Beantwoord

DSL valt s'nachts uit (geen last van, wel benieuwd naar oorzaak)

  • 5 June 2023
  • 74 reacties
  • 1156 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

 

Elke nacht rond 1:00 valt de DSL verbinding voor korte duur weg.Ik heb daar geen last van, maar ben toch benieuwd naar de oorzaak.

Zie hieronder:

 

Misschien weten de monteurs op dit forum de oorzaak? @NHendriks@freddyfrl@Ik_Combineer 


Alvast dank voor je reactie🙂

icon

Beste antwoord door NHendriks 21 June 2023, 15:03

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Oprecht geen idee, is niet zoals het hoort.

Misschien probeert KPN een software update te pushen en faalt dat elke dag, want daar is 0100 wel een tijdstip voor. Maar dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. 

Dankjewel voor de reactie!

Dat zou wel kunnen.Zou jij er verder aandacht aan geven?Of gewoon maar zo laten?

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik geef nergens aandacht aan, ik heb thuis een box 12 waar me ps5 niet werkt en een v10 waar me (super)WiFi niet mee werkt. Dus ik wissel elke dag van modem als ik wil gamen 😂

 

Edit; vast en zeker dat een moderator een keer je lijn uit wil meten om te zien of er bijzondere dingen zijn.

 

dubbele edit; bovenstaande komt trouwens omdat ik met verschillende test software werk welke niet altijd even stabiel zijn. Dit zit niet standaard in KPN modems 😂

dubbele edit; bovenstaande komt trouwens omdat ik met verschillende test software werk welke niet altijd even stabiel zijn. Dit zit niet standaard in KPN modems 😂

En gelukkig maar😉

 

Ik kan ook eens de V10 terugzetten, kijken wat die doet😊Ik had nog het voornemen deze '’netjes’’ terug te sturen, maar ik heb wel graag een back-up waar ik op kan terug vallen bij problemen met de box 12.

Reputatie 6
Badge +5

krijg je geen boete dan wegens het niet terugsturen van apparatuur

Ik heb niks gehad @robinjoo1 .Er zijn op het forum wel meer mensen die naast de Box 12 een ouder modem hebben liggen om op te kunnen terugvallen indien nodig.

 

Het is vannacht niet (meer) voorgekomen.Ik kijk het even aan🙂

Helaas toch ook op een later tijdstip uitval gehad:

Ik zal vanmiddag de V10 er wel weer neerzetten en kijken hoe dat gaat.

Ik heb de V10 er weer achter gehangen.Werkt tot op heden goed, en de webinterface is een verademing;-)

 

Noise margin is aan de lage kant(<6dB) en de FEC errors lopen wel erg snel op, maar even afwachten hoe erg de V10 daar last van heeft...

Nu heeft meten voor mij weinig zin, @martijn197108  :p

Haha, inderdaad @Erwin_ .Gelukkig toont de V10 deze gegevens wel, de Box 12 toont ze helaas niet.Dit maakt het voor mij wel makkelijker te monitoren.

Er zijn wel relatief veel CRC errors, maar ik heb tot op heden geen uitval ervaren:

Even afwachten dus😊Mocht het toch merkbare problemen krijgen laat ik het weten👍

Hoi @Erwin_ en @Ik_Combineer ,

Sinds de V10 er staat heb ik geen enkele keer uitval gehad.Het is opgelost wat mij betreft.

Ik zal de Box 12 binnenkort retour zenden👍

Hoi,

Helaas toch te vroeg gejuicht, vandaag weer uitval (2x), de koper waardes zijn m.i. ook slecht.De CRC errors lopen erg snel op:

Misschien hebben @Ik_Combineer of @NHendriks een idee?

Reputatie 7
Badge +11

Oef, eerste tag volledig gemist! Excuus, het is weer druk hier 😅.

Als CRC zo snel op loopt zit er wel iets op de lijn, van een stoorzender tot gewoon slecht koper. Zat je niet op een STAP58-net?

 

Hoi Nicky,

Geen enkel probleem!Je bent ook tot niks verplicht hoor😉

Ja, inderdaad STAP-58.

Reputatie 7
Badge +11

Aah, dan zijn er gelukkig meestal nog wel omsteekmogelijkheden, al dan niet via reserve aders via andere kasten (niet ideaal maar het is iets). Ik denk dat hier best eens een monteur even het koper mag doormeten en een DSL-meting uitvoeren. Als het iedere nacht uitvalt gaat er ergens toch iets mis. Kan ook een klapperende DSLAM-poort zijn maar ook dat kan de monteur verhelpen met een poortwissel.

