Vraag

Eigen router (Archer C7) achter Experiabox V10

• 18 september 2017
  • 20 reacties
  • 14143 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik ben nu al 4 uur aan het klooien om mijn Archer C7 achter de Experiabox te hangen.

Wat ik wil:
1. DHCP via Experiabox
2. Wifi & kabel via Archer C7
3. Experiabox LAN -> Archer WAN
4. Alles op hetzelfde IP omdat ik anders niet kan communiceren met andere apparaten in het netwerk.

Maar ik krijg het niet voor elkaar! Kan iemand mij helpen of instructies geven?

20 reacties

Reputatie 7
Heb je het onderstaande topic gelezen?
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Reputatie 1
Badge
@wjb oeps, ik markeerde als beste antwoord, was niet de bedoeling.
Dat forum heb ik inderdaad als guideline gebruikt. Echter kreeg ik het met die instructies niet werkend. De Experiabox verloor steeds zijn verbinding naar de buitenwereld en mijn router gaf steeds de melding: Geen internet. Ik heb het nog steeds niet werkend...
Reputatie 7
Er zijn er velen, waaronder ikzelf, die die configuratie zonder problemen hebben draaien. Heb je echt wel een kabel geplaatst tussen de WAN poort van de Archer enden LAN poort van de Experia Box?
Plaats anders ook eens wat screenshots van jouw configuratie.
Reputatie 1
Badge
Er zijn er velen, waaronder ikzelf, die die configuratie zonder problemen hebben draaien. Heb je echt wel een kabel geplaatst tussen de WAN poort van de Archer enden LAN poort van de Experia Box?
Plaats anders ook eens wat screenshots van jouw configuratie.
Ik zal vanavond als ik thuis kom wat foto's sturen.
Ik kreeg zelf te horen dat de TP-Link Archer C7 (v2) in Bridge modus moet, echter zit die er niet op. En dat het daarom niet (goed) werkt.
Reputatie 3
Badge +2
Ik ben nu al 4 uur aan het klooien om mijn Archer C7 achter de Experiabox te hangen.

Wat ik wil:
1. DHCP via Experiabox
2. Wifi & kabel via Archer C7
3. Experiabox LAN -> Archer WAN
4. Alles op hetzelfde IP omdat ik anders niet kan communiceren met andere apparaten in het netwerk.

3. en 4. bijten elkaar.

Je hebt de Experiabox en de Archer op dezelfde IP range gezet ?

Dat wil inderdaad niet als je de Archer als router gebruikt.

- Geef de Archer een vast IP adres in de range van de Experiabox.

- Zet DHCP aan in de Experiabox en uit in de Archer.

- Sluit een LAN poort van de Experiabox aan op een LAN poort van de Archer.
Reputatie 7
Sluit een LAN poort van de Experiabox aan op een LAN poort van de Archer.Brrrrr, nooit van mijn leven, zie dat door mij aangehaalde topic.
Reputatie 3
Badge +2
Sluit een LAN poort van de Experiabox aan op een LAN poort van de Archer.Brrrrr, nooit van mijn leven, zie dat door mij aangehaalde topic.

Je bedoelt wat Marco_H (erkend slimmerik) daar schrijft ? ;-)

Maar zonder gekheid, laat ajoskam1997 nu maar even proberen wat ik schrijf en kijken of het werkt.

Sterker nog, met de routers die hij daar heeft plus de eis dat alle apparaten in dezelfde IP range moeten zitten lijkt me dat de enige manier om het met de standaard firmware werkend te krijgen. Je gebruikt de Archer dan niet als router maar als switch, gaat gewoon werken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet anders/beter zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +30
Het werkt. Maar de vraag is hoe goed. En dat is precies de reden waarom ik eigenlijk altijd voor een goed accesspoint ga zoals de UniFi AP AC Lite (2x2 ipv 3x3) of het KPN/Telfort of Ziggo Accesspoint (wat eigenlijk een soort C7 is, maar van dit apparaat ben ik niet zo'n fan).
Reputatie 7
Het werkt. Maar de vraag is hoe goed. En dat is precies de reden waarom ik eigenlijk altijd voor een goed accesspoint ga....Precies en bij mij zal er nooit een tweede router via een LAN-LAN verbinding aangesloten worden. De onderbouwing kan je in het door mij aangehaalde topic.
Koop dan gewoon een goed Dual band wifi accesspoint, het hoeft niet zo duur te zijn.
Reputatie 1
Badge
Ik heb het 1 en ander gedaan inmiddels:
Ik heb DD-WRT geïnstalleerd.
DHCP uitgezet.
Firewall uitgezet.

