Eigen server instellen icm V8 (open brief aan KPN)

Beste KPN,

Al maanden probeer ik iets relatief simpel te volbrengen;

Een kleine server online brengen.

Keer op keer volg ik onder andere de instructies hier op het forum, want de klantenservice werkt sowieso niet mee.

"wij ondersteunen dat niet" is het standaard antwoord.

Het simpel openen van een poort is ook niet te doen. niet op het oude modem en niet op mijn nieuwe experiabox v8.

nee, telkenmale geeft het kreng na alles ingesteld te hebben pas aan dat net die poort door het systeem in gebruik is. klopt: alle poorten staan zo ingesteld blijkt nu.

kortom, je dient een halve einstein te zijn om dit wel te realiseren. en daarmee, lieve kpn, schendt u toch echt mijn grondrecht om vrij te communiceren.

in de grondwet staat klip en klaar het recht op vrije communicatie. ik wens die communicatie af te wikkelen via mijn eigen kleine servertje. 

dan het fair use policy, ook al zo'n door u gebezigd argument om servers te weren; zolang mijn server niet online komt kunt u helemaal niet weten hoeveel data ik verstuur. of ontvang....

daarbij, het geeft u ook een nieuwe business opportunity, een nieuwe zakelijke kans, want mocht mijn websitje van in totaal nog geen 1MB plotseling duizenden bezoekers per dag gaan trekken dan zou u met een goed voorstel kunnen komen voor het begeleiden en ondersteunen van al dat verkeer, uiteraard tegen een goed tarief. maar zover zijn we nog niet...

Ik pleit er dan ook voor dat u, net als dochter xs4all eens begint met het beschikbaar maken van in ieder geval de opties die het modem al bied. zonder allerlei blokkeringen. dan heeft u nog steeds alle controle, uw overige klanten alle service en ik, de enkeling met een legitieme wens, mijn zin.

in de tijd dat mijn inmiddels overleden moeder nog bij u werkte, was het adagium "ja tenzij..."

nu lijkt het erop dat het is: "nee, en zoek het maar uit" en dat steekt enorm. doe hier wat aan. het is nu 2015 en ik ben niet de enige die tegen dit probleem aanloop. menig vereniging of klein bedrijf met een eigen server heeft dit probleem.

ik ga ervan uit dat u of komt met argumenten waarom u niet de grondwet schendt op dit punt, of liever nog, met een oplossing.

en nee, ik stap niet over. ik vecht uit!

Admin: titel aangepast ter verduidelijking

19 reacties

Reputatie 7
Apart, als je wel kunt inloggen, dan lijkt de port-forwarding dus correct te functioneren.

Dat betekent dat er wellicht een bug in de ftp functionaliteit van de V8 is geïntroduceerd.

Op zich zou me dat ook niets verbazen, wetende dat de nieuwste Experia Box helemaal geen ftp server meer bevat.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van de ftp server op een Experia Box, de beveliging is mijns inziens onvoldoende.

(Geen blokkade na n keer fout password, geen encryption bij overdracht van bestanden.)

Ik kan inloggen maar krijg een lege index
Reputatie 7
Toch zou alles nu moeten functioneren. Kan jij dit voor de zekerheid ook een keer testen terwijl je echt buiten de deur bent zodat we zeker weten dat we hier niet tegen een NAT loopback probleem aan zitten te kijken.

Wat gebeurt er dan als je in de bestandsverkenner ftp://<account>@<publiek IP adres> in geeft?

heel lang niks...

Reputatie 7
Kan jij op de V8 een Port Mapping maken voor:

• LAN IP Address: 192.168.2.253
  • Protocol type: TCP
  • LAN port: 21
  • Public port: 21
als ik de ftp anonymous benader doet ie het niet. vanaf de wan zijde doet ie niks. 

er verschijnt een lege index. en geen inlogscherm

ik heb een gebruikers account aangemaakt met wachtwoord, dat werkte vanaf de computer

op mijn computer staat ie wel in de lijst, leest ie de index en kan ik bestanden naar de computer halen.

als ik de instructies volg zoals ze in de router staan kom ik er van de wan zijde niet in.

Reputatie 7
Ik kan me prima voorstellen dat er geen anonymous ftp verbindingen opgezet kunnen worden vanaf Internet.

Dat zou ik eigenlijk zeer terecht vinden.

Heb je al een ftp account op de Experia Box aangemaakt?

Wat gebeurt er dan als je in de bestandsverkenner ftp://<account>@<publiek IP adres> in geeft?

Er gebeurt niets. Server staat wel vermeld in de overzichtslijst van het netwerk
Reputatie 7
Goed te lezen dat je weer beter bent.