Ik antwoord maar even via 4G, hij valt weer uit helaas...🥴

Dat is misschien wel het beste inderdaad.

Ik heb wel van een monteur ooit begrepen dat er wel wat om te steken was, maar dan zou het ADSL2+ worden.Maar qua snelheid voldoende voor mij.Klopt dit of bedoel je met omsteken van kast iets anders?

Reputatie 7
Badge +11

Grote kans dat ie dat bedoelde inderdaad. Met STAP58 heb je een netwerk van manipulatiekasten die onderling met elkaar verbonden zijn via reserveaders. Iedere kast wordt gevoed met 16 aderparen vanuit de kabelverdeler en dan zijn de vijf kasten in een soort ring verbonden met reserve aders, eentje aantal linksom (van kast 1 t/m 5) en een aantal rechtsom (5 naar 1). Als er van de originele 16 aderparen niks meer over is dan kan zo'n reserve ader ingezet worden.

Duidelijk @NHendriks .

Ik zit wel even te denken, want die andere kast stond wel redelijk ver weg begreep ik.Zo'n 3,5 kilometer denk ik.

Hoeveel snelheid zal er dan in de praktijk over blijven van ADSL2+?Op wikipedia lees ik zo´n 6 MB/s, dat is wel flink laag...

 

Is het desnoods een optie om op de huidige verbinding een dragerwissel uit te voeren naar ADSL2+, zodat de snelheid wat hoger blijft maar hopelijk de storingen wel verdwenen zijn?Volgens mij is ADSL2+ minder gevoelig dan VVDSL2.Ik zit niet ver van de centrale en zou in principe dan de volle 24MB/s moeten kunnen halen denk ik.

 

Ik waardeer je meedenken trouwens zeker!

Hoi @NHendriks ,

Ik heb inmiddels het e.e.a. nagevraagd, en waarschijnlijk kan de afdeling verhuisdesk de verbinding wel omzetten naar ADSL2+.Wat zeg jij?Proberen of toch maar niet?

Qua snelheid voldoet die 20MB/s wel voor mij.

Hoi @NHendriks@Ik_Combineer@Erwin_ ,

Momenteel ervaar ik geen problemen en het aantal CRC errors is ook flink gedaald naar slechts één:

Hiervoor ging het ook enkele dagen goed, het verbaast me ook niks als er een dezer weer uitval en hoge CRC errors ontstaan.Dat grote verschil per moment, zou dat iets kunnen verklaren?

Reputatie 7
Badge +12

Ik zou niet zomaar van VDSL naar adsl gaan. Zit zelf ook op stap58 met een ontzettend hoge FEC teller, maar na wat aanpassingen in de centrale is mijn verbinding wel stabiel geworden.

Dankjewel voor de reactie en je privébericht @Ik_Combineer , ik heb je een bericht terug gestuurd.

 

Van VDSL naar ADSL2+ inderdaad liever niet , maar mocht het koper bijvoorbeeld slecht zijn zou ik het wel willen proberen.Maar als het op te lossen valt zonder dragerwissel heeft dat uiteraard de voorkeur!🙂

Reputatie 7
Badge +12

-

Dankjewel!

 

Hoewel ADSL echt wel stabieler kan zijn voeg je er nu zo’n lengte aan toe dat dat niet gaat helpen. Verder ga je dan naar 0,9up en 17 down in het meest gunstigste geval.

Dit zal dan ook meteen dat "omsteken" zijn, klopt dat?Die snelheid valt me dan nog wel mee, maar ideaal is het niet.Vooral de upload niet.

 

Je bent namelijk in het (verre?) verleden al een keer op een andere ader gezet aangezien de hoofdader niet meer goed was.

Dat zal denk ik in 2016 geweest zijn🙂

 

Een monteur is dan inderdaad wel het beste verwacht ik.Het probleem zal in ieder geval niet in mijn domein zitten.Maar mocht het niet op te lossen zijn, denk ik dat ik het gokje op ADSL2+ toch maar ga wagen.Ik neem aan dat , mocht het geen positief effect hebben, dat het altijd weer terug naar VDSL kan?

Reageer