Een aantal vragen over KPN en gaming beantwoord

• 23 december 2013
  • 36 reacties
  • 12386 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1885 reacties
Al langere tijd krijgen wij veel vragen over de mogelijkheden en onmogelijkheden met betrekking tot gamen en de KPN ExperiaBox. Met dit artikel willen wij jullie graag uitgebreid informeren over de huidige stand van zaken en de laatste ontwikkelingen.

Kunnen alle poorten op de ExperiaBox gebruikt worden?
Ja, de meeste poorten zijn gewoon te gebruiken:
- Één poort in de ExperiaBox wordt door KPN zelf gebruikt (poort 8085).
- Daarnaast wordt poort 25 standaard geblokkeerd om spam tegen te gaan.

Kan ik gebruik maken van UPnP (IGD)?
Ja, UPnP werkt momenteel op alle ExperiaBoxen, behalve de SX551 en SX552.

Werkt DMZ momenteel op de ExperiaBox v8?
Er zit een bug in de ExperiaBox VGV7519 (v8), waardoor het gebruik van DMZ niet werkt. Er wordt momenteel gewerkt om deze bug met de komende update te verhelpen (de huidige verwachting is dat deze update in de eerste twee maanden van 2014 wordt uitgerold).

Werkt port-forwarding ook op de ExperiaBox?
Ja, de meest gebruikelijke poorten zijn getest, inclusief een groot aantal poorten voor gamen. Deze forwarding worden dus geacht te werken.

Waarom werken de meeste v8 ExperiaBoxen niet in combinatie met gamen?
Het afgelopen jaar is de v8 aan veel klanten geleverd, momenteel zitten er helaas twee bugs in het modem die voor problemen zorgen, met name voor gaming. Deze bugs zijn inmiddels gevonden en worden op dit moment hersteld doormiddel van een update. Zodra de update beschikbaar komt (de huidige verwachting is dat deze update in de eerste twee maanden van 2014 wordt uitgerold), zullen deze problemen zijn opgelost.

https://

Wat is de voornaamste oorzaak van de problemen met gamen en de ExperiaBox?
De zogenaamde NAT instellingen zorgen ervoor dat gamen niet altijd lukt met de ExperiaBox, NAT leggen wij hieronder verder uit.

Wat is NAT?
Elk apparaat wat met het internet communiceert maakt gebruik van IP-adressen. Ook als je een URL intikt in je favoriete webbrowser, dan wordt dat door een DNS (Domain Name Server) omgezet naar een IP-adres.

Heb je meerdere apparaten in huis die verbonden zijn met het internet, dan moet de data die terugkomt van het internet naar de het juiste apparaat in huis worden teruggestuurd.

Een router (dus ook de ExperiaBox) welke het verkeer tussen binnen en buiten verzorgd, doet dit door het toevoegen van (uitgaande) NAT-entries aan elk data-pakketje wat naar buiten gaat. De ontvangende partij plakt deze NAT-entry weer in zijn antwoord. De router heeft onthouden bij welk intern apparaat deze NAT-entry hoort en dus waar dit verzoek vandaan komt. NAT-entries zijn vluchtig en verdwijnen na een time-out vanzelf.

Welke manieren van NAT zijn er?
Er zijn vier manieren voor uitgaande NAT
1. Full-cone NAT, zeer geschikt voor online gamen. Dit zal binnenkort voor de ExperiaBox v8 beschikbaar komen.
2. (Address)-restricted-cone NAT, gedeeltelijk geschikt voor online gamen. Niet alles werkt, deelnemen aan een online spel of chatten met andere online spelers kan moeizaam verlopen. Dit protocol wordt momenteel in de ExperiaBox v8 gebruikt en zorgt voor de meeste problemen.
3. Port-restricted cone NAT, gedeeltelijk geschikt voor online gamen.
4. Symmetric NAT, Zeer geschikt voor gamen, dit zit in de ExperiaBox ST780, TG787, TG789, ZTE H220N en ZTE H368N.

