Beantwoord

Eigen site extern wel intern niet bereikbaar -> NAT loopback?

  • 29 oktober 2015
  • 16 reacties
  • 1499 keer bekeken

Ik heb het volgende, waarschijnlijk NAT Loopback gerelateerde, probleem:

In mijn thuisnetwerk heb ik een NAS staan met een paar test-websites (Wordpress, Drupal, Joomla). In de router heb ik port forwarding aanstaan voor de benodigde poorten. Van buiten mijn netwerk kan ik de websites zonder problemen benaderen via het externe IP adres (andere locatie, 4G etc)

Als ik echter van binnen mijn netwerk via het externe IP adres de websites wil openen, gaat het helaas mis. Ik kan wel via het interne IP adres van mijn NAS nog bij de website komen, maar omdat het externe IP adres in allerlei verwijzingen terug komt, werken de sites niet.

Ik heb van alles geprobeerd (aanpassing hosts file, NAS in DMZ gezet) maar alles zonder succes. Na wat rondzoeken (hier en op internet) lijkt het probleem veroorzaakt te worden door het niet ondersteunen van NAT Loopback van de router en een en ander opgelost zou zijn met de Experia 10. Een en ander is vrij lastig, omdat ik dus vanaf thuis niets aan deze sites kan doen, omdat ze niet benaderbaar zijn.

Ik heb de helpdesk gebeld met dit verhaal en omdat mijn "basisbehoefte" TV, telefoon, internet werkt, is er volgens helpdesk geen reden om mijn huidige hardware te vervangen. Ik kreeg als advies mijn probleem hier te posten, omdat hier meer specialistische kennis aanwezig zou zijn en eventueel wel verdere actie ondernomen zou kunnen worden.

Bij deze dus: WIe kan er helpen bij dit probleem en wat kan er aan gedaan worden?

Ik heb trouwens nu een KPN Glasvezel abo met een Arcadyan VGV7519 met firmware 02.00.132v4 

Alvast bedankt,

André Abbema

icon

Beste antwoord door Erik_ 1 november 2015, 11:43

Hey Vincitori,

Welkom terug op het forum 🙂 Ik kan me voorstellen dat je dit graag opgelost wilt zien. In dit geval kan ik dan ook een omruil met je plannen zodat je een V10 krijgt. Ik stuur je een privébericht, als je daarop zou willen antwoorden gaan we het regelen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Ik wist niet dat de V8 dit probleem (ook) kende. Heb je als eerste al een andere PC/telefoon geprobeerd om uit te sluiten dat het geen probleem met het apparaat is?



Robin
RobinFlikkema schreef op 29 okt '15 om 22:25u
Hmm. Ik wist niet dat de V8 dit probleem (ook) kende. Heb je als eerste al een andere PC/telefoon geprobeerd om uit te sluiten dat het geen probleem met het apparaat is?



Robin 
Helaas wel, diverse PCs, zowel onder Windows 7, Windows 10, Unix en iPad en Android telefoon.....

Reputatie 7
Klopt, ook de V8 heeft een probleem met NAT loopback.

De V9 had geen probleem met NAT loopback, maar kreeg een firmware update et voila, ook een NAT loopback probleem voor de V9.

De V10 heeft ook een probleem met NAT loopback, maar gelukkig zullen minder mensen daar last van hebben.

Lees anders ook dit bericht nog even.

Toch wel vreemd dat al die Experia Boxen wel een NAT loopback probleem hebben. :@

wjb schreef op 29 okt '15 om 22:55u
Klopt, ook de V8 heeft een probleem met NAT loopback.

De V9 had geen probleem met NAT loopback, maar kreeg een firmware update et voila, ook een NAT loopback probleem voor de V9.

De V10 heeft ook een probleem met NAT loopback, maar gelukkig zullen minder mensen daar last van hebben.

Lees anders ook dit bericht nog even.

Toch wel vreemd dat al die Experia Boxen wel een NAT loopback probleem hebben. Gefrustreerde smiley

 
Bedankt voor het antwoord. Bericht had ik inderdaad al gelezen, had hoop dat eea nu reeds opgelost zou zijn, maar helaas.

Ik heb niet zo'n heel complex netwerk waarbij er achter de DMZ ook nog een heel netwerk hangt, ik gebruik zelfs geen DMZ, dus de oplossing die bij JeroenTielen werkt, zou denk ik bij mij ook (kunnen) werken.

Zijn er misschien KPN medewerkers die weten of er aan een oplossing gewerkt wordt voor dit probleem en hoe de progressie hiervan is? En op welke wijze zou ik de V10 kunnen proefdraaien?

Mijn zoon heeft nl. in verband met studie veel last van dit probleem en ik vind het niet zo fijn dat ik dagelijks de IP adressen in zijn websites van intern naar extern moet converteren..... :-(

Reputatie 7
Zolang je geen DMZ ingericht hebt, zal je met de V10 inderdaad geen enkel probleem ondervinden t.a.v. NAT loopback.

Zoals ik in dat andere bericht ook al aangaf is de NAT loopback bug heel vervelend voor mensen met mobiele apparaten die thuis services hosten.

En dat worden er dus steeds meer.

Hoeveel mensen hebben wel niet een camera thuis staan die ze op hun mobiele telefoon willen belijken.

Hoeveel mensen hebben ondertussen een NAS thuis als personal cloud.

Hoeveel mensen zetten de verwarming alvast wat hoger voordat ze naar huis gaan.

Hoeveel mensen bekijken onderweg de opbrengst van de zonnepanelen.

Hoeveel mensen ...

