Beantwoord

Eigen apparatuur bij KPN Glasvezel

• 20 juli 2012
  • 11 reacties
  • 25168 keer bekeken

Badge
Binnenkort ga ik verhuizen naar een locatie waar KPN Glasvezel beschikbaar komt eind dit jaar. Ik ben misschien van plan KPN Glasvezel met KPN Onbeperkt bellen af te nemen, maar heb nog een beetje mijn twijfels. Op internet lees ik veel negatieve berichten over de zogenaamde "Experiaboxen" die KPN levert bij haar klanten.

Ik heb zelf nog nooit een internet - of vast telefonie abonnement van KPN gehad, maar heb bij menig klant van KPN met een Experiobox zelf ook problemen ondervonden om er ook maar iets mee gedaan te krijgen. Graag zou ik, als ik Glasvezel bij KPN af ga nemen, mijn eigen apparatuur willen gaan gebruiken. Ik wil graag rechtstreeks achter de montering van de glaskabel in mijn meterkast een Cisco ASA 5505 plaatsen. Daarnaast wil ik graag een Cisco SPA303G2 gaan gebruiken voor de telefonie. Hierbij wil ik dus geen Experiabox van KPN nodig hebben.

Nu is mijn vraag of dit rechstreeks gaat werken in combinatie met KPN Glasvezel en KPN Onbeperkt bellen? Kan ik mijn Cisco ASA en Cisco SPA apparatuur gebruiken in plaats van de standaard Experiabox en standaard telefoon van KPN? Klopt het dat KPN voor zijn telefoniediensten VoIP gebruikt met behulp van het SIP protocol en dat internet via PPPoE wordt geregeld? Gaat KPN mij deze gegevens (PPPoE en SIP) verschaffen als ik dit allemaal zelf aan wil gaan sluiten? Is de internetverbinding daarnaast transparant? Met andere woorden, worden er poorten, applicaties of diesten geblokkeerd op de KPN internet verbinding?

icon

Beste antwoord door Boudewijn 23 juli 2012, 09:19

MysteriousB.

Concreter dan mijn eerdere antwoord kan ik het niet maken: Wij ondersteunen het modem wat u wilt aansluiten niet. Alleen producten die wij zelf uitleveren worden door ons ondersteund. Deze kennen wij en hierop kunnen wij ingaan. Helderder kan ik het niet verwoorden.  

Met vriendelijke groet, 

Boudewijn. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beste mysteriousb,

U heeft inmiddels ook via een Tweet bij KPN Webcare uw vraag gesteld.

In antwoord daarop kan ik u aangeven dat wij uw vraag oppakken via het Forum en uw vraag zullen beantwoorden op het Forum zodra een van de Forum medewerkers uw vraag in behandeling heeft genomen.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Reputatie 4
Badge +9
mysteriousb, 

bedankt dat u geinteresseerd ben in glasvezel van KPN. Ik ga ervan uit dat u doelt op de producten uit de consumentenmarkt. Wij leveren onze diensten telefonie, internet en televisie altijd met een Experiabox als modem. De gehele dienst is hierop ingeregeld. Vanuit de consumentenmarkt bieden wij alleen ondersteuning op apparatuur welke door ons zelf aan klanten verstrekt wordt. Alleen als klanten deze apparaten in gebruik nemen, kunnen zij terugvallen op onze helpdesk en service afdelingen. 

Mocht u uitgebreidere, andere of meer specifieke ondersteuning wensen, dan verwijs ik u graag door naar onze afdeling Zakelijke Markt onder nummer 0800 0403 (gratis). Wellicht kunnen zij nader ingaan op uw vragen en een afgemeten dienst aanbieden.

Met vriendelijke groet, 

Boudewijn 

Badge
Beste Boudwijn,

Bedankt voor je antwoord. Ik doel inderdaad op de consumentenmarkt. Mijn vragen worden hier echter totaal niet mee beantwoordt. Het antwoord dat je geeft lijkt mij voor de doorsnee consument wel te begrijpen en werpt totaal geen licht op mijn vragen.

Kunnen jullie mijn vragen alsnog met concrete onderbouwing beantwoorden?

Met vriendelijke groet,

Mysterious-basterd

Reputatie 4
Badge +9
MysteriousB.

Concreter dan mijn eerdere antwoord kan ik het niet maken: Wij ondersteunen het modem wat u wilt aansluiten niet. Alleen producten die wij zelf uitleveren worden door ons ondersteund. Deze kennen wij en hierop kunnen wij ingaan. Helderder kan ik het niet verwoorden.  

Met vriendelijke groet, 

Boudewijn. 