Waarom wordt NAT gebruikt?
Voor het toegang verlenen van games of programma’s vanuit het internet moeten er poorten opengezet worden in de firewall. Dit kan op verschillende manieren, zoals Port-forwarding, UPnP en DMZ (Demilitarized zone). Let op! Wees secuur en voorzichtig met het open zetten van poorten, want in principe maak je gaten in je firewall.

Wat is Port-forwarding?
Port-forwarding worden gebruikt voor inkomend verkeerd, hierbij worden poorten gekoppeld aan een intern ip-adres. Zorg dus altijd dat het apparaat waar je heen verwijst een vast ip-adres heeft. Port-forwarding is niet flexibel, een poortnummer kan maar één keer worden gebruikt. Dit is dus een probleem als je twee dezelfde apparaten in huis heb (2x X-Box of 2x PS3) die dezelfde poorten nodig hebben.

Waar moet ik om denken bij het gebruik van Port-forwarding?
- Soms houdt de eigen firewall op de computer de forward nog tegen.
- De spelconsoles gebruiken vaak andere poorten dan de poorten die door het spel worden gebruikt.
- Het IP-adres is soms opeens anders, zeker als dat niet vast is ingevuld op het apparaat.
- Het openzetten van poorten is niet altijd voldoende om alles te laten werken.

Kan ik port-forwarding zelf instellen?
Ja, dit kan normaal gesproken bij elk merk Router/RG. Deze port-forwarding worden in de Router/RG ingesteld en gekoppeld aan het apparaat waarop het spel of het programma draait. Het is belangrijk dat het betreffende spel of programma zelf ook naar die poorten luistert, dit moet soms in het spel of programma worden aangepast.

In de ExperiaBox ST780, TG787 en TG789 heet dit anders (Delen van spelen en toepassingen) daardoor denken veel mensen dat port-forwarding op deze ExperiaBoxen niet mogelijk is. Op http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/7259 staat beschreven hoe dit moet en waar je op moet letten.

De ExperiaBoxen hebben al instellingen voor een groot aantal games en programma’s, deze kunnen eenvoudig gekoppeld worden aan het juiste apparaat (spelconsole of computer). In de ExperiaBoxen kunnen daarnaast zelf extra games of programma’s met de juiste port-forwarding worden aangemaakt.

Wat is UPnP precies?

UPnP is een protocol waarbij op verzoek van een spel of programma automatisch poorten open gezet worden in een Router (dus ook de ExperiaBox). De volledige afkorting voor UPnP is UPnP IGD. UPnP moet je niet verwarren met de Universal Plug and Play voor het herkennen van hardware onder Windows, ook UPnP AV is iets geheel anders.

Let op. UPnP is gevoelig voor inbraak, ook per ongeluk geïnstalleerde kwaadwillende programma’s kunnen hiermee de firewall openzetten. UPnP staat voor de veiligheid dan ook standaard uit.

Waar moet ik op letten bij het gebruik van UPnP?
Poorten die door het gebruik van UPnP zijn opengezet, moeten ook weer door UPnP worden uitgezet. Na het klakkeloos uitzetten van een apparaat blijven deze poorten dus open staan.

Als een apparaat bij een nieuwe start een ander IP-adres krijgt, dan kan het niet meer bij de eerder genoemde poorten, die zijn immers nog gekoppeld aan het andere IP-adres.

Bij gebruik van UPnP mag er geen vast IP-adres in het apparaat worden ingesteld, dit moet dan ook in de Router (ExperiaBox) worden gekoppeld. Dit noemen we een DHCP-binding.

Wat is DMZ (Demilitarized zone)?
Met deze functie worden in een keer alle poorten opengezet naar één interne computer of spelconsole. Vast ingestelde port-forwarding heeft overigens voorrang op DMZ.

