. Meerdere apparaten geven dit aan.
Met de KPN WiFi verbetertool worden geen afwijkende instellingen gevonden. Interferentie van andere netwerken is onwaarschijnlijk. Binnen een straal van 30m staan geen andere routers, en met WiFi analyze op mijn telefoon zie ik dat alle 13 kanalen onbezet zijn.
Gisteren heb ik via het knopje op de achterkant een factory reset uitgevoerd, maar ook dat heeft de draadloze snelheid niet geholpen.
Mijn vraag is: Hebben jullie enig idee waarom het draadloze netwerk zo sloom is, en wordt het misschien tijd voor een nieuwe experiabox/andere router?

Dank en met vriendelijke groeten,
Jordy
icon

Beste antwoord door wjb 15 januari 2017, 23:08

Bel klantenservice (0800-0402) en vraag hen die ZTE H220N om te ruilen i.v.m. problemen met de wifi.
Misschien zie je ook een verkleuring aan de voorzijde van de Experia Box en deze zou zelfs ook al een vervelend piepgeluid kunnen produceren.
Allemaal tekenen dat die ZTE H220N zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft en deze dan ook nodig van zijn welverdiende pensioen moet kunnen gaan genieten.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling, 1010101! Mooi dat je WiFi verbinding nu in je hele huis goed is 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Zou het kunnen dat er een apparaat die is ipv 802.11n, b of g koos en daarom het hele netwerk vertraagde? Met b zou dit volgensmij mogelijk moeten kunnen zijn.
Reputatie 7
Interessante conclusie.
Nu zijn er eigenlijk geen apparaten meer die gebruik maken van 802.11b wifi en ook 802.11g wordt nauwelijks meer gebruikt.
Bij ons staat de 2.4GHz wifi dan ook op 802.11n only.
Zoals beloofd even een update. Met de nieuwe v10 had ik dichtbij de router meteen weer snel internet, echter op 5m afstand en een verdieping hoger was de snelheid af en toe nog steeds erg laag. Ik dacht het opgelost te hebben door 5GHz uit te schakelen, maar dat was toch niet de oorzaak, want het probleem deed zich weer voor. Ik heb 5GHz toen weer aangezet.
Ik heb (even afkloppen) toch wel een mogelijke oplossing gevonden. Ik heb de instelling 802.11b/g/n van het 2.4GHz netwerk vanmiddag rond 12:00 veranderd naar 802.11g/n. Sindsdien heb ik boven ook een topverbinding. Toen ik dat nog niet gedaan had, heb ik op 5 verschillende momenten een downloadsnelheid van rond de 1Mbps gemeten, maar wel een uploadsnelheid van 25Mbps.
Ik hoop dat de snelheid nu goed kan blijven, en dat de goede verbinding nu niet weer toeval is, net als de vorige keer. Zouden deze afwijkende snelheden veroorzaakt kunnen worden door apparaten bij de buren die aan het snoepen zijn van de 802.11b verbinding? :?
Reputatie 7
Badge +22
Mooi dat de V10 goed bevalt! Dat kan ook bijna niet anders met een snelheidsverhoging van 3 naar 100 Mbit/s :)

Wjb geeft een hele mooie uitleg over het verschil tussen WiFi op 5 GHz en 2,4 Ghz. Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Reputatie 7
802.11ac wifi op 5GHz is veel sneller dan 802.11n wifi op 2.4GHz.
Daarentegen is de reikwijdte van 5GHz weer veel minder dan die van 2.4GHz en heeft 5GHz wifi veel meer last van vaste objecten zoals muren en plafonds.
Jouw device zou eigenlijk vanzelf terug moeten schakelen van 5GHz naar 2.4GHz als het ontvangst te slecht wordt.
De nieuwe experiabox (v10) bevalt prima! Ik heb dit weekend pas tijd om het goed te bekijken, maar ik heb vanmiddag een half uurtje kunnen kijken. Op ongeveer 5 meter van de router op dezelfde verdieping had ik 100 Mbps (wat eerst 3 was -_-'), echter had ik op 10m afstand een verdieping hoger 5 Mbps. Ik heb toen de 5Ghz frequentie uitgezet, en toen had ik op dezelfde plek 50 Mbps. Maar zoals ik al zei, heb ik nog niet echt goed kunnen kijken, dus ik zal het dit weekend even laten weten! Misschien dat m'n laptop nog even moest wennen aan de nieuwe experiabox.
Reputatie 7
Badge +22
Goed om het horen, Jordy! Laat je ons weten hoe de nieuwe Experia Box bevalt? Ik ben benieuwd 🙂
Ik heb net via jullie chatfunctie (telefoonnummer deed het niet?) geregeld dat ik morgen mijn oude experiabox kan inruilen voor een nieuwe! Mijn H220N had overigens nog geen verkleuringen en/of rare geluiden, dus hij zag er denk ik nog goed uit voor z'n leeftijd dan. Maar morgen gaat hij/zij wel de deur uit :8 .
Dank en groeten,
Jordy
Reputatie 7
Badge +22
Beste KPN,

