Beantwoord

Draytek Vigor 2860, klapperende internetsnelheid, DLM resets

  • 21 november 2019
  • 40 reacties
  • 549 keer bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Dan ben ik inderdaad ook bang dat dit het is, VK. 

Reputatie 1

Beste Erik,

Om het nog gekker te maken (de Experia box staat er nu al geruime tijd tussen zonder van de spanning af te zijn geweest) en ik zie nu ineens dit:

 

Link Status Up
Showtime 4 h 54 min 53 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 7042/36327 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 7081/37058 kbps

en deze waarden haal ik ook op een Speedtest??!
Ik begrijp er  nu helemaal niets meer van, is dit nog te verklaren vanaf jouw kant?

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik snap hier nou geen hout meer van. Ik ga het toch eens voorleggen aan iemand van netwerkbeheer wat we nou eigenlijk verwachten van jouw adres. Ik kom er eind van de week op terug.

Reputatie 1

Ik snap hier nou geen hout meer van. Ik ga het toch eens voorleggen aan iemand van netwerkbeheer wat we nou eigenlijk verwachten van jouw adres. Ik kom er eind van de week op terug.

 

Ja vreemd he, ik zit inmiddels 47uur op deze snelheid en dat lijkt stabiel te blijven (en ook nog steeds meetbaar met speedtest)

Bedankt :)

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb gesproken met netwerkbeheer hierover en de wisselende waardes op Fourstack zijn een gevolg (zoals ik eerder ergens volgens mij ook al kort aangestipt heb) van wisselingen in de praktijk. Voor adressen waar geen abonnement actief is gaat Fourstack uit van de kabellengte en berekent dan de verwachte waarden. Voor adressen waar een abonnement actief is wordt de waarde aangepast aan wat er daadwerkelijk gehaald wordt. Dus, als jij lang genoeg op deze hogere snelheid blijft zitten, zal ook Fourstack gaan verhogen. Wat nu dan de daadwerkelijke max van je lijn is durf ik nog steeds niet met zekerheid te zeggen. Gebaseerd op lengte zal het iets zijn rond de 37/38. Maar het is dan waarschijnlijk dat er ergens op het kabeltraject een verstoring zit waardoor het soms lager uitkomt. Op dit moment is dat niet iets waar we wat aan kunnen doen. Dus, fingers crossed dat het nu zo blijft.

Reputatie 1

Ik heb gesproken met netwerkbeheer hierover en de wisselende waardes op Fourstack zijn een gevolg (zoals ik eerder ergens volgens mij ook al kort aangestipt heb) van wisselingen in de praktijk. Voor adressen waar geen abonnement actief is gaat Fourstack uit van de kabellengte en berekent dan de verwachte waarden. Voor adressen waar een abonnement actief is wordt de waarde aangepast aan wat er daadwerkelijk gehaald wordt. Dus, als jij lang genoeg op deze hogere snelheid blijft zitten, zal ook Fourstack gaan verhogen. Wat nu dan de daadwerkelijke max van je lijn is durf ik nog steeds niet met zekerheid te zeggen. Gebaseerd op lengte zal het iets zijn rond de 37/38. Maar het is dan waarschijnlijk dat er ergens op het kabeltraject een verstoring zit waardoor het soms lager uitkomt. Op dit moment is dat niet iets waar we wat aan kunnen doen. Dus, fingers crossed dat het nu zo blijft.


Helder verhaal en vooralsnog is het nog steeds snel (190h uptime).
Ik ga mn Draytek met andere settings weer terug plaatsen en dan zie ik allemaal wat er gebeurt. Feit is dat ik “weet” dat de lijn wel degelijk langere tijd snel kan zijn (zoals vroeger ook het geval was)

Bedankt voor alle inspannings Erik!

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan! :slight_smile:

Reputatie 1

Graag gedaan! :slight_smile:


Hi Erik,

Mag ik je aub nog 1x vragen om een DLM reset uit te voeren?
Ik ben sinds vanochtend samen met Draytek bezig om verschillende modem codes uit te testen nu ik 100% zeker weet dat de KPN lijn goed is en met de Experia box ook stabiel kan blijven op “hoge” snelheid.
Echter, ik heb de Draytek vorige week al terug geplaatst dus al een week lang zie ik dat de verbinding (op hoge snelheid) om te zoveel uur weg valt. Dit heeft ongetwijfeld DLM weer getriggerd en zorgt er nu dus voor dat ik weer op slakkensnelheid van 1.5 Mbps UP zit (ipv 6)


