Beantwoord

Eigen router op glasvezel kastje en SIP

  • 27 October 2019
  • 39 reacties
  • 5780 keer bekeken

Goedemiddag,

 

ik heb voor ons een ASUS router aangeschaft die ik rechtstreeks aan het net wil hangen. Op dit moment zit deze router nog achter de Experiabox V10a en levert alleen maar problemen op met het opzetten van een VPN verbinding. Verder kan de Experiabox V10a niet in bridge modus, waardoor het mij echt een sta in de weg is geworden.

Wanneer ik de Asus rechtstreeks aan het glasvezelkastje koppel, en vervolgens verbinding wil maken, dan dien ik de inlog gegevens van het netwerk in te voeren. Helaas heb ik deze niet en kan ik binnen dit forum ook geen passende oplossing vinden. Graag verneem ik vanuit jullie de inlog gegevens om mijn router rechtstreeks op het netwerk te koppelen, waardoor ik afscheid kan nemen van de Experiabox.

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

icon

Beste antwoord door wjb 28 October 2019, 00:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7

Als ik zie hoe weinig moeite het heeft gekost om de Asus router met de aanwijzing van @wjb rechtstreeks op de glasvezel te krijgen en vervolgens middels VPN lekker op mijn thuisnetwerk zit dan zou ik dit iedereen aanraden.

Voor jou was dat vrij eenvoudig omdat jij geen televisie en geen telefonie van KPN afneemt.

Zodra je televisie afneemt zal de router ook een verbinding o.b.v. DHCP op vlan 4 moeten opzetten en een IGMP proxy server moeten hebben die meerdere vlans ondersteunt.

En telefonie loopt via een pppoe verbinding op vlan 7.

ja @wjb staat standaard

@Christianvv1984 een router met alleen internet is simpel

een fritzbox met internet en itv is nog simpeler je hoeft alleen kpn in het menu aan te klikken

met een huistelefoon moet ik vlan7 af splitten naar de experiabox dus moet er een extra switch tussen nt en fritzbox experiabox gewoonweg ik nog huistelefoon heb

ik zelf had deze al lang verwijderd maar de mede bewoners gebruiken het

 

N.a.v. bovenstaande reacties en nog meer topics te hebben gelezen lijkt het alsnog niet te lukken met een ASUS (RT-AC66U B1) router direct te verbinden met NT..

Voor de duidelijkheid, ik wil mijn Experia Box V10 vervangen voor een ASUS router, dus direct vanaf de ASUS met het internet van KPN verbinden.

 

Elke loginnaam + wachtwoord al geprobeerd samen met de VID op 6, alles geen effect helaas.
Zowel wachtwoord ppp, kpn als internet hebben geen effect, dus lijkt het me aan een andere instelling te liggen. Zie bijlages.

 



Ten einde raad dus hopelijk kan dit forum mij helpen.
@wjb ;)

@Skeur voormalig telfort klant ?

@Skeurvoormalig telfort klant ?

@tmoesel nope, heb KPN nu bijna 2 jaar, via Youfone. Daarvoor niks, eerste huis. Overigens alleen internet, dus geen bellen of TV.

 

Edit: n.a.v. mijn antwoord dit gevonden: 

dus denk dat ik eens met Youfone moet gaan bellen voor de logins..

Hallo @Skeur , alléén KPN ondersteunt eigen modems/routers, andere providers, ondanks dat ze lijnen van KPN huren, ondersteunen dat (nog) niet.

 

@Skeurvoormalig telfort klant ?

@tmoesel nope, heb KPN nu bijna 2 jaar, via Youfone. Daarvoor niks, eerste huis. Overigens alleen internet, dus geen bellen of TV.

Youfone zal denk ik net als Telfort en anderen die een KPN WBA groothandel contract hebben met KPN, andere methodes gebruiken voor het opzetten van een internetconnectie. B.v. Telfort gebruikt VLAN ID 34 en DHCP. Je zal dus zoals je al aangeeft bij Youfone moeten vragen/zoeken wat zij gebruiken.

Hallo @Skeur , alléén KPN ondersteunt eigen modems/routers, andere providers, ondanks dat ze lijnen van KPN huren, ondersteunen dat (nog) niet.

KPN ondersteunt eigen modems/routers ook niet, ze hebben alleen sinds dit voorjaar de specificaties en verbindingsmethodes op een eigenmodem site gezet. Daarvoor werkte eigen modem/router ook wel, alleen was de benodigde info niet formeel door KPN beschikbaar gesteld.

Reputatie 7

Ook bij Youfone zou het geen enkel probleem mogen zijn om een eigen router te gebruiken en ook iTV (indien van toepassing) zal ook vast geconfigureerd kunnen worden.

Wel kan het zijn dat Youdone een ander vlan cq. DHCP gebruikt en/of eisen stelt aan gebruikersnaam en wachtwoord voor een pppoe verbinding.

Ondertussen YouFone gebeld, die zeggen dat ze ‘geen toegang’ hebben tot deze informatie en dat ik dat moet opvragen bij KPN, welke mij weer doorsturen naar de online chatrobot.. (want ik ben geen klant en YouFone is de provider).

VLAN 34 + DHCP ook geprobeerd maar helaas geen effect.
DHCP lijkt echter wel wat meer te doen dan PPPoE gezien ik een foutmelding krijg ipv ‘disconnected’:


YouFone geeft daarnaast ook aan dat ik de instellingen van de huidige modum moet overnemen, echter valt dit niet in te zien: 



Nogmaals dus met YouFone bellen/mailen, wordt vervolgd.

In ieder geval alvast bedankt voor de vele/snelle reacties op dit forum, toch nog het gevoel dat ik geholpen wordt ;) 

Reputatie 7
Badge +24

@Skeurvoormalig telfort klant ?

@tmoesel nope, heb KPN nu bijna 2 jaar, via Youfone.

U heeft dus helemaal geen KPN. U zit bij Youfone. Youfone levert over het netwerk van KPN Netwerk. Of KPN WBA zoals @tmoesel zegt.

U zit hier op het forum van KPN provider. KPN provider en KPN Netwerk / WBA zijn verschillende afdelingen binnen KPN. En KPN provider heeft dan ook helemaal niets met Youfone te maken.

Reactie YouFone (na vele belletjes/mailtjes): 

Ik heb nagevraagd bij mijn collega of we je kunnen helpen met het instellen van je verbinding, maar we mogen vanuit Youfone geen ondersteuning bieden bij het gebruik van hardware van derden. We kunnen je dan ook niet verder helpen aan de gegevens die je nodig hebt.


Over naar KPN dus ;) 
Bedankt allen voor de support

Reactie YouFone (na vele belletjes/mailtjes): 

Ik heb nagevraagd bij mijn collega of we je kunnen helpen met het instellen van je verbinding, maar we mogen vanuit Youfone geen ondersteuning bieden bij het gebruik van hardware van derden. We kunnen je dan ook niet verder helpen aan de gegevens die je nodig hebt.


Over naar KPN dus ;) 
Bedankt allen voor de support

Men (i.i.g. bij Youfone) heeft dus gewoon lak aan EU richtlijn en regelgeving aangaande vrije routerkeuze. Die is in NL (nog) niet actief, misschien ook wel nooit. De vraag is wie of wat erachterzit. Even doorgerederneerd is dit een manier van KPN om resellers de nek op te draaien, dat kunnen/mogen ze sinds medio 2020.

Hier op Youfone glasvezel een Fritz!box 7590 werkend op instellingen “Telfort” uit het keuze menu van de voorgeprogrammeerde settings van de router.