Beantwoord

Eerlijke vooruitzichten buitengebied

  • 3 november 2014
  • 15 reacties
  • 2621 keer bekeken

Beste,

Ik zie veel mensen zeuren over internetsnelheden die bedroevend zijn, zelf doe ik daar lekker in mee.

Zelf zit ik met een snelheid van 2,5mb/ps - wat neer komt op 300kb/ps - net genoeg om YouTube in 480p te kijken.

Spellen downloaden die je hebt aangeschaft kan eigenlijk alleen 's nachts, omdat je dat overdag niet wilt doen sinds dat overige applicaties zodanig traag maakt dat internetgebruik en downloaden niet samengaat.

Persoonlijk had ik mijn hoop gevestigd op pair-bonding, maar als ik door de vele vragen blader die geplaatst zijn op dit forum, kom ik tot de conclusie dat dit eigenlijk ook maar optimaal werkt op een meter of 700/800 - verder dan dat zou het het signaal zelfs slechter maken.

Mijn internetsnelheid wordt niet belemmerd door factoren binnenshuis, toen het er op een gegeven moment uit lag (door werkzaamheden, wisten wij wel maar we moesten dit doen anders wilden ze ons niet helpen bij de helpdesk in 2010) hebben wij het hele huis opnieuw bekabeld om dit soort factoren uit te sluiten.

Als we de calculator erbij pakken die op sommige websites staat die KPN zelf ook aanraadt, dan komt onze snelheid overeen met wat de afstand tot de centrale zou zijn.

Nu wil ik wel eens weten wat nou echt iets is wat voor mensen in het buitengebied een oplossing zou bieden in de toekomst, want tot op heden is er zover ik weet niets wat ons helpt.

Ik heb al pair-bonding opgevraagd, maar zoals ik al had gedacht staat dat niet in de planning.

Wat is nou echt iets waar jullie aan werken wat mensen op een kilometer of 2 a 3 van de centrale zou moeten helpen?

Glasvezel is uitgesloten in veel gevallen.

Pair-bonding helpt niet op die afstand.

Ik heb gehoord van het op het 3g of 4g netwerk aangesloten worden, maar dit is weer zo'n proces wat jarenlang getest wordt in het westen van het land bij de randstad, het gebied waar juist relatief weinig problemen zijn.

Nieuwe centrales bouwen zit er ook niet in, dat kan niet uit qua geld.

Is er dan werkelijk niets wat jullie willen doen voor de klanten die tot op heden eigenlijk geen input hebben "omdat de afstand te groot is" - immers, een bedrijf zou toch moeten streven naar klanttevredenheid?

Misschien zie ik het te rooskleurig, maar vertel mij toch alstublieft dat er op zijn minst 1 ding is wat binnen een aanzienlijke tijd een oplossing biedt.

icon

Beste antwoord door Joran 12 november 2014, 15:56

Dag Piter,

Allereerst excuses dat een reactie geheel is uitgebleven. Het is niet onze bedoeling je bewust te negeren. Ik heb je bericht bovenaan deze pagina overigens wel even aangepast.
 

Ik begrijp dat je meerdere malen contact met ons hebt gehad over de tegenvallende snelheid. Ook op dit moment zie ik helaas nog geen upgrade in de planning staan. Buitengebieden zijn lastig. En natuurlijk is dit voornamelijk een financiële kwestie. Een centrale of kabelverdeler plaatsen is duur. Een kabel naar een andere centrale leggen is mogelijk nog duurder. Waar we op dit moment in investeren is een kleinere, goedkopere VDSL straatkast die minder capaciteit heeft maar goedkoper is uit te rollen. Met deze techniek hopen we ook buitengebieden te bereiken en een hogere snelheid te kunnen bieden. De link naar de postcodecheck is eerder verstuurd en toont ook de upgrades die het komende half jaar uitgevoerd gaan worden. Op dit moment is daar nog geen goed nieuws.

We zijn 4G via de vaste verbinding aan het testen. Of en wanneer dit uitgerold gaat worden kan ik je nog niet vertellen. Dit zou een zeer goede optie zijn voor een hoop gebieden, maar hier zitten haken en ogen aan. Een eerlijk vooruitzicht is dat ik op dit moment geen alternatief zie. De meest kansvolle oplossing lijkt mij deze nieuwe straatkast, ik kan je slechts adviseren de eerdergenoemde link in de gaten te houden voor updates.