Vriendelijk dank,

Kenneth

Reputatie 7
Badge +28

Ik zie hier dat sinds vorige week DLM om de haverklap aan het ingrijpen is op jouw lijn. Meest recent vannacht nog. Had je, nadat je vorige week de Draytek aansloot, er nog mee geëxperimenteerd. Of heeft hij gewoon aangesloten gestaan zonder verdere aanpassingen? Want als dat het geval is vermoed ik dat ons netwerksysteem en jouw Draytek niet goed met elkaar overweg kunnen. Dan kan ik wel weer een reset uitvoeren maar dan gaat het daar niet beter van worden. Ik zie het niet zo snel terug in het topic, maar wat is het typenummer van jouw Draytek? Want dan moeten we eerst eens gaan kijken of die compatibel is met je verbinding. Anders heeft verdere aanpassing helemaal geen zin.

Reputatie 1

Hi Erik,

Betreft een Draytek 2860, nadat ie vorige week aangezet is heeft ie aangestaan op twee verschillende modem codes.

Dus eerste laten draaien op (1) en toen bleek dat deze disconnects gaf om de zoveel uur heb ik (2) erop gezet. Toen ook bleek dat deze disconnects gaf heb ik Draytek support weer benaderd en kreeg ik dit terug:

Elk Firmware van de Vigor 2860 heeft een alternatieve DSL code die je kunt selecteren onder Wan General Setup >> DSL code. Selecteer dan de onderste van de DSL driver dat is de alternatieve. Je hebt voor de VT1 en VT3 op beide de standaard gebruikt. Zou je dit eens willen testen. Daarnaast is er ook nog een VT4 beschikbaar met de allernieuwste DSL cde die beschikbaar is voor de Intel DSL chipset. 

Ik heb nu dus VT1 en VT3 geprobeerd met beide modem codes (dus in totaal 4 varianten) en deze disconnecten allemaal om de zoveel tijd. (lijkt erop dat dit voornamelijk ‘s nachts gebeurt?)

Zojuist heb ik de benoemde VT4 erop gezet en ik zal eens kijken wat deze dan gaat doen.

Kun jij simpel timestamps aanleveren wanneer mijn verbinding gedropt wordt al dan niet door DLM?
Ik heb de Draytek inmiddels gekoppeld aan een syslog oplossing omdat ik vanuit mijn kant ook meer wil kunnen zien maar ik heb nog niet in-depth gezocht om eerlijk te zijn.

 

Reputatie 1

Mogguh Erik,

Ik ben nog even wat verder gaan spitten nadat ik syslog actief had en daarin worden mijn vermoedens bevestigd van tijdstippen.

Het is in iedergeval zo dat elke nacht rond 2.34u de DSL verbinding opnieuw wordt opgezet.
Hieronder zie je dat gebeuren op 1/29 en op 1/30 (afgelopen nacht). De timestamp van 1/29 17.19 is van gisteren toen ik de VT4 (AnnexA_573807_571701) als firmware heb geladen.

Het lijkt er in iedergeval op dat per definitie elke nacht iets met de lijn gebeurt rond 2.34u.

Geen idee of dit tijdstip nog relateert met iets aan jullie kant maar ik wilde het voor nu toch even meegeven. Ondertussen zal ik Draytek support nogmaals benaderen.

(Er is meer log maar dit is even een selectie om het overzichtelijk te houden (waarbij ik zelf even het “Own IP address” heb gemaskeerd)

 

1/29/2020 02:34:21.032 PPP Start (PPPoE)
1/29/2020 02:34:21.136 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66
1/29/2020 17:18:18.261 DSL:  DSL Channel = 0
1/29/2020 17:19:30.441 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/29/2020 17:19:31.263 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/29/2020 17:19:31.272 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/29/2020 17:19:31.272 JWAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/29/2020 17:19:31.282 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:33943
1/29/2020 17:19:31.282 PPP Start (PPPoE)
1/29/2020 17:19:31.385 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66
1/30/2020 02:34:08.444 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/30/2020 02:34:14.277 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADT ID:33943
1/30/2020 02:34:24.275 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/30/2020 02:34:24.285 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/30/2020 02:34:24.285 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/30/2020 02:34:24.295 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:4519
1/30/2020 02:34:24.295 PPP Start (PPPoE)
1/30/2020 02:34:24.373 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

En zojuist voor de laatste test de Modem Code gewijzigd naar VT4 (default)

1/30/2020 09:27:18.175 DSL:  DSL Channel = 0
1/30/2020 09:28:32.969 [DSL] G.Vectoring Status: OFF
1/30/2020 09:28:41.180 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/30/2020 09:28:41.189 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/30/2020 09:28:41.189 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/30/2020 09:28:41.198 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:2238
1/30/2020 09:28:41.198 PPP Start (PPPoE)
1/30/2020 09:28:41.256 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

Reputatie 1

Laatste update, ik heb zojuist een nieuwe FW van Draytek gekregen die naar zeggen het beste uit de test komt in Nederland met KPN centrales.