Ik hoop dus echt dat KPN snel wat gaat doen aan die vervelende bug, maar KPN kennende gaat dat nog wel even duren. :(

Ik hoop dan ook dat KPN bereid is jouw V8 te vervangen door een V10 zodat jij in ieder geval verlost zult zijn van dit probleem.

Reputatie 7
Badge +27
Hey Vincitori,

Welkom terug op het forum 🙂 Ik kan me voorstellen dat je dit graag opgelost wilt zien. In dit geval kan ik dan ook een omruil met je plannen zodat je een V10 krijgt. Ik stuur je een privébericht, als je daarop zou willen antwoorden gaan we het regelen.

De V10 lijkt iig voor mij de oplossing, aangesloten en het werkt.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Reputatie 2
Erik_ schreef op 1 nov '15 om 11:43u
Hey Vincitori,

Welkom terug op het forum Smiley Vrolijk Ik kan me voorstellen dat je dit graag opgelost wilt zien. In dit geval kan ik dan ook een omruil met je plannen zodat je een V10 krijgt. Ik stuur je een privébericht, als je daarop zou willen antwoorden gaan we het regelen.

 
Hallo Iedereen,

Zonder een geheel nieuw topic te openen, en aangezien @Vincitori zijn probleem is opgelost, wil ik hetzelfde probleem hier voorleggen.

Het lukt op geen enkele manier om op basis van mijn externe IP adres enige service op mijn NAS te bereiken (En ik heb echt alle verschillende mogelijkheden geprobeerd, zoals het aanpassen van de NAT instellingen in de Experia Box, en de Firewall instellingen op mijn NAS, etc.) maar dit wil helaas niet lukken.

Ik heb netzoals @Vincitori een mooie Experiabox V8 (De VGV7519).

Is het mogelijk dat het in mijn geval ook omgeruild kan worden naar een Experia Box die dit probleem niet kent (i.e. de V10)

Thanks :-)

Michiel 

Reputatie 5
Badge +11
Hallo Michiel,

Laten we inderdaad ook jouw Experia Box omwisselen voor de V10. Indien je geen gebruik maakt van DMZ dan is dit voor nu de meest eenvoudige oplossing. Kun je mij een reactie sturen per privébericht met je abonnement / adres gegevens? Dan help ik je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tim

Reputatie 2
Tim schreef op 5 nov '15 om 10:53u
Hallo Michiel,

Laten we inderdaad ook jouw Experia Box omwisselen voor de V10. Indien je geen gebruik maakt van DMZ dan is dit voor nu de meest eenvoudige oplossing. Kun je mij een reactie sturen per privébericht met je abonnement / adres gegevens? Dan help ik je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tim

 
Dankje voor je bericht Tim! Ik zal je een privéberichtje sturen :-)

Reputatie 5
Badge +11
Michiel,

ik heb je alle belangrijke informatie in een privébericht gestuurd. Kun je ons laten weten of jouw problemen ook opgelost zijn met de Experia Box V10?

Groeten,

Tim

Reputatie 2
Tim schreef op 5 nov '15 om 10:53u
Hallo Michiel,

Laten we inderdaad ook jouw Experia Box omwisselen voor de V10. Indien je geen gebruik maakt van DMZ dan is dit voor nu de meest eenvoudige oplossing. Kun je mij een reactie sturen per privébericht met je abonnement / adres gegevens? Dan help ik je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Tim

 
, afgelopen vrijdag de nieuwe Experia Box ontvangen, ten eerste super snel! Ik heb nu net tijd gehad om te testen of dat het nu wel werkt, en ja hij doet het! Hartelijk dank voor het omwisselen :-)

Groeten Michiel

Reputatie 5
Badge +11
Dag Michiel,

Bedankt voor je terugkoppeling, goed om te lezen dat het werkt! We hebben je graag geholpen! ;)

Groeten,

Tim

Hallo Tim,

Sinds twee weken heb ook ik glasvezel van kpn, maar ik heb problemen met toegang tot mijn nas. Van buitenaf kan ik mijn owncloud installatie prima benaderen via het wan ip adres. Wanneer ik echter lokaal verbonden ben via wifi lukt dit met geen mogelijkheid (via het wan-ip adres).

Heb al vanalles geprobeerd en 'gelukkig' lees ik nu over dit nat loopback probleem. Heb een Experiabox v9 waarop ik verder geen DMZ of iets gebruik. Aangezien de nieuwe Experiabox (v10) in dat geval wel werkt zou ik mijn v9 heel graag opruilen. Zou dat kunnen?

Groeten,

Bas

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Bas,

Welkom! Erg onhandig dat je deze mogelijkheid op dit moment niet hebt. Ik wil voor je kijken wat ik kan doen. Reageer je op mijn privébericht? Ik ga dan voor je aan de slag. 

Hallo Tim en Marcia,

Sinds deze week heb ik een problemen met toegang tot mijn NAS. Van buitenaf kan ik mijn NAS prima bereiken (met de daaraan gekoppende domeinnaam), alleen wanneer ik nu via het WiFi netwerk thuis probeer in te loggen en ik navigeer naar dezelfde domeinnaam, lukt dit met geen mogelijkheid. Heb de modem al een keer gereset, maar ook dit lijkt het issue met NAT loopback niet te verhelpen.

Ik Heb een Experiabox v8 waarop ik verder geen DMZ gebruik. Aangezien de nieuwe Experiabox (v10) in dat geval wel werkt zou ik mijn v8 net als Bas en Michiel heel graag omruilen. Zou dit mogelijk zijn?

Mvg,

Wesley

Reageer