Deze functie is niet beschikbaar in de KPN ExperiaBoxen (type ST780 WL, TG787v, TG789vn en ARV7519. In de KPN ExperiaBoxen (type SX551 en SX552) wordt dit Exposed Host genoemd. Hoewel DMZ op de VGV7519 aanwezig is, zit er momenteel een bug in. Ook dit probleem wordt opgelost in de eerstvolgende update.

Waar moet ik op letten bij het gamen met een Playstation 3?
De PS3 heeft voor veel spelonderdelen UPnP nodig, ook in de PS3 zelf moet UPnP ingeschakeld zijn. De Playstation heeft een ingebouwde test tool om te testen of de juiste poorten openstaan en of UPnP werkt.

Belangrijk om te weten! Als bij het uitnodigen (invite) van een vriend(in) de invite gewoon aankomt en de vriend(in) stuurt een deelname (Join) bericht en dit bericht komt niet door, dan ligt dit aan de router (ExperiaBox) van de speler die de uitnodiging (invite) heeft verstuurd. Het uitnodigen en deelnemen kan dus soms werken, door de ander een uitnodiging te laten sturen.

De NAT test via de PS3 test tool kent 3 situaties:
1. NAT1 = rechtstreeks aangesloten op het internet met een extern IP-adres rechtstreeks op de PS3, werkt dus alleen bij modems (onze ExperiaBoxen zijn zowel modem als router) en dus niet bij routers.
2. NAT2 = Alle normaal noodzakelijk poorten staan open met behulp van port-forwarding of UPnP, hoogst haalbare achter een router (dus ook onze ExperiaBoxen)
3. NAT3 = Alles dicht, alleen on-line gamen met externe servers mogelijk.

Voor het opzoeken van de juiste poorten in combinatie met de PS3 kan je deze website gebruiken: http://www.portforward.com/cports.htm.

Waar moet ik op letten bij het gamen met een Xbox?
De Xbox werkt beter met UPnP. Volgens Microsoft zou het open zetten van de juiste poorten voldoende zijn om te kunnen gamen. Voor de juiste poorten zie: http://www.portforward.com/cports.htm.

In de meeste ExperiaBoxen van het merk Thomson is standaard al een Xbox live port-forwarding lijst gedefinieerd. Deze kan aan de Xbox gekoppeld worden. Hiermee is (alleen) alles via het Xbox Live platform beschikbaar.

De Xbox zelf geeft de volgende drie situaties bij het testen van de verbinding.
1. Test met Xbox liv;e OK (voorheen Open): alles is in orde en moet werken. Deze situatie krijg je als UPnP werkt. Ook hier geld geen vast IP-adres instellen op de Xbox met UPnP.
2. Moderate: Je kan praten met andere Xboxen die op ‘open’ of ook ‘moderate’ staan, maar niet met Xboxen die op ‘strict’ staan. Deze situatie krijg je met de juiste port-forwarding.
3. Strict: Je kan praten met Xboxen die op ‘open’ staan, maar niet met Xboxen die op ‘strict’ of op ‘moderate’ staan.

Ook diverse spellen hebben hun eigen testmethodes, de volgende meldingen worden gebruikt:
1. Open, alle spel functies moeten het doen (UPnP).
2. Moderate, niet alles werkt. Mogelijk moeten er poorten opengezet worden.
3. Strict, wel online spelen met onbekenden op willekeurig spelservers, maar geen extra’s zoals chatten, etc.

Kan ik beter draadloos of bedraad gamen?
Wij raden je aan om bedraad te gamen, de draadloze omgeving is namelijk niet overal even stabiel, wat zich vertaald in variabele ping tijden. Dit kan er voor zorgen dat je verbinding niet optimaal is en online gamen problemen geeft.

De WII en WII-u zijn per definitie alleen met wi-fi uitgerust. Veelal staan die in de woonkamer en dus relatief dicht bij de Experia boxen, ook is hun draadloze signaal veelal sterker dan tablets of smartphones. Bij problemen is het toch aan te raden om een USB naar Ethernet adapter aan te schaffen.;

36 reacties

Reputatie 7
Kunnen alle poorten op de ExperiaBox gebruikt worden?

