Eigen router vervangen door Wifi-versterkers. Slim of niet?

• 23 april 2016
  • 14 reacties
  • 486 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +10
Ik heb nu een eigen router (Netgear Nighthawk R7000). Alles is aangesloten volgens onderstaand schema:

/----------------Netgear (met daaraan nog een paar switches met alle bedrade apparatuur;                                                                              wifi aan)

---------------------------switch A

/                                            -----------------iTV (2x)

V10 (wifi uit)                                       

/----iTV

------------switch B

----iTV

Ik zit er over te denken om de router er uit te doen en de V10 als router te laten functioneren. De beide switches A en B wil ik dan vervangen door een een wifiversterker (KPN). Deze versterkers hebben een ingebouwde switch heb ik begrepen. Met andere woorden: gaat dit zo werken? En moet dan de wifi op de V10 aan of uit?:

/----------------2 switches met daaraan alle apparatuur. Wifi gaat dus via                                                                                           de versterker)

---------------------------Wifi versterker

/                                                      -----------------iTV (2x)

V10 (wifi aan of uit?)                                        

/----iTV 

------------Wifi versterker

----iTV   met daaraan ook draadloze apparatuur.

Als ik dan van beneden naar boven loop gaat de overgang dan vloeiend of schakelt (en hapert) hij dan met het wisselen van de ene naar de andere wifiversterker? Zijn er voor- en/of nadelen aan deze opstelling?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Met de "Versterkers" (met of zonder V10 wifi) zal je (nog?) geen "seamless handover" hebben.

Als je weinig/niets van de overgang naar een ander Accesspoint wil merken dan wil je eerder naar o.a. UniFi APs kijken of de (nog) duurdere APs (eventueel zelfs met controllers).

Als je WiFi "Versterkers" gebruikt, maakt het vrij weinig uit of je de V10 WiFi ook aan hebt staan. Persoonlijk zou ik de WiFi van de V10 aan laten en eventueel één WiFi Versterker minder aanschaffen.

Robin
Reputatie 6
Badge +10
RobinFlikkema schreef op 23 apr '16 om 22:39u
Met de "Versterkers" (met of zonder V10 wifi) zal je (nog?) geen "seamless handover" hebben.

Als je weinig/niets van de overgang naar een ander Accesspoint wil merken dan wil je eerder naar o.a. UniFi APs kijken of de (nog) duurdere APs (eventueel zelfs met controllers).

Als je WiFi "Versterkers" gebruikt, maakt het vrij weinig uit of je de V10 WiFi ook aan hebt staan. Persoonlijk zou ik de WiFi van de V10 aan laten en eventueel één WiFi Versterker minder aanschaffen.

Robin 
De V10 staat in de meterkast. 1 versterker komt dan in de woonkamer en eentje op de bovenverdieping. Beide versterkers worden bedraad op de V10 aangesloten middels aanwezige Cat 6 kabels. Maar dan nog blijft de vraag staan of het werkt zoals ik het in het schema heb aangegeven ;)

Reputatie 7
Ik heb een V10 die op de begane grond de voorzijde van mijn woning voorziet van wifi.

Aan de achterzijde van mijn woning heb ik een Edimax CAP1200 en zowel op de eerste als op de tweede verdieping heb ik een KPN Wifi "versterker".

Hiermee haal ik overal in mijn woning en in een gedeelte van mijn tuin snelheden van rond de 300Mbps op wifi via een 500Mbps glasvezel.

Het schakelen tussen twee accesspoints mag dan niet seamless zijn, maar de onderbreking bij het omschakelen is minimaal en ik neem aan dat je niet de hele dag door je huis van het ene accesspoint naar een andere aan het rennen bent. ;)

De Edimax CAP1200 ondersteunt meerdere SSID's en vlans. Ik heb hier de SSID van ons privé netwerk op staan en de SSID van mijn zakelijke netwerk dat via een tweede router achter de V10 loopt.

Daarnaast ben ik in nauw contact met de leverancier om de laatste bug uit de gastnetwerk functionaliteit te halen zodat ook het gastnetwerk op korte termijn operationeel kan worden.

Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef op 23 apr '16 om 23:22u
Ik heb een V10 die op de begane grond de voorzijde van mijn woning voorziet van wifi.

Aan de achterzijde van mijn woning heb ik een Edimax CAP1200 en zowel op de eerste als op de tweede verdieping heb ik een KPN Wifi "versterker".

