Beantwoord

Eigen website niet bereikbaar

• 13 juli 2015
  • 22 reacties
  • 1072 keer bekeken

Nou, daar gaan we dan. En bedankt klantendienst KPN Glasvezel. En bedankt klantendienst zakelijk.

NOT...

Ik heb dus glasvezel.

Voor de tweede keer binnen een paar maanden kan ik mijn eigen website (extern gehost) niet bereiken via mijn thuisverbinding (dus computers, bedraad, draadloos, smartphone, tablet).

Mijn site is echter openbaar prima toegankelijk en ik kan hem via mijn smartphone ook benaderen als ik die op mobiel dataverkeer zet ipv wifi.

Kortom: ik kan van mijn IPnr geen contact leggen met het IPnr van mijn website.

Probleem ook al gevonden door een tracert uit te voeren. Hop2 staat meteen al op 4 sterretjes in plaats van de gebruikelijke 195.190.*.* (* zijn variabele getallen).

Maar ja, dat kun je dan wel vertellen tegen glasvezel klanten"service" maar die hebben echt geen idee waar je het over hebt en kunnen je niet helpen. Alles doet het, maar u kunt uw eigen site niet bereiken? Pech dan, niet ons probleem.

En bedankt...

Dan maar de zakelijke dienst gebeld. Die snappen het gelukkig wel. Kunnen alleen niet helpen want ik heb geen zakelijk abonnement !!!!!!!!!!!!!

Kastje-muurtje

En bedankt zakelijke markt.

Maar wat nu? Terug naar Ziggo dan maar, heb ik dit soort problemen nooit gehad.

Maar ja, die hebben geen 500/500 abo en dat bevalt op zich wel, op dit probleem, wederkerende probleem, na.

Waarschijnlijk wordt ik door KPN DNS servers geblacklist, al zou ik niet weten waarom, en dat kan ik niet zelf oplossen. Daar moet een KPN-er naar kijken. Hopelijk vind ik er een hier met toegang tot de systemen.

icon

Beste antwoord door ron_exalto 15 juli 2015, 18:22

Inmiddels heb ik reactie van de hostingprovider gekregen die het probleem bekeken en opgelost heeft. Mijn IPnr is nu op een whitelist gezet en de tracert ziet er nu als volgt uit:

C:UsersELVIC>tracert elvic.nl

Traceren van de route naar elvic.nl [178.21.23.158]
via maximaal 30 hops:

1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  192.168.2.254
  2     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  3    12 ms    11 ms    11 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  4    12 ms    11 ms    11 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  5    25 ms    24 ms    29 ms  serverius.serverius.nl-ix.net [193.239.117.58]
  6     8 ms     8 ms     8 ms  178.21.23.158

De trace is voltooid.

Weliswaar nog steeds de time-out bij KPN servers, maar zoals wjb al wijselijk meldde zou dat geen probleem mogen zijn voor het eind IP punt.

Mooi, weer wat geleerd. Blijft dus alleen vaag waarom die time-out de KPN DNS servers er is.

Misschien toch nog iets om naar  te kijken?

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Is u smartphone via KPN?

Heeft u contact gehad met uw hosting provider?

Mag ik vragen wat uw site is?

U kunt helaas niet de zakelijke klantenservice gebruiken als u geen zakelijk abonnement hebt.

Robin
Smartphone is ook KPN.
Hosting provider heeft zelfde verklaring na zien tracert.
Site is www.elvic.nl
Het maakt mij niet uit wie het probleem oplost, maar als particulier niet wil, kan of snapt, dan moet zakelijk ingrijpen. Dit probleem is niet door de de klant zelf (ik in dit geval) op te lossen. Terwijl ik wel het antwoord op het probleem aanlever. Hoe makkelijk kun je het krijgen?!
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De site werkt bij mij goed, KPN xDSL. Tenzij ik (om wat voor reden dan ook) andere KPN DNS servers gebruik dan jij, ligt het probleem niet aan de KPN DNS servers.

Je kan een andere DNS server proberen en kijken of de website dan wel werkt.

Misschien dat een ander forumlid of KPN Medewerker een idee heeft.

Robin

Ja, de site werkt voor iedereen, behalve van af mijn IPadres thuis. De DNS routers van KPN resolven mijn IP nummer niet meer. Er moet daar iets gereset worden, was een paar maanden geleden precies hetzelfde. Erg slecht van KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik weet niet precies hoe DNS werkt, maar volgensmij als het een KPN DNS probleem is, heb ik daar dan ook last van. 

