Vraag

Eigen Router Direct aansluiten op Glasvezel Kastje

• 24 juni 2017
  • 19 reacties
  • 16996 keer bekeken

Hoi.

ik heb wat gelezen en wat research gedaan en was al eerder een vraag geweest op de KPN forums,

Er stond dat je Internet via de glasvezel direct kan aansluiten op de glasvezelkastje en dat wil ik doen, heb het geprobeerd maar kon geen internet verkrijgen, had wel verbinding maar kon niet op internet was een gele driehoek bij de internet icon op windows. opdit moment zijn er 2 routers aangesloten anders krijg ik simpelweg geen internet.

er was een eerdere topic hierover.
''https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-vs-eigen-modem-425750''

stond op dat je de Experiabox kan vervangen als ik het goed heb gelezen. maar ik weet niet wat ik fout doe, ik weet niet of ik iets moet veranderen in de router settings of zo, heb niet te veel verstand van, want normaal gezien moet het gewoon lukken. Ik gebruik alleen de TV en internet.

Alvast Bedankt.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hangt er vanaf wat je wilt. Zonder goede reden zou ik er niet aan beginnen, maar als je een goede router hebt en je weet een beetje van het netwerkgebeuren af kan je die router direct aan het NT hangen. Dan moet je alleen de VLANs goed instellen, PPPoE-sessie opbouwen, en TV routeren met IGMP Proxies.

Robin
Ja ik wil gewoon direct internet hebben met deze router het is wel en goeie, veel meer functies en betere interface en mogelijkheid als goed is om mijn ip te veranderen, ik vind dat zo raar,wat ik ook doe mijn IP wil maar niet veranderen ik heb namelijk alles geprobeerd, zelf KPN twee keer opgebeld maar ze wouden er maar niet op ingaan, eentje zij zelf probeer de router reset knop in te drukken.... heb wel een beetje verstand maar niet op een expert level daarom kwam ik naar de forums want ik heb letterlijk alles geprobeerd. Daarom wil ik liefst toch direct willen aansluiten, ik had op de router interface gechecked en inderdaad er zijn opties om VLAN intestellen en soort verbinding dat je wilt makken PPPoe zat daar als goed is ook bij, zou dit toch wel willen doen. met een beetje hulp zou ik het voor elkaar moeten krijgen.
Reputatie 7
Badge +12
Als het enige doel van de eigen router instellen is om jouw IP te kunnen veranderen, dan zou ik er niet aan beginnen. Dat gaat je namelijk niet lukken.
Ok. dan weet ik dat voor de toekomst, is niet de enigste reden was een van de redenen was namelijk aangevallen en als je ip altijd het zelfde is wat ik niet prettig vind zelf, had vroeger altijd een oplossing met de zelfde router die ik nou heb, dus dan weet ik dat voortaan van KPN, maar goed kan ik misschien een uitgebreid uitleg krijgen hoe ik dit kan doen, wil mijn router toch wel testen, heb het nieuwe gekocht ander breng ik het terug dus wil het toch even proberen.

of moet een monteur lansgkomen of zo dat het zo moeilijk is?
Reputatie 7
Heb je de onderstaande topics gelezen?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983/index36.html

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248/index5.html
Nee deze nog niet, zal ik eens even doen.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Fivelion, welkom op het forum! Goed dat je je vraag hier stelt. Ik zie dat Robin, hrh en wjb je al goed aan het helpen zijn, waarvoor dank! Omdat wij geen ondersteuning bieden voor eigen routers kunnen wij voor het instellen ervan helaas geen monteurs aansturen 😞 Als je het zelf werkend kunt krijgen, prima natuurlijk 🙂 Veel succes!
bedankt voor je reactie koen, ja snap ik inderdaad. Heb helaas niet genoeg ervaring hier mee, heb eigenlijk nog nooit met deze settings waar er over gepraat wordt aangezeten, dus moet er veel van uitzoeken wat het allemaal betekent, helaas nog geen success, jammer dat er geen video tutorial of zo is dat zou fijn zijn, snap er nog niet heel veel van, heb nog niet een snappen plan kunnen vinden voor de router die ik gebruik maar heb wat gelezen het zou moeten lukken, alleen heb wat dingen geprobeerd na het lezen van heel veel tekst die is aangeboden, doe ik nog iets fout denk ik. :(( 230 voor de router betaalt , lijkt erop dat het terug moet, of ik stap over ik weet ik ook niet meer,
Reputatie 7
Wat is het merk en type van jouw router?
Linksys WRT3200
Reputatie 7
Mijn advies: Sluit die Linksys aan zoals beschreven in het openingsbericht van het onderstaande topic.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983/index36.html
Het is vastgelegd in de wet dat "vrije router keuze" mag. Europese wetgeving die nationaal overgenomen moest worden. Alleen is in deze wet NIET vastgelegd dat de IPS de aansluitgegevens/waardes moeten opgeven aan de klanten die deze keuze willen maken.
Daar is ook weinig tot geen animo voor bij de IPS. Wat daar de redenen van zijn blijft ook schimmig, verder dan "kan storingen enz. veroorzaken" komen ze niet.
We, de klanten van de IPS, willen ook natuurlijk geen storingen veroorzaken die bv alle aansluitingen uit de dichtsbijzijnde kast plat leggen. Dan heeft niet alleen de buren of wijk er last van maar ook zelf.
Het is natuurlijk helemaal niet moeilijk om voor een IPS (hier de KPN) de aansluitgegevens op te geven aan de klant (Fivelion in dit geval) die een eigen router direct wil aansluiten op het internet via de aansluiting van KPN. Alleen heeft de KPN dan hier waarschijnlijk niet allen grip op de aansluiting die men gewend is wel te hebben via hun eigen routers, bijv. afknijpen van bandbreedte bij druk verkeer. Wat dan weer gevolg kan hebben voor de buren of wijk.
Zoiets is het toch wjb, Robin en/of Koen?
Maar misschien kan je ook op Tweakers.net kijken Fivelion, daar staat een hele uitgebreide uitleg over alle instelmogelijkheden van een routeraansluiting, bedraar en draadloos.
Reputatie 7
Badge +30
Nou niet per se. Afknijpen gebeurt niet op de Experiabox maar pas later in het netwerk. Als er te veel verkeer is wordt het gewoon gequeued in een interface in de wijkkast/centrale en zodra die vol zit gaat ie droppen (zoals altijd bij volle queues).

