Beantwoord

DVS 650 onstabiel

• 17 mei 2015
  • 7 reacties
  • 11944 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
Sinds enige tijd staat er thuis een internetkastje van KPN, via dit ding hebben we internet, tv en telefoon, werkt zoals het zou moeten. Het internetsignaal wordt via powerline van KPN (DVS 650) door het huis verspreid, er was echter al powerline (TL-PA511) aanwezig, voor normaal internet, deze werkte blijkbaar niet meer met het nieuwe internetkastje (detecteerde geen connectie meer), wat ik heel vreemd vind. Maar geen probleem want de DVS 650 werkte wel. Alleen na verloop van tijd blijkt dat deze internetverbinding op onverwachte momenten voor enkele minuten niet werkt, wat altijd op de slechtste momenten lijkt te gebeuren (wifi werkt wel nog op deze momenten). Ik heb de devolo cockpit geinstalleerd, maar ik kan hier geen encryptie instellen, enkel een wachtwoord dat verder niets lijkt te doen of in ieder geval niet helpt.

Heeft iemand suggesties/tips die een van deze of beide van de powerlines bruikbaar kan maken?

icon

Beste antwoord door Erik_ 11 januari 2016, 16:29

Hey Pideke, ik kan me voorstellen dat je wel een oplossing wilt als je hier al twee maanden mee zit. Ik vermoed dat hier sprake is van wat 'ruis op de lijn'. In de winter gebruikt men meestal meer elektrische apparaten, lampen, kerstverlichting etc.. Al dit extra gebruik kan voor storingen zorgen in een draadloze verbindingsset. Die versturen het signaal immers via het stroomnetwerk.

Wat ik je aanraad is om de twee overgebleven draadloze adapters opnieuw te koppelen. Maar doe dit dan terwijl je de extra apparaten aan hebt staan. Druk dan op de hoofdadapter op het resetknopje aan de zijkant totdat het powerlampje gaat knipperen. Doe dan, binnen twee minuten, hetzelfde bij de andere adapter.

Laat me weten of het dan beter wordt!

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Hoi r0, welkom op het forum.

De encryptie is gebaseerd op dat wachtwoord dus met het instellen van het wachtwoord wijzig je dus de encryptie.

Powerlines zijn zeer gevoelig voor storingen op het lichtnet. Zo kan het aanzetten van verlichting (met name ledverlichting of verlichting op "slechte" dimmers) of het aankoppelen van een telefoonoplader al funest zijn voor de werking van zo'n powerline.

Het is toch niet zo dat je nu zowel de devolo set actief hebt en die TL-PA511 set?

Wat geeft de devolo cockpit aan als snelheid tussen die adapters?

Als je geen Internet verbinding hebt, loopt die verbinding dan via de devolo's?

Branden alle lampjes op de devolo's als je geen Internet hebt?

Welke snelheid geeft de devolo cockpit aan als je geen Internet hebt?

Bedankt voor je snelle antwoord wjb,

Met de andere powerlines heb ik nooit last gehad van dit soort verstoringen en als ze nog werkten zou ik ze een tijd geleden weer zijn gaan gebruiken, ze worden niet tegelijk met de DVS 650's gebruikt.

In dat geval heeft de versleuteling niet geholpen bij dit probleem.

Gedurende het schrijven van dit bericht zit de verbinding volgens de cockpit rond de 330 ~ 360 Mbit/s.Toen internet ongeveer een uur geleden haperde zat deze rond de 430 als ik het goed herinner. LEDS heb ik uitgezet via de cockpit, maar zal ik weer aan zetten. Internet op pc gaat alleen via de powerline, wifi heb ik op de telefoon gecontroleerd.

Ik zie wel dat beide adapters in PowerSave modus staan, kan die hiermee verband hebben?

Dit heeft het probleem dus niet opgelost. Verder heb ik bevestigd dat het niet aan de enige dimmer in huis ligt. Als dit gebeurt zijn alle 3 de LEDs op de adapter aan.

Verder weet ik nu dus zo goed als zeker dat het een probleem is dat wordt veroorzaak door KPN's hardware, het internetkastje / de powerline / combinatie van beide.

Het zou toch niet zo kunnen zijn dat deze powerlines overhit kunnen raken onder normaal gebruik?! Ik heb verder geen stekker in het doorgeluste stopcontact hierop zitten.

Reputatie 7
Badge +28
Dag r0,

Wat vervelend dat je zoveel problemen hebt met de DVS650. Internetverkeer is minder storingsgevoelig dan signaal voor TV, het verbaast me dat dit zo slecht werkt. Gebruik je 2 of 3 adapters in totaal? In het laatste geval, doet de storing zich gelijktijdig op meerdere apparaten voor?

De DVS zou niet oververhit mogen raken, zelfs niet bij intensief gebruik. Daar zijn ze voor ontworpen. Als de problemen blijven bestaan kunnen we deze eventueel omruilen. Het is me nog niet duidelijk waarom jouw oude adapters spontaan niet meer werken. De Experiabox 'weet' niet dat er een powerline zit aangesloten, en behandelt het als een LAN-verbinding. Ik hoor graag van je en hoop dat we dit alsnog kunnen oplossen.

hey ro ik heb het zelfde probleem met mijn dvs650 en het gebeurt ook bij mij random maar me broer heeft geen last hier van

Bij deze wil ik reageren op dit onderwerp en aangeven dat ik sinds ca  2 maanden dit ook ervaar. Ik had 3x DVS 650 staan waarvan 1 voor de TV en 1 voor de PC en gebruik de EB V9. Na dit probleem heb ik eerst de DVS bij de TV vervangen door een kabel, echter het probleem bleef bestaan. De onderbreking is ca 2 a 3 minuten en daarna komt het normaal weer terug, de leds op de DVS blijven nromaal aan. Ik maak daarnaast op mijn PC gebruik van Win 10.  

Ik weet niet of het probleem bij de andere personen reeds is op gelost of wat er verder mee gedaan is. Maar ik zou dat graag vernemen.

Reputatie 7
Badge +28
Hey Pideke, ik kan me voorstellen dat je wel een oplossing wilt als je hier al twee maanden mee zit. Ik vermoed dat hier sprake is van wat 'ruis op de lijn'. In de winter gebruikt men meestal meer elektrische apparaten, lampen, kerstverlichting etc.. Al dit extra gebruik kan voor storingen zorgen in een draadloze verbindingsset. Die versturen het signaal immers via het stroomnetwerk.

Wat ik je aanraad is om de twee overgebleven draadloze adapters opnieuw te koppelen. Maar doe dit dan terwijl je de extra apparaten aan hebt staan. Druk dan op de hoofdadapter op het resetknopje aan de zijkant totdat het powerlampje gaat knipperen. Doe dan, binnen twee minuten, hetzelfde bij de andere adapter.

Laat me weten of het dan beter wordt!

Reageer