Beantwoord

E-mail met factuur als zip bestand [phishing]

Beste KPN,

vandaag een email ontvangen over een rekening voor internetdiensten vanaf; diensten_noreply@kpn.com met factuur als zip bestand.
Ondertekend door John van Vianen, directeur zakelijke markt.

Ik heb helemaal niets bij jullie qua abbonnement en al helemaal niet zakelijk. Neem aan dat dit spam is? Of is er bij jullie iets fout gegaan?

Vriendelijke groet,

Danique

Admin: onderwerp aangepast voor de vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Erik_ 16 maart 2015, 16:21

Hallo Danique, Diana, anderen,

Dit betreft inderdaad GEEN mail van KPN. Het is een phishing aanval waarvan de bijlage een virus bevat. Ik raad aan de mail ongelezen weg te gooien en de bijlage vooral niet te openen. Onze security afdeling is van deze mail op de hoogte en heeft maatregelen getroffen om verdere verspreiding te voorkomen!

Facturen verzenden wij wel per e-mail, maar nooit als zip bestand, altijd als pdf 🙂

Zie ook deze link voor meer informatie 🙂

Groet,

Erik

Bekijk origineel

17 reacties

Goedemorgen,

Ik heb vanochtend een mail van KPN Nederland ontvangen met als bijlage een factuur. Het betreft zakelijke markt internet diensten. De bijlage is ZIP file. Is dit gebruikelijk?

Ik ben geen klant van KPN, bij mijn weten. Ik woon ook niet in Nederland, maar kan geen contact krijgen met KPN. Als je geen klant bent heb je geen klantnummer, mobielnummer of iets dergelijks en dus loop je vast in alle bandjes. Ik heb gebeld met het enige nummer dat wel bereikbaar was, maar werd verwezen naar een 0800 nummer. Deze is niet te bereiken met een mobiele telefoon vanuit Brazilie. Gelukkig werd ik doorverbonden, maar de verbinding kwam niet tot stand.

Daar ik geen klant denk te zijn van KPN ben ik niet genegen om nogmaals te proberen te bellen, maar maak mij wel ongerust over de 3 zipfiles, met als titel factuur, die ik ontvangen heb.

Uiteindelijk ben ik maar lid geworden van dit forum om te kijken of hier iemand mij verder kan helpen.

Kan iemand dat?

Alvast bedankt.

Reputatie 5
Badge +8
Ik zou de mail verwijderen, lijkt mij als "spam" of Phising mail, kpn stuurt de bijlage altijd in .pdf file en in de hoofdbericht alleen informatie met daarin voorletters en achternaam, mailgegevens is ook via@kpn.com verstuurt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een particuliere overeenkomst heb met KPN ipv. zakelijke overeenkomst, ik kan niet zeggen of daar een verschil in zit.

Groet,

Johnny

Bedankt! Ik vond een zip file ook al verdacht.

Reputatie 5
Badge +8
Hoi Brazil,

Ik las zonet bij iemand anders ook een topic over hetzelfde, ik zou de mail niet openen, maar even in de gaten houden, KPN heeft namelijk nog niet gereageerd, ik stuur je de link met de topic, als ik jouw was, zou ik ook jouw bevindingen in zetten, dan word je automatisch geabbonneerd op de topic, mochtens als er een antwoord/oplossing uit komt, dan krijg je dat per mail binnen, en via het forum kan je dan de reactie lezen van medeforumgebruikers en/of KPN. Ik weet natuurlijk niet op welke van de 2 topic's KPN als eerste reageert, zo blijven jullie beide op de hoogte

http://forum.kpn.com/t5/Stel-je-vraag/spam/m-p/318919#M425

Groet,

Johnny_c

Reputatie 5
Badge +8
Danique,

Er is een soorgelijke topic over je onderwerp, exact hetzelfde, ik zou een reactie plaatsen op deze topic met opnieuw je bevindingen:

http://forum.kpn.com/t5/De-huiskamer/Contact-met-KPN/m-p/318947/highlight/false#M1205

Je word dan automatisch geabbonneerd op deze topic, mochtens als er medeforumgebruikers en/of KPN reageert, dan ontvang je zelf bericht per mail, en via het forum kan je de reactie lezen, ik weet namelijk niet waar KPN als eerst op reageert, dus heb jouw link van je topic doorgemaild naar de andere persoon.

Groet,

Johnny_c

Hoi Danique,

Ik heb precies hetzelfde en bij mijn weten ben ik niet eens klant bij KPN. Gedeelde smart ... Maar ik vond het niet prettig.

Groetjes Diana

Dankjewel Johnny
Hierbij ook nogmaals mijn bericht. Zelfde probleem inderdaad.

Beste KPN,

vandaag een email ontvangen over een rekening voor internetdiensten vanaf; diensten_noreply@kpn.com met factuur als zip bestand.

