Beantwoord

Eigen Router Fritzbox moet toch op Telfort ipv KPN

  • 15 October 2020
  • 22 reacties
  • 1059 keer bekeken

Ik ben overgezet van Telfort naar KPN en heb nu de eigen Fritzbox 7590 als router geïnstalleerd.

Het werkt alleen maar als ik als aanbieder Telfort kies.

Kies ik KPN dan krijg ik een foutmelding dat “de internetaanbieder niet antwoordt op PPPoE paketten”.

Firmware versie v7.20

Vragen:

Waarom werkt KPN als aanbieder niet ?

Moet ik “andere provider” selecteren (welke instellingen dan te gebruiken) ?

Is het technisch nu nog steeds Telfort ?

Wordt het in de toekomst wel KPN (en komt daar berichtgeving van) ?

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 16 October 2020, 16:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7

Dan lijkt het er dan inderdaad op dat jouw abonnement alleen adminstratief overgezet is naar KPN en dat het technisch gezien nog altijd een Telfort aansluting betreft.

Dit maakt het allemaal wel erg onoverzichtelijk en dan is zelfs de vraag hoe het zit als je ook vaste telefonie hebt ondergebracht bij KPN dan wel Telfort.

@Erik_, Kan jij hier iets zinnigs over zeggen?

Hallo @JosAug  en @wjb in het TFT forum heeft een moderator daar uitgelegd dat er technisch niets verandert bij de integratie van TFT naar KPN, m.a.w. gewoon de TFT instellingen aanhouden.

 

Heb nu pas de Fritzbox geplaatst omdat ik ook nog vast bellen heb.

Dat wil ik behouden en daarvoor moet ik mijn SIP gegevens hebben.

Omdat ik nu bij KPN ben kon ik dat met de servicetool ophalen. 

 

Reputatie 7

Als je die SIP gegevens hebt kunnen instellen dan zal je die ook op de FRITZ!Box moeten kunnen gebruiken. Telefonie loopt dan immers niet meer via een apart vlan maar gewoon over Internet.

Klopt, vast bellen werkt nu via de Fritzbox. 

 

Vraag me wel af of Telfort als internetaanbieder keuze in de Fritzbox wizard blijft bestaan omdat het merk Telfort dadelijk helemaal weg is.

Reputatie 7
Badge +30

Hey Jos, welkom hier! Fijn dat het wel gewoon allemaal werkt met de FRITZ!Box. Maar ik ga wel even navragen hoe dit zit en of je op een bepaald moment wel KPN moet kiezen e.d. Ik kom er op terug!

Vraag me wel af of Telfort als internetaanbieder keuze in de Fritzbox wizard blijft bestaan omdat het merk Telfort dadelijk helemaal weg is.

Als ik mij goed herinner gaat bij Telfort internet over een ander VLAN (34?) en gebruikt het geen PPPoE maar standaard IPoE (DHCP). Zou opzich iets simpeler zijn, want standaard is dit de manier om een computer o.i.d. van werkend internet te voorzien.

Men zou dus bij de vrije routerkeuze simpelweg een andere methode kunnen vermelden naast PPPoE. Label dan geen ‘Telfort’ maar ‘KPN IPoE’. Of zelfs op een goed moment beide methodes oud/legacy verklaren en ‘KPN IPoE’ VLAN 0 laten zijn. Ofwel geen VLAN voor basis internettoegang. Telefonie is al over het zelfde VLAN als internet voor eigen routers, voor TV kan dat ook.

Reputatie 7
Badge +30

Vraag me wel af of Telfort als internetaanbieder keuze in de Fritzbox wizard blijft bestaan omdat het merk Telfort dadelijk helemaal weg is.

Als ik mij goed herinner gaat bij Telfort internet over een ander VLAN (34?) en gebruikt het geen PPPoE maar standaard IPoE (DHCP).

 

Dit inderdaad. Ik heb hier inmiddels meer informatie over. De overzetting naar KPN is eigenlijk een tweestapsproces. Op dit moment doen we de administratieve overzetting. Hierbij blijft je aansluiting op ons netwerk zoals hij is. En dan op een later moment doen we ook de aansluiting omzetten naar de KPN manier. Voor 99% van de klanten is dat niet belangrijk om te weten, dus benoemen we dat ook niet expliciet. Maar voor klanten zoals jij, met een eigen modem en telefonie, wel. Want dan loop je er dus nu tegenaan dat het KPN profiel in de FRITZ!Box nog niet werkt. 

Nadruk dus op de nog. Uiteindelijk ga je ook technisch over, wanneer dit is, hangt ervan af. We doen dat namelijk ook in stappen. Sowieso geldt dat het doen van een wijziging in je pakket die iets verandert aan je verbinding (dus internetsnelheid aanpassen, tv/telefonie erbij of eraf, of overstappen naar Hussel) ook zorgt dat je overgaat naar de KPN manier. Als jij dit dan ook zou doen, is dat het moment dat je in de FRITZ!Box moet kiezen voor KPN. De planning op het moment is dat we in het eerste kwartaal van 2021 klaar zijn en dat iedereen dan op de KPN manier van aansluiten zit. 