Badge
Beste Boudewijn,

Volgens mij staan er verder in mijn verhaal nog een aantal vragen?? Ik had ook niet verwacht dat jullie deze apparatuur ondersteunen, maar dat is totaal niet wat ik vraag. Ik zal de vragen nog een keer herhalen.

Klopt het dat KPN voor zijn telefoniediensten VoIP gebruikt met behulp van het SIP protocol en dat internet via PPPoE wordt geregeld? Gaat KPN mij deze gegevens (PPPoE en SIP) verschaffen als ik dit allemaal zelf aan wil gaan sluiten? Is de internetverbinding daarnaast transparant? Met andere woorden, worden er poorten, applicaties of diesten geblokkeerd op de KPN internet verbinding?

Met vriendelijke groet,

Mysterious B.

Reputatie 4
Badge +9
mysteriousb, 

Daar heb je gelijk in. Bij deze de antwoorden:

Klopt het dat KPN voor zijn telefoniediensten VoIP gebruikt met behulp van het SIP protocol: Ja.

En dat internet via PPPoE wordt geregeld? Ja

Gaat KPN mij deze gegevens (PPPoE en SIP) verschaffen als ik dit allemaal zelf aan wil gaan sluiten? Nee

Is de internetverbinding daarnaast transparant? Met andere woorden, worden er poorten, applicaties of diesten geblokkeerd op de KPN internet verbinding? Ja, standaard worden er poorten geblokkeerd. U kunt echter zelf wel poorten open zetten. Dit is op eigen risico

Met vriendelijke groet, 

Boudewijn. 

Badge
Beste Boudewijn,

Bedankt voor je reactie. Dat zijn tenminste antwoorden op mijn vragen. Nog even een vraag op 1 van jouw antwoorden.

- Is de internetverbinding daarnaast transparant? Met andere woorden, worden er poorten, applicaties of diesten geblokkeerd op de KPN internet verbinding? Ja, standaard worden er poorten geblokkeerd. U kunt echter zelf wel poorten open zetten. Dit is op eigen risico.

Worden deze poorten door de Experiabox geblokkeerd of al eerder? Welke poorten betreft het als ze al voor de Experiabox worden geblokkeerd?

Met vriendelijke groet,

Mysterious B.

Reputatie 4
Badge +9
mysteriousb, 

We blokkeren alleen poort 25 voor uitgaand verkeer (Mail relay).

Inkomend moet je zelf de poorten open zetten (in de router, Port-mappings).

Groet, 

Boudewijn. 

Badge
Beste Boudewijn,

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik mee vooruit. Om andere mensen vooruit te helpen die dezelfde vraag hebben hier wat technische informatie.

Modem gegevens:

Connection type: PPPoE
Username: kpn@direct-adsl
Password: KPN
Fixed IP: No
Clone MAC: Yes
MAC Address: (over te nemen van Experia Box)

SIP gegevens achterhalen:

Sluit je Experiabox via een hub aan. Sluit je PC of laptop ook via de hub aan. Start Wireshirk en snif naar SIP pakketjes. Hierin staan de SIP-servers, je SIP gebruikersnaam en je SIP wachtwoord zonder encryptie. Deze gegevens kun je in je eigen telefoon configureren. Gooi vervolgens je telefonie verkeer op een apart VLAN op je switch en je kunt bellen.

SIP-server:
Het adres voor de SIP-server is: 213.75.12.212 (gevonden, nog niet zelf getest).

Met vriendelijke groet,

Mysterious B.

Beste mysteriousb, 

Ik ben erg benieuwd of je de ASA helemaal als vervanger van de experiabox heb in kunnen zetten (met uitzondering van WiFi uiteraard). 

Ik wil dezelfde situatie: KPN Glasvezel (100Mbps) en een Cisco ASA 5505 ipv het kpn modem. Heb jij ook de andere vlans opgepakt en via de ASA doorgezet? Zie o.a. http://www.weirdnet.nl/openbsd/tweakfiber/

Ben erg benieuwd hoe je dat heb gedaan en of je daar wellicht nog meer info over kan delen (bijv over vlan bridging van outside naar inside interface op vlan 4). Wellicht kan je me de config van je ASA delen voor de delen die relevant zijn voor de verbindingsstukken. 

Ik heb een Cisco ASA, interne 1Gb switch, losse access points en gigaset SIP centrale. Ik verneem het graag!

Boudewijn,

Je zegt dat alleen poort 25 voor uitgaand verkeer wordt geblokkeerd. Waar kan ik dan aanvragen om poort 25 voor ingaand verkeer te laten deblokkeren? nu laat ik dat verkeer thuis nog via een adsl lijn binnen komen om dat de glasvezel lijn van KPN die blokkeert.

alvast dank,

Kay

Reageer