TCP en UDP poorten wel, met uitzondering van TCP poort 8085.

IP protocollen daarentegen zijn niet in te stellen.

Kan ik gebruik maken van UPnP (IGD)?

Op de TG789vn, ZTE H220N en V9 (ZTE H368N) wel, op de andere routers (ARV7519, VGV7519 (V8), SX551 en SX552) niet.

Werkt DMZ momenteel op de ExperiaBox v8?

Ja, deze functioneert en kan gebruikt worden. (Gelukkig maar voor al die gamers waarbij het gebruiken van de DMZ functionaliteit momenteel de enige oplossing is om toch online te kunnen gamen.)

Het apparaat dat dal DMZ Host wordt ingesteld moet wel bedraad zijn aangesloten, maar dat is "normaal" en ook voor andere typen routers (niet KPN) van toepassing.

voor het gamen, dat het niet goed werkt, als die update uitkomt moet je dan een niuwe experia box kopen of update hij de experia box automatisch?

ik heb begrepen dat die update zelf moet komen, en zelf geinstalleerd word, maar tot nu toe weigert mijn modem dit nogsteeds..

Reputatie 7
Tja, omdat die update er nog steeds niet is.

Wanneer dan wel?

KPN is de enige die ons dat kan vertellen.

Eerst was het januari 2014 en nu is het vanaf 23 februari 2014.

Eerst zien dan geloven...

Op mijn ipad en iphone werkt airprint niet in combinatie met een experiabox V8.

Ik heb thuis grootendeels apple apparaten en dit is uitertst onhandig.

Ok gamen via de wifi leverd grote problemen op. alles slaar dan vast.

Ik wil graag mijn Experiabox V8 omnruilen voor een experiabox V9,maar kpn geeft hier geen gehoor aan.

Reputatie 7
Hoi yuliana, welkom op het forum.

Het is toch hopelijk niet zo dat jullie CoD Ghosts spelen.

Als dat het geval is, dan heb je de oorzaak van het vastlopen van jouw V8 te pakken.

CoD Ghosts en een V8 gaan niet samen.

Airprint, maar ook Airplay en Bonjour leveren grote problemen op bij het gebruik van Experia Boxen.

Helaas is dit zelfs niet eens beperkt tot de V8, ook de V9 heeft hier een probleem mee.

Als Apple gebruiker doe je er eigenlijk veel verstandiger aan om een Airport Time Capsule of een Airport Extreme achter jouw Experia Box te plaatsen en de Experia Box alleen nog maar te gebruiken voor TV en Telefonie. (Zie: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.)

Reputatie 7
wjb schreef:
Tja, omdat die update er nog steeds niet is.

Wanneer dan wel?

KPN is de enige die ons dat kan vertellen.

Eerst was het januari 2014 en nu is het vanaf 23 februari 2014.

Eerst zien dan geloven...

Er wordt momenteel wel een update uitgerold (gefaseerd, dat wel). Wi-Fi-stabiliteit en gamen (UPnP) zouden verbeterd moeten zijn, naar wat ik ergens gelezen heb.

Reputatie 2
Badge
Niet duidelijk is gemaakt dat nat alleen nodig is omdat er niet genoeg addressen zijn omdat (partijen als) kpn nog niet op ipv6 zijn overgestapt. "We hebben nog addressen genoeg is bull**bleep**"! In Belgie zet men NU overal ipv6 aan.

Reputatie 7
IPv6 is veel te modern voor ons klompen kikkerlandje :@

Ik heb sinds deze week nat type weer strict staan terwijl ik niets heb veranderd op mijn router/ PS3. Ik kon voorheen probleemloos gamen met vrienden en nu dus helemaal niet! Ik heb een Thomson TG789vn router, de nat type is 2 (dus zou goed moeten zijn) alle instellingen zijn gechecked en een re-check na-check dubbel-check gedaan.