Hiermee haal ik overal in mijn woning en in een gedeelte van mijn tuin snelheden van rond de 300Mbps op wifi via een 500Mbps glasvezel.

Het schakelen tussen twee accesspoints mag dan niet seamless zijn, maar de onderbreking bij het omschakelen is minimaal en ik neem aan dat je niet de hele dag door je huis van het ene accesspoint naar een andere aan het rennen bent. Smiley Knipoog

De Edimax CAP1200 ondersteunt een multi SSID's en multi vlans. Ik heb hier de SSID van ons privé netwerk op staan en de SSID van mijn zakelijke netwerk.

Daarnaast ben ik in nauw contact met de leverancier om de laatste bug uit de gastnetwerk functionaliteit te halen zodat ook het gastnetwerk operationeel kan worden.

Ik heb alleen een privénetwerk dus maar 1 SSID. Maar jij denkt dat het dus zo zou kunnen werken? Adviseer jij om de wifi van de V10 uit te zetten? De V10 staat in de meterkast. De versterker op de begane grond staat er ongeveer 2 meter vandaan met een muur ertussen. De V10 heeft een aanzienlijk minder bereik in de tuind dan de huidige router in de woonkamer. Vandaar mijn keuze om in de woonkamer een versterker te paatsen. Eens?

Reputatie 7
Voor de huidige prijs van de KPN Wifi "versterker" kan je (bij wijze van spreken) zelfs nauwelijks een switch aanschaffen die IGMP snooping ondersteunt.

Een afstand van twee meter vind ik echter wel heel weinig.

Als je een glasvezel aansluiting hebt dan kan je ook overwegen om twee netwerkkabels naar de woonkamer te trekken en de Experia Box in de woonkamer te plaatsen. Je bespaart dan een KPN Wifi "versterker". Je hebt dan waarschijnlijk wel weer een switch in de meterkast nodig om de netwerkkabels naar de eerste verdieping op aan te sluiten.

Als er maar twee meter tussen de V10 en een KPN Wifi "versterker" zit, dan heeft het absoluut geen zin om beide wifi zenders aan te hebben staan.

Vraag die mij wel op de lippen brand is: Heb je dan nu geen goede wifi in de woonkamer? Ook mijn V10 hangt in de meterkast en bij mij zit er dus ook een muur tussen de V10 en de woonkamer. Toch heb ik zeer goede wifi verbindingen in mijn woonkamer?

Heb jij een Android telefoon of tablet?

Zo ja, installeer de Wifi Analyzer app eens.

Wat is de veldsterkte (dBm) van de 2.4 en 5GHz wifi van de V10 in jouw woonkamer?

Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef op 23 apr '16 om 23:57u

Als er maar twee meter tussen de V10 en een KPN Wifi "versterker" zit, dan heeft het absoluut geen zin om beide wifi zenders aan te hebben staan.

Vraag die mij wel op de lippen brand is: Heb je dan nu geen goede wifi in de woonkamer? Ook mijn V10 hangt in de meterkast en bij mij zit er dus ook een muur tussen de V10 en de woonkamer. Toch heb ik zeer goede wifi verbindingen in mijn woonkamer?

Heb jij een Android telefoon of tablet?

Zo ja, installeer de Wifi Analyzer app eens.

Wat is de veldsterkte (dBm) van de 2.4 en 5GHz wifi van de V10 in jouw woonkamer?

Op dit moment ide wifi in de woonkamper super. Dat is dan met de Netgear. Boven is het wat minder. Met de Netgear haal ik dmv speedtesten de maximale snelheden (100 mbps). Als ik verbind met de V10 in de meterkast haal ik maximaal 50. Vandaar mijn keuze om een versterker in de woonkamer te plaatsen ipv de Netgear. Eigenlijk is het te doen om de zolderverdieping. Daar is het signaal echt wat minder. Ik kan wel een vertserker op de V10 prikken maar dan kan er niet goed gecommuniceerd worden met het newetwerk achter de router (Netgear). De Netgear heeft een veldsterkte van -26dB. De V10 haalt in de woonkamer -45dB.

Reputatie 7
Ook mijn V10 heeft in de woonkamer een veldsterkte van tussen de -40dBm en -45dBm voor 5GHz.