Maar ik kon geen "Bridge" optie vinden....
Dus ik heb nu de WAN omgezet in een LAN poort, maar dat is officieel niet zo handig hoorde ik. van @wjb Maar welke instelling(en) moet ik dan wijzigen om het wel goed via de WAN te kunnen laten lopen?
Reputatie 7
Of als router achter de Experia Box plaatsen of vervangen door een goed Wifi Accesspoint.
Reputatie 3
Badge +2
DHCP uitgezet.
Firewall uitgezet.

Dus ik heb nu de WAN omgezet in een LAN poort, maar dat is officieel niet zo handig hoorde ik. van @wjb Maar welke instelling(en) moet ik dan wijzigen om het wel goed via de WAN te kunnen laten lopen?

Als het nu goed werkt hoef je niets te veranderen.

Afhankelijk van het type router wat je hebt kun je eventueel met DD-WRT je WAN poort veranderen in een switch port, zie bij "LAN Uplink Through WAN Port":
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point#LAN_Uplink_Through_WAN_Port

Dit zorgt er alleen voor dat je een extra LAN poort overhoudt. Maar ook dan is het, net als bij de oplossing die ik beschreef met de oorspronkelijke firmware, een LAN-LAN verbinding waarbij je de Archer gebruikt als layer 2 switch. En daar is "officieel" geen enkel bezwaar tegen. Verder is dit denk ik een beetje een off-topic discussie waar jij weinig aan hebt als het nu goed werkt.

@ wjb: ajoskam1997 kan de Archer niet als router gebruiken omdat alles in dezelfde IP range moet zitten, dat was tenminste zijn nummer 4 eis. En de Archer terugsturen, weggooien of voor iets anders gebruiken en dan een access point kopen is inderdaad de beste oplossing, maar als hij dat nu niet wil.
Reputatie 1
Badge
DHCP uitgezet.
Firewall uitgezet.

Als het nu goed werkt hoef je niets te veranderen.

Afhankelijk van het type router wat je hebt kun je eventueel met DD-WRT je WAN poort veranderen in een switch port, zie bij "LAN Uplink Through WAN Port":
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point#LAN_Uplink_Through_WAN_Port

Dit zorgt er alleen voor dat je een extra LAN poort overhoudt. Maar ook dan is het, net als bij de oplossing die ik beschreef met de oorspronkelijke firmware, een LAN-LAN verbinding waarbij je de Archer gebruikt als layer 2 switch. En daar is "officieel" geen enkel bezwaar tegen. Verder is dit denk ik een beetje een off-topic discussie waar jij weinig aan hebt als het nu goed werkt.

@ wjb: ajoskam1997 kan de Archer niet als router gebruiken omdat alles in dezelfde IP range moet zitten, dat was tenminste zijn nummer 4 eis. En de Archer terugsturen, weggooien of voor iets anders gebruiken en dan een access point kopen is inderdaad de beste oplossing, maar als hij dat nu niet wil.
Die archer kan ik helaas nergens anders voor gebruiken momenteel, en terugsturen ben ik nu een maand of 2 te laat mee.
Maar het hoeft niet in dezelfde IP range, zolang devices van de Experiabox de devices van de Archer kunnen zien... Maar volgens mij kan je geen devices van een andere IP range zien toch?
Reputatie 7
Maar volgens mij kan je geen devices van een andere IP range zien toch?Zie het eerste bericht in het door mij aangehaalde topic.
Reputatie 3
Badge +2

Maar het hoeft niet in dezelfde IP range, zolang devices van de Experiabox de devices van de Archer kunnen zien... Maar volgens mij kan je geen devices van een andere IP range zien toch?