Ik vind  het best irritant en het kost best wat moeite om nat type open te krijgen dat wat ik geen plus punt vind en sta echt op het punt om over te stappen naar een andere provider (na 9 jaar KPN). 

Reputatie 2
Badge
Vraag even om een nieuwe experiabox. Die TG789VN is echt een drama op het gebied van gaming. Een nieuwe(v8 of v9) zal je wel uit de brand helpen. Bel even naar de klantenservice, of wacht op iemand van het webcare team.

Ok bedankt, ik zal maar even bellen dit weekend. Ben benieuwd of het probleem dan is opgelost.
Ik heb tot 3weken geleden draadloos online kunnen gamen op mn PS3. Maar nu staat nat type weer strict, dat vind ik erg vreemd.
Heb trouwens gebeld klantenservice kon mij eigenlijk mij er niet verder mee helpen. Alle instellingen zijn goed, krijg deze week bericht over een nieuw router.
Waarom krijg ik mijn router dan maar niet open?! Ik snap er niks meer van en ik ben geen dom persoon. Ik heb zelf de Thomson Gateway TG789vn.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Ik heb de juiste poorten geforward voor COD Ghost op de router

- IP adres vastgezet op de PS3 en op de router

- uPnP aangezet

Nog steeds zit ik op NAT type 2 STRICT. Ik krijg hem op geen enkele manier open.. Ligt dit nou nog aan mij of is mijn router gewoon kapot??

Ik kan tijdens het gamen nog steeds niet mensen joinen en heb veel host problemen, vaak genoeg val ik er gewoon uit..

Verder is mijn internetverbinding wel heel erg snel dus het bereik is goed.

Hopelijk kan ik nog geholpen worden hiermee want zit er nu al een week of 3 aan te kloten en ben er wel klaar mee! 

Groet,

Reputatie 7
Twee opmerkingen:

1) IP adres vastgezet op PS3 en op de router: Fout, alleen op de router vastzetten en NIET op de PS3. Die moet z'n IP adres krijgen van de router, anders werkt UPnP niet correct.
2) NAT type 2 is niet strict maar moderate en dat is het hoogst haalbare voor een gameconsole achter een router (NAT device). NAT type 1 (open) zal je NOOIT krijgen met een NAT device tussen jouw PS3 en Internet.
Mijn NAT type is toch echt 2 maar op cod ghost zegt ie dat ie strict is... Maar ik zal mijn IP wel even niet meer vastzetten op de ps3 en kijken of dat helpt. 

Ok als ik mijn IP adress niet vastzet zegt ie nu dat hij zijn IP adress niet kan vinden (de ps3)... zit hier misschien de fout?

Ok nu vind ie m wel.. IP staat nu op automatisch

--> nat type 2 volgends de internettest

--> nog steeds strict op COD Ghost.....

Iemand nog suggesties?...

Ik heb het type H368N, hoe kan ik symmetric NAT type krijgen?

Reputatie 7
Als je een ZTE H368N hebt, dan heb je dus ook Symmetric NAT.

Als je een Xbox hebt, dan is Symmetric NAT dus het laatste dat je wilt hebben. (Zie dit topic.)

Helaas lijkt KPN zich dat laatste niet te realiseren. In het eerste bericht in dit topic staat bijvoorbeeld het volgende:

"4. Symmetric NAT, Zeer geschikt voor gamen, dit zit in de ExperiaBox ST780, TG787, TG789, ZTE H220N en ZTE H368N."

Onzin dus. En ik zit al 2,5 maand zonder online games en krijg het bovendien maar niet voor elkaar een V8 te ontvangen (heb ondertussen al - eerlijk waar - 4 keer een V9 gekregen en 1 keer een H220N*). Er lijkt totaal niet gecommuniceerd te worden binnen KPN. Laat staan naar ons consumenten toe.