Want volgensmij is DNS gewoon een "ding" waaraan jij de sitenaam kan geven, en dan geeft hij je het IP adres terug.

We zullen zien of iemand anders nog een idee heeft.

Robin

Klopt wel, maar een DNS server kan ook bepaalde IPnummers blokken, op een blacklist zetten. Of dat met mijn IPnrer ongeluk gebeurd is weet ik dus niet zeker, maar is de enige logische verklaring die ik kan bedenken.
Reputatie 7
Ik vraag me af of dit issue wel toegewezen kan worden aan de DNS servers van KPN.

De kans is groot dat ik dezelfde DNS van KPN gebruik als TS en het domein wordt prima resolved door de DNS servers.

Stel eens op een PC de DNS servers van OpenDNS of eventueel Google in en kijk eens of je jouw URL dan wel kunt bereiken.

Welk type Experia Box heb je?

Zijn bij jou ook de KPN DNS servers met IP adres 195.121.1.34 en 195.121.1.66 actief?

Overigens is het bijbehorende IP adres (178.21.23.158) een "shared IP adres".

Zoals vermeld kan iedereen op mijn website komen behalve ikzelf vanuit mijn thuisnetwerk.

Die DNS servers doen het dus voor iedereen prima naar www.elvic.nl of 178.21.23.158 toe.

Behalve als ze de aanvraag vanuit mijn thuis IPnr krijgen.

Dus een ban of blacklist situatie, of een andere error.

Dat kan ik niet zelf bepalen, niet oplossen en medewerking krijgen ho maar.

Zoals ook vermeld gaat het met een tracert al fout op de 2e hop:

via maximaal 30 hops:

3     7 ms    11 ms    12 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  4    11 ms    11 ms    11 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  5     9 ms     8 ms     8 ms  serverius.serverius.nl-ix.net [193.239.117.58]
  6     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  7     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  8     *        *        *     Time-out bij opdracht.

Die tweede hop moeten normaal de DNS servers van KPN 195.190.*.* zijn, maar daar gaat het dus fout.

En inderdaad zijn de DNS servers in mijn experiabox door wjb gevraagde 195.121.1.34 en 1.66.

Die zou ik dolgraag willen wijzigen in 8.8.8.8. dan was ik ook van dit gezeik af, maar dat kan/mag ook al niet in die box.

Via mijn smartphone met 4G KPN abo kan ik de site wel bereiken, die loopt over andere DNS servers dan glasvezel.

Probleem mag toch duidelijk zijn, oplossing kan toch echt alleen maar bij KPN vandaan komen of ben ik nou gek?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Kan het zijn dat het bij nl-ix.net fout gaat? Daarna zou 'ie namelijk naar 178.21.23.158 moeten gaan

Robin
In de normale situatie is bij een tracert regel 2 geen time-out, maar de KPN DNS server. Dus daar gaat al iets fout.

Het klopt wel dat regel 6 in de normale situatie 178.21.23.158 weergeeft.

Ik vind het zelf ook al vreemd dat regels 3,4 en 5 wel doorkomen, terwijl 2 een timeout geeft, maar ik heb dan ook weinig kennis van deze routings.

Reputatie 7
Het betreft hier in ieder geval geen DNS probleem.

Het resolven van het IP adres (DNS) heeft al plaatsgevonden voordat überhaupt aan de traceroute begonnen wordt.

Dit zie je ook aangezien in de eerste regel het IP adres al vermeld wordt.

Het betreft hier een routeringsprobleem.

Dat de tweede hop een timeout geeft wil nog niet zeggen dat er geen route gevonden kan worden.

Ook dat zien we, want de derde hop is weer keurig in de richting van het target IP adres. (Het is zelfs dezelfde hop die ook bij mij als derde hop getoond wordt.)

Het probleem lijkt inderdaad uiteindelijk bij serverius.nl te liggen. Die is blijkbaar niet meer in staat een vervolg route te bepalen.

Beste wjb,

kunt u mij dan misschien uitleggen wat het effect van de time-out op regel 2 is.

Normaal is die er niet en loopt alles goed door tot regel 6.

Nu is er een time-out op regel 2 en haalt hij regel 6 niet.

Lijkt me dat die time out toch meespeelt in dit probleem.

Ondertussen zal ik een kijken of ik bij dat severius gebeuren iets los kan krijgen.

Reputatie 7
Dan moet je twee dingen goed begrijpen.