TS kan sowieso zijn of haar router aan het NT hangen. De instellingen zijn ruimschoots beschikbaar op het internet. Alleen KPN heeft die niet gepubliceerd. Maar dat zal wel komen zodra de consultatieronde is afgelopen en de ISPs verplicht zijn bepaalde gegevens te publiceren m.b.t. modems.

Robin
Reputatie 7
Zodra de consultatieronde omtrent die wet afgerond is (voor het einde van dit jaar) zal KPN die gegevens wel vrij moeten geven om leveranciers van routers/modems in staat te stellen apparatuur te ontwikkelen die geschikt is voor het KPN netwerk.
Die consultatieronde is om vast te stellen of modems ook onder die wet moeten vallen, voor routers staat dat al vast. Door die wet zal het voor de glasvezelabonnees dus sowieso mogelijk worden om, met behoud van support door KPN, de Experia Box te vervangen door een andere router.
Voor de DSL abonnee is de uitkomst van de consultatieronde van cruciaal belang. Mocht het modem uitgesloten worden in die wetgeving, dan is de vraag of er (op korte termijn) voor DSL abonnees iets gaat wijzigen.
Persoonlijk vind ik dat ook modems gewoon onder die wetgeving moeten vallen, maar een certificering van het modem door de ISP is mijns inziens dan wel gewenst.
Reputatie 7
...TS kan sowieso zijn of haar router aan het NT hangen. De instellingen zijn ruimschoots beschikbaar op het internet...Niet als TS ook vaste telefonie bij KPN ondergebracht heeft. Dit is de enige ontbrekende informatie die ik nodig heb om de Experia Box te vervangen.
Het liefst zou ik zien dat KPN de SIP accountgegevens vrij geeft, zodate deze op een eigen VoIP telefoon (adapter) geconfigureerd kunnen worden. Ik heb er echter een hard hoofd in dat dit zal gaan gebeuren. Waarschijnlijk is de toegangsbeveiliging van de SIP server van KPN dermate slecht dat vrijgave van de SIP accountgegevens misbruik heel eenvoudig maakt.
Reputatie 7
Badge +30
Ja maar Telefonie kan je gewoon bridgen naar de Experiabox.
Reputatie 7
Ja maar Telefonie kan je gewoon bridgen naar de Experiabox.En dat is het laatste wat ik wil, een Experia Box als "veredelde" VoIP ATA die aan de WAN zijde constant blijft proberen om ook op vlan4 en vlan6 pppoe sessies op te zetten. Daarnaast heeft KPN dan geen toegang meer tot het beheer van de Experia Box en dat houdt in dat aanpassingen in firmware en/of VoIP instellingen niet doorgevoerd kunnen worden.
Reputatie 1
En dít is dan weer heel goed nieuws: https://www.nu.nl/internet/5047424/kabinet-wil-consument-eigen-router-kan-kiezen-bij-telecomabonnement.html

Dan moet de belemmering met (het niet vrijgeven van) VOIP toch ook worden opgelost 😀

Wie weet . . . zal ik tegen die tijd weer eens voorzichtig overwegen om terug te keren bij KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je kan het beste dit topic in de gaten houden: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248/index7.html#post560352

Verder kan je zelf ook reageren het concept

Robin

Reageer