Joran

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Heb je al op http://netco.fpi-info.fourstack.nl/ gekeken of er echt niks gepland staat? Het schijnt dat de upgrades tot zomer 2015 momenteel worden ingevoerd... Overigens aan te raden om 1x in de zoveel tijd nar deze check te kijken, want een upgrade kan zomaar in het niets worden ingepland.

Pair bonding wordt in Nederland alleen toegepast op VDSL(2). VDSL(2) heeft een maximaal van 2km lijnlengte. Met 2,5Mbit zit je ver boven de 2km en zul je dus geen pairbonding kunnen hebben. Op ADSL is het ook mogelijk, alleen passen ze dit in Nederland niet toe(voor particulier). Zakelijk kunnen ze DSL wel stapelen(ook een verhoging) maar dat is erg duur.

Mocht je écht (op korte termijn) sneller willen, dan zou je dat kunnen doen met satellietinternet. Dit is echter niet geschikt voor gamen, omdat je minimale ping 700ms zal zijn. Over het algemeen is satellietinternet beperkt tot databundel, enkele providers bieden het echter ook onbeperkt aan(Bedrijfsnaam kan ik niet geven, is volgens mij tegen forumregels).

Tenslotte wil ik je nog wat hoop geven: Na 4 jaar te hebben gezeurd bij KPN gaan ze hier in december ook eindelijk snelheden verhogen. Er wordt dus nog geupgrade, ze zijn nog niet klaar...

Satteliet was ik inderdaad vergeten te vermelden, dat heb ik ook uitgezocht en is ook geen optie.

Ik zit volgens mij op zo'n 2,6KM afstand van de centrale, de kabel eindigt hier. De buren hebben een aantal jaar geleden hun huis opnieuw opgetrokken en hebben heel gemakkelijk nog een kabel uit de grond kunnen trekken die ze konden gebruiken. Aan kabels dus niet gebrek - vandaar ook dat ik mijn hoop op pair bonding had gevestigd, maar ook dat blijkt niet te kunnen met die afstand tot de centrale.

Mag ik vragen wat jouw afstand tot de centrale is?

Ik hoop nog altijd op een handreiking van KPN om mensen te helpen die helemaal niets kunnen doen en juridisch totaal geen grond hebben om iets hogers opgeleverd te krijgen.

KPN levert, en hoeft niet meer te doen. Daar vallen een hoop mensen tussen wal en schip.

Reputatie 3
Badge +3
Weet je zeker dat je op 2.6km van de centrale afzit? Ik zit volgens KPN op ruim 4.5km van de centrale vandaan en haal nu 7Mbit internetsnelheid. Als de wijkkast in december klaar is, zit ik met een afstand van 1km en ga dan meer snelheid halen.

Onze achterburen zitten op 6km afstand van de centrale en halen ook maximaal 3.1Mbit. Het lijkt me dus sterk dat je maar 2.6km van de centrale zit, dan zou je een veel hogere snelheid moeten hebben. Doe anders eens de postcodecheck op http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck, deze geeft redelijk nauwkeurig de afstand en nummercentrale weer.

Als satelliet écht geen alternatief is, dan zul je moeten wachten. Een tijdje geleden heeft Vodafone aangekondig op korte termijn 4G(LTE) voor buitengebieden te willen gaan leveren. Wellicht zou dat dan iets kunnen zijn...

Anders, nogmaals, de kpn-check via http://netco.fpi-info.fourstack.nl/ in de gaten hebben. Ze kunnen je centrale/kast van de ene op de andere dag inplannen om te vernieuwen, maar dat laten ze niet zomaar weten.

Excuus, ik was even in de veronderstelling dat we in de dichtstbijzijnde wijk waren aangesloten als dorp, dat is niet het geval - dit heb ik geweten maar was ik alweer kwijt.

De afstand die de calculator aangeeft komt alsnog overeen met de snelheid, ik zit op een dikke 6300M - erg ver dus.