 

@Eric van Uden, voor jou ook relevant om te weten denk ik. Ik weet niet in hoeverre er vanuit ons contact is geweest hierover met jullie. Maar dan is het in ieder geval belangrijk dat het Telfortprofiel in de F!B aanwezig blijft in ieder geval tot in 2021. 

Allereerst iedereen bedankt voor antwoorden, dat verklaart veel.

Verder had ik nog een vraag. Kan ik bericht krijgen wanneer ik technisch overgezet wordt naar KPN ?

Ik werk momenteel, zoals zo velen, thuis en dan is het niet handig als internet er ineens uit ligt door misschien de migratie maar misschien een andere oorzaak.

Hallo @JosAug ,

Kan ik bericht krijgen wanneer ik technisch overgezet wordt naar KPN ?

 

Omdat ik nu bij KPN ben kon ik dat met de servicetool ophalen. 

Je bent al gemigreerd naar KPN, zoals je zelf eerder meldde.

 

 

Beste JanD,

Als ik al gemigreerd ben zou zijn dan zou de KPN wizard op de Fritzbox werken ipv de Telfort wizard. Bovendien staat in het verhaal van Erik_ "Uiteindelijk  ga je ook nog technisch over...." 

Dus zodra ik technisch over ga, zal de Fritzbox op KPN moeten staan want dat zijn niet dezelfde instellingen als bij Telfort.  Want nu werkt de KPN instelling op de Fritzbox niet. Dus zou ik graag van tevoren willen weten wanneer de technische migratie plaatsvindt want ik ga er vanuit dat ik daarna de Fritzbox op KPN moet zetten.

Hallo @JosAug , technisch gezien ben je en blijf je een ex-TFT-klant met de voorwaarden/diensten en prijzen van TFT, dus ook inclusief de techniek en niet de techniek van KPN.

KPN zal vast mettertijd een keer TFT technisch gelijk schalen met KPN, maar daar werkt je huidige abo niet minder om en heb je gewoon nog met de TFT-instellingen te maken.

Zelf ben ik jarenlang bij UPC klant geweest, opgenomen in Ziggo in 2015, we zijn nu 5 jaar later en de technische verschillen tussen voorheen UPC en het huidige Ziggo zijn er ook nog steeds en het is zelfs de bedoeling dat de technische infrastructuur van UPC grotendeels overgenomen wordt door het huidige Ziggo, waarbij tevens de nieuwe Docsis geïmplementeerd wordt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Je bent inderdaad al gemigreerd, Jos. Anders zou de KPN SIP tool ook niet gewerkt hebben. Het is alleen zo dat jouw verbinding voor de overige dingen nog het Telfort aansluitmodel gebruikt. Dat gaan we in de komende periode ook nog aanpassen. Maar dat is niets meer dan onderhoud dat in een paar minuten klaar is. Wat dus ook zal gebeuren in de onderhoud tijdsblokken. En dat is over het algemeen 's nachts. Je merkt daar dus niets van op het moment dat het gebeurt. Wel heb ik begrepen dat men onderhoudswaarschuwing krijgt per mail als je aan de beurt bent. 

Mocht dat toch onverhoopt niet zo zijn en je merkt op een ochtend (en dat kan dan volgende maand zijn, maar ook pas volgend jaar) dat je geen verbinding hebt, dan is het voldoende om in de FRITZ!Box de wizard even weer te doorlopen maar dan met KPN profiel i.p.v. het Telfort profiel.

Ook ik zat voorheen bij Telfort en heb de Fritzbox moeten instellen op Telfort, omdat ik anders geen internet kreeg. Onlangs echter kreeg ik een mail vanuit KPN met de volgende melding:

Uw modem krijgt een update

 

 

Uw modem krijgt nieuwe software

Op 31 augustus 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates.

Aangezien ik geen Experiabox meer had aangesloten, leek deze informatie niet van toepassing op mijn situatie. Echter was na deze nacht ineens mijn snelheid verlaagd van 100/100 naar 50/50, zonder enige berichtgeving.

Na een week contact opnemen met KPN die dit niet kon herkennen aan hun eigen zijde, kreeg ik uiteindelijk, na herhaaldelijk resetten van het glasvezelkastje en modem, iemand aan de lijn die aangaf dat deze zogenaamde “update” feitelijk de technische overgang van het Telfort netwerk naar het KPN netwerk betrof.

Na de Fritzbox in te stellen op het KPN netwerk was het warempel weer 100/100.

Nou begrijp ik erg goed dat je extra kosten zou moeten betalen voor alle technische hulp dat verder gaat dan KPN's eigen Experiabox, maar ik vind het wel slecht dat er niet helder/eerlijk gecommuniceerd wordt dat deze zogenaamde “softwareupdate” voor “de nieuwste en laatste veiligheidsupdates” feitelijk iets heel anders is, en dat als deze technische overgang naar het KPN netwerk vervolgens niet lukt omdat KPN nu eenmaal geen controle heeft over de instellingen van de Fritzbox, dat de internetsnelheid gewoon simpelweg verlaagd wordt zonder de klant hierover te informeren dat dit gebeurd is en dat de Fritzbox gewoon even op KPN ingesteld moet worden. Ook de “gewone” klantenservice was grotendeels niet op de hoogte van deze overgang.

