Een aantal vragen over KPN en gaming beantwoord

• 23 december 2013
  • 36 reacties
  • 12386 keer bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Waarom kun je niet gamen met een H220N en bonding?

Dat komt omdat dat specifieke type modem niet werkt in combinatie met pair bonding. De technische uitleg moet ik je schuldig blijven maar het komt erop neer dat die H220N daar gewoon niet voor ontworpen is :)

(Maakt het des te gekker dat ik die dus wel eenmalig heb ontvangen van KPN. Zal vast een foutje zijn geweest, op de pakbon die erbij zat stond namelijk een ander model.)

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Alamo,

Mocht het nou morgen geen V8 zijn, stuur me dan even een privébericht, dan zorg ik dat je er alsnog eentje krijgt. Het probleem met modem ruilingen is dat het overgrote deel van de collega's niet kan specificeren. Sommige afdelingen kunnen dat echter wel. Gecombineerd met wisselende werkwijzen die de klantenservice opgelegd worden, komt het voor dat een medewerker soms wel een specifiek modem kan versturen, maar meestal niet. 

Gaming valt officieel niet onder onze ondersteuningsvoorwaarden omdat wij hierin voor de helft afhankelijk zijn van de apparaten van derden. Wij kunnen niet altijd voorbereid zijn, of reageren op, aanpassingen die (bijvoorbeeld) Microsoft in de XBox maakt. Vandaar dat wij hier officieel niets mee doen. Natuurlijk weten wij ook dat een groot deel van onze klanten graag games speelt, dus wordt er bij het ontwikkelen van de software weldegelijk op getest. Echter blijft het toch vaak ondergeschikt omdat het niet altijd goed samengaat met het raamwerk aan mogelijkheden en restricties die wij graag in het modem zien. 

Communicatie over softwareupdates bereikt de medewerker vaak wel, maar er wordt over het algemeen niet (heel) inhoudelijk ingegaan op wat er precies aangepast wordt. Nadat we echter meerdere topics over de XBox, de updates en de symmetric NAT zagen, zijn we gaan navragen. En daar is uit naar voren gekomen, helaas zonder specificaties, dat de technische dienst hier wel op is gaan testen, en dat het in de volgende update geen probleem meer zou moeten zijn. Wanneer die volgende update uitgerold wordt, en of dat ineens gaat of in batches, kan ik op dit moment nog niet zeggen, die informatie heb ik niet. 

Daarnaast lijkt het soms ook net een roulette, bij sommigen werkt het wel, bij sommigen werkt het niet terwijl dezelfde instellingen gebruikt worden. Het probleem kan dan ook zijn oorsprong vinden bij (in geval van de XBox) Microsoft.

TL;DR Ondersteuning van gamen is lastig i.v.m. de vele 3rd parties. We doen ons best :)

Met vriendelijke groet,

Erik

Hallo Erik,

Bedankt voor het doorbreken van de radiostilte die KPN heeft laten vallen over dit onderwerp.

Ook ik heb al een paar maanden het probleem dat ik maar beperkt online kom met mijn XBOX 360.

Ik heb een aantal vragen:

Klopt het dat de V9 Symmetric danwel port-restricted NAT gebruikt?

Wanneer is het mogelijk de NAT instelling door de klant te wijzigen naar Full-Cone?

Staat de firewall daadwerkelijk aan? En wanneer is het mogelijk de firewall uit te zetten door de klant?

Ligt het probleem in de communicatie bij de Microsoft server STUN utilities die alleen met Full-Cone of DMZ kunnen communiceren?

Als klant heb ik een contract met KPN afgesloten om internet te krijgen. Ik kan nergens vinden dat KPN geen (volledig) internet biedt aan bepaalde systemen, applicaties, infrastructuren of protocollen. Ik ben het contract aangegaan met de verwachting dat ik gewoon 100% internet krijg, ongeacht de veiligheid van deze verbinding. Als technisch gezien het aanmaken van een DMZ de enige manier is om volledig internet te krijgen, dan wil ik die optie hebben. Met de V9 is die optie er echter niet. Als ik niets over het hoofd heb gezien leeft KPN nu artikel 18.4 van ons contract niet na.