Het probleem wat ik hiermee heb is dat de stad ondertussen een heel eind dichterbij is gekomen sinds het dorp is aangesloten op het toenmalige telefoonnet.

We zitten op Sneek Centraal aangesloten, onnodig naar mijn idee.

"De Domp" ligt nu evenver van het dorp af als dat ik van het dorp af zit, daar hebben ze ook een centrale en die zou de afstand halveren, zo niet in vieren delen.

Ik ben heus niet de enige die met deze snelheid zit, in het dorp zitten ze op zo'n 4mb/ps en dat is voor veel mensen ook daar te laag. Nu er zelfs een project was (wat door de crisis is stil komen te liggen) dat glasvezel aanbood bij een bouwproject pal tegen het dorp aan, maar zoals gezegd is dat stil komen te liggen, waarmee onze hoop om ook aangesloten te worden ook vergaan is.

Wetend dat onze "internetkabel" die het hele dorp aansluit langs/door "de Domp" gaat, lijkt het mij geen slecht besluit de boel aan te sluiten op deze centrale.

Even snel uitgemeten kwam ik zowat precies uit op de 6,3KM die we nu hebben, als ik die doortrek naar de centrale kom ik op een verkorting van de kabel van meer dan 2 kilometer.

Het dorp zou dan op 1.2 kilometer zitten in plaats van 3 kilometer nu - bijna 3 keer zo kort dus.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat dit werkzaamheden met zich mee brengt waar KPN niet op zit te wachten, maar dat betekent wel weer dat ze ons duurdere pakketten aan kunnen bieden.

Kan iemand van KPN dit eens aankaarten?

De aansluiting van een dorp verkorten met 2 kilometer en zo de oude binnenstad minder belasten met een extern dorp?

Ik hoor graag van u.

Reputatie 3
Badge +3
Het probleem is dat jullie telefoonlijnen niet zomaar te verkorten of te verplaatsen zijn. Wat jij nu eigenlijk wil, is dat er vanuit jullie dorp nieuwe lijnen worden getrokken naar een centrale in een ander gebied. Dit betekent voor KPN heel veel kosten aan graafwerk, vergunningen en natuurlijk het koper. Het lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk dat ze dat plan zullen uitvoeren.

Je zei zojuist dat je in een dorp woont. In een dorp zijn meestal één of meerdere KPN-verdeelkasten geplaatst, waar alle lijnen binnenkomen en waarvanuit de lijnen worden doorgelust naar de nummercentrales(in jouw geval Sneek Centrum) toe. Misschien kun je er eentje in het dorp vinden, ze zien er ongeveer zo uit:



Een wat brede, witte kast(vaak met een [bij ons gele] sticker met een verdeelkastletter erop)

Wat KPN wel zou kunnen doen(En wat ze nu ook aan het doen zijn, ook bij mij) is die verdeelkast uitbreiden met actieve apparatuur(DSLAMs). Ze zetten dan een nieuwe grotere kast op de plaats van bovenstaand kastje en trekken er glasvezel naartoe. Hierdoor zou de afstand erg veel korter kunnen worden, en zou je door middel van 'Vectored VDSL' snelheden van tientallen Mbits extra kunnen krijgen.

Mocht je dus zo'n kast in het dorp hebben, dan is er nog hoop. Extra nummercentrales (Zoals Sneek centrum) zullen ze namelijk niet snel bijbouwen.

Bedankt voor het meedenken.

Ik weet vrij zeker dat de kabel door de domp gaat, vanuit zo'n kastje zou je die redelijk gemakkelijk door kunnen trekken naar de centrale in de domp zelf - ik doelde ook niet op het opnieuw trekken vanuit het dorp, maar vanaf de dichtstbijzijnde plek bij de centrale.

Zou een medewerker van KPN eens van zich willen laten horen? Tot nu toe is het akelig stil.

Gaan we gewoon niet reageren of zijn jullie hard bezig eens iets te doen aan dit probleem?

Het is maandag jongens, kom op.

Ik heb netjes een vraag gesteld, gewacht, en opnieuw om een antwoord gevraagd.