Dus de bestanden worden dan getoond en dat was ook de bedoeling.

Doe nu een hetzelfde maar dan met ftp://<jouw publieke IP adres> in de adresbalk van de bestandsverkenner.

Wat gebeurt er nu?

wjb schreef op 9 sep '15 om 22:29u

Oke, wat gebeurt er als je in de bestandsverkenner van Windows in de balk bovenin het adres ftp://192.168.2.253 ingeeft?

Dus niet in internet explorer maar in windows explorer.

[/quote]
[/quote]
goededag, ben terug van erg ziek geweest. sorry voor mijn late reactie.

dan zie ik de bestanden op de schijf

Reputatie 7
Oke, wat gebeurt er als je in de bestandsverkenner van Windows in de balk bovenin het adres ftp://192.168.2.253 ingeeft?

Dus niet in internet explorer maar in windows explorer.

StefanVlaminckx schreef:
Ik voeg ze bij, mocht er iets niet goed op staan, laat het me weten.
Overigens, beide alvast dank voor de hulp. Ondanks mijn bozige toon waardeer ik jullie inbreng enorm!
Ik moet even overschakelen naar mijn laptop, maar het volgende bericht zitten ze beide in.
Nogmaals, enorm bedankt. Ben vanwege de lange verbondenheid met het bedrijf verguld dat er een oplossing lijkt aan te komen.

https://

Ik voeg ze bij, mocht er iets niet goed op staan, laat het me weten.
Overigens, beide alvast dank voor de hulp. Ondanks mijn bozige toon waardeer ik jullie inbreng enorm!
Ik moet even overschakelen naar mijn laptop, maar het volgende bericht zitten ze beide in.
Nogmaals, enorm bedankt. Ben vanwege de lange verbondenheid met het bedrijf verguld dat er een oplossing lijkt aan te komen.
Reputatie 7

StefanVlaminckx schreef:

Op deze pagina wordt niets geblokkeerd, behalve de websites die je gedefinieerd hebt op de pagina "URL Blocking".

Nogmaals, wettelijk gezien mag KPN helemaal niets blokkeren en dat doet KPN dan ook niet.

Plaats ook eens screenshots van de pagina's EXTRA -> Fileserver en EXTRA -> FTP Server.

Excellentie,

Dank voor uw reactie. Ik heb hierboven een screenshot geplaatst van een pagina uit de router, waar mijn inziens bijna elke poort geblokkeerd wordt.

of vergis ik me nu?

hoe dan ook, support ondersteunt het niet. en dan wordt het gewoon heel moeilijk voor een simpele computergebruiker als ik.

en dat terwijl men in mijn kringen mij vaak komt vragen om te helpen bij computer of installatieproblemen. heb bijv. KPN al tientallen keren aanbevolen, aangesloten en ingesteld.

ben dus niet helemaal digibeet.

en misschien is het wettelijk allemaal dichtgetimmerd, makkelijk maken ze het iig niet. en das jammer

overigens, ik ben ondanks een accountwissel, degene die de originele post heeft geplaatst.

Mijn NAS heeft het inmiddels begeven.

Ik zoek nu dan ook een oplossing voor mijn usb-stick met dezelfde gegevens. Onder de kop USB vind ie de stick al. maar vanaf daar wordt het me te ingewikkeld

Reputatie 7
Je kunt natuurlijk jouw eigen server thuis achter jouw Experia Box operationeel hebben.

De Experia Box zal je daarbij absoluut niet in de weg zitten, want deze kent even weinig blokkeringen als vrijwel alle andere routers.

KPN kent de wetgeving natuurlijk ook en van "blokkeringen" is dan ook absoluut geen sprake, die zijn er simpelweg niet. De enige poort die niet gebruikt kan worden is TCP poort 8085.

Reputatie 7
Badge +29
Hallo,

Je mag gewoon servers hosten naar mijn idee. Ik doe dat ook, en nog vele anderen ook.

Laten we voor aan beginnen. Heb je op de V8 onder START > LAN, het apparaat gevonden in de DHCP Leases-lijst?
Als het goed is staat je apparaat daar tussen, en dan moet je bij het apparaat even een vinkje zetten bij "static".
Nu heeft het apparaat een vast (intern)IP.

Onder DATA > NAT > Port Mapping kan je dan vervolgens het (interne)IP invullen, TCP of UDP aanklikken, en de poorten invullen. Als je poort 20 wilt, vul je 20 in bij LAN Port en bij Public Port. Vergeet niet op Enable te klikken.

Robin

Reageer