Wordt vervolgd..

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb even gekeken naar de tijdstippen waarop DLM heeft ingegrepen. Zo'n ingrijpen zou alleen niet moeten zorgen voor een daadwerkelijk verlies van de verbinding. Meestal is de causatie andersom. Regelmatige verbrekingen zorgen ervoor dat DLM ingrijpt.

[Thu Jan 30 02:38:12 CET 2020] > validatie van de profiel switch
[Thu Jan 30 02:34:11 CET 2020] > profiel switch, tweak op zelfde profiel
[Wed Jan 29 12:54:44 CET 2020] > beter profiel beschikbaar, klaarmaken om te switchen
[Wed Jan 29 02:38:12 CET 2020] > validatie van de profiel switch
[Wed Jan 29 02:34:12 CET 2020] > profiel switch naar hoger profiel
[Tue Jan 28 12:54:44 CET 2020] > beter profiel beschikbaar, klaarmaken om te switchen
[Tue Jan 28 02:34:08 CET 2020] > profiel switch naar lagere profiel & validatie daarvan
[Mon Jan 27 13:06:45 CET 2020] > huidig profiel instabiel, klaarmaken om te switchen naar een lager profiel
[Mon Jan 27 02:34:10 CET 2020] > profiel switch naar ietsje lager profiel & validatie daarvan

Dit is van de afgelopen dagen. Daar zie je dat hij elke nacht je profiel gaat lopen tweaken. Voor de 27e zette hij het profiel steeds een klein stapje lager. Na de constatering van instabiliteit op de 27e (overdag) is er geswitcht naar een profiel dat een weer een aardig stukje lager lag omdat blijkbaar de kleine stapjes niet helpen. Vervolgens herhaalt zich het proces dat hij steeds kleine aanpassingen doet. Hij lijkt nu een happy medium gevonden te hebben. De laatste aanpassing afgelopen nacht was een tweak op het bestaande profiel. Met dat profiel zou je in de basis de maximale snelheid ook weer moeten kunnen halen.

 

De verbrekende verbindingen zie ik ook terug. Die geeft het systeem allemaal aan als zijnde user-request. Wat wil zeggen dat het door iets aan jouw kant van de verbinding wordt veroorzaakt (behalve die ene lost-service, dat kan beide kanten zijn).

 2020-01-30 13:49:06 | 2020-01-31 14:49:57 | User-Request
2020-01-30 09:28:40 | 2020-01-30 13:47:31 | User-Request
2020-01-30 02:34:24 | 2020-01-30 09:27:03 | User-Request
2020-01-29 17:19:31 | 2020-01-30 02:32:47 | User-Request
2020-01-29 02:34:21 | 2020-01-29 17:18:02 | User-Request
2020-01-28 02:34:18 | 2020-01-29 02:32:49 | User-Request
2020-01-27 10:22:53 | 2020-01-28 02:32:39 | User-Request
2020-01-27 10:21:19 | 2020-01-27 10:21:19 | Lost-Service
2020-01-27 09:59:37 | 2020-01-27 10:21:18 | User-Request
2020-01-27 09:49:27 | 2020-01-27 09:58:09 | User-Request
2020-01-27 03:27:16 | 2020-01-27 09:47:58 | User-Request
2020-01-27 02:34:16 | 2020-01-27 03:25:49 | User-Request
2020-01-26 20:52:34 | 2020-01-27 02:32:47 | User-Request
2020-01-26 20:28:24 | 2020-01-26 20:51:00 | User-Request
2020-01-26 12:57:42 | 2020-01-26 20:26:49 | User-Request
2020-01-26 10:51:52 | 2020-01-26 12:56:11 | User-Request
2020-01-26 10:50:25 | 2020-01-26 10:50:31 | User-Request
2020-01-26 10:50:18 | 2020-01-26 10:50:23 | User-Request
2020-01-26 03:35:15 | 2020-01-26 10:50:15 | User-Request
2020-01-26 02:34:25 | 2020-01-26 03:33:46 | User-Request

 

Ik neig er dan toch sterk naar om de ‘schuld’ bij de Draytek te leggen. Ik hoop dat de nieuwe firmware die er nu op zit de oplossing zal blijken te zijn.