Waarom weigert u te reageren, KPN? :8

WAT EEN BELLABERDE SERVICE, IK HEB POTVERDORIE EEN DIKKE WEEK GEWACHT EN KPN WEIGERT TE REAGEREN OP EEN HEEL REDELIJK VOORSTEL.

 

Gatverdamme wat een stelletje imbecielen zijn jullie ook, een korte "ja" of "nee" kan er niet vanaf.:@:@:@

Reputatie 3
Badge
Zeg kap ff met die overdreven BOLD. Ik snap je frustratie, maar het kan ook op een normale manier. Indien je hier niet geholpen wordt is bellen met de klantenservice ook een optie. Geduld is een schone zaak.

Als jij op een grote afstand van de centrale zit, is het gewoon erg vervelend. Dat begrijp ik. Toch zou ik je willen vragen om even te bellen of te wachten tot een Webcare specialist het oppakt.

Kijk eens naar de datums waarop ik herhaaldelijk gevraagd heb op een antwoord, telkens zit er minimaal een dag tussen - en nog vertikken ze het.

Ik heb het idee dat als er eens iemand komt met een oplossing voor een probleem ze liever niet reageren, scheelt een hoop tijd.

Ik snap dat er niet elk moment iemand klaar staat die specialist is op dit gebied, maar het lijkt mij stug dat je dan niet binnen 8 dagen kan reageren.

Misschien zie ik het verkeerd, misschien zijn jullie inderdaad keihard bezig met mensen helpen die 34Mbit/ps halen in plaats van de beloofde 40.

Reputatie 3
Badge
Stay positive. Geen persoonlijke aanvallen. Webcare medewerkers hebben ook niet altijd tijd.

Er worden niet zomaar nieuwe kabels getrokken in een wijk. Indien er een nieuw wijkkastje bijgekomen is, zullen in dat kleine gebied waarschijnlijk wel nieuwe aansluitingen gekomen zijn. Dit wil niet zeggen dat jij ook gelijk meeprofiteerd.

Je stelde dat de bebouwing dichterbij gekomen is. Nogmaals dat betekent niet dat jij dichter bij een centrale of wijkkastje komt.

Ik kan het niet mooier maken dan het is. Wat je kunt proberen is om even met de klantenservice te bellen over mogelijke vernieuwingen in jouw wijk, op gebied van aansluitingen. 

"Misschien zie ik het verkeerd, misschien zijn jullie inderdaad keihard bezig met mensen helpen die 34Mbit/ps halen in plaats van de beloofde 40." - Ik reageer hier maar niet op.

Reputatie 7
Badge +28
Dag Piter,

Allereerst excuses dat een reactie geheel is uitgebleven. Het is niet onze bedoeling je bewust te negeren. Ik heb je bericht bovenaan deze pagina overigens wel even aangepast.
 

Ik begrijp dat je meerdere malen contact met ons hebt gehad over de tegenvallende snelheid. Ook op dit moment zie ik helaas nog geen upgrade in de planning staan. Buitengebieden zijn lastig. En natuurlijk is dit voornamelijk een financiële kwestie. Een centrale of kabelverdeler plaatsen is duur. Een kabel naar een andere centrale leggen is mogelijk nog duurder. Waar we op dit moment in investeren is een kleinere, goedkopere VDSL straatkast die minder capaciteit heeft maar goedkoper is uit te rollen. Met deze techniek hopen we ook buitengebieden te bereiken en een hogere snelheid te kunnen bieden. De link naar de postcodecheck is eerder verstuurd en toont ook de upgrades die het komende half jaar uitgevoerd gaan worden. Op dit moment is daar nog geen goed nieuws.

We zijn 4G via de vaste verbinding aan het testen. Of en wanneer dit uitgerold gaat worden kan ik je nog niet vertellen. Dit zou een zeer goede optie zijn voor een hoop gebieden, maar hier zitten haken en ogen aan. Een eerlijk vooruitzicht is dat ik op dit moment geen alternatief zie. De meest kansvolle oplossing lijkt mij deze nieuwe straatkast, ik kan je slechts adviseren de eerdergenoemde link in de gaten te houden voor updates.

Joran

Dit is alles waar ik om vroeg, een antwoord.

Bedankt Joran.

Reageer