Beantwoord

Eigen router op glasvezel kastje en SIP

  • 27 October 2019
  • 39 reacties
  • 5811 keer bekeken

Goedemiddag,

 

ik heb voor ons een ASUS router aangeschaft die ik rechtstreeks aan het net wil hangen. Op dit moment zit deze router nog achter de Experiabox V10a en levert alleen maar problemen op met het opzetten van een VPN verbinding. Verder kan de Experiabox V10a niet in bridge modus, waardoor het mij echt een sta in de weg is geworden.

Wanneer ik de Asus rechtstreeks aan het glasvezelkastje koppel, en vervolgens verbinding wil maken, dan dien ik de inlog gegevens van het netwerk in te voeren. Helaas heb ik deze niet en kan ik binnen dit forum ook geen passende oplossing vinden. Graag verneem ik vanuit jullie de inlog gegevens om mijn router rechtstreeks op het netwerk te koppelen, waardoor ik afscheid kan nemen van de Experiabox.

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

icon

Beste antwoord door wjb 28 October 2019, 00:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7

Heb je ook televisie van KPN?

Heb je dit topic gelezen?

Heb je nog een switch over die vlans ondersteunt?

Ik heb dat topic uitgebreid bekeken, maar voor onze situatie nu zie ik daar geen oplossing. Wij hebben geen switch over en alleen internet van KPN.

Reputatie 7

De pppoe verbinding voor Internet moet bij KPN op vlan 6 gemaakt worden en dat kan naar mijn weten op een Asus niet ingesteld worden.

Je zal een Netgear GS105Ev2 moeten aanschaffen om daarmee jouw Asus op vlan 6 te plaatsen. Deze switch wordt tussen de Asus en de NTU geplaatst maar moet vooraf wel geconfigureerd worden.

Of haal een fritzbox en daar jou asus achter

Ik heb de v10 vervangen door een fritzbox 7490 en daar een router achter een netgear r9000 die alles regeld

de fritzbox nodig omdat ik itv af neem

jaren terug een r7000 rechtstreeks op de nt gehad internet werkte prima toen

dus zou een asus ook moeten werken zolang je geen itv en telefoon af neemt

Reputatie 7

Waarom zou je nu toch een Asus achter een Fritz!Box willen plaatsen, dan kan je natuurlijk veel beter die Asus vervangen door een Fritz!Box.

Daar hangt natuurlijk wel een heel ander prijskaartje aan dan de €29,- voor die switch terwijl die extra uitgave helemaal niet nodig is om toch het gewenste resultaat te bereiken.

Nee klopt wjb

Volgens mij moet een asus gewoon werken direct op de nt weet het haast zeker

volgens mij kun je in die asus dingen zelfs vlans op zetten maar niet nodig bij alleen internet gebruik

ik val terug op mijn situatie moet ik niet doen hvk ovk 2 meterkasten en de fritzbox in 1 en de r9000 in meterkast 2

Alleen internet

Waarom koptext sip

????

Reputatie 7

Volgens mij moet een asus gewoon werken direct op de nt weet het haast zeker

Als je de WAN poort op vlan 6 kunt instellen dan zal het ook zonder switch moeten kunnen werken.

 

volgens mij kun je in die asus dingen zelfs vlans op zetten maar niet nodig bij alleen internet gebruik

Ook bij "alleen Internet" moet de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet worden.

 

Edit: Het lijkt er op dat je op de IPTV pagina de vlan (VID) voor Internet kunt configureren.

Vul voor Internet bij VID dan 6 in.

De pppoe inlog is formeel overigens XX-XX-XX-XX-XX@internet waarbij XX-XX-XX-XX-XX het MAC adres van de WAN poort van de router is. Het wachtwoord is kpn of ppp.

In de praktijk maakt het helemaal niets uit waarmee je inlogt, als er maar iets gevukd is.

bij de r7000 was het wel die pppoe maar geen vlan verhaal

jaren geleden dan

bij de fritz hoef je niks te doen alleen kpn selecteren in het menu

 

Volgens mij moet een asus gewoon werken direct op de nt weet het haast zeker

Als je de WAN poort op vlan 6 kunt instellen dan zal het ook zonder switch moeten kunnen werken.

 

volgens mij kun je in die asus dingen zelfs vlans op zetten maar niet nodig bij alleen internet gebruik

Ook bij "alleen Internet" moet de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet worden.

 

Edit: Het lijkt er op dat je op de IPTV pagina de vlan (VID) voor Internet kunt configureren.

Vul voor Internet bij VID dan 6 in.

De pppoe inlog is formeel overigens XX-XX-XX-XX-XX@internet waarbij XX-XX-XX-XX-XX het MAC adres van de WAN poort van de router is. Het wachtwoord is kpn of ppp.

In de praktijk maakt het helemaal niets uit waarmee je inlogt, als er maar iets gevukd is.

Dit was de oplossing!!! Lifesaver.

 

Thx voor jullie reacties!

mooi dat het werkt

@wjb bij de netgear r7000 hoefde ik niks met vlan te doen ook geen vlan6 (jaren terug)

dan zou het bij een asus router wel anders zijn

@Christianvv1984 

een vraagje je neemt alleen internet af hoe doe je het met tv dan ?