😉 De H220N kan je prima mee gamen, maar niet als je pair bonding hebt. Dat heb ik, dus het is mij een raadsel waarom ze me dat apparaat hebben gestuurd.

Sinds gisteren een Xbox One binnen. De One werkt - godzijdank - prima met de V9. Ik ga dus stoppen met mijn pogingen een V8 te krijgen en KPN aan het verstand te peuteren dat de V9 (iig op pairbonding) en Xbox 360 niet samengaan. Het heeft me genoeg energie gekost. Tabee.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Alamo,

Jammer te horen dat je zoveel problemen hebt (of kan ik nu je XBox One hebt definitief had zeggen?) met online gamen. Ik las net je eerdere bericht over het niet ontvangen van een V8. De klantenservice heeft voor het overgrote deel niet de mogelijkheid om te specificeren welk type modem er naar je opgestuurd wordt. Ik kan dit op dit moment nog wel voor je regelen, dus mocht het toch nog nodig zijn om een V8 te krijgen ontvang ik graag in privébericht je gegevens (postcode, huisnummer, naam, 06) dan zet ik dat in gang :)

Verder zijn de problemen met de XBox bekend bij ons, maar is dit lastiger op te lossen dan we gehoopt hadden omdat we binnen de restricties moeten werken die gesteld zijn over wat er wel en niet met het modem moet kunnen. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Beste Erik,

Dank voor je reactie. Vrijdag wordt er weer een nieuwe router voor me afgeleverd, ik ben benieuwd of het dit keer wel een V8 is. Hieronder een paar bevindingen van de afgelopen tijd. Ik hoop dat er iets mee gedaan wordt, voor jullie andere klanten.

Mij is inderdaad door een deel van je collega's verteld dat ze er geen invloed op hadden maar het konden proberen. Dat vind ik prima. Als jullie er niets aan kunnen doen dan zij het zo (al is dat dan natuurlijk nog steeds een beetje een gekke situatie). Andere collega's hebben me echter beloofd dat mij een V8 gestuurd zou worden, tot drie maal toe. Wees dan eerlijk en zeg dat het niet kan. Het lijkt alsof er grote moeite wordt gedaan om alle issues van klanten maar te kunnen afvinken als 'opgelost', zelfs als dat niet zo is.

Ook werd mij door een paar medewerkers verteld dat gaming niet wordt ondersteund. Ik snap dat jullie aan de telefoon niet gaan helpen met het instellen van een Xbox (daar kun je prima dit forum voor gebruiken bijvoorbeeld), maar dat een nieuw type router niet geschikt is voor een console die in misschien wel een paar miljoen huishoudens staat begrijp ik niet. Online gamen is onderhand toch een best normale bezigheid op het internet.

Overigens snap ik niet dat de V9 überhaupt door de tests van KPN is gekomen als dit niet mogelijk is. (Maar, als gaming inderdaad niet wordt ondersteund door KPN is er misschien ook niet eens op getest?)

Wat jij schrijft over dat jullie ermee bezig zijn is goed te horen. Je bent echter de allereerste in 2,5 maand tijd die dit aan mij kan bevestigen. Ik snap niet waarom jouw collega's dat niet tegen mij gezegd hebben. Ik mag toch hopen dat er onderling kennis wordt gedeeld bij de klantenservice.

Dit heeft mij als klant de afgelopen maanden veel tijd gekost en irritatie opgeleverd, en jullie veel geld gekost (koeriers om maar eens wat te noemen). Als ik had geweten dat jullie ermee bezig waren zou dat al een stuk minder zijn geweest.

Mijn probleem is dus niet opgelost. Ik heb nu alleen een andere console waar de V9 wel mee om kan gaan. Als ik de 360 aanslinger heb ik nog steeds het zelfde probleem. Bovendien ben ik echt niet de enige, zie andere topics op dit forum. Ik zou jullie (KPN) dus op het hart willen drukken om dit probleem echt op te lossen. Maar ik zal zelf geen tijd en energie meer steken in het aankaarten ervan.

Reageer