Beantwoord

Eiegen router achter NT

• 24 november 2018
  • 4 reacties
  • 270 keer bekeken

Hallo, ik ben Kevin

Ik heb thuis een 500/500 Glasvezel verbinding, en zou graag een eigen router willen installeren,
ik ben zelf een IT'er en heb ook nooit support van monteurs of dergelijke nodig.

Ik heb dus Alleen Internet geen tv of telefoon.
ik neem aan dat ik dus een router met PPPoE ondersteuning moet hebben?

en dan een connectie opbouwen met een Username en Password:
Username: XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet
Password: kpn

Is dat correct?

Reden van eigen router is dat ik controlle will hebben over mijn eigen netwerk, en tevens ook een beter Wi-Fi signaal wil hebben
icon

Beste antwoord door wjb 24 november 2018, 13:23

Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op onze glasvezelaansluiting.
Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Die router is ook geschikt voor televisie.
Zonder televisie en telefoon voldoen routers die een pppoe verbinding kunnen opzetten op vlan 6, het vlan dat KPN gebruikt voor Internet.
Bij routers die geen vlan ondersteuning aan de WAN zijde hebben zal tussen de NTU en de router nog een switch geplaatst moeten worden die de communicatie alsnog op vlan 6 plaatst. Dit kan gedaan worden met bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2.

Username en password zijn inderdaad zoals je hebt aangegeven.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op onze glasvezelaansluiting.
Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Die router is ook geschikt voor televisie.
Zonder televisie en telefoon voldoen routers die een pppoe verbinding kunnen opzetten op vlan 6, het vlan dat KPN gebruikt voor Internet.
Bij routers die geen vlan ondersteuning aan de WAN zijde hebben zal tussen de NTU en de router nog een switch geplaatst moeten worden die de communicatie alsnog op vlan 6 plaatst. Dit kan gedaan worden met bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2.

Username en password zijn inderdaad zoals je hebt aangegeven.
Reputatie 7
Badge +18
Hallo Kevin, ik ben Alex. Welkom op het forum.

Wjb is mij weer eens voor, daar sluit ik mij volledig bij aan. Met alleen internet moet dit zeker lukken. Laat je even weten of het is gelukt?
Bedankt voor de reactie, Duidelijk.

Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-LITE

Die zouden dus voldoende zijn?
Reputatie 7
Als je geen TV en telefonie bij KPN afneemt, dan zou ik persoonlijk voor een eenvoudigere router gaan. De EdgeRouter Lite 3 is een fantastische router, maar het is geen sinecure om deze goed in te richten.
Je zou ook voor een Asus, TP-Link, Netgear of Synology router kunnen kiezen en, indien nodig, deze achter een simpele managed switch (Netgear GS105Ev2) kunnen plaatsen om het verkeer op vlan 6 te plaatsen.

Denk je op termijn toch ook televisie bij KPN af te gaan nemen, kies dan wel voor de EdgeRouter.

Reageer