Echt 80Mbit?

• 24 juni 2015
  • 7 reacties
  • 417 keer bekeken

Vorig jaar KPN Internet besteld en tijdens het bestelprocess kon ik aangeven 80/8 Mbit te nemen. Bij de levering bleek echter dat dit toch niet mogelijk was omdat het 2de aderpaar, wat wel op de ISRA zit, niet in de centrale uit komt.

Schept mij verbazing ... volgens (o.a.) de WBA Postcodetool en het bestelprocess op kpn.nl kan ik weer/nog 80/8Mbit krijgen. Kan dit echt? Is bonding nu wel mogelijk? Of blijven de verschillende tools van KPN incorrect informatie geven?

Op het moment zit er nog een VDSL abo op van zuster XS4ALL. Hierbij geeft de Fritzbox de volgende waardes:

Max. DSLAM throughputkbit/s520005224
Min. DSLAM throughputkbit/s348864
Attainable data ratekbit/s5200022611
Current throughputkbit/s520005223
Seamless rate adaptation offoff
De grote vraag is, wat kan ik nu van KPN verwachten? 80/8? 52 (want geen bonding)/22?

Ziggo heeft nog altijd de betere kaarten in handen, zou jammer zijn als KPN achter de feiten aan blijft wandelen :p

7 reacties

Reputatie 7
Voor zover ik weet is bonding alleen mogelijk via KPN zelf, niet via Telfort, niet via Xs4all. Op mijn oude adres had ik bonding. De nieuwe bewoners hebben voor Telfort gekozen en hebben meteen geen bonding meer. Deze site geeft de snelheid weer die je via een KPN abo kunt bereiken. De snelheid 8er 'VDSL' is die van een enkelvoudige lijn, die achter Bonding van de gecombineerde lijn.

Reputatie 6
Badge +9
Dit is echt iets voor KPN om uit te zoeken. XS4ALL kan de boel gewoon gecapped hebben. 

Voor de rest mag je nog steeds niet klagen. Mooie waardes. :)

Huidige modem staat in profiel 17a, dus mogelijk dat het toch niet harder gaat.

Vectoring zit hier ook niet in het verschiet omdat onze lijn direct aan Amr-Dmr hangt en we er ook best wel dichtbij wonen. Kans dat hier een kast tussen komt is denk ik klein :-)

Aan de andere kant, the proof of the pudding is in the eating.

Receive Direction Send Direction

Max. DSLAM throughputkbit/s520005224
Min. DSLAM throughputkbit/s348864
Attainable data ratekbit/s5200022608
Current throughputkbit/s520005223
Seamless rate adaptation offoff

Latency 8 ms2 ms
Impulse Noise Protection 11
G.INP offoff

Signal-to-noise ratiodB519
Bitswap onoff
Line attenuationdB1824

Profile17a  
G.Vector offoff

Carrier record A43A43
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik denk dat dit te maken heeft met dat je meer dan 50 kan halen (52) en daarom de optie 80 beschikbaar is bij sommige? Of denk ik verkeerd?

Robin
Reputatie 6
Badge +9
Welk profiel is in het modem ingetraind? Profiel 8a wordt gecapped op 50Mb. Daarom zul je ook geen hoger Attainable waardes zien.  17a gaat tot 100Mb.

Die postcode checker, wil nog eens afwijken of niet updaten. Maar die XS4ALL gegevens in het modem, tikken met gemak de 52000 aan. Dus er is meer rek op de lijn. Weet wel bijna zeker dat t/m 80Mb mogelijk is. Zit je ver van de centrale af?

Yep, ik ken die postcode checker en dit geeft 50Mbit aan.

De WBA postcodetool (achter slot en grendel en alleen voor Wholesale leveranciers van KPN) geeft wel 80/8 Mbit aan. Ook het bestel process geeft mij aan dat er een upgrade beschikbaar is en of ik voor een louzy 5 euro de 80/8 Mbit wil nemen.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Sowieso komt het pakket nu met gratis monteur, dus niet geschoten ...

Reputatie 6
Badge +9
Hier je postcode + huisnr invullen en kun je het precies zien:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Reageer