 

Reputatie 7

@wjbbij de netgear r7000 hoefde ik niks met vlan te doen ook geen vlan6 (jaren terug)

dan zou het bij een asus router wel anders zijn

Nee, sinds dat KPN IPTV en telefonie via de Experia box laat lopen moet elke primaire router voor Internet een pppoe sessie opzetten op vlan 6. Voor telefonie is een pppoe sessie op vlan 7 nodig en de connectie voor IPTV loopt via vlan 4 op basis van DHCP.

klopt wjb maar toen ik alleen internet wou plukken uit de nt had ik tijdelijk een r7000

ik moest toen (had ik nog geen itv) alleen een ppp invullen en kwam dat vlan niet tegen in de r7000

dus nt naar r7000 GEEN experiabox toen

NU dus anders NT naar tp-link switch vlan naar fritzbox en vlan7 naar experiabox voor alleen telefoon

van fritz naar r9000 router

Reputatie 7

klopt wjb maar toen ik alleen internet wou plukken uit de nt had ik tijdelijk een r7000

ik moest toen (had ik nog geen itv) alleen een ppp invullen en kwam dat vlan niet tegen in de r7000

Toch staat Internet bij KPN al een flink aantal jaren op vlan 6 en zal het alleen maar lukken een verbinding te krijgen als je de pppoe op vlan 6 opzet. 

@peter-keetfm wij kijken alleen Netflix etc. Indien er voetbalwedstrijden zijn oid dan streamen wij die via de rtl.nl of Veronica

Reputatie 5
Badge +7

@peter-keetfm Fijn dat het gelukt is om je eigen router aan te sluiten!@wjb bedankt voor je ondersteuning bij dit topic :) 

Reputatie 7

@peter-keetfm Fijn dat het gelukt is om je eigen modem aan te sluiten! @wjb bedankt voor je ondersteuning bij dit topic :) 

@Jiske_ bedoelt natuurlijk...

@Christianvv1984 Fijn dat het gelukt is om je eigen modemrouter aan te sluiten!

@Jiske_ 

 

NEE hoor is niet gelukt ik gebruik nog die verplichte experiabox net als een verplichte switch tussen NT (glasvezelkastje) en experiabox en fritzbox (voor alleen huistelefoon)

wanneer komen die sip gegevens zodat ik deze opstelling weg kan halen en alleen de fritzbox in HVK (meterkast 1) kan gebruiken

mijn contract loopt volgende maand af ik zit echt in twijfels of ik nog wel wil blijven bij kpn

 

Reputatie 7

...wanneer komen die sip gegevens...

Zoals ik al eerder gezegd heb op het forum, ik verwacht niet dat het nog erg lang zal duren maar we zullen gewoon nog even geduld moeten hebben. Zo erg is het toch ook weer niet om nog eventjes de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA te moeten gebruiken?

Reputatie 5
Badge +7

@peter-keetfm wat jammer dat het niet gelukt is! Als het gaat om de Sip gegevens is hier op dit moment nog geen inhoudelijk antwoord op.  Zodra we die wel hebben laten we dit natuurlijk weten. Je kan ook hier kijken voor informatie/updates https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/verzoek-tot-vrijgave-sip-gegevens-453490

sorry hoor maar dat topic is al van een jaar terug

graag meer inhoud dat deze gegevens vrij komen net als bij xs4all

wat kpn is

kan ik hier op wachten ik heb nog een maand dus wil hier echt eens zien of dit ooit komt

1 maand half jaar of nooit

ik baal hier ontzettend van ik wil dect via de fritzbox laten lopen zonder extra experiabox en switch allemaal extra rommel in de meterkast en onnodig stroomverbruik

Reputatie 7

kan ik hier op wachten ik heb nog een maand dus wil hier echt eens zien of dit ooit komt

1 maand half jaar of nooit

Ja hoor, daar kan je op wachten en ik wacht rustig met je mee. :wink:

 

ik baal hier ontzettend van ik wil dect via de fritzbox laten lopen zonder extra experiabox en switch allemaal extra rommel in de meterkast en onnodig stroomverbruik

Die Fritz!Box heb je nog maar net staan, ik gebruik onze V10 al meer dan een jaar als "veredelde" VoIP ATA. Ja, ook ik zie dat ding liever eerder dan later stroomloos gemaakt worden, maar voor nu is het gewoon nog even geduld hebben.

 

Dreigen met het overstappen naar een andere provider is denk ik niet echt reëel in jouw situatie met glasvezel van KPNNetwerkNL. Als je aan T-Mobile denkt, dan raad ik je aan om je toch eens heel goed te verdiepen in hun propositie. Weet dat jouw publieke IP adres dan wel eens heel frequent zou kunnen wijzigen en het is maar de vraag of je dat wilt.

ja geduld

wat betreft het ip adres heeft ook voordelen

ik zie dat ze willen inbreken op de synology een buitenlands ip adres

heel enkel trouwens en deze word dan aan de zwarte lijst toegevoegd

maar goed voor dat "vaste” ip adres gebruik ik ook gewoon ddns en werkt ook prima

Reputatie 7

ik zie dat ze willen inbreken op de synology een buitenlands ip adres

heel enkel trouwens en deze word dan aan de zwarte lijst toegevoegd

De zwarte lijst op mijn Synology NASsen bevatten honderden IP adressen van over de hele wereld. Dit is inherent aan het aanbieden van services op jouw NAS zoals bijvoorbeeld een simpele webserver.

Heb jij al een Let's Encrypt SSL certificaat ingesteld staan op jouw zodat je alles (ook de DSM login) netjes via https kunt doen?

 

Als ik zie hoe weinig moeite het heeft gekost om de Asus router met de aanwijzing van  @wjb rechtstreeks op de glasvezel te krijgen en vervolgens middels VPN lekker op mijn thuisnetwerk zit dan zou ik dit iedereen aanraden.