1. Hoe werkt een traceroute
  2. Niet elke hop reageert op een ping.
Feitelijk is een traceroute niets anders dan subsequente pings naar de hops tussen jouw PC en het target IP adres.

Hoe diep deze ping het netwerk in gaat wordt bepaald door de TTL (Time To Live) waarde.

Waarde 1 = eerste hop, 2 = tweede hop, etc.

Traceroute gaat net zolang door totdat of het maximale aantal hops bereikt is (standaard 30) of het Target IP adres gevonden is.

Als een hop dus niet reageert op de ping, dan krijg je die timeout, maar daarna wordt gewoon de volgende hop benaderd (TTL 1 hoger) en gaat de traceroute vrolijk verder.

Aangezien na de tweede hop gewoon de juiste derde hop gevonden wordt, kunnen we concluderen dat de tweede hop zijn werk goed doet en dat deze alleen niet reageert op een ping.

Pas als na een hop geen enkele volgende hop reageert kunnen we concluderen dat er tussen die laatste hop en het target IP adres iets mis gaat. Waar exact is dan nog niet te zeggen immers ook daar zou een hop kunnen zitten die niet op pings reageert.

Een hop die niet op een ping reageert (en dus een timeout geeft) waarbij wel een volgende hop gevonden wordt is geen probleem.

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Ron,

Welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je dit graag opgelost wilt zien. Er zijn al veel nuttige dingen gezegd, en ik ben het in deze met o.a. wjb eens dat ik niet direct denk dat het probleem hem in de DNS zit. Ik wil echter graag even de geschiedenis bekijken of ik kan achterhalen wat er de vorige keer gedaan is. Zou je me hiervoor, in privébericht, je postcode, huisnummer en naam contractant kunnen sturen?

Hartelijke groet,

Erik

Inmiddels heb ik reactie van de hostingprovider gekregen die het probleem bekeken en opgelost heeft. Mijn IPnr is nu op een whitelist gezet en de tracert ziet er nu als volgt uit:

via maximaal 30 hops:

3    12 ms    11 ms    11 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  4    12 ms    11 ms    11 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.45]
  5    25 ms    24 ms    29 ms  serverius.serverius.nl-ix.net [193.239.117.58]
  6     8 ms     8 ms     8 ms  178.21.23.158

De trace is voltooid.

Weliswaar nog steeds de time-out bij KPN servers, maar zoals wjb al wijselijk meldde zou dat geen probleem mogen zijn voor het eind IP punt.

Mooi, weer wat geleerd. Blijft dus alleen vaag waarom die time-out de KPN DNS servers er is.

Misschien toch nog iets om naar  te kijken?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Dus het is opgelost?

De DNS werkt. Bij HOP 2 staan dan sterretjes, maar het is niet dat het een probleem is. Mij lijkt het "gewoon" te werken

Robin
Ja, het is opgelost.
Reputatie 7
Goed te lezen dat het issue verholpen is en blij te horen dat je ook nog wat hebt kunnen leren. ;)

De reden van die timeout kan je in mijn vorige bericht lezen, maar het heeft nul comma nul impact op de werking.

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Ron,

Wat fijn om te horen dat het probleem is opgelost! Ik heb, naar aanleiding van je privébericht, gekeken of ik heb kunnen achterhalen wat er de vorige keer van ons uit eventueel is gedaan, echter kan ik daarin niets terugvinden buiten de reguliere notities van je destijds gevoerde gesprekken met de klantenservice. 

hallo,

ik heb het zelfde probleem. hoe kan ik dit oplossen? moet ik contact opnemen met kpn en mijn ip op een whitelist laten zetten?

of is dit iets wat ik zelf kan doen?

Reputatie 7
Badge +30

iPeter schreef op 14 jan '16 om 17:09u

hallo,

ik heb het zelfde probleem. hoe kan ik dit oplossen? moet ik contact opnemen met kpn en mijn ip op een whitelist laten zetten?

Wat is je probleem dan? KPN hoeft je server niet op een whitelist zetten in iedergeval

Robin

RobinFlikkema schreef op 14 jan '16 om 17:34u
iPeter schreef op 14 jan '16 om 17:09uhallo,

Wat is je probleem dan? KPN hoeft je server niet op een whitelist zetten in iedergeval

Robin

hoi Robin,

ik kan thuis alle websites bezoeken behalve die van mijnzelf.

www.vannorren.nl

ik kan hem ook niet op mijn telefoon bekijken maar als ik mijn telefoon op 4g zet wel weer.

als ik met de laptop en telefoon ergens anders ben dan kan ik er wel op via de wifi

Reageer