Eigen router met IPv6 achter Experiabox v9

• 12 juli 2015
  • 4 reacties
  • 1575 keer bekeken

Sinds kort is IPv6 ingeschakeld op onze Experiabox v9 (ZTE H368N). Omdat we eerder problemen hebben ondervonden met firewalling op de Experiabox, hebben we een eigen router (Apple AirPort Extreme, 11ac model) achter de Experiabox hangen in een Double NAT-configuratie.

Nu wil ik graag IPv6 werkend krijgen achter deze router. Ik heb al verschillende configuraties geprobeerd ($prefix::/64, $prefix:1::/64 en $prefix:2::/64 als delegated prefix en fe80::1 en $prefix::1 als default route, waarbij $prefix staat voor de /48 die aan de Experiabox is toegewezen) maar ik krijg geen werkende IPv6-internetverbinding.

Heeft iemand tips hoe ik het wel werkend zou kunnen krijgen?

De opties die de AirPort Extreme biedt zijn als volgt; als ik voor "Configure IPv6: Automatically" kies worden er helemaal geen IPv6-adressen uitgedeeld.

https://

4 reacties

Reputatie 7
Dag , welkom op het forum!

Excuses voor de late reactie, vakantie hé :manwink:

Als je niet in HJilversum woont is IPv6 nog niet ingeschakeld, ondanks dat de V9 al wel het IPv6 protocol geactiveerd heeft. In Hilversum wordt (is?) een proef met IPv6 gehouden en alleen inwonders van die plaats kregen ook daadwerkelijk een werkend IPv6-adres toegewezen. Als je daar niet woont is de kans dus heel klein dat je IPv6 kunt gebruiken. Nog niet bekend is wanneer de landelijke uitrol van IPv6 bij KPN zal beginnen.

Dag , dank!

IPv6 is bij mij al wel geactiveerd, in Roosendaal. Zonder router ertussen krijgen apparaten een IPv6-adres en geeft bv. http://test-ipv6.com/ aan dat er IPv6-connectiviteit is. Tot zover gaat het dus goed, maar met router ertussen kom ik er nog niet uit. 

Reputatie 7
Opmerkelijk, ik weet niet beter of dat kan alleen in Hilversum. Maar goed, ik neem direct aan dat je daar al IPv6 hebt. Helaas heb ik geen enkele ervaring met Apple spullen dus kan ik je hiermee niet verder helpen.

Ik heb zelf een tijdlang een Linksys EA6500 router als bridge gebruikt maar dat beviel niet echt. Ik heb nu een KPN WiFi Versterker bedraad 8er een V10 en dat bevalt uitstekend.

Alleen is hier IPv6 nog niet geactiveerd en ook de Versteker is er nog niet geschikt voor. Dus doe ik het voorlopig nog met IPv4.

Suc6 met je verdere zoektocht!

Reputatie 7
Ik ben inmiddels wat wijzer geworden en het blijkt dat glasvezelklanten op dit moment gefaseerd voorzien worden van IPv6. VVDSL, VDSL en ADSL (in die volgorde) volgen later. Heb jij wellicht glasvezel?

Reageer