Beantwoord

Effect beslissing ACM GPON

  • 13 August 2021
  • 5 reacties
  • 261 keer bekeken

Ik las net bij de FSFE dit artikel. De ACM heeft blijkbaar een uitspraak gedaan over router vrijheid. De FSFE zegt:

“The ACM has opted for the NTP (Network Termination Point) to be at the end of the cable, offering the maximum of flexibility to the user. This “passive” termination point avoids users having to accept the operation of a device outside of their control, and allows for Router Freedom.”

De de Nokia G-010G-Q die nu op mijn GPON verbinding zit zou ik ook graag zien verdwijnen. Mijn collega’s zeggen dat ik met bijvoorbeeld deze optic en de juiste patch uit zou kunnen als die registratie er af gaat. Hebben jullie enig idee wat de impact van de uitspraak zal zijn? Ik ben benieuwd!

icon

Beste antwoord door wjb 13 August 2021, 10:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Als KPN (en Ziggo) dit besluit niet aanvechten dan zou je vanaf 28 januari 2022 jouw Nokia moeten kunnen vervangen door een eigen ONT.

 

De SFP module die je noemtis echter geen GPON module maar voor AON (Point to Point) aansluitingen.

Het prijskaartje voor SFP modulen die geschikt zijn voor GPON ligt een stuk hoger.

Zie dit zoekresultaat.

Ik vraag me ook oprecht af waarom iemand die ONT zou willen vervangen, je zult er geen enkel functioneel voordeel bij hebben en het stroomverbruik is marginaal.

Je geeft dan dus een hoop geld uit ... maar waarvoor?

@wjb Dank voor je snelle antwoord! :) Ik vind het leuk om zelf de lichtwaardes te kunnen zien (dat kan handig zijn bij troubleshooten) en het is gewoon leuk voor de hobby :) Ben benieuwd wat de providers gaan doen.

Reputatie 7

Ben benieuwd wat de providers gaan doen.

Ik hoop dat ze zich zullen neerleggen bij het besluit maar het zou me niet verbazen als de providers van shared medium netwerken gezamelijk nog proberen om een stokje te steken voor het kunnen vervangen van de ONT (KPN/T-Mobile/Delta) cq. DOCSIS modem (Ziggo/Delta).

Shared medium netwerken zijn netwerken waarbij de communicatie van alle abonnees binnen een netwerk segment op alle aansluiting binnen dat netwerk segment zichtbaar is. Je kunt je voorstellen dat daar aspecten als beveiliging en privacy een zeer grote rol spelen.

KPN maakt waarschijnlijk niet voor niets onderscheid tussen het vervangen van de NTU bij AON aansluitingen en de ONT bij GPON aansluitingen.

Bron

Reputatie 2
Badge

Het zou mij absoluut niet verbazen als KPN en Ziggo dit nog succesvol gaan aanvechten. 

 

Ik volg op het forum van Tweakers de topics van diverse glasvezelaanbieders. Het T-mobile topic stond deze week bol van meldingen waar, op “Point to Point” netwerken (zoals Reggefiber/KPN NetwerkNL ze voorheen aanlegde), T-mobile klanten overstapten van een KPN WBA verbinding (aangesloten op AON Apparatuur) naar eigen apparatuur van T-mobile die op basis van GPON werkt.

En waarbij er een mismatch zat tussen wanneer aan de kant van de Area-PoP een huisaansluiting werd ge-patched van AON naar GPON en wanneer in het betreffende huis de AON NT werd losgekoppeld. 

 

Gevolg:  Iedere keer dat er weer een klant op GPON werd aangesloten terwijl er nog een AON NT actief was, viel de GPON verbinding van andere huishoudens die al op de OLT zaten weg, omdat dit het optische signaal gewoon om zeep helpt. 

 

Het feit alleen al dat TS een SFP voorstelt die niet gaat werken en waarschijnlijk het hele GPON segment plat gelegd zou hebben als hij deze daadwerkelijk had aangesloten, zegt al dat ik me heel goed kan voorstellen dat operators hier helemaal niet op zitten te wachten. En zo kan ik me ook in het geval van DOCSIS op coaxnetwerken voorstellen dat er een heel scala aan mogelijkheden bestaat waarmee één klant op het shared medium de andere klanten tot last kan zijn. 

 

Ook ik als IT-nerd wil het liefst zo veel mogelijk in eigen hand houden en ik kan me zeker voorstellen dat, als je heel paranoide bent, je eigenlijk gewoon geen enkele actief apparaat van een provider in je thuisnetwerk vertrouwt. Maar een stabiele verbinding vind ik nóg belangrijker. Als 100% eigen apparatuurkeuze betekent dat mijn verbinding er om de haverklap uit kan knallen omdat iemand anders op het gedeelde medium aan het kl*** is, dan zou ik zeggen: Laat providers gewoon die ONT (of dat DOCSIS modem) leveren, met de verplichting dat dit apparaat zo zuinig en ‘dom’ mogelijk moet zijn en alleen moet zorgen voor de conversie van medium/netwerktechnologie naar één enkele netwerkpoort waar de klant z'n eigen router op kan aansluiten. 

Reputatie 7

Laat providers gewoon die ONT (of dat DOCSIS modem) leveren, met de verplichting dat dit apparaat zo zuinig en ‘dom’ mogelijk moet zijn en alleen moet zorgen voor de conversie van medium/netwerktechnologie naar één enkele netwerkpoort waar de klant z'n eigen router op kan aansluiten. 

Ik ben het volledig met je eens.

Ik zou het alleen maar toejuichen als de provider de (DOCSIS) modem, ONT of NTU blijft leveren. Ik zou er dan ook geen enkel bezwaar tegen gehad hebben als de ACM had besloten het netwerkaansluitpunt op locatie B te plaatsen.

Ik denk dat dat voor zowel de provider als de consument de beste locatie zou zijn.
De provider had daarmee de koppeling op OSI layer 1 in handen gehouden en de consument zou altijd zijn eigen router kunnen blijven gebruiken, ook als hij switcht naar een andere provider die een hele andere netwerktechniek hanteert.

Helaas is die hele beleidsregel echter bedoeld om een vrije markt voor de leveranciers te creëren en voor de leverancier biedt locatie A juist de meeste mogelijkheden.