Eigen modem, VDSL2 - kan niet inloggen?

• 24 augustus 2012
  • 7 reacties
  • 21127 keer bekeken

Ik heb sinds afgelopen maandag een Internet Premium aansluiting (geen andere diensten - alleen internet) van KPN. Ik gebruikte op mijn vorige aansluiting bij een andere ISP al een eigen modem: de Fritz!Box 7570 VDSL.

Na oplevering zag ik dat mijn eigen modem vrijwel direct DSL sync kreeg op de nieuwe lijn, waardoor ik goede hoop had voor het laten werken van dit modem op mijn nieuwe aansluiting... Helaas krijg ik elke paar minuten de tekst "PPPoE error: Timeout" in mijn system log te zien (ongeveer 12 seconden na DSL sync - waarna de 7570 zichzelf reset en ongeveer een minuut later weer sync heeft, enzovoorts). Ik gebruik een VPI van 8 en VCI van 48. De username heb ik uit de ZTE H220N gehaald (FC-C8-97-84-6D-57@direct-adsl) en als wachtwoord heb ik "kpn" ingevuld. De helpdesk wist mij te vertellen dat de naam/wachtwoord combinatie genegeerd wordt en alles zou moeten werken, maar het leek me een goed idee om dezelfde gebruikersnaam te gebruiken als het "officiele" modem doet. Ook konden ze me vertellen dat er geen MAC filtering wordt gedaan, maar ik heb toch geprobeerd om het MAC adres van mijn 7570 te veranderen naar hetzelfde adres als dat van de ZTE - wat inderdaad achteraf niets uitmaakte.

Misschien gerelateerd: de ZTE doet er 6-10 minuten over nadat hij DSL sync heeft om verbinding te maken (de 7570 geeft al op na 12 seconden). De helpdesk vond dit ook vrij lang, en stuurde me een nieuw modem toe (precies hetzelfde model) - en dit nieuwe modem is net zo traag. Toen ik dit resultaat terug rapporteerde aan de helpdesk kreeg ik te horen "10 minuten is normaal" terwijl ik de dag ervoor "2 minuten is normaal" te horen kreeg. Ik weet niet echt meer wat ik moet geloven nu, maar het maakt me eigenlijk niet zo veel uit, als ik mijn 7570 maar aan de praat krijg 🙂 Ik vermeld het hier alleen even omdat het misschien te maken heeft met die PPPoE timeout foutmelding die ik krijg...

Heeft iemand nog enig idee wat ik kan proberen? De helpdesk verwees mij door naar dit forum als laatste redmiddel. Ondertussen heb ik ook contact opgenomen met de support van mijn eigen modem, in de hoop dat ze me kunnen helpen de debuggen wat er hier aan de hand is... Mocht ik meer details te weten komen langs die weg zal ik mijn post hier updaten met de nieuwe informatie.

Alvast bedankt voor alle hulp/advies! :-)

7 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hallo

Misschien hoord dit bij vdsl van kpn, want als ik hier de modem reset

heb ik vrijwel direct weer tv, maar geen internet. Na +/- 8 minuten

krijg ik mijn IP nummer toegewezen in de modem en werkt alles goed.

Misschien dat het ook jou probleem nu is met je eigen modem.

Dat zou kunnen - maar wat kan ik dan doen om het op te lossen? Mijn eigen modem geeft op na 12 seconden en reset zichzelf... De 6-10 minuten haalt hij dus nooit (ik heb een hele middag mijn eigen modem laten retryen - meerdere uren lang hetzelfde patroon van een error 12 seconden nadat de sync terug is en dan verlies van sync).

Ik heb wel al gevraagd aan AVM (bedrijf dat de 7570 maakt) of het mogelijk is de timeout waarde ergens aan te passen. Zodra ik daarop antwoord heb zal ik het hier melden :-)

Reputatie 1
Beste Thulima:

ik zie dat vpi ingesteld heeft op 8, en de vci op 48

probeer eens vpi 8 en vci 38

en een ppoa verbinding

met als gebruikersnaam kpn@direct-adsl en ww kpn

succes

Hallo Leo,

Ik heb het net geprobeerd - maar helaas - de foutmelding veranderd alleen van "PPPoE error: timeout" naar "PPP timeout" en verder gebeurd alles precies hetzelfde als met de andere instellingen. :-(

Ondertussen heeft AVM gereageerd en om "support data" (een log van alle settings enzovoorts) gevraagd, welke ik ze heb doorgestuurd voor zowel de PPPoE als de PPPoA configuratie. Eens zien wat ze te zeggen hebben :-)

Een kleine update: AVM van de Fritz!Box houd vol dat het enige wat er mis kan zijn is dat de VPI/VCI settings verkeerd zijn. Ik mag hem wel terugsturen naar duitsland voor een reparatie als ik denk dat hij stuk is. Ik denk echter niet dat mijn eigen modem stuk is - hij deed het immers prima op mijn vorige verbinding, en DSL sync lukt ook gewoon.

KPN heeft mij na 3 a 4 keer bellen niet meer verder willen helpen. Misschien dat ik het later nog eens probeer... Weet iemand anders misschien of 8/48 de juiste VPI/VCI instellingen zijn voor VDSL via KPN? PPPoE kan ik uitlezen uit het meegeleverde modem, maar de VPI/VCI settings worden daar niet weergegeven, dus die zouden in theorie verkeerd kunnen zijn (hoewel de KPN helpdesk me deze waardes doorgaf).

Nope je instellingen zijn goed voor adsl maar verkeerd voor vdsl....

KPN instellingen ADSL/ADSL2+

particulier: vc/vci 8/48

Zakelijk: vc/vci 2/32

- Username: kpn
- Password : kpn

Hoe herken ik een particuliere verbinding? de KPN modem geeft adressen uit in de 192.168.2.1 range

Hoe herken ik een zakelijke verbinding? de KPN modem geeft adressen uit in de 192.168.1.1 range

Bij VDSL is een A of B versie modem niet van belang wel bij adsl.

KPN/XS4ALL instellingen VDSL:

optie “VLAN Tag insertion” naar Enable

Tag value 6

Kies in het hoofdmenu voor:
WAN >> Internet Access.

Selecteer bij WAN1 Access Mode de optie

PPPoE/PPPoA en klik op Details Page.

Neem onderstaande gegevens over in de router.
- PPPoE/PPPoA Enable
- Protocol PPPoE

- Username: kpn
- Password : kpn
Klik op OK om de instellingen toe te passen.

Voor wie dit nog leest: de VDSL implementatie van de 7570 en KPN zijn simpelweg niet compatible.

Ik heb de problemen uiteindelijk opgelost door mijn 7570 om te ruilen met een 7340.

Daarna simpelweg alles op de defaults laten staan en de verbinding werkt binnen een halve minuut (merkwaardig genoeg 10-20 keer sneller dan het KPN modem erover doet om verbinding te maken...) "gewoon".

Reageer