Ik ben niet uit om KPN aan te manen, maar mijn XBOX 360 volledig online krijgen is een van de belangrijkste redenen geweest dat ik internet heb aangevraagd. KPN kan mij deze dienst nog niet bieden. Als het probleem niet opgelost kán worden dan wil ik ons contract beeindigen op grond van artikel 18.4. Alvorens ik KPN schriftelijk bericht geef zou ik graag van je willen horen of er ontwikkelingen gaande zijn, of dat dit probleem geheel gestagneerd is binnen KPN.

Alvast heel erg bedankt,

Jos

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Joozey,

Goede vragen. Ik heb daar niet direct een antwoord op, ik ga een collega van mij vragen die hier waarschijnlijk wel een antwoord op kan geven. Hij is maandag weer aanwezig, dus ik wil je vragen tot dan af te wachten.

Met vriendelijke groet,

Erik

Reputatie 7
Badge +28
Dag Jos,

Ik zal je vragen puntsgewijs beantwoorden:

• De V9 gebruikt Symmetric NAT. Zie overigens ook dit topic van wjb, waarin dit uitgebreid staat uitgelegd.
  • Het is onbekend of de optie überhaupt gaat komen om zelf te switchen tussen Full-Cone en Symmetric NAT.
  • De firewall staat ingeschakeld, het is niet mogelijk dit aan te passen. Ik verwacht niet dat dit aangepast wordt, maar ook niet dat dit met deze problemen te maken heeft.
  • Ik durf niet te zeggen waar de exacte oorzaak ligt van de problemen met de Xbox. Het firmwarebeheer is op de hoogte van de vragen die we hier over krijgen. Ik heb recent een aantal voorbeelden doorgestuurd uit verschillende topics op dit forum. In een toekomstige firmwareversie is dit probleem niet meer te reproduceren, maar we hebben geen informatie wanneer deze beschikbaar is en of deze firmware voor elk type abonnement uitgerold wordt. De firmware is op dit moment in testfase.
Ik heb nog geen concretere informatie dan dit. Als er nieuws beschikbaar is zal ik dat delen.

In tussentijd kan ik je als workaround een V8 Experiabox opsturen. Als je hier gebruik van wil maken ontvang ik graag je adresgegevens, 06-nummer en een dag+dagdeel waarop een koeriersafspraak uitkomt.

Met vriendelijke groet,

Joran

Erg bedankt Joran,

Het lijkt er dan op dat de MS STUN servers niet via Symmetric NAT kan communiceren.
Ik ontvang heel graag een V8, dan heb ik in ieder geval iets. Ik weet alleen niet hoe ik je een bericht stuur met mijn gegevens om een V8 te ontvangen. Ah gevonden... was even zoeken.

Vriendelijke groet,

Jos van Egmond

Hallo Joran,

Ik heb de V8 zojuist ontvangen, probleemloos geinstalleerd en geconfigureerd.

Mijn xbox360 kan weer 100% online!! 🙂 geen DMZ nodig, gewoon uPNP aan, juiste poorten forwarden en ik heb een statisch ip toegekent (niet getest of dat echt nodig is). Maar dat werkt in ieder geval!

Enorm bedankt voor je hulp!!

Groet,

Jos

Reputatie 7
Als je UPnP aan hebt staan zou je eigenlijk geen poorten hoeven te forwarden dacht ik. Echter, als je poorten forward (er is een speciale Xbox Live instelling in de lijst die je kunt gebruiken bij het forwarden) dan moet je dat doen naar een IP-adres en dat IP-adres moet dan wel vast toegekend zijn aan je Xbox. Het beste kun je dat doen via DHCP-forwarding in de V8 en niet instellen op de Xbox zelf, die haalt het vaste IP-adres via DHCP wel op van de V8. Zo wordt alles rondom de internetaansluiting van de Xbox op één plek (de V8) beheerd.

Ja inderdaad. Zo te zien hoeven de poorten niet geforward te worden. Ik probeerde in eerste instantie een DMZ op te zetten maar dat werkte niet. Nu dus UPnP aan, ik heb in de DHCP de XBox' mac-adres toegevoegd met een statisch IP. Xbox haalt automatisch op. Poort forwarding weg gehaald, en dat werkt ook. Dit is dan de beste configuratie?

Edit: ook static IP heb je niet nodig... alleen UPnP. Ik werd in de war gebracht omdat alleen UPnP aanzetten eerder niet leek te werken, maar dat was in combinatie met een DMZ.

Dank!

Reputatie 7
OK, weer wat geleerd.

Reageer