De devices van de Archer kunnen de devices van de Experiabox dan wel zien, maar andersom niet. Zie ook het topic van wjb. Dat kan overigens wel, maar niet met een Experiabox.

Dus als de devices van de Experiabox die van de Archer moeten kunnen zien en je wil de Archer niet vervangen en alles werkt nu goed: zo laten als het is.
Reputatie 7
Badge +30
Dat kan alleen als ze in hetzelfde broadcast domain zitten. En dat is per definitie niet mogelijk met een router.
Reputatie 1
Badge

De devices van de Archer kunnen de devices van de Experiabox dan wel zien, maar andersom niet. Zie ook het topic van wjb. Dat kan overigens wel, maar niet met een Experiabox.

Dus als de devices van de Experiabox die van de Archer moeten kunnen zien en je wil de Archer niet vervangen en alles werkt nu goed: zo laten als het is.
In principe is dat geen probleem, de belangrijkste devices zitten op de Archer, enkel een NAS, ITV en camera beveiliging worden op de ExperiaBox aangesloten. Maar ik begrijp dat je dan de NAS en camera beveiliging gewoon kan benaderen dan?
Reputatie 3
Badge +2
In principe is dat geen probleem, de belangrijkste devices zitten op de Archer, enkel een NAS, ITV en camera beveiliging worden op de ExperiaBox aangesloten. Maar ik begrijp dat je dan de NAS en camera beveiliging gewoon kan benaderen dan?

De IP adressen op de Experiabox zijn te bereiken vanuit de devices op de Archer. Die camera zal waarschijnlijk worden benaderd via een webbrowser ? Dat werkt. De NAS kan een ander verhaal zijn. Als ik bijvoorbeeld via een tweede router achter de Experiabox probeer naar de Experiabox Samba server (USB stick) te bladeren in Windows zie ik hem niet, open ik hem via \\192.168.2.253 dan werkt het wel.

Maar wat ik nu even niet begrijp, je hebt nu een LAN aansluiting van de Acher aangesloten op een LAN aansluiting van de Experiabox ? En dat werkt goed ?
Reputatie 1
Badge

De IP adressen op de Experiabox zijn te bereiken vanuit de devices op de Archer. Die camera zal waarschijnlijk worden benaderd via een webbrowser ? Dat werkt. De NAS kan een ander verhaal zijn. Als ik bijvoorbeeld via een tweede router achter de Experiabox probeer naar de Experiabox Samba server (USB stick) te bladeren in Windows zie ik hem niet, open ik hem via \\192.168.2.253 dan werkt het wel.

Maar wat ik nu even niet begrijp, je hebt nu een LAN aansluiting van de Acher aangesloten op een LAN aansluiting van de Experiabox ? En dat werkt goed ?
Ja ik heb nu LAN -> LAN, maar ik snap nog steeds niet wat nu het verschil is tussen LAN -> LAN en LAN -> WAN. Wat maakt het slechter/beter of wat doet het met de routing?
Reputatie 3
Badge +2
Ja ik heb nu LAN -> LAN, maar ik snap nog steeds niet wat nu het verschil is tussen LAN -> LAN en LAN -> WAN. Wat maakt het slechter/beter of wat doet het met de routing?

Bij LAN-WAN gebruik je de Acher als router en bij LAN-LAN is het geen router meer, maar een switch.

Beide kan werken en wat beter is hangt van de situatie af, daar is al een discussie over van 37 pagina's lang:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

In jouw situatie heeft LAN-LAN het voordeel dat het a. werkt (dat begrijp ik tenminste) en b. alle apparaten elkaar zonder meer kunnen zien en dat was immers een van je eisen.

Als het nu inderdaad goed werkt zou ik er niets meer aan veranderen (en de volgende keer in deze situatie een access point kopen).

Reageer