Er was bijna een monteur van KPN langsgekomen die ik dan hoogst waarschijnlijk had moeten betalen.

Ik vraag geen technische ondersteuning, maar wel eerlijke informatie over wat er gaande is.

Wel heb ik begrepen dat men onderhoudswaarschuwing krijgt per mail als je aan de beurt bent. 

Mocht dat toch onverhoopt niet zo zijn en je merkt op een ochtend (en dat kan dan volgende maand zijn, maar ook pas volgend jaar) dat je geen verbinding hebt, dan is het voldoende om in de FRITZ!Box de wizard even weer te doorlopen maar dan met KPN profiel i.p.v. het Telfort profiel.

Deze onderhoudswaarschuwing zegt inhoudelijk helaas niets over de overgang naar KPN en de verbinding eindigt niet, maar verloopt gewoon ineens een stuk trager...

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Tomega, welkom! We geven bewust weinig informatie in die melding omdat het overgrote deel van de klanten die gewoon de Experia Box gebruikt er verder geen impact is. Het heeft dan geen zin om hen allerlei informatie te geven die voor hen geen toegevoegde waarde heeft. En er waarschijnlijk alleen toe leidt dat zij gaan bellen over wat er in de mail staat. 

Maar, als je een eigen router hebt aangesloten in plaats van de Experia Box, dan kan die inderdaad niet voorzien worden van een update. En dan is het wél relevant om meer informatie te krijgen. Dat doen we dan ook door een aanvullende mail. Deze krijg je een dag of twee nadat de update niet gelukt is. Daarin wordt dan aangegeven dat update niet gelukt is, en als dat het gevolg is van het hebben van een eigen router, wat je dan moet doen. Wellicht dat deze mail in je spammap beland is, of per abuis niet naar je verzonden is :(

 

Hieronder een stuk uit desbetreffende mail.

We hebben geprobeerd uw modem (Experia Box) te updaten. Maar dat is helaas nog niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk doordat uw modem uitstond of geen goede verbinding had. Of omdat u een eigen modem gebruikt. Lees hieronder wat u moet doen om verbonden te blijven met ons netwerk.

Zet uw Experia Box aan
Of start deze een keer opnieuw op. Dan krijgt uw modem alsnog de update. Na maximaal 5 minuten is de update klaar en branden de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer. Doet u dit niet binnen 5 dagen? Dan valt uw verbinding weg. 

Gebruikt u een eigen modem?
Pas dan binnen 5 dagen de instellingen van uw eigen modem aan. Op onze website vindt u het stappenplan en de instellingen die u moet invoeren in uw modem. Doet u dit niet op tijd? Dan valt uw verbinding weg. Sluit ook tijdelijk uw KPN modem (Experia Box) aan, zodat die de nieuwste update krijgt. Dat is belangrijk omdat we u alleen met een goed werkende Experia Box kunnen helpen bij eventuele storingen. 

 

Ah, nee die heb ik niet gehad, inderdaad. Ook niet in de spam, zag ik. Enig idee waarom de snelheid verlaagd werd bij de gemiste update? 

Reputatie 7
Badge +10

Mogelijk omdat bij de update een dag of 5 twee systemen naast elkaar actief zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Ik vermoed dat inderdaad. De update wordt expres zo gedaan dat je inderdaad een paar dagen zowel de Telfort als de KPN manier van aansluiten actief hebt. Vervolgens wordt de update uitgevoerd, en springt de Experia Box van de ene manier naar de andere. En dan zal daarna de Telfort manier van aansluiten weer gedeactiveerd worden. Kan zijn dat bij dat springmoment de oude aansluiting ook terugvalt op een soort basiswaarde aan internetsnelheid die niet per sé dezelfde is als die van je abonnement. Door hem dan vervolgens op KPN manier aan te sluiten krijg je weer datgene wat in je abonnement zit. 

Wel heb ik begrepen dat men onderhoudswaarschuwing krijgt per mail als je aan de beurt bent. 

Mocht dat toch onverhoopt niet zo zijn en je merkt op een ochtend (en dat kan dan volgende maand zijn, maar ook pas volgend jaar) dat je geen verbinding hebt, dan is het voldoende om in de FRITZ!Box de wizard even weer te doorlopen maar dan met KPN profiel i.p.v. het Telfort profiel.

Deze onderhoudswaarschuwing zegt inhoudelijk helaas niets over de overgang naar KPN en de verbinding eindigt niet, maar verloopt gewoon ineens een stuk trager...

Het is op het moment weer eens zover dat de internetsnelheid ineens een stuk lager is, maar helaas heeft het dit keer geen effect om de wizard weer te doorlopen.

Oude situatie:

 

Huidige situatie:

 

De Fritz!Box staat als volgt ingesteld:

 

Wat is het advies voor een dergelijk geval?

Wat is het advies voor een dergelijk geval?

Issue is in de loop der tijd vanzelf opgehouden. Wellicht was er op de achtergrond een wijziging gaande o.i.d.?