Eigen webserver thuis: beperkingen?

  • 24 augustus 2014
  • 2 reacties
  • 2038 keer bekeken

Al jaren host ik een webserver thuis. Om de beschikbaarheid daarvan te verhogen heb ik twee Internet verbindingen: 1 van KPN via glas en 1 van Ziggo via cable.

Speciaal om gebruik te kunnen maken van de hoge uploadsnelheid (50 Mb/s) ben ik onlangs bij KPN overgegaan van ADSL naar glas. Tevens heb ik daarbij de DNS entries van mijn websites omgezet naar het public IP van de KPN verbinding. Voorheen liep dat via Ziggo met een autmatische failover via DynDNS naar KPN. Nu dus ongekeerd.

Ik merk nu echter dat het regelmatig voorkomt dat mijn websites voor derden niet bereikbaar zijn. DNS resolving werkt, maar men krijgt geen verbinding met mijn webserver. Ook in de logs van mijn server en mijn switch komt niets binnen. Er is dus daadwerkelijk geen verbinding via het glas.

Kan het zijn dat er op de glasverbinding een beperking zit in het aantal concurrent TCP sessions naar de klant toe (voor mij dus inbound)? En zo ja is daar dan wat aan te doen?

Inmiddels heb ik uit noodzaak alles weer default op Ziggo gezet met failover naar KPN. Ik zou echter veel liever e.e.a. default op KPN laten.

Zijn er mogelijk nog andere soorten beperkingen op de glasvezel?

Groeten,

Rob van Linden


2 reacties

Rvlinden schreef op 24 aug '14 om 09:26u
Al jaren host ik een webserver thuis. Om de beschikbaarheid daarvan te verhogen heb ik twee Internet verbindingen: 1 van KPN via glas en 1 van Ziggo via cable.

Speciaal om gebruik te kunnen maken van de hoge uploadsnelheid (50 Mb/s) ben ik onlangs bij KPN overgegaan van ADSL naar glas. Tevens heb ik daarbij de DNS entries van mijn websites omgezet naar het public IP van de KPN verbinding. Voorheen liep dat via Ziggo met een autmatische failover via DynDNS naar KPN. Nu dus ongekeerd.

Ik merk nu echter dat het regelmatig voorkomt dat mijn websites voor derden niet bereikbaar zijn. DNS resolving werkt, maar men krijgt geen verbinding met mijn webserver. Ook in de logs van mijn server en mijn switch komt niets binnen. Er is dus daadwerkelijk geen verbinding via het glas.

Kan het zijn dat er op de glasverbinding een beperking zit in het aantal concurrent TCP sessions naar de klant toe (voor mij dus inbound)? En zo ja is daar dan wat aan te doen?

Inmiddels heb ik uit noodzaak alles weer default op Ziggo gezet met failover naar KPN. Ik zou echter veel liever e.e.a. default op KPN laten.

Zijn er mogelijk nog andere soorten beperkingen op de glasvezel?

Groeten,

Rob van Linden

 
Volgens mij hetzelfde probleem als wat ik heb en een post voor open staat....

Groet

Herman

: Ik zie in jouw post dat je het probleem inmiddels hebt kunnen oplossen. Uit de oplossing blijkt wel dat jouw probleem niet hetzelfde is als mijn probleem. Bij mij kwam er aantoonbaar niets door de KPN router heen, ondanks alle correcte port-forward instellingen. Verder was het zo dat het soms wel werkte en dan weer niet. Zelfs gelijktijdig kon het vanaf de ene bezoekersclient wel werken terwijl het vanaf een andere bezoekersclient niet werkte. Het viel mij ook op dat de sessiontables in de router erg snel volliepen tot ruim 42 pagina's met daarin vooral DNS sessions.

Al met al kreeg ik sterk de indruk dat ofwel de KPN router niet in staat is goed met grotere aantallen inbound sessions om te gaan ofwel dat er ergens anders in het KPN of glasnetwerk een bottleneck zat die verhinderde dat bepaalde sessies doorkwamen. Daar ik 2 internetverbindingen van verschillende providers had kon ik e.e.a. zelf testen door via de tweede verbinding naar mijn eigen webserver op de eerste verbinding te gaan.

Helaas heb ik het antwoord nooit kunnen achterhalen omdat KPN, ondanks herhaalde verzoeken, niet mee werkte. Ik denk dat velen met mij dit probleem hebben maar het misschien niet eens in de gaten hebben. Niet alle bezoekers melden zich als iets niet werkt. En aangezien er tegenwoordig steeds meer 'eigen webservers' opduiken in b.v. NAS devices e.d. vind ik het persoonlijk van weinig klantvriendelijkheid getuigen als je dat als KPN dan maar gewoon negeert.

Ikzelf heb uiteindelijk daarom de stekker er uitgetrokken en ben naar Ziggo gegaan waar het gewoon allemaal direct werkt. Ook het draaien van een eigen SMTP server is bij Ziggo geen enkel probleem i.t.t. bij KPN, waar het alleen via een MX-truc werkt. Al met al ben ik hier behoorlijk op afgeknapt. Ik ben zelf 30 jaar netwerkspecialist geweest en heb altijd veel waardering gehad voor KPN maar door de afhandeling van dit probleem is die waardering wel flink gedaald.

Naderhand kreeg ik van een KPN medewerker nog eens een tip dat ik bij XS4All meer mogelijkheden zou hebben gehad. Hij zei dat daar wat meer rekening wordt gehouden met de 'technische gebruiker' door meer instellingsmogelijjkheden op de router.

Reageer