Ik heb helemaal niets bij jullie qua abbonnement en al helemaal niet zakelijk. Neem aan dat dit spam is? Of is er bij jullie iets fout gegaan?

Vriendelijke groet,

Danique

Reputatie 7
Badge +26
Hallo Danique, Diana, anderen,

Dit betreft inderdaad GEEN mail van KPN. Het is een phishing aanval waarvan de bijlage een virus bevat. Ik raad aan de mail ongelezen weg te gooien en de bijlage vooral niet te openen. Onze security afdeling is van deze mail op de hoogte en heeft maatregelen getroffen om verdere verspreiding te voorkomen!

Facturen verzenden wij wel per e-mail, maar nooit als zip bestand, altijd als pdf 🙂

Zie ook deze link voor meer informatie 🙂

Groet,

Erik

Daniquec schreef op 16 mar '15 13:55 u

Beste KPN,

Vriendelijke groet,

Danique

[/quote]
[/quote]
Kreeg ook een soortgelijke mail met een factuurbedrag van ruim 300 euro. Er zijn mensen die dit direct betalen. Winst voor de oplichters.

Geen bijlages geopend. Maar kan me evengoed voorstellen dat een oplichter zijn eigen rekeningnummer gebruikt. De naam en rekeningnummer worden tegenwoordig zelden gecontroleerd door de banken. Kost te veel geld.

Tip: Als je een rekening ziet die afwijkt van de normale even bellen met de KPN helpdesk!

Daniquec schreef op 16 mar '15 om 13:55u

Beste KPN,

Vriendelijke groet,

Danique

Ik heb niet de indruk dat dit probleem is opgelost. Ik krijg de laatste tijd ook dit soort e-mails. Ik gooi ze uiteraard ongeopend weg, maar is er misschien iets tegen te doen?

Vriendelijke groet

Tesselschade

Vandaag 16-3-2016 onderstaande mail  ontvangen waarvan ik de link veilingheidshalve verwijderd heb

Is het mogelijk om dit probleem eens op te lossen??? gezien dat het al veel langer speelt.

Geachte heer/mevrouw, Onlangs heeft KPN geprobeerd het factuurbedrag van uw KPN Internetdiensten te incasseren. Helaas is deze automatische incasso geweigerd door de bank met foutmelding: [ISO MD01 - Machtiging is (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur] Wij adviseren u om uw betaalgegevens voor de automatische incasso te herstellen via uw online MijnKPN account. Wij willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw KPN abonnement tijdelijk geblokkeerd wordt. De link heb ik er veiligheidshalve uitgelaten. 

Met vriendelijke groet,
KPN Internetdiensten Bob MolsDirecteur Klantenservice 

Reputatie 7
Badge +26
Dag Tesselschade en Tineke,

Het is erg lastig om dit soort e-mails helemaal te voorkomen, maar we doen ons uiterste best. Onze mailservers proberen geautomatiseerd in te schatten of een mail verdacht is. Bijvoorbeeld door te controleren waar een e-mail vandaan komt, of er een virus wordt gevonden in een bijlage of als er links in staan naar verdachte websites. Dit is nooit waterdicht te maken.

Onlangs hebben we een website in het leven geroepen om hulp te bieden: kpn.com/valse-email

Op deze pagina staan alle recente mails waarvan we het bestaan weten. Bij twijfel is het altijd goed deze pagina te controleren. Als de mail er niet bijstaat kun je ons (en andere klanten!) helpen door de mail door te sturen naar valse-email@kpnmail.nl. Als dit inderdaad een valse e-mail blijkt blokkeren we deze voor alle gebruikers en ondernemen we vervolgactie richting de misbruiker.

Dank voor je reactie, Joran. Het is fijn om te weten dat jullie als KPN er alles aan doen.

heb op 21-o3 een email ontvangen van t mobile over een open staande rekening van feb. heb niks met dwze provider moest dit binnen 3 werkdagen betalen anders worden ervervolg stappen ondernomen hoe verder.

groeten wim

Daniquec schreef op 16 mar '15 om 13:55u

Beste KPN,

Vriendelijke groet,

Danique

Op 20 april heb ik dezelfde rekening per mail ontvangen. Met een bedrag van ruim 1300 euro. Afdeling security heeft het dus nog niet helemaal weten op te lossen! De faktuur had ik al gedownload, maar gelukkig heeft mn anti virus deze geblokkeerd. 

Ja, ik krijg ze helaas ook nog steeds. Het is dat ik geen zakelijk abonnement bij KPN heb, maar anders had ik vast zonder nadenken het zip-bestand geopend, omdat er inderdaad een idioot hoog bedrag in de e-mail vermeld staat, en daar mikken ze natuurliojk ook op.

Beste

Blijkbaar is het phishing-probleem nog niet van de baan... Ik had nog nooit van jullie gehoord, maar kreeg een factuur in zip formaat binnen voor maarliefs 495 euro....

afzender: no-reply@kpnmail.nl

Mvg

Greet

Reageer