Reputatie 1

Hi Erik,

De laatste status:

Donderdag 1/30/2020 13:47
Nieuwe Firmware geladen: 3.8.9.7_VT1 (default modem code) + Draytek Reboot

1/30/2020 13:47:25.869 Software Rebooting: cmd=1, fun=htklltsk, line=1070
1/30/2020 13:47:53.535 DSL:  DSL Channel = 0
1/30/2020 13:49:04.208 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/30/2020 13:49:06.469 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=1645000 DownSpeed=20197000 SNR=6 Atten=34 ]
1/30/2020 13:49:06.541 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/30/2020 13:49:06.639 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/30/2020 13:49:06.639 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/30/2020 13:49:06.652 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:12665
1/30/2020 13:49:06.652 PPP Start (PPPoE)
1/30/2020 13:49:06.741 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

 

Vrijdag 1/31/2020 14:51
DSL verbinding is ca. 25 uur online geweest voordat deze opnieuw wordt opgezet;
Hier valt op dat de ADSL_Status ineens een veel hogere snelheid geeft (downspeed klopt met maximum van de lijn, upspeed kan nog 2x hoger zoals op de Experia Box)

1/31/2020 14:49:54.898 PPP Closed : Remote Terminating (PPPoE)
1/31/2020 14:49:54.898 WAN1 PPPoE ==> Protocol:LCP(c021) TermReq Identifier:0x01  ##
1/31/2020 14:51:08.482 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
1/31/2020 14:51:15.354 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADT ID:12665
1/31/2020 14:51:24.703 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=3430000 DownSpeed=33022000 SNR=8 Atten=26 ]
1/31/2020 14:51:25.354 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
1/31/2020 14:51:25.407 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
1/31/2020 14:51:25.407 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
1/31/2020 14:51:25.418 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:28660
1/31/2020 14:51:25.418 PPP Start (PPPoE)
1/31/2020 14:51:25.495 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66

 

Zondag 2/2/2020 19:31
DSL verbinding is ca 52,5 uur online geweest voordat deze opnieuw wordt opgezet.
TermReq Identifier is anders dan de keer daarvoor
Dit is de allereerste keer dat er een "ADSL_Status:[Mode=----- States=RESET" wordt gelogged.

2/2/2020 19:30:08.394 PPP Closed : Remote Terminating (PPPoE)
2/2/2020 19:30:08.394 WAN1 PPPoE ==> Protocol:LCP(c021) TermReq Identifier:0x08  ##
2/2/2020 19:30:08.417 ADSL_Status:[Mode=----- States=RESET UpSpeed=0 DownSpeed=0 SNR=0 Atten=0 ]
2/2/2020 19:31:22.308 [dsl] G.Vectoring Status: OFF
2/2/2020 19:31:23.299 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADT ID:28660
2/2/2020 19:31:33.301 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADI ID:0
2/2/2020 19:31:33.311 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADO ID:0
2/2/2020 19:31:33.311 WAN1 PPPoE ==> V:1 T:1 PADR ID:0
2/2/2020 19:31:33.322 WAN1 PPPoE <== V:1 T:1 PADS ID:56174
2/2/2020 19:31:33.322 PPP Start (PPPoE)
2/2/2020 19:31:33.398 IPCP Opening (PPPoE); Own IP Address : x.x.x.x  Peer IP Address : 195.190.228.110; Primary DNS : 195.121.1.34  Secondary DNS : 195.121.1.66
2/2/2020 19:31:46.630 ADSL_Status:[Mode=17A States=SHOWTIME UpSpeed=3430000 DownSpeed=33022000 SNR=9 Atten=26 ]

 

Donderdag 6/2
DSL verbinding is meer dan 90 uur online geweest maar viel toch weer weg. Logging is niet beschikbaar aangezien klaarblijkelijk mn syslog volgelopen was..

Anyway, mn snelheid blijft vooralsnog stabiel (niet de max upspeed die ik met de Experia wel haalde) maar misschien trekt dat nog bij. Zolang e.e.a. niet meer omlaag gaat vind ik het wel prima zo eerlijk gezegd. Conclusie is dus vrij simpel, het lag/ligt duidelijk aan de Draytek.

Thanks again :)

Reputatie 7
Badge +28

Mooi zo! Goed om te zien dat het nu eindelijk stabiel lijkt. Ik ga de titel van dit topic even aanpassen naar iets met Draytek en dergelijke erin. Met de vrije modemkeuze die op korte termijn zal komen verwacht ik meer mensen op het forum met eigen apparatuur. Dit topic kan dan goed leesvoer zijn.

Reageer