Sinds een aantal weken is de draadloze verbinding van mijn Experiabox ZTE H220N erg sloom geworden.
Op de LAN kan ik 100 Mbps klokken (zoals mijn abonnement aangeeft), maar draadloos kom ik vaak maar tot 5 Mpbs, en dat terwijl ik naast de router sta. Meerdere apparaten geven dit aan.
Met de KPN WiFi verbetertool worden geen afwijkende instellingen gevonden. Interferentie van andere netwerken is onwaarschijnlijk. Binnen een straal van 30m staan geen andere routers, en met WiFi analyze op mijn telefoon zie ik dat alle 13 kanalen onbezet zijn.
Gisteren heb ik via het knopje op de achterkant een factory reset uitgevoerd, maar ook dat heeft de draadloze snelheid niet geholpen.
Mijn vraag is: Hebben jullie enig idee waarom het draadloze netwerk zo sloom is, en wordt het misschien tijd voor een nieuwe experiabox/andere router?

Dank en met vriendelijke groeten,
Jordy

Ha 1010101, welkom op het forum! Zoals wjb aangeeft, is de H220N al een wat verouderd modem. Heb je inmiddels al telefonisch contact opgenomen met de klantenservice om deze om te laten ruilen?

Zo niet, reageer dan op mijn privébericht. Dan maak ik dit voor je in orde 🙂
Reputatie 7
Van de ZTE H220N is bekend dat één van de ouderdomsverschijnselen een verminderde werking van wifi is.
Met de V10 ervaar ik geen enkel probleem t.a.v. wifi. Het is dus blijjkbaar niet "modem" of KPN netwerk gerelateerd immers dan zou ik het ook moeten ervaren en dat is niet het geval. Zou jij in jouw eigen topic eens screenshots willen plaatsen van de grafische weergave van de 2.4GHz en 5GHz wifi zenders in de Wifi analyzer app.
Bij ons was er ook één laptop die na de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 problemen kreeg met de wifi verbinding. Dit bleek veroorzaakt te worden door de ralink wlan kaart van die laptop.
Na het vervangen van die wlan kaart werkte alles probleemloos.
Reputatie 4
Badge +6
@wjb: Dat klopt, maar de WiFi problemen zoals TS aangeeft heb ik ook. Zie mijn topic voor verdere info en de testresultaten.

Vraag me dus af gezien de vele recentelijk topics over "slecht" WiFi of dit modem of KPN netwerk gerelateerd is...
Ik heb idd een modem welke dit zou moeten aankunnen en voorheen ook geen problemen ermee gehad, tot ongeveer een anderhalf/twee weken geleden.
Reputatie 7
Ik ben dus blijkbaar niet de enigste met dit probleem...

https://forum.kpn.com/internet-9/interne-wlan-vervangen-wlan-dongle-429619
Jij hebt geen ZTE H220N maar een ZTE H369A (V10) en daarmee zou je eigenlijk zeer goede wifi moeten kunnen hebben. Ook wij hebben zo'n V10 en met 802.11ac wifi via 5GHz halen wij snelheden van 350Mbps op onze 500Mbos glasvezel aansluiting.
Reputatie 7
Bel klantenservice (0800-0402) en vraag hen die ZTE H220N om te ruilen i.v.m. problemen met de wifi.
Misschien zie je ook een verkleuring aan de voorzijde van de Experia Box en deze zou zelfs ook al een vervelend piepgeluid kunnen produceren.
Allemaal tekenen dat die ZTE H220N zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft en deze dan ook nodig van zijn welverdiende pensioen moet kunnen gaan genieten.
Reputatie 4
Badge +6
Ik ben dus blijkbaar niet de enigste met dit probleem...

https://forum.kpn.com/internet-9/interne-wlan-vervangen-wlan-dongle-429619

Reageer