Toch gaat mijn Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 ruim over de 250Mbps en tipt mijn Microsoft Surface Pro 3 de 350Mbps aan.

Wat ik daarmee wil aangeven is dat die V10 ruim voldoende zou moeten zijn voor jouw woonkamer en dat het dus wellicht verstandig is om eerst nog iets verder te kijken naar mogelijke oorzaken van die lagere snelheid voordat je een KPN Wifi "versterker" gaat aanschaffen voor de woonkamer.

Voor op de zolderverdieping zou ik zeggen: direct doen en die Netgear in de woonkamer zou er eigenlijk gewoon uit moeten kunnen zodat alles op één subnet komt.

Ik neem aan dat je de Ookla Speedtest gebruikt, kopt dat?

Ik neem aan dat je die metingen via 5GHz doet, klopt dat?

Let op, de V10 heeft nog geen bandsteering en het zou dus zomaar kunnen dat de verbinding op basis van 2.4GHz wordt opgezet. Zet eventueel 2.4GHz wifi op de V10 even uit of geef die een andere SSID. Bandsteering staat hoog op het lijstje van verbeteringen voor de V10 maar KPN kennende zal het helaas nog wel even voordat deze functionaliteit beschikbaar komt.

Welke server heb je ingesteld voor het meten van die snelheid? (Gebruik in ieder geval ook eens de server van KPN in Amsterdam.)

Wat is het merk en type van het apparaat waarmee je de metingen uitvoert?

Op welk kanaal staat de 2.4GHz wifi ingesteld en hoe staat het met de overlap met andere wifi zenders?

Op welk kanaal staat de 5GHz wifi van de V10 ingesteld? En die van de Netgear?

Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef op 24 apr '16 om 11:58u
Ook mijn V10 heeft in de woonkamer een veldsterkte van tussen de -40dBm en -45dBm voor 5GHz.

Toch gaat mijn Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 ruim over de 250Mbps en tipt mijn Microsoft Surface Pro 3 de 350Mbps aan.

Wat ik daarmee wil aangeven is dat die V10 ruim voldoende zou moeten zijn voor jouw woonkamer en dat het dus wellicht verstandig is om eerst nog iets verder te kijken naar mogelijke oorzaken van die lagere snelheid voordat je een KPN Wifi "versterker" gaat aanschaffen voor de woonkamer.

Voor op de zolderverdieping zou ik zeggen: direct doen en die Netgear in de woonkamer zou er eigenlijk gewoon uit moeten kunnen zodat alles op één subnet komt.

Ik concentreer me even op dit gedeelte van jouw antwoord. Jij zegt dat de Netgear er uit moet en een wifi versterker plaatsen op de zolder. De Netgear fungeert nu als router en er is allerlei apparatuur bedraad op aangesloten. Dat wordt dan een lastige. Er loopt namelijk maar 1 UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer...hoe ga ik al die apparatuur dan aansluiten als de Netgear (met ingebouwde swirch) en 2 losse switchen, er niet meer is? Ik wil geen extra kabels gaan trekken.

Reputatie 7
De titel van jouw topic is "Eigen router vervangen door Wifi-versterkers. Slim of niet?".

In jouw openingsbericht geef je zelf aan de router er uit te willen doen en de V10 als router te willen gaan gebruiken.

Zodra je een KPN Wifi "versterker" op zolder hebt geplaatst, heb je switch B vrijgespeeld en die kan dan i.p.v. de Netgear router.

Het is overigens wel verstandig dat die switch in de woonkamer waar de TV ontvangers op aangesloten zijn IGMP snooping ondersteunt.

Als die switch B dit niet ondersteunt, doe je er verstandig aan om er één te kopen (bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2) of daar toch een KPN Wifi "versterker" te gebruiken want de switch daarvan ondersteunt ook IGMP snooping.

Nu de KPN Wifi "versterker" in de aanbieding is, is het prijsverschil maar 14 Euro en kan je dan eigenlijk net zo goed kiezen voor de KPN Wifi "versterker" en zet je wifi op de V10 gewoon uit.

• Netgear GS105Ev2: € 35,-
  • KPN Wifi "versterker": € 49,- (aanbieding)
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef op 24 apr '16 om 14:03u
De titel van jouw topic is "Eigen router vervangen door Wifi-versterkers. Slim of niet?".

In jouw openingsbericht geef je zelf aan de router er uit te willen doen en de V10 als router te willen gaan gebruiken.

Zodra je een KPN Wifi "versterker" op zolder hebt geplaatst, heb je switch B vrijgespeeld en die kan dan i.p.v. de Netgear router.

Het is overigens wel verstandig dat die switch in de woonkamer waar de TV ontvangers op aangesloten zijn IGMP snooping ondersteunt.

Als die switch B dit niet ondersteunt, doe je er verstandig aan om er één te kopen (bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2) of daar toch een KPN Wifi "versterker" te gebruiken want de switch daarvan ondersteunt ook IGMP snooping.

Nu de KPN Wifi "versterker" in de aanbieding is, is het prijsverschil maar 14 Euro en kan je dan eigenlijk net zo goed kiezen voor de KPN Wifi "versterker" en zet je wifi op de V10 gewoon uit.

• Netgear GS105Ev2: € 35,-
  • KPN Wifi "versterker": € 49,- (aanbieding)

Dus eigenlijk de oplossing zoals ik in het 2e schema aangeef dan?

Reputatie 7
Wat een prachtig cirkeltje, maar de boodschap is nog niet overgekomen.

Ja, jouw 2e schema gaat prima werken maar is een beetje een overkill als je voldoende snelheid uit jouw V10 in de meterkast kunt halen.

Ik zou in eerste instantie switch B (op de zolderverdieping) vervangen door een KPN Wifi "versterker" en de Netgear Nighthawk vervangen door switch B.

Werkt alles naar behoren?

Niets meer aan veranderen.

Hapert een TV beneden?

Zet alle PC's die op de switches beneden zijn aangesloten aan. Houdt het haperen op?

Zo ja, zet de PC's één voor één uit totdat het haperen weer begint en zet van de laatst uitgezette PC de wake-on-lan functionaliteit (netwerkkaart instellingen) uit.

Blijft het haperen, vervang dan switch B door een switch die IGMP snooping ondersteunt. Hiervoor kan je dan ook een KPN Wifi "versterker" gebruiken, maar alleen omdat die apparaten momenteel zo schandalig goedkoop zijn.

Heb je slechte wifi in de woonkamer?

Vervang switch B door een tweede KPN Wifi "versterker".

In de gevallen dat je een KPN Wifi "versterker" in jouw woonkamer gebruikt, zet je de wifi op de V10 uit.

Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef op 24 apr '16 om 14:47u
Wat een prachtig cirkeltje, maar de boodschap is nog niet overgekomen.

Ja, jouw 2e schema gaat prima werken maar is een beetje een overkill als je voldoende snelheid uit jouw V10 in de meterkast kunt halen.

Ik zou in eerste instantie switch B (op de zolderverdieping) vervangen door een KPN Wifi "versterker" en de Netgear Nighthawk vervangen door switch B.

Werkt alles naar behoren?

Niets meer aan veranderen.

Hapert een TV beneden?

Zet alle PC's die op de switches beneden zijn aangesloten aan. Houdt het haperen op?

Zo ja, zet de PC's één voor één uit totdat het haperen weer begint en zet van de laatst uitgezette PC de wake-on-lan functionaliteit (netwerkkaart instellingen) uit.

Blijft het haperen, vervang dan switch B door een switch die IGMP snooping ondersteunt. Hiervoor kan je dan ook een KPN Wifi "versterker" gebruiken, maar alleen omdat die apparaten momenteel zo schandalig goedkoop zijn.

Heb je slechte wifi in de woonkamer?

Vervang switch B door een tweede KPN Wifi "versterker".

In de gevallen dat je een KPN Wifi "versterker" in jouw woonkamer gebruikt, zet je de wifi op de V10 uit.

Ik denk dat ik er dan maar gelijk voor kies om ook voor een versterker in de woonkamer ga. Dan weet ik zeker dat het gaat werken (ivm IGMP snooping). Voor het geld hoef ik het op dit moment niet te laten.

Reputatie 6
Badge +10
Nu lees ik in andere draadjes dat de V10 maar een DHCP cpaciteit heeft van 10. Betekent dit dat er maar 10 ip-adressen tegelijkertijd uitgegeven kunnen worden? Of betekent dit wat anders.

Reputatie 7
Badge +30
Nee je kan gewoon 252 adressen uitgeven. Er kunnen alleen maar 10 DHCP Bindings gemaakt worden (maar daar zou verandering